isovanhemmilta ei joululahjoja - koskaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surkeaa!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Todennäköisesti olisin katkaissut yhteyden tuollaisiin vanhempiin jo ajat sitten. Ei se että on sukua jollekulle tarkoita että niitä olisi pakko sietää ja pahoittaa mielensä.

Mä en nykymaailmassa pidä edes mitenkään itsestäänselvänä että vbanhempia kiinnostaa lastensa elämä sitten kun lapset on aikuisia. Itse toivon etten sorru tuohon, mutta en mene takuuseen.

Vanhemmat saattaa olla pettyneitä lapseensa, tai vaan nauttivat niin paljon omasta elämästään että ei jää aikaa/ kiinnostusta siihen lapsen ja lapsenlapsen elämään kuin sen verran että tietää niiden olevan olemassa.
Ja se mikä isovanhemmalle on "läheiset ja rakkaat välit" voi tarkottaa muutamaa soittokertaa vuodessa.

Mä en sitten myöskään ymmärrä sitä joulukorttipakkoa yms. Jos ei muutenkaan kiinnosta niin miks sillonkaan?
Tossa kuulin joku aika sit kun yks nainen valitti sitä että saa aina siskoltaan etelänmatkalta kortin, kuulemma kehuskelua siitä että ollaanpa taas reissussa. Musta taas on ihanaa kun mun äiti lähettää mulle jokavuotiselta etelänmatkaltaan eri kohteista kortteja. Se kielii siitä että se muistaa mut vaikka on lomallakin ja haluaa ilahduttaa sillä kortilla. Ja vaikka en ite pääse sinne etelään niin oon onnellinen että äiti pääsee, tekihän se melkosen työn kun kasvatti mut.

Ja sit, mun mielestä isovanhemmilla ei oo hoitovelvollisuutta lapsenlapsiinsa. Ne saa hoitaa jos haluaa, mutta ei se oo velvollisuus. Eihän meilläkään oo nykysin enää velvollisuutta huolehtia vanhemmistamme kun ne ikääntyy ja on vanhainkotikunnossa. Saadaan huolehtia ja kiva jos niin on, mut moniko enää jaksaa vaihdella mummoikäisen kiukuttelevan äidin tai isän vaippoja, saati et lapsenlapsi tekis niin isovanhemmilleen.
Tää meidän yhteiskuntarakenne vaan on muuttunut niin paljon.

Mut toi vedätys että ollaan paljon tekemisissä vaikka ei olla ja sit nopi mummon kullanmussukat....sikamaista jos kerran asia ei niin oo.

Lapselle kannattaa sanoa, etteivät kaikki ihmiset ole lahjaihmisiä. Osa ihmisistä vastustaa kaupallista lahjakulttuuria yleensä ja osa vastustaa kaukolahjontaa. Monen mielestä lahjan lähettäminen postitse on turhaa ja kylmää. Sillä ikään kuin ostetaan hyvä mieli silloin kun ei ole aikaa tai kiinnostusta osallistua lahjottavan elämään sen kummemmin. Paketti postiin pari kertaa vuodessa ja 'kasvot säilyvät' ja yhteiskunnan odotukset tulevat täytetyiksi.

Itse olen jättäytynyt täysin lahjakulttuurin ulkopuolelle ja saanut viestini myös perille sukulaisille. Nykyään suoraan sanoen suutun, jos minulle annetaan lahjoja syntymäpäivänä tai jouluna, koska tulkitsen sen sillä tavalla, ettei mielipidettäni kuunnella ja sanomaani oteta vakavasti. Pari ensimmäistä vuotta meni sukulaisilta sopeutuessa, mutta nyt ovat tottuneet. Luultavasti se on helpotus heillekin kun ei tarvitse stressata sen krääsän takia. Itsekään en lahjoja anna paitsi pienille sukulaislapsille, jotka eivät vielä osaa ajatella sen laajemmin.

Toinen asia on sitten se, että mielestäni vanhemmilla on vastuu kasvattaa lapsiaan myös näissä lahja-asioissa. Pikkulapsia ei todellakaan pitäisi paapoa kalliilla lahjoilla ja luoda sukulaisten välille jotain kilpavarustelua, jossa paras mummo on se, joka saa eläkkeestään isoimman siivun lohkaistua lahjoihin. Päinvastoin, vanhempien pitäisi asettaa esim. tiukat rajat sille kuinka paljon heidän lapsensa lahja saisi maksaa ja siitä olisi pidettävä kiinni. Jos joku haluaa välttämättä sen 200 euroa lahjoittaa, pistäköön 175 euroa säästötilille tai osakkeisiin, mutta lahja ei saa olla yli 25 euron arvoinen. Eivät ne pikkulapset tarvitse kaikkea krääsää mitä Citymarketista löytyy. Vanhempien lasten taas pitäisi osata olla arvottamatta ihmissuhteita euroilla. Jos eivät osaa, on kasvatus mennyt pieleen.

Isovanhemmat kuulostavat todella ikäviltä ihmisiltä, kannattaa pitää etäisyyttä ja yrittää rakentaa itselleen hyvä elämä.

Lahja-asia ei mielestäni ole ongelma. Meillä miehen äiti on niin erikoinen persoona ja iäkäskin, ettei ole koskaan antanut lahjan lahjaa lapsille. Minun vanhempani ovat lähes aina antaneet 20 e molemmille ja lähettäneet joulukortin, siinä se. Lapset eivät pidä asiaa mitenkään outona.

Meillä on molemmin puolin lapsilla isovanhemmat, jotka ovat aina "köyhiä ja kipeitä", jos jollekin pitäisi antaa jotain.
Eivät siis halua antaa mitään kenellekään, vaan säästää itselleen. Sitä on vaikea uskoa, että rahaa /lahjoja ei olisi antaa, halutessaan, jos ollaan monta kymmentä vuotta oltu velattomia ja saatu lisäksi koko ajan talouteen 2 palkan/eläkkeen lisäksi vuokratuloa ym. pienempää pääomatuloa.

Mutta meillä ei tästä ole muodostunut ongelma, koska pukkihan ne lahjat tuo.

Minusta olisi oikeastaan kurjaa ottaa vastaan, jos tiedän, että siihen ei ole halua. Tai se tapahtuisi vastahakoisesti. Parempi on silloin olla antamatta. Aivan sama asia on lastenhoitoavun kanssa. Jos minulla on tunne, että sitä tarjotaan sen takia, kun toisetkin mummot hoitavat tai että saisi itselleen vastavuoroisesti vanhempana jotain ja se hoitaminen on sitä, että jaksetaan 5 minuuttia olla puistossa ja ei oikein mitään viitsitä tehdä lasten kanssa, ei ruokaa kunnollista tai lukea pitempään silloin kerran kaksi kun lapset käyvät hoidossa. Niin minusta on aivan järjetöntä lapsia edes viedä hoitoon.

Maailma on ihmisiä täynnä. Ehkä joku toinen nauttii aidosti siitä, että saa tehdä jotain lasteni kanssa? Esim. MLL:n hoitajat? En tiedä. Jos kukaan ei nauti, niin sitten ei. Sitten saavat touhuta keskenään.

Hei,

Minusta voit hyvin kertoa isovanhempiesi väkivaltasuudesta ja väliinpitämättömyydestä ja etä olist toivonut muuta. Sinussa ja perheessäsi voi olla paljon puolia joita lapsesi eivät ymmärrä jos eivät saa tietää totuutta. Tilanne ei ole sinun syysi. Voit kertoa siitä vähitellen lapsillesi, miten asiat olivat sinun lapsuudessasi jne. Jos vanhempiesi (nyt siis isovanhempien) menneisyydessä on asoita jotka selittävät käytöstä voit kertoa siitäkin. Muista kertoa että he tekevät väärin. Isovanhempia on paljon erilaisia. Hyvä että väkivaltaset isovanhempasi eivät tunge lapsiesi lähelle.

Lapselle kannattaa sanoa, etteivät kaikki ihmiset ole lahjaihmisiä. Osa ihmisistä vastustaa kaupallista lahjakulttuuria yleensä ja osa vastustaa kaukolahjontaa. Monen mielestä lahjan lähettäminen postitse on turhaa ja kylmää. Sillä ikään kuin ostetaan hyvä mieli silloin kun ei ole aikaa tai kiinnostusta osallistua lahjottavan elämään sen kummemmin. Paketti postiin pari kertaa vuodessa ja 'kasvot säilyvät' ja yhteiskunnan odotukset tulevat täytetyiksi.

Itse olen jättäytynyt täysin lahjakulttuurin ulkopuolelle ja saanut viestini myös perille sukulaisille. Nykyään suoraan sanoen suutun, jos minulle annetaan lahjoja syntymäpäivänä tai jouluna, koska tulkitsen sen sillä tavalla, ettei mielipidettäni kuunnella ja sanomaani oteta vakavasti. Pari ensimmäistä vuotta meni sukulaisilta sopeutuessa, mutta nyt ovat tottuneet. Luultavasti se on helpotus heillekin kun ei tarvitse stressata sen krääsän takia. Itsekään en lahjoja anna paitsi pienille sukulaislapsille, jotka eivät vielä osaa ajatella sen laajemmin.

Toinen asia on sitten se, että mielestäni vanhemmilla on vastuu kasvattaa lapsiaan myös näissä lahja-asioissa. Pikkulapsia ei todellakaan pitäisi paapoa kalliilla lahjoilla ja luoda sukulaisten välille jotain kilpavarustelua, jossa paras mummo on se, joka saa eläkkeestään isoimman siivun lohkaistua lahjoihin. Päinvastoin, vanhempien pitäisi asettaa esim. tiukat rajat sille kuinka paljon heidän lapsensa lahja saisi maksaa ja siitä olisi pidettävä kiinni. Jos joku haluaa välttämättä sen 200 euroa lahjoittaa, pistäköön 175 euroa säästötilille tai osakkeisiin, mutta lahja ei saa olla yli 25 euron arvoinen. Eivät ne pikkulapset tarvitse kaikkea krääsää mitä Citymarketista löytyy. Vanhempien lasten taas pitäisi osata olla arvottamatta ihmissuhteita euroilla. Jos eivät osaa, on kasvatus mennyt pieleen.

Kuulostaapa asenteesi kurjalta. Lahjoja Citymarketin krääsää ei ehkä tarvitse mutta niistä voi olla paljon iloa. Ei ole mielestäni välttämättä niitä syytä kieltää. Et taida pitää antamisesta itsekään? Vastustat krääsää? pöhkö ei lahjoja valita -säästö pölyn imuriin itse. Kuulostat nihilistiltä. Onnea valitsemallasi tiellä. Kuulostat myös katkeralta - taitaa kaduttaa?

Olet loistava esimerkki siitä miksi kauniista perinteistä kuten lahjan anatmisesta kannattaa pitää kiinni.

Itke tyynyyn ja myönnä olleesi väärässä elämä on tuollaiseen liian lyhyt. <3

Yhteistyössä