Miksi ei punaista lihaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olisit kysynyt siltä tutultasi. Ei me voida vastatata hänen puolestaan. Syitä voi olla monia. Ensimmäiseksi tulee mieleen, että punainen liha tulee nisäkkäistä, ja ihminen ei halua syödä toisia nisäkkäitä. Se olisi melkein verrattavissa kannibalismiin. Kalat ja kanat ovat tyhmempia, niitä ei pidetä samaan lajityyppiin kuuluvana. Kalan ja jopa kanankin pystyy moni helposti listimään, muttei nisäkästä niin mielellään. Aika monet oliot ovat synnynnäisiä rasisteja. Ei siitä ole oikeasti pitkä aika, kun valkoinen mies piti naisia ja tummaihoisiakin alempiarvoisina, tymempinä eläiminä.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";22675325]Punainen liha sulaa huonoiten elimistössä.
Lisäksi sen kasvatus on ilmastolle erittäin haitallista.[/QUOTE]

Miten kukaan jaksaa enää vedota tällaiseen, kun on juuri todistettu, että tulokset ilmaston lämpenemisestäkin on olleet tekaistuja.

Olisit kysynyt siltä tutultasi. Ei me voida vastatata hänen puolestaan. Syitä voi olla monia. Ensimmäiseksi tulee mieleen, että punainen liha tulee nisäkkäistä, ja ihminen ei halua syödä toisia nisäkkäitä. Se olisi melkein verrattavissa kannibalismiin. Kalat ja kanat ovat tyhmempia, niitä ei pidetä samaan lajityyppiin kuuluvana. Kalan ja jopa kanankin pystyy moni helposti listimään, muttei nisäkästä niin mielellään. Aika monet oliot ovat synnynnäisiä rasisteja. Ei siitä ole oikeasti pitkä aika, kun valkoinen mies piti naisia ja tummaihoisiakin alempiarvoisina, tymempinä eläiminä.

Voi että... Harjoittele luetun ymmärtämistä.

Alkuperäinen kirjoittaja väriainetta se punainen;22674160:
"Punariisiä käytetään Itä-Aasiassa ja Kiinassa elintarvikkeiden värjäämiseen sekä perinteisessä kiinalaisessa yrttilääkinnässä.

Punariisiä saadaan fermentoimalla riisiä Monascus-lajiin kuuluvalla homeella.

Homeen kasvaessa riisinjyvät värjäytyvät kauttaaltaan punaisiksi. Ne kuivataan ja jauhetaan ja jauhetta käytetään väriaineena. Väri voi olla myös jauheesta uutettu. - Eviran sivuilta kauan sitten

"Punariisiä oli myyty enimmäkseen lihateollisuudelle, ja käytetty lähinnä erilaisissa makkaroissa ja pihvivalmisteissa.

Oletettavaa on, että väriä on käytetty jo useiden vuosien ajan.

Punariisistä käytetään myös useita muita nimiä kuten fermentoitu riisi, Monascus, Angkak, beni-koji, red koji rice, Red Yeast Rice ja Red Yeast.

Elintarvikkeiden pakkauksissa se on ilmoitettu myös riisitärkkelyksenä, fermentoituna tärkkelyksenä, riisiproteiinihydrolysaattina ja kasviuutteena." - Kaari- lehti3/2008 -

Noistako ei vois olla haittaa kenellekään?

Syitä voi olla monia. Mä kysyisin ihan suoraan asiasta. Itse olen kasvissyöjä, ja tämän tästä multa kysytään syytä tälle valinnalle. En mä ainakaan kyselyistä loukkaannu, vaan ihan mielelläni vastaan.

Olen itse kasvissyöjä. Kalaa olen opetellut syömään lapsen tulon myötä.

Lapsellani on atooppinen iho. On perinyt sen isältään. Olen havainnut että lapsellani atooppinen ihottuma on suoliston sairastumisen seurausta. Eli kun punainen liha (ja ylimääräiset lisäaineet) on pois ruokavaliosta, iho pysyy kunnossa. Kun se otetaan takaisin ruokavalioon, alkaa ensin vatsaoireet, sitten punoittaa peppu ja lopulta iho on näppylöillä ja kuiva.

Valitettavasti tämä on hyvin vaikea asia ymmärtää esimerkiksi lapsen hoitajille (ja myös asiaan perehtymättömille lääkäreille), koska oireet eivät näy heti ihosta. Ja siinä vaiheessa kun iho oireilee, on suolisto jo todella huonossa kunnossa (= iho rikki, ripuloi, ruoka ei maistu, lapsi on itkuinen, valittaa vatsakipuja, heräilee öisin, on väsynyt ja jopa agressiivinen). Itse soisin lapselleni mahdollisimman terveen elämän, mutta tämän asian kanssa taisteleminen alkaa turhauttaa jo niin paljon että kun asiasta edes kysytään niin ärähdän: "on vanhempien asia mitä oma lapsi syö, ei sinun". Minä lapsen kanssa valvon, minä pidän kädestä ja lohdutan kun lapsi sairastaa, ei hoitotäti, ei naapuri, ei kukaan muu.

Aikuisen ihmisen kohdalla suolistosairaudet eivät ole kiva keskustelun aihe. Ei kuulu muille ihmisille miten kunkin suoli toimii ja minkälaista kakka on. Siksi tämä on monille ihmisille vaikea asia keskustella. Ei myöskään ole sinun asiasi mitä toinen ihminen syö. Jos kutsut kylään etkä osaa laittaa ruokaa ystävällesi, ei sinun tarvitse. Kerro se. Erityisruokavaliota noudattavat voivat ottaa omat eväät mukaan pidempiä vierailuja varten. Ei kannata tehdä ongelmaa asiasta joka ei ole oma ongelma.

Toivottavasti auttoi edes hieman ymmärtämään. Voimia muille jotka taistelevat saman asian kanssa.

Punaisella lihalla tarkoitetaan (euroopassa) lähinnä naudan, sian, lampaan, poron ja hirven lihaa. Valkoisella lihalla puolestaan tarkoitetaan lähinnä siipikarjan, broilerin ja kalkkunan lihaa.
Joissakin maissa, kuten Australiassa ja Yhdysvalloissa sianlihakin luokitellaan valkoiseksi lihaksi ja punaisella lihalla tarkoitetaan yksinomaan märehtijöistä saatavaa lihaa.
Sianliha ei ole punaista lihaa ja ihmettelen miksi se luokitellaan edelleen punaiseksi lihaksi. Esim. monissa kaupoissa sianlihaa jopa varjätään jotta se näyttäisi "hyvältä". Sianliha on luonnostaan vaaleaa kuten siipikarjanliha ja täysin erilaista verrattuna märehtiöiden lihan koostumukseen.

Punainen liha ei ole niin terveellistä kuin vaalea. Lisää suolistosyövän riksiä. Punaista lihaa ei suositella syötäväksi kuin korkeintaan 3 kertaa viikossa tämän takia. Siinä voisi olla yksi syy, miksi joku ei halua syödä ollenkaan punaista lihaa.

no, mä voin puhua vain omasta puolestani. Lopetin lihansyönnin muinoin seiskaluokkalaisena, noin vuotta myöhemmin otin kalan takaisin ruokavalioon. Syön kananmunia ja maitotuotteita, joskus harvoin kanaa, joka on mulle melko vastenmielistä. Lihansyönnin lopettamisen syyt olivat mulla eettisiä, luin paljon lihantuotannosta ja mua rupesi vaan yököttämään enemmän ja enemmän. Nyt kun tätä "semi-lihattomuutta" on jatkunut noin 25 vuotta, en ole enää moneen vuoteen juurikaan miettinyt syitä miksi jatkan samalla linjalla. En kaipaa lihaa, olen hyvin terve ja pidän paljon kasvisruoista. En voi ajatella syöväni yhtäkkiä jotain liharuokaa, ajatus tuntuu luonnottomalta ja vastenmieliseltä. Edelleen voin löytää ne eettiset perusteet (myös ilmastonmuutoksen ja kaikki lihantuotantoon liittyvät kyseenalaisuudet, sekä sympatiani toisia nisäkkäitä kohtaan), enkä varmasti jatkossakaan "löysää" ruokavaliotani.
Tiedän, että monet pitävät tekopyhänä osittaista eläinkunnan tuotteista kieltäytymistä, mutta se ei ole minun ongelmani, minulle sopii tämä tapa siinä missä jollekin toiselle veganismi tai lihansyönti. En tuputa omaa ratkaisuani toisille, eikä silloin muidenkaan mielestäni kuulu arvostella minun valintojani. :)

Punainen liha ei ole niin terveellistä kuin vaalea. Lisää suolistosyövän riksiä. Punaista lihaa ei suositella syötäväksi kuin korkeintaan 3 kertaa viikossa tämän takia. Siinä voisi olla yksi syy, miksi joku ei halua syödä ollenkaan punaista lihaa.
No kun se nirtaatti aiheuttaa anemiaa ja rautatableteissa on aineksia, mistä se syöpä innostuu... Evira kertoo:
"Lihavalmisteisiin lisätään nitriittiä estämään ruokamyrkytyksiä aiheuttavien bakteerien, erityisesti Clostridium botulinumin kasvua ja säilyttämään lihan punainen väri. Nitriitti estää myös lipidien hapettumista. Nitriitille sallitut käyttökohteet ja enimmäismäärät on annettu EU:n lisäainelainsäädännössä. Sen mukaan nitriittiä saa lisätä lihavalmisteisiin pääsääntöisesti enintään 150 mg/kg. Nitriitin tavallinen käyttömäärä Suomessa on 80-120 mg natriumnitriittiä (NaNO 2)/kg.

Tuotteen ainesosaluettelo kertoo, jos valmistuksessa on lisätty nitriittiä. Tällöin ainesosaluettelosta löytyy nimi kaliumnitriitti tai natriumnitriitti tai numerotunnus E 249 tai E 250."

Itse olen 13 ja lopetin tänä vuonna punaisen lihan syömisen koska se on epäterveellistä. Ja tiedättekö että jos jokainen ihminen vähentäisi punaisen lihan syöntiä syömällä edes yhden päivän viikossa kasviksia, maailma tuhoutuu sitten hieman hitaammin? Punainen liha kuluttaa eniten!

Itse olen 13 ja lopetin tänä vuonna punaisen lihan syömisen koska se on epäterveellistä. Ja tiedättekö että jos jokainen ihminen vähentäisi punaisen lihan syöntiä syömällä edes yhden päivän viikossa kasviksia, maailma tuhoutuu sitten hieman hitaammin? Punainen liha kuluttaa eniten!
Höpsistä! Nitriittiliha aiheuttaa anemiaa, siksi on järjetöntä syödä sitä tai kasviksia, joissa sitä on.

Kun heinä ja risukot muuttuvat lihaksi, on ihan sama minkä väristä se liha on. Kuka ne opetussuunnitelmat oikeen laatii kouluihin?

Lihakarjan kasvatus toki kuluttaa resursseja enemmän kuin niiden kasvisten syöminen suoraan, mutta ei kaikki punainen liha suinkaan ole epäterveellistä. Noissa tutkimuksissa "punaiseksi lihaksi" lasketaan kaikki lihavalmisteetkin, esim. makkarat, broilerpyörykät, lihahyytelö jne. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että joku luomukasvatetusta naudasta saatu naudanliha olisi epäterveellistä.

[QUOTE="sondersson";22674057]ootko kokeillut luomulihaa että tekeekö saman reaktion?

Samaa ajattelin kysyä, nimittäin siinä ei saa käyttää mitään väriainetta eikä eläimiä ruokita muuntogeenisillä rehuilla, eikä niissä voi olla lääkejäämiä. Katsos, se punainen väri tavallisessa lihassa tulee oikeastaan homeesta ja homeethan erittävät aina toksiineita:

"Punariisiä käytetään Itä-Aasiassa ja Kiinassa elintarvikkeiden värjäämiseen sekä perinteisessä kiinalaisessa yrttilääkinnässä.

Punariisiä saadaan fermentoimalla riisiä Monascus-lajiin kuuluvalla homeella.

Homeen kasvaessa riisinjyvät värjäytyvät kauttaaltaan punaisiksi. Ne kuivataan ja jauhetaan ja jauhetta käytetään väriaineena. Väri voi olla myös jauheesta uutettu. - Eviran sivuilta kauan sitten

"Punariisiä oli myyty enimmäkseen lihateollisuudelle, ja käytetty lähinnä erilaisissa makkaroissa ja pihvivalmisteissa.

Oletettavaa on, että väriä on käytetty jo useiden vuosien ajan.

Punariisistä käytetään myös useita muita nimiä kuten fermentoitu riisi, Monascus, Angkak, beni-koji, red koji rice, Red Yeast Rice ja Red Yeast.

Elintarvikkeiden pakkauksissa se on ilmoitettu myös riisitärkkelyksenä, fermentoituna tärkkelyksenä, riisiproteiinihydrolysaattina ja kasviuutteena." - Kaari- lehti3/2008 -[/QUOTE]

Ollaanko nyt Itä-Aasiassa?

Yhteistyössä