Uusperheen raha-asiat, taas..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja todellista?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on miehen kanssa yhteinen tili ja molemmilla myös omat tilit josta sitten käyttää mihin haluaa, lisäksi on muutama muukin tili....
Me ollaan talous jonka sisällä asuu ihmisiä joten meidän kaikkien kulut tämän talouden sisällä kustannetaan minä ja mieheni.

jotenkin oletan, että myös perheen "uudella aikuisella" olisi kiinnostusta osallistua myös lapsen kuluihin (itselläni ainakin olisi, jos tilanne olisi niin päin) vaikkei tämä biologisesti hänen olekaan.

Lapsettomana naisena vastaan: Ruokien osalta kyllä noin, mutta se on jauhelihaa eikä sisäfilettä, vaikka joku lapsista tai mies sitä pyytäisikin. Gourmet-herkkuihin minulla ei ole varaa.
Miehen lapsille en kyllä alkaisi vaatteita ostelemaan ja/tai harrastuksia maksamaan, siinä menisin kyllä vahvasti miehen ja lasten äidin tontille.

En myöskään vaatisi miestä maksamaan omia harrastuksiani, vaatteitani jne. Miksi lapsettoman miehen pitäisi siis rahoittaa naista, jolla ilman miestä ole varaa omaan elämäntyyliinsä??? Kertaan vielä, että lasten kustannuksista vastaavat biologiset vanhemmat.

[QUOTE="vieras";22634994]Lapsettomana naisena vastaan: Ruokien osalta kyllä noin, mutta se on jauhelihaa eikä sisäfilettä, vaikka joku lapsista tai mies sitä pyytäisikin. Gourmet-herkkuihin minulla ei ole varaa.
Miehen lapsille en kyllä alkaisi vaatteita ostelemaan ja/tai harrastuksia maksamaan, siinä menisin kyllä vahvasti miehen ja lasten äidin tontille.

En myöskään vaatisi miestä maksamaan omia harrastuksiani, vaatteitani jne. Miksi lapsettoman miehen pitäisi siis rahoittaa naista, jolla ilman miestä ole varaa omaan elämäntyyliinsä??? Kertaan vielä, että lasten kustannuksista vastaavat biologiset vanhemmat.[/QUOTE]

Ei minun mieheni tarvitse minua rahoittaa, minulla on hyvin varaa omaan ja lapseni elämäntyyliin silloin kun ASUMME ILMAN MIESTÄ. Kysymys kuuluukin, KUKA vastaa uusperheen muodostamisesta koituvista (lapseen liittyvistä) LISÄKUSTANNUKSISTA? Uusperheen muodostumiseen osallistuva biologinen vanhempi yksin? Ja kyllä RASKAUS ja siitä koituvat kulut pitäisi olla PERHEEN asia, ei niinkään naisen yksin.

Mielenkiinnosta kysyn, että etkö myöskään halua osallistua esim lasten joulu- ja synttärilahjoihin?

Eihän tässä niistä olla keskusteltu. Arvioitko lastesi lahjat ja lahjan antajan suhteen lapseesi, sillä perusteella, minkä hintaisia lapsia he antavat?
Nehän ovat täysin vapaaehtoisia kuluja - myös vanhemmille, isovanhemmille ja kummeille - annan lahjoja ilman hintalappuja. Sinulla on aika kummallinen arvomaailma, jos budjetoit lahjasi läheisille ihmisille!!

Ei minun mieheni tarvitse minua rahoittaa, minulla on hyvin varaa omaan ja lapseni elämäntyyliin silloin kun ASUMME ILMAN MIESTÄ. Kysymys kuuluukin, KUKA vastaa uusperheen muodostamisesta koituvista (lapseen liittyvistä) LISÄKUSTANNUKSISTA? Uusperheen muodostumiseen osallistuva biologinen vanhempi yksin? Ja kyllä RASKAUS ja siitä koituvat kulut pitäisi olla PERHEEN asia, ei niinkään naisen yksin.

Okei... Edelleen: Biologiset vanhemmat maksavat lapsen kustannukset, olipa ne exän tai nyxän kanssa väännettyjä.
Ei yhteisiä lapsia ja hyvä niin :)

[QUOTE="vieras";22635039]Eihän tässä niistä olla keskusteltu. Arvioitko lastesi lahjat ja lahjan antajan suhteen lapseesi, sillä perusteella, minkä hintaisia lapsia he antavat?
Nehän ovat täysin vapaaehtoisia kuluja - myös vanhemmille, isovanhemmille ja kummeille - annan lahjoja ilman hintalappuja. Sinulla on aika kummallinen arvomaailma, jos budjetoit lahjasi läheisille ihmisille!![/QUOTE]

Ei, en todellakaan arvota yhtään mitään lahjojen perusteella, siihen ei ole tarvetta. :) Kysyin mielenkiinnosta siksi, että mielestäni on normaalia, että rakkaille ihmisilleen HALUAA (vapaaehtoisesti) ostaa esim syntymäpäivälahjan (oli se arvo sitten mikä tahansa, kysymys on nyt lähinnä periaatteesta). Oma suhtautumisesi vaikutti sen verran "ankaralta", että halusin tiedustella omaa HALUASI asiaan.

[QUOTE="vieras";22635067]Okei... Edelleen: Biologiset vanhemmat maksavat lapsen kustannukset, olipa ne exän tai nyxän kanssa väännettyjä.
Ei yhteisiä lapsia ja hyvä niin :)[/QUOTE]

Ok. :) Minun mielestäni sen sijaan olisi täysin kohtuutonta mennä vaatimaan elatusmaksujen korotusta siksi, että uuden puolisoni tulojen vuoksi lapseni menot ovat kasvaneet.

No kyllä aika pimeeltä kuulostaa tuo järjestely ja mietipä oikeesti, mikä sun tilanteesi tulee olemaan esimerkiksi äitiyslomalla tai kotihoidontuella ollessa (jos sulla ylipäätään on varaa jäädä kotiin vanhempainvapaan loputtua).

Ei, en todellakaan arvota yhtään mitään lahjojen perusteella, siihen ei ole tarvetta. :) Kysyin mielenkiinnosta siksi, että mielestäni on normaalia, että rakkaille ihmisilleen HALUAA (vapaaehtoisesti) ostaa esim syntymäpäivälahjan (oli se arvo sitten mikä tahansa, kysymys on nyt lähinnä periaatteesta). Oma suhtautumisesi vaikutti sen verran "ankaralta", että halusin tiedustella omaa HALUASI asiaan.

Tuo on sinun tulkintasi :) Olet lähtenyt alkuperäisestä keskustelusta aika kauas ja päätynyt pohtimaan sinulle tuntemattoman kommentoijan luonnetta :D

Olen sen verran ankara tyyppi, etten osta nuorisolaumalle lahjaa, vaan vien koko porukan joululounaalle ja lumilautailemaan. Olen kamala ihminen!

[QUOTE="vieras";22635129]Tuo on sinun tulkintasi :) Olet lähtenyt alkuperäisestä keskustelusta aika kauas ja päätynyt pohtimaan sinulle tuntemattoman kommentoijan luonnetta :D

Olen sen verran ankara tyyppi, etten osta nuorisolaumalle lahjaa, vaan vien koko porukan joululounaalle ja lumilautailemaan. Olen kamala ihminen![/QUOTE]

No höpsis, en todellakaan ajatellut noin. :) Ilmaisit asian jotenkin muodossa "en maksa senttiäkään miehen lasten kustannuksista" ja kirjaimellisesti ajateltuna se saattaa joillekin tarkoittaa oikeasti sitä, että ravintola- ja ruokalaskut jaetaan sentilleen tasan.

Veljeni perheessä on kaksi hänen omaa lastaan ja yksi lapsi vaimon aiemmasta avioliitosta. Kaikki lapset ovat ihan samalla viivalla veljeni silmissä vaikka tuon vanhimman lapsen isäkin on aktiivisesti mukana tämän elämässä.

edes ovat yhdessä? Eikö luulisi, että yhdessä ollaan ja eletään muusta kuin rahasyistä ja sisältöäkin löytyisi jostain muusta?

En jaksa käsittää, miksi uusi mieheni osallistuisi mihinkään menoihini tai minä hänen.

Minusta saa kyllä tulevaisuudessa ihan syyttää itseään, jos itsensä ja lapsensa laittaa tuollaiseen tilanteeseen. Paremmaksi asiat tuskin tulevat muuttumaan. Sinulla on edessäsi kaikki nuo selkeät faktat. Tee ratkaisu niiden pohjalta.

edes ovat yhdessä? Eikö luulisi, että yhdessä ollaan ja eletään muusta kuin rahasyistä ja sisältöäkin löytyisi jostain muusta?

En jaksa käsittää, miksi uusi mieheni osallistuisi mihinkään menoihini tai minä hänen.

No niin luulisi ja niin tietysti oltiinkin. Minä en vain uskonut, että elän tässä uusperheessä oman ja lapseni hyvinvoinnin kustannuksella. Jos minun tuloni olisivat paremmat ja minulla olisi tähän varaa, mitään ongelmaa ei olisi.

No höpsis, en todellakaan ajatellut noin. :) Ilmaisit asian jotenkin muodossa "en maksa senttiäkään miehen lasten kustannuksista" ja kirjaimellisesti ajateltuna se saattaa joillekin tarkoittaa oikeasti sitä, että ravintola- ja ruokalaskut jaetaan sentilleen tasan.

En maksa senttiäkään miehen lasten kustannuksista! Nuo ovat minun omia kustannuksiani, jotka olisi helppo välttää kulutusvalinnoilla. Voin maksaa lapselle uimahallilipun tai hakea harrastuksesta autolla, minun talous ei siihen kaadu. MUTTA tässä on suuri ero siihen, että minun odotettaisiin ja/tai oletettaisiin osallistuvan / maksavan näitä kuluja.
Toisaalta, jos lapsi vinkuisi vanhemmiltaan jotain älytöntä, en osallistuisi, koska se ei todellakaan oo mun juttuni.

[QUOTE="vieras";22635195]Minusta saa kyllä tulevaisuudessa ihan syyttää itseään, jos itsensä ja lapsensa laittaa tuollaiseen tilanteeseen. Paremmaksi asiat tuskin tulevat muuttumaan. Sinulla on edessäsi kaikki nuo selkeät faktat. Tee ratkaisu niiden pohjalta.[/QUOTE]

Kiitos tästä, juuri tällaista tarvitsin ja halusin kuulla. Olen samaa mieltä. Suru on kuitenkin valtava, sillä henkilökohtaisella tasolla tämä on tietenkin valtava epäonnistuminen.

Mä oon huomannut et suurin osa ihmisistä (erityisesti miehistä, anteeks nyt vaan) on itsekkäitä vittupäitä rahan suhteen. Jos sattuu löytämään sellaisen kumppanin jolle raha ei ole kaikista tärkein ja suurin asia, niin kannattaa pitää siitä kiinni.

Veljeni perheessä on kaksi hänen omaa lastaan ja yksi lapsi vaimon aiemmasta avioliitosta. Kaikki lapset ovat ihan samalla viivalla veljeni silmissä vaikka tuon vanhimman lapsen isäkin on aktiivisesti mukana tämän elämässä.

Näinhän se kuuluisi mielestäni olla. Siksi koska samassa taloudessa eletään. Asia olisi toinen jos aikuiset asuisivat eri osoitteissa.

Mä oon huomannut et suurin osa ihmisistä (erityisesti miehistä, anteeks nyt vaan) on itsekkäitä vittupäitä rahan suhteen. Jos sattuu löytämään sellaisen kumppanin jolle raha ei ole kaikista tärkein ja suurin asia, niin kannattaa pitää siitä kiinni.

Kuulostaa ällöttävästi siltä, että moni nainen oikeasti olettaa, että mies on olemassa ja käy töissä siksi, että naisella on taloudellisesti helppoa ja hauskaa. Ja jos mies tienaa "enemmän" niin hänen on velvollisuus kustantaa laiskan ahneen rouvan shoppailu. Ihan käsittämätöntä. Jokainen aikuinen ihminen tehköön itse töitä elantonsa eteen ja syyttäköön itseään, jos sillä saatu elintaso ei itseä miellytä.

Meillä tilanne se, että miehellä on yksi lapsi edellisestä suhteesta. Ja kaikki rahat yhteisiä, suunnilleen samansuuruiset tulot kummallakin, ja yhteisistä rahoista menee tietysti myös lapsen kulut. Mulle olis mahdotonta sellainen järjestely että kummallakin olisi omat rahat ja vain mies maksaisi lapsensa menot :o

miten sitten sellaisessa tilanteessa että esim. äitipuoli on perheen ainut työssä käyvä ja miehellä lapsi edellisestä suhteesta ? elättääkö äitipuoli lasta jos miehellä ei ole varaa ????? onko joku tälläisessa tilanteessa....

Yhteistyössä