maidon pumppamisesta yms PLEASE neuvokaa kokeneet..!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätietoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätietoinen"

Vieras
hei,
olen etsinyt tietoja mutta löytyy vähän ristiriitasia, siksi toivon kokeneempien neuvoja..
ensinnäkin, voiko 4 vrk sitten lypsetyn (jääkaapissa säilytetyn) rintamaidon vielä pakastaa?

eli mikä on ns, maksimiaika minkä jääkaapissa säilyy?

entä onko sähköpumppu tehokkaampi kuin käsipumppu, mitä etuja?

pitääkö pumppu (itsellä nyt käsikäyttöinen) oikeasti keittää joka käytön jälkeen?

mistä löyytyis joku taulukko kuinka paljo esim. 1 kk ikäinen keskimäärin kerralla tai vrk:ssa syö, että osais edes vähän arvioida ja varautua...

toiveikkaana odotan kokeneemmilta vastauksia :)

Jos maito on ollut jääkaapissa 4 vrk, ei saa enää pakastaa. Pakastimeen pitäisi laittaa mielellään heti lypsyn jälkeen. Mulla on ollut käytössä Aventin käsipumppu, joka on ollut hyvä. Ainakin itse olen keittänyt jokaisen käytön jälkeen.

Ei voi. Pakasta vain tuoretta maitoa. Jääkaapissa pari päivää, mutta itse käytin aina vuorokauden sisään.

Mun kokemuksella sähköinen on huonompi kuin käsipumppu, molemmat oli Aventeja. Käsikäyttöstä pystyy itse säätämään enemmän ja imuteho on parempi. Se tasainen imutahti ei ainakaan mulla sähköisessä sopinut (ei heru).

Pitää steriloida. Tosin en steriloinu enää sit loppuvaiheissa (lapsi silloin jo 8-9 kk) enää astianpesukonepesujen jälkeen. Hiukan yli puolivuotiaaksi steriloin aina jokaisen pesun jälkeen ennen käyttöä.

1 kk ikäinen syö sen verran kuin syö. Vaihtelee lapsen mukaan, mutta ylimääräinen tulee paluupostissa takaisin. ;)

Joo,maito pakastimeen heti...Tai no tein mä ite sillee että illalla laitoin aina pakkaseen sen päivän aikana pumpatut nmaidot.
Tota kuinka kauan maito säilyy jääkaapissa,en tiedä mutta ite käytin parin päivän sisään.
Käsikäyttönen pumppu oli mulla,joten ei kokemusta sähköpumpusta.Välillä kun pumppas paljon niin oli käden lihakset kovilla:DPumppua en todellakaan keittänyt joka käytön jälkeen.Ehkä kerran viikossa:ashamed: Pesin kyllä tietty joka käytön jälkeen.
Ei mitään muistikuvaa enää paljon ton ikäset syö...kannattaa ehkä joskus antaa pullosta ja kattoa paljon menee ja sitten laskea päivän syöntikerrat..tms.

Täältä mä sain vastauksen moniin itseäni askarruttaviin kysymyksiin:
http://vaestoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/95c8984a47e31bf97c09ff7f84569637/1291297525/application/pdf/214159/PULLONPYORITTAJAT-3.pdf

Täällä on jonkunlainen taulukko noista päiväkohtaisista suosituksista, mutta toki siis sen mukaan, mitä vauva haluaa :)
http://www.tampere.fi/tiedostot/5b7fSSNaF/vauvan_ruoka0_6kk.pdf

Nii ja tuolta jonkun jo mainitsemalta imetystukilistalta löytyy kaikki mahdolliset kysymykset ja vastaukset imetyksestä.Oli imetyksen alkuvaiheessa tuolla tietokoneen suosikeissa.:)

Mulla on aventin sähköinen pumppu (mukana myös käsikäyttöinen). Kun poika oli pienempi sähköinen oli ihan kätevä (tosin enpä silloin tullut kokeilleeksi tuota käsikäyttöistä). Jossain vaiheessa tulin kokeilleeksi käsikäyttöistä joka oli ihan jees, kun ei ollut johtoja tiellä. Myöhemmin huomasin myös että tuo käsikäyttöinen on tehokkaampi kuin se sähkökäyttöinen.

Maito säilyy jääkaapissa 1vrk. Pakastaa en jaksanut missään vaiheessa, vaikka kyllä sitä pumpattua maitoa harmitti heittää pois.

Mäkin pesin ja alkuun steriloin joka kerran jälkeen. Jälkeenpäin kuulin kaverilta vinkin että laittaa pumpun jääkaappiin jos saman päivän aikana pumppaa useamman kerran (jolloin ei tarvitse edes pestä kuin kerran päivässä). Olis kyllä ollut kiva kuulla aikaisemmin, niin rasittavaa tuon pumpun peseminen joka kerta oli...

Meillä lopetettiin sterilointi, kun poika oli 3 kk, eikä herra saanut siitä mitään oireita. Käytettiin aventin mikrosteriloijaa, tosi kätevä ja hintakin vaan hieman reilu 30€. Päädyttiin tuohon steriloinnin lopettamiseen koska poika oli terve, syntynyt rv42 ja suomen vesi kuitenkin puhdasta....

Mulla oli käsikäyttöinen pumppu. Sähköpumpusta kokemusta vain laitokselta jossa välillä olo kuin lehmällä kun molemmissa rinnoissa pumppu yhtä aikaa. :-/ En kyllä omaa pumppua joka pumppaamisen jälkeen keittänyt, ehkä kerran päivässä iltaisin. Pesin kyllä joka käytön jälkeen. Maitoa keräsin saman päivän satsit, yhdistin (jäähdytin erikseen ja kylmänä yhdistin) ja pakastin jos ei tarvinnut käyttää samana päivänä. En kyllä hirveästi pumppaillut. Kuopuksen kanssa piti heti alussa pumppailla kun oli sellainen äkäpussi joka ei rinnalla malttanut olla, mutta siitä päästiin onneksi nopeasti kun opittiin oikeille tavoille.

[QUOTE="joku";22581034]Mulla on aventin sähköinen pumppu (mukana myös käsikäyttöinen). Kun poika oli pienempi sähköinen oli ihan kätevä (tosin enpä silloin tullut kokeilleeksi tuota käsikäyttöistä). Jossain vaiheessa tulin kokeilleeksi käsikäyttöistä joka oli ihan jees, kun ei ollut johtoja tiellä. Myöhemmin huomasin myös että tuo käsikäyttöinen on tehokkaampi kuin se sähkökäyttöinen.

Maito säilyy jääkaapissa 1vrk. Pakastaa en jaksanut missään vaiheessa, vaikka kyllä sitä pumpattua maitoa harmitti heittää pois.

Mäkin pesin ja alkuun steriloin joka kerran jälkeen. Jälkeenpäin kuulin kaverilta vinkin että laittaa pumpun jääkaappiin jos saman päivän aikana pumppaa useamman kerran (jolloin ei tarvitse edes pestä kuin kerran päivässä). Olis kyllä ollut kiva kuulla aikaisemmin, niin rasittavaa tuon pumpun peseminen joka kerta oli...

Meillä lopetettiin sterilointi, kun poika oli 3 kk, eikä herra saanut siitä mitään oireita. Käytettiin aventin mikrosteriloijaa, tosi kätevä ja hintakin vaan hieman reilu 30€. Päädyttiin tuohon steriloinnin lopettamiseen koska poika oli terve, syntynyt rv42 ja suomen vesi kuitenkin puhdasta....[/QUOTE]

Tuohon ei muuten kannata luottaa. Jatkuvasti on ainakin täällä päin ollut vedenkeittosuosituksia siellä sun täällä ja ne vesipöpöt voi käydä pienelle tosi kalliiksi.

Itse en kokenut tuota pumpun pesua niin raskaaksi, mutta mulla olikin niitä kaksi pääsääntöisessä käytössä (kolmas varapumppuna). Pumppasin kaiken maidon. Sen voi myös pestä koneessa.

Jos laittaa jääkaappiin, siinä on se huono puoli, että sitten se pumppu on kylmä. = voi estää herumisen.

Nii ja tuolta jonkun jo mainitsemalta imetystukilistalta löytyy kaikki mahdolliset kysymykset ja vastaukset imetyksestä.Oli imetyksen alkuvaiheessa tuolla tietokoneen suosikeissa.:)

Joo paitsi että tuo on myös vähän ahdistava.

Itse stressasin tuon sivuston vuoksi turhaan maidonriittävyyden kanssa. Siis koska en enää imettänyt ja "pumpulla ei voi ylläpitää maidontuotantoa" ja yöimetys sitä ja tätä.

Paskat sanon minä. Hyvin riitti maito, vaikka VAIN ja ainoastaan pumppasin enkä tyhjentänyt öisin.

Yhteistyössä