Ekaluokkalaisen kouluun lähtövaikeuksia, onko muilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja argh!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

argh!

Vieras
Joka hemmetin aamu tuon neitin kans saa tapella ennen kun saa sen ovesta ulos! Sittenkin vielä saattaa tulla takaisin huutamaan, ettei kerkeä kouluun ja itse toki huudan takaisin että nyt ala mennä jo! Usein keksii myös 15min ennen koulun alkua, että äidin täytyy autolla viedä, että hän ei myöhästy..olen koittanut selittää, että siinä menee vielä kauemmin, ennen kuin kaikki kolme pikkuveljeä on puettu ja saatu kyytiin. Ja kouluun on niinkin pitkä matka kuin alle puoli km!

No kuule meillä on ihan joka aamu samaa, hulluks siinä tulee... Nyt vähän alkanau helpottaan ku optaajan kanssa tiivistettiin rivejä nii, että jos poika myöhästyy koulusta sen takia, että itse aamulla viivyttelee voi jäädä koulun jälkeen vähäks aikaa... Tuo pelkkä sanominen on ruvennut poikimaan tulosta :D

Eskarilla sama laulu, viidestä arkiaamusta ehkä yksi menee hyvin. Viime vuonna lähti ja puki reippaasti, nyt on pahempi kuin 1,5v taapero! Vitkuttelee tahallaan, pelleilee ja unohtuu haaveilemaan.

Olisko mahdollista kokeilla joku aamu, että lähtee yksin? Meillä sama tapaus tulee lähtemään ensi syksynä ainakin osan aamuista yksin kouluun ja olen 100% varma, että se toimii. Kotona on kyllä joku melkein lähtöhetkeen saakka, mutta pukemiset ja lähtemiset hoitaa itse.

Laita lapsi ajoissa illalla nukkumaan, niin jaksaa herätä virkeänä ja ajoissa kouluun. Onko myöhästynyt useasti vai miksi kammoaa sitä niin? Kerro rauhallisesti, että jos lähtee kävelemään hyvissä ajoin ehtii tunnille varmasti.

Meillä kanssa samanlaista hulabaloota lähes joka aamu 3. lk tytön kanssa. Ei jää kyllä kummallekaan hyvä mieli aamusta. Raskasta ja rasittavaa on. Huokaisen helpotuksesta vähäksi aikaa, kun joululoma alkaa. Jää edes yksi tappelunaihe pois...

Laita lapsi ajoissa illalla nukkumaan, niin jaksaa herätä virkeänä ja ajoissa kouluun. Onko myöhästynyt useasti vai miksi kammoaa sitä niin? Kerro rauhallisesti, että jos lähtee kävelemään hyvissä ajoin ehtii tunnille varmasti.

Kyllä neiti menee ajoissa nukkumaan ja herää hyvissä ajoin, tänäkin aamuna jo seitsemältä. Ei ole myöhästynyt montaa kertaa, mutta tuo pukeminen ja ajoissa lähtö on vaan yhtä taistelua. Olen selittänyt rauhallisesti ja joka aamu sanon puolen tunnin välein, minkä verran aikaa on jäljellä, mutta ei auta. Sitten kun alkaa olla kiire, nousee desibelit aikalailla...

Joku kyseli, että onnistuisko yksin lähteminen. Tytöllä on viikossa kolme kahdeksan aamua, jolloin ei vielä viitsitä mihinkään poikien kans lähteä. Yhdeksän aamuina yleensä tyttö jää yksin kotiin ja luultavasti silloin onnistuu paremmin. Tuskinpa tuo itsekseen kehtaa väitellä...

Onneksi meillä poika lähtee joka aamu innoissaan kouluun. Herää 7:ltä, kun koulukyyti tulee 8:lta. Viimeviikollakin oli kipeänä ja silti olis ollu kouluun menossa. Kauankohan tätä kestää....

Mutta auta jos ollaan lähössä vaikka kaupungille tai vain ruokakauppaan niin siittä se sota syntyy.

Voi ei tämmöinen ole nukkumisesta ja heräämisestä kiinni ;) Osalla 6-8-vuotiaista tulee 'vastakarva- vaihe', usein juuri lähteminen ym. on kuin hidastetusta filmistä. Kattelin juuri eskarissa ulos menijöitä niin suuriinpiirtein puolet tarttee hirveästi komennusta ja muistutusta.

Meillä lapsi saa vaatteet päälle minuutissa jos ulkona on esim. kaveri, mutta kun lähdetään eskariin, samaan hommaan saa kulumaan vaikka puoli tuntia jos antaisi. Muutama kk takaperin puki vielä kuin unelma.

Kai se on isommaksi kasvamisen vaikeutta tämäkin. Jos olisi fiksu, antaisi avata joulukalenterin vasta pukemisen jälkeen :)

Me oltiin joskus lähdössä harrastukseen lapsen kanssa kun kupeksinta alkoi. Kun komennus ei auttanut, heitin mitään sanomatta omat vaatteet naulakkoon ja aloin imuroimaan. Toimi kuin häkä. Lapsi puki sekunneissa vaatteet päälle ja kysyi, että kai me lähdetään :D

No, mä antaisin myöhästyä ja kantaa seuraukset siitä. Jos opettajalla on yhtään auktoriteettia, myöhästyminen on iso juttu pienelle koululaiselle ja oppii kyllä olemaan ajoissa. Eri asia on sitten se onko lapsi sellainen ketä ei vois vähempi kiinnostaa aikuisten typerät säännöt.

Meillä samanlaista! Mutta älä ainakaan anna katsoa televisiota aamulla ennen kouluunlähtöä saa vaan leikkiä muuten tulee kiire. Meillä auttaa myös se etten ole vieressä kun pukee vaan mahdolliimman kaukana. Enkä jankuta asioista...

Ongelma on siinä, että olet rustannut liikaa lapsia, jolloin vanhimmat niistä eivät saa tarpeeksi huomiota, vaan joutuavat epätoivoisella temppuilulla sitä sinulta hakemaan.

[QUOTE="Oops";22627053]No, mä antaisin myöhästyä ja kantaa seuraukset siitä. Jos opettajalla on yhtään auktoriteettia, myöhästyminen on iso juttu pienelle koululaiselle ja oppii kyllä olemaan ajoissa. Eri asia on sitten se onko lapsi sellainen ketä ei vois vähempi kiinnostaa aikuisten typerät säännöt.[/QUOTE]

Juuri viime viikolla oli opettajan kans puhetta tästä ja ainakaan ei sanonut että tyttö myöhästelisi usein. Eli kaipa pistää tossua toisen eteen aika rivakasti kun ovesta on ulos päässyt... Täytyy koittaa tästä lähtien tehdä toisin, eli antaa sitten myöhästyä kunnolla. Tiedän vaan, että siitä se huuto vasta alkaakin kun tyttö ei missään nimessä halua myöhästyä...

[QUOTE="aloittaja";22627118]Ai, siitäkö se johtuukin. No yritän palauttaa synnärille nuo pojat![/QUOTE]

Tuskin ne niitä takasin ottaa, jos ovat yhtä laiskan oloisia vetkuttelijoita kuin isosiskonsa.

Yhteistyössä