Remontoijat ja sisustajat, hohoi! Voinko tehdä näin? (maalaamisesta ja tapetoinnista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Jos revin seinästä tapetit pois, laitan tasoitteen, hion, pohjamaalaan ja pintamaalaan, niin seinähän on ihan tavallinen maalattu seinä.

Nyt pohdin seinän tapetointia. Voiko tuohon päälle vetää tapetin? Siis se pysyy siinä ihan ok jne?

Ja mitäs sitten, jos haluankin sen tapetin pois ja sen maalin taas esiin...miten sille maalille on käynyt? Onko se ihan ok, vai pitääkö maalata uudestaan?

ok
usein raaka pinta (betono/tasoite) pohjamaalataan useita kertoja ennen tapetointia. sillä tavalla tulee hyvä pohja tapetointia varten. Tarvittaessa selllaisesta myös sitten tapetti irtoaakin paremmin, kun tapettia uusitaan.

on siis hyvä vaan noin.

Tapetti kannattaa aina poistaa alta.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs....;22669670:
ok
usein raaka pinta (betono/tasoite) pohjamaalataan useita kertoja ennen tapetointia. sillä tavalla tulee hyvä pohja tapetointia varten. Tarvittaessa selllaisesta myös sitten tapetti irtoaakin paremmin, kun tapettia uusitaan.

on siis hyvä vaan noin.

Tapetti kannattaa aina poistaa alta.

Mutta entäs kun mä en sitten tulevaisuudessa halua uutta tapettia...vaan sen maalin sieltä tapetin alta takaisin. Pysyykö se maali hyvänä, että sitä voi taas pitää seinäpintana?

Mutta entäs kun mä en sitten tulevaisuudessa halua uutta tapettia...vaan sen maalin sieltä tapetin alta takaisin. Pysyykö se maali hyvänä, että sitä voi taas pitää seinäpintana?

no tuskin sentään niin, mutta onpahan helppo vetää samaa maalia uusi kerros päälle - selviää tod näk yhdellä vedolla...ainkin jos saa tapetin siististi irti (riippuu vähän liisteristä ja tapetistakin)

oletko ikinä poistanut tapettia tapetinpoistoaineella?

Alkuperäinen kirjoittaja eräs....;22669794:
no tuskin sentään niin, mutta onpahan helppo vetää samaa maalia uusi kerros päälle - selviää tod näk yhdellä vedolla...ainkin jos saa tapetin siististi irti (riippuu vähän liisteristä ja tapetistakin)

oletko ikinä poistanut tapettia tapetinpoistoaineella?

No voihan kökkö.

Se uuden maalikerroksen vetäminen on sinäsnä ylimääräistä työtä, että kun me muutetaan pois, niin siinä kohtaa pitää ottaa tapetit veke...tylsää sitten vielä joutua erikseen maalaamaan. Äh.

Mä olen poistanut tapetit aina ihan vaan vedellä, kun ovat lähteneet silläkin hyvin. Nyt käytössä on myös höyrylaite, joka varmaankin nopeuttaa hommaa.

No voihan kökkö.

Se uuden maalikerroksen vetäminen on sinäsnä ylimääräistä työtä, että kun me muutetaan pois, niin siinä kohtaa pitää ottaa tapetit veke...tylsää sitten vielä joutua erikseen maalaamaan. Äh.

Mä olen poistanut tapetit aina ihan vaan vedellä, kun ovat lähteneet silläkin hyvin. Nyt käytössä on myös höyrylaite, joka varmaankin nopeuttaa hommaa.

no vesiän se aine onkin. turha ostaa erikseen irrotusaineita - laimea liisteri ja vaikka suihkupullolla suihkuttelu riittää - tai tuo höyry voi olla hyvinkin kova sana tuossa touhussa.

maaleja on niin erilaisia (pesunkestävyydeltäänkin). halpa ja heikko lateksi varmasti kärsii, mutta joku oikein laadukas alkydimaali kestää varmasti paremmin.

Yhteistyössä