Mitäs sanotte.. tarjottavaa keliatikolle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kaisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jaa että missähän ne sitten tehdää eri tilassa????

Ootko ikinä lukenut esim. muropakkauksen kyljestä kun siinä lukee että saattaa sisältää pieniä jäämiä maapähkinää? Se tarkoittaa sitä että vaikka murot eivät itsessään sisällä maapähkinää niin ne on tehty samoissa tiloissa kun joku tuote mikä sisältää maapähkinää ja jäämiä on voinut kulkeutua siihen toiseenkin tuotteeseen. Se on varoituksena niille jotka saavat anafylaktisen shokin aivan pienimmästäkin jäämästä maapähkinää. Tästä varoituksesta sitten kyseiset allergikot tietävät sitten olla ostamatta kyseistä tuotetta ja ostavat jotain muuta mikä on valmistettu aivan erillisissä tiloissa eikä kontaminaation vaaraa ole.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ootko ikinä lukenut esim. muropakkauksen kyljestä kun siinä lukee että saattaa sisältää pieniä jäämiä maapähkinää? Se tarkoittaa sitä että vaikka murot eivät itsessään sisällä maapähkinää niin ne on tehty samoissa tiloissa kun joku tuote mikä sisältää maapähkinää ja jäämiä on voinut kulkeutua siihen toiseenkin tuotteeseen. Se on varoituksena niille jotka saavat anafylaktisen shokin aivan pienimmästäkin jäämästä maapähkinää.

Tässä tapauksessa ne on tehty kotioloissa ja sinun esimerkissäsi ne tehdään samalla koneella joten koneisiin on voinut tarttua esim sitä pähkinää. Ei tarkoita sitä että kulkeutuu jostain :)
Jos olisi noin kun sanoit niin eihän voisi olla gluteenittomia tuotteita ollenkaan. Paitsi sellaissa paikassa missä tehdään vain ja ainoastaan kaikilla osastoilla gluteenitonta sapuskaa.
Eihän keliaakikko voi edes sitten ravintolassa syödä jos noin olisi.
 
Tässä tapauksessa ne on tehty kotioloissa ja sinun esimerkissäsi ne tehdään samalla koneella joten koneisiin on voinut tarttua esim sitä pähkinää. Ei tarkoita sitä että kulkeutuu jostain :)
Jos olisi noin kun sanoit niin eihän voisi olla gluteenittomia tuotteita ollenkaan. Paitsi sellaissa paikassa missä tehdään vain ja ainoastaan kaikilla osastoilla gluteenitonta sapuskaa.
Eihän keliaakikko voi edes sitten ravintolassa syödä jos noin olisi.

Koneissa ja/tai tiloissa.
 
[QUOTE="Kaisa";22636281]säilytätkö ne myös pussin suut tiukasti suljettuna tai erillisessä astiassa, jos et ni sillon sinne hippusia pääsee[/QUOTE]

Kyllä mulla on vehnäjauhot kannellisessa astiassa ja perunajauho ja vehnäjauoho ei asu vierekkäin mun kaapissa :)

Ja kyllä minä tiedän ainakin et allergioiden kans pitää olla tosi tarkkana :)
 
Marjajuttu on parempi kuin vehnäiset perunajauhot. Ja tiedoksi, keliaakikko ei saa syödä OLLENKAAN gluteenia, jos joku keliaakikko sanoo ettei ole tarkka niin hän ei tiedä sairaudestaan mitään. Gluteenihan ei kaikilla aiheuta heti oireita vaan vasta pidemmän ajan päästä, se ei ole varsinaisesti siis allergia, siis samalla tavalla kuin muut allergiat. Ei siis saa käyttää esim. perunajauhoja joihin on voinut päästä vähänkin vehnäjauhoja.

Keliakia ei ole allergia ollenkaan, vaan autoimmuunisairaus. Mulle gluteeni aiheuttaa oireet melkein välittömästä. Oireita ovat järjetön mahakipu, oksentaminen ja jopa vuorokauden kestävä ripulointi. Olen siis hyvää hyvyyttäni syönyt gluteenitonta vierasvaraa.

Leipomisessa ei esimerkiksi sais käyttää muovisia leivontakulhoja, koska naarmuissa saattaa olla gluteenia aiemmista leipomuksista yms yms yms.
 
[QUOTE="joku";22636256]Jos vehnäjauhot on pussissaan ja perunajauhot paketissaan niin miten sinne perunajauhoon voi mennä vehnäjauhoja? Mä ainakin otan aina ne kaapista pois, kun niitä otan ;)[/QUOTE]

Niin, keliakialiiton ohjeissa sanotaan, että vehnäjauhot ja gluteenittomat jauhot omissa kaapeissaan. Voi kuulostaa hätävarjelun liitoittelulta, mutta esim. ku pöläytät sen vehnäjauhopussin jo avatun perunajauholaatikon viereen, niin avot.
 
[QUOTE="Tiina";22636573]Keliakia ei ole allergia ollenkaan, vaan autoimmuunisairaus. Mulle gluteeni aiheuttaa oireet melkein välittömästä. Oireita ovat järjetön mahakipu, oksentaminen ja jopa vuorokauden kestävä ripulointi. Olen siis hyvää hyvyyttäni syönyt gluteenitonta vierasvaraa.

Leipomisessa ei esimerkiksi sais käyttää muovisia leivontakulhoja, koska naarmuissa saattaa olla gluteenia aiemmista leipomuksista yms yms yms.[/QUOTE]

yhä vahvemmin käännyn nuiden marjojen ja rahkan kannalle.. tarjoan sis niitä ja valmistan lasi + keramisessa kulhossa
 
[QUOTE="Tiina";22636588]Niin, keliakialiiton ohjeissa sanotaan, että vehnäjauhot ja gluteenittomat jauhot omissa kaapeissaan. Voi kuulostaa hätävarjelun liitoittelulta, mutta esim. ku pöläytät sen vehnäjauhopussin jo avatun perunajauholaatikon viereen, niin avot.[/QUOTE]

niin tai olet ottanu aikaisemmin tehdessäsi kääretorttua jauhoja ensin lusikalla v.jauho astiasta ja sit kaapaset samalla lusikalla pottujauhoastiasta
 
[QUOTE="Kaisa";22636598]yhä vahvemmin käännyn nuiden marjojen ja rahkan kannalle.. tarjoan sis niitä ja valmistan lasi + keramisessa kulhossa[/QUOTE]

Kiitän keliaakikkoystäväsi puolesta :). Minä aina vauhkoonnun tästä asiasta, ku tiedän sen hälläväliämeningin, mikä keliakin suhteen vallitsee. Olemme vain hankalia asiakkaita, jotka eivät voi syödä tarjottua ruokaa, ku siihen on laitettu lihaliemikuutio, jossa on maininta vehnästä *silmien pyörittelyä*.
 
[QUOTE="Kaisa";22636618]niin tai olet ottanu aikaisemmin tehdessäsi kääretorttua jauhoja ensin lusikalla v.jauho astiasta ja sit kaapaset samalla lusikalla pottujauhoastiasta[/QUOTE]

Juuri näin!
 
Hei! mä tekisin muuten tarjottavaksi esim. omenakaurapaistoksen, koska monet keliaakikot sietää puhdasta kauraa (sitä saa ihan perus marketeista). Voit tarjota sitä muille ja kysäistä keliaakiolta josko hänellekin kaura sopii, niin sattuis sopivasti olemaan muutakin tarjolla. Marjarahka tai jäde toimii kyllä.

Mun tuntemat keliaakikot syö myös niitä Pirkka riisisuklaa keksejä, laittaisin niitäki tarjolle. Elä heitä pakkausselostetta pois jos vieras kysyy onko niissä gluteenia. Kun ei voi tietää aiheuttaako ihan minimaalinen määrä gluteenia oireita, välttämättä ei niin sattuisi sitten sopivasti olemaan hänellekin sopivat herkut pöydässä.
 
[QUOTE="Tiina";22636630]Kiitän keliaakikkoystäväsi puolesta :). Minä aina vauhkoonnun tästä asiasta, ku tiedän sen hälläväliämeningin, mikä keliakin suhteen vallitsee. Olemme vain hankalia asiakkaita, jotka eivät voi syödä tarjottua ruokaa, ku siihen on laitettu lihaliemikuutio, jossa on maininta vehnästä *silmien pyörittelyä*.[/QUOTE]

Ehkä ite tulee suhtauduttua näihin siksiki kriittisesti köska lähisuvussa henkilö joka on voimakkaasti allerginen maidolle/kalalle, ei siedä yhtään maidonproteiinia (aiheuttaa myös iholle oireita jos tulee ihokontakti), myös halan haju aiheuttaa reaktion.. ni sit tietää et jos on TARKKAA ni se on TARKKAA eikä sinne päin!
 
Juu, kaikilla ei ole. Itse voin syödä ruokaa jossa on amhd väähn kiellettyä anetta,mutta talouden kaks muuta oireilijaa ei voi _yhtään_ tai toisella on ripuli ja toisella iho revitty auki.

Älä puhu p'skaa, sulla ei ole KELIAKIA jos voit syödä vehnäjauhoja mahd. vähän!!!!! On keliaakikkoja joilla on gluteeniton ruokavalio tai LUONTAISESTI gluteeniton ruokavalio. Sotketkohan nämä asiat. Mutta vehnäjauhoa, ruista ja ohraa ei kestä kukaan keliaakikko edes hitusta! Ja kyllä puhun 15v keliakia kokemuksella! Kauraa sietää iso osa.
 
[QUOTE="kokki";22637827]Älä puhu p'skaa, sulla ei ole KELIAKIA jos voit syödä vehnäjauhoja mahd. vähän!!!!! On keliaakikkoja joilla on gluteeniton ruokavalio tai LUONTAISESTI gluteeniton ruokavalio. Sotketkohan nämä asiat. Mutta vehnäjauhoa, ruista ja ohraa ei kestä kukaan keliaakikko edes hitusta! Ja kyllä puhun 15v keliakia kokemuksella! Kauraa sietää iso osa.[/QUOTE]


Itseasiassa ejmaininnut voivani syödä nimenomaan vehnää -voin syödä tyyliin karkkeja joissa on glukoosi-fruktoosisiirappia joka on mitä toennäköisimmin vehnää, mutta talouden kaksi muuta ei voi syödä näitäkään,koska niissä on sitä pirun vehnää seassa. Eli osa voi syödä niitä vehnätärkkelyspohjaisia gluteenittomai,ja luontaisesti gluteenittomia käyttävillä on tarkempi. Näin ainakin meillä, luontaisesti gluteenittomai sietävät eivät voi syödä edes noita irtokarkkeja tai mehuja tai jäätelöä jossa on seassa sitä vehnää glukoosi-fruktoosisiirapin joukossa. Samoin esim pussipuurot: itse voin syödä esim elovenan kaurapohjaisia ja käyttää keiju-kaurajuomaa joka ei ole riittävän puhdas luontaisesti gluteenittomaan ruokavalioon....
 

Yhteistyössä