Chihuahuan tiineys ja synnytys.. :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ^^
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

^^

Vieras
Eli käytin astutuksessa haukkuni ja tarvisin nyt kaiken mahdollisen tiedon =) Googlettamalla löytyy kamalan huonosti mitään tietoa.. Eli jos jollakin kokemusta kyseisestä rodusta niin olisitko ystävällinen ja kertoisit minulle kaiken mitä pitäisi tietää =) Kiitos! =))))

[QUOTE="joopajoo";22635476]josko se tuttavasi sitten antaisi sinulle em. tietoja? Toivottavasti eivät olleet koirat sukulaisia keskenään?[/QUOTE]

Tais olla aika mauton tuo kommenttisi... Mää mikään tyhmä ole!!!!

No aika tyhmältä kuulostat, kun et etukäteen selvitä asioita vaan täältä kaksplus-palstalta kyselet! Tää mikään koirafoorumi oo! Vastuuntuntoinen koirankasvattaja ottaa asioista selvää etukäteen ja kunnolla!

Olen toki ottanut joistakin asioista selvää.. Mutta lähinnä tuo tiineyden aikainen ravinto ym.. Niin niistä ei ole missään tietoa.. Ja ihan ensimmäistä kertaa teetän koirallani pentuja, ei siis ole kokemusta asiasta.. Jokainen meistä on ollut tai on joskus ensikertalainen.. :(

Nyt varaat heti koirallesi ajan terveystarkastukseen ja ohjeiden saamiseksi eläinlääkärille, hyvälle sellaiselle. Sitten googlen sijaan haet aiheesta kirjan kaupasta tai kirjastosta, googlestakin kun löytyy myös vähemmän luotettavaa tietoa. Pienet rodut (mulle perhoskoiran tiineys on tuttua, aika samanlaiset rodut liisäntyessään) on oikeasti vaikeampia tiineyden ja synnytyksen suhteen kuin isot. Useimmiten on hyvä "saldo" jos 2 pentua saa, saati pidettyä ne hengissä.

Hullulta tuntuu, että joku lähtee soitellen sotaan eikä etukäteen ota selvää, meiltä vei kuukausia selvittää asiat ennen ekaa perhospentuetta aikanaan!!!

Varaudu nyt ainakin rahallisesti siihen keisarinleikkaukseen ja muuhun! Chihuilla (etenkin pienikokoisilla tai jos uros iso) on paljon ongelmia synnytyksessä. Päivystävän lääkärin numero jääkaapinoveen jne. Ja käytät ultrassa tiineystarkastuksessa ja madotat emon ohjeiden mukaan jotta pennuilla ei ole heti hirveästi matoja. Myös pennut tulee madottaa useaan kertaan ennen luovutusta.

No en mä ainakaan mitään eläinlääketieteen kurssia käyny, saatika vieny omaa koiraani lääkäriin, kun ekat pennut teetin. Meillä on siis sekä uros ja narttu. Netistä luin nuo tiedot ja kaverilta kyselin, jolla kokemusta. Emä kävi el. vastaanotolla tähän liityen ekan kerran kun vein pennut sinne rokotettavaksi.

Älä ap masennu noiden kohkauksesta! Joillan on vaan taas tarve ilkeillä... Tie minkä puuttesta johtuen ;)

Chihuista mulla ei ole kokemusta, joten en ósaa neuvoa, vaikka pieni rotu meilläkin on.

Onnea matkaan :)

Varaudu nyt ainakin rahallisesti siihen keisarinleikkaukseen ja muuhun! Chihuilla (etenkin pienikokoisilla tai jos uros iso) on paljon ongelmia synnytyksessä. Päivystävän lääkärin numero jääkaapinoveen jne. Ja käytät ultrassa tiineystarkastuksessa ja madotat emon ohjeiden mukaan jotta pennuilla ei ole heti hirveästi matoja. Myös pennut tulee madottaa useaan kertaan ennen luovutusta.

Joo, no on kai kaikilla se päivystävän numero jo olemassa, jos on koirakin. Tiineystarkastus ei tosiaan ole pakollinen. Ja matokuureja tarvitaan emolle yksi ennen synnytystä ja penuille sitten yksi synnytyksen jälkeen. Ei niitä tarvitse "madottaa useaan kertaan , ettei tule HIRVEÄSTI matoja". Hyvänen aika :))))

Mikähän mahtaa olla kennelnimesi?

Varmaan juuri tuo PENTUTEHDAS :) Oletko koskaan ajatellut että kummatkohan koirat oikeasti elävät onnellisempaa elämää: Kennelnimellä useita pentueita tekevät, bisnestarkoituksella pidetyt koirat. Kennelnimihän on pakollinen kolmen pentueen jälkeen...

Vai sitten se yksityishenkilön ainoa koira, joka saa kaiken huomion ja tekee yhdet tai kahdet pennut?

Minulta peukkuja ja sympatiaa sinulle "juuri astuttanut"^^ :) Minulla on itselläni 2 Chihua ja toisen olen ostanut hyvältä ystävältäni joka toimii myös kasvattajana, lisätäkseni tuohon miten tietämättömät ja turhamaiset,kyyniset ihmiset tuppaa aina valittamaan joka asiasta ja haukkumaan muita kun itse luulevat olevan "parhaita" tai tietäväisiä kaikesta... Mutta ei chihuja kyllä hirveän usein tarvi keisarileikata, oulussa oli yhteen väliin vaan pakko leikata kun päivystävällä ell.lääkärillä ei ollut toiminnassa olevaa ult.äänilaitetta joka nyt on ihan naurettavaa ja siitä syystä on ainamin 5 turhaa leikkausta minun tiedossani! Eikä sinulla ole vielö mitään hätää tiedon hankinnan kanssa kerkeät kyllä hyvin hakea tietoa netistä, lääkäristä ja kirjoista! muutkin kasvattajat mielellään jakavat neuvoja ja apuja!
Täälläkin joku urpo huutelee pentutehtailusta niin ei taida sullakaan paljoa järkilaulaa??? Hahahahaaa!

Minulta peukkuja ja sympatiaa sinulle "juuri astuttanut"^^ :) Minulla on itselläni 2 Chihua ja toisen olen ostanut hyvältä ystävältäni joka toimii myös kasvattajana, lisätäkseni tuohon miten tietämättömät ja turhamaiset,kyyniset ihmiset tuppaa aina valittamaan joka asiasta ja haukkumaan muita kun itse luulevat olevan "parhaita" tai tietäväisiä kaikesta... Mutta ei chihuja kyllä hirveän usein tarvi keisarileikata, oulussa oli yhteen väliin vaan pakko leikata kun päivystävällä ell.lääkärillä ei ollut toiminnassa olevaa ult.äänilaitetta joka nyt on ihan naurettavaa ja siitä syystä on ainamin 5 turhaa leikkausta minun tiedossani! Eikä sinulla ole vielö mitään hätää tiedon hankinnan kanssa kerkeät kyllä hyvin hakea tietoa netistä, lääkäristä ja kirjoista! muutkin kasvattajat mielellään jakavat neuvoja ja apuja!
Täälläkin joku urpo huutelee pentutehtailusta niin ei taida sullakaan paljoa järkilaulaa??? Hahahahaaa!

Ja sulla laulaa sit vai? aika pitkä toi tiineys jos on jo 2 vuotta kestänyt ja vielä ehtii hyvin tietoa etsiä....

Ja chihun pennutus ei todellakaan ole yksinkertaisimmasta päästä, etenkään jos sun narttus on se 1,3 kg kokonen käppänä.

Yhteistyössä