Esikoiset fiksumpia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joopa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joopa

Vieras
Esikoinen on fiksu, kuopus on vitsiniekka?

Tässä linkissä puhutaan tutkimuksesta jonka mukaan esikoiset on fiksumpia, koska vanhemmilla on heille eniten aikaa ja resursseja. Onko tämän valossa siis oikein "tehtailla" lapsia mielin määrin, jos kerran jo toinen lapsi on tutkimusten mukaan vähemmälle huomiolle jääneenä hieman esikoista tyhmempi? Vauvahan ei kehity täyteen potentiaaliinsa jos ei ensimmäisinä elinvuosinaan saa olla pelkästää hoivattavana ja jos hänen tarpeitaan ei huomioida ja niihin ei suhtauduta riittävällä vakavuudella. Tosin nykyään jo joillakin esikoisen vanhemmillakin on sellainen asenne, että vauvojen nyt kuuluu itkeä, hoitoon voi viedä aina kun äiti kaipaa rauhaa ja ihan niin pienen kuin joku vaan suostuu ottamaan ja että liian pikainen vauvan tarpeisiin vastaaminen tekee vauvasta jotenkin nössön ja hemmotellun. Saati sitten että useassa perheessä jossa lapsia on paljon, se pahnan pohjimmainen killittää sitterissä suurin piirtein koko päivän. Eri asia lienee jos vanhemmat on oikeasti omistautuneita lapsilleen, mitä nykyaikana pidetään pahana asiana.

Osaksi tuo johtuu myös vitamiineista ja rasvahapoista eli äidillä on esim. antaa aivojen kehitykseen omega3 rasvoja, mutta toisen kohdalla ei enää mikäli tekee toisen heti perään ja ravinto on köyhää.

Äidin ja lapsen suhde vaikuttaa myös aivojen kehitykseen eli tuskin esikoisen jälkeen edes on aikaa sellaiselle suhteelle....

No ei mun ja pikkusiskoni kohdalla ainakaan pidä paikkaansa. Sisko on esim. matikassa yms tosi lahjakas ja minä esikoinen olen tyhmä kuin saapas.

Varmaan tässäkin poikkeus vahvistaa säännön, jos esim. esikoisen vauva-aikana on ollut masentunut, stressaantunut, opiskellut tms. ja kuopukselle on ollut enemmän aikaa. Tuskin esim. iltatähdet kamalasti jäävät isojen varjoon, luulisi heidän saavan vaan tosi paljon enemmän huomiota kun isot sisaruksetkin huomioi ja aktivoi.

Varmaan tässäkin poikkeus vahvistaa säännön, jos esim. esikoisen vauva-aikana on ollut masentunut, stressaantunut, opiskellut tms. ja kuopukselle on ollut enemmän aikaa. Tuskin esim. iltatähdet kamalasti jäävät isojen varjoon, luulisi heidän saavan vaan tosi paljon enemmän huomiota kun isot sisaruksetkin huomioi ja aktivoi.

Aivan, vaikka olen mäkin jossain sentään hyvä! :D

Yhteistyössä