Omantunnon kysely kotiäideille :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .-.-.-.-.-.-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

.-.-.-.-.-.-

Vieras
Kun lapsi/lapset ovat HEREILLÄ

- voitko katsoa jonkun oman suosikkisarjasi telkkarista (vaikka tunnin pituisen) ja laittaa lapset siksi aikaa leikkimään keskenään, vai odotatko, että lapset nukkuvat?

- piipahtaa tupakalla (jos siis poltat) terassilla tai parvekkeella?

- puhua puhelimessa kaverin kanssa pidemmän aikaa?

- istua tietokoneella?

- syödä karkkia?

- syödä sohvalla itse (jos normaalisti syödään pöydän vieressä)?

- ottaa torkut?

- lukea, jumpata, kirjoittaa, kutoa tms. omaa puuhaa, mitä nyt kotona voisi tehdä?

- juoda siideriä tai olutta saunan jälkeen?

- käydä aamulla suihkussa, meikata, föönata tms.?

- "puuhailla" miehen kanssa (älkää ihmetelkö, olen tälläisestäkin kuullut)? :)

Tällänen kysely. :) Tämähän riippuu paljon lapsien iästäkin, eli jos jaksaa sen mainita vielä lisäksi. :) Jos on esim. yksi pieni vauva, niin televisiota voi varmasti katsoakin tunnin vaikka vauva olisikin hereillä mutta jos on vaikkapa kolme alle 4-vuotiasta, ei varmasti ota torkkuja. :)

katsotko suosikkisarjasi? EN. ei pysty keskittyy kunnolla
piipahtaa tupakalla? EN polta enää, kävisin jos suora näköyhteys sisälle
puhua puhelimessa? KYLLÄ JOSKUS, samalla voi leikkiä ja katsoa perään
syödä karkkia? EN
syödä sohvalla? EN
ottaa torkut? EN TOD
omaa puuhaa?EN, ei voi keskittyä
alkoholia? EN TOD
suihku,meikkaus jne? KYLLÄ
puuhailu miehen kans? EN TOD!

Lapset on 5v, 3v ja 2v... noista ainoastaan voin piipahtaa suihkuun tai puhua puhelun kaverille lasten ollessa hereillä. Muut ei onnistu koska esim. "aikuisten" ohjelmia meillä ei katsota lasten läsnäollessa. Joskus katsotaan poikkeuksena esim kokkiohjelmaa yhdessä, koska ruuanlaitto on perheen intohimo. Niin ja lehteä saatan selailla kun lapset leikkii. Mutta kirjaan en syvenny.

- voitko katsoa jonkun oman suosikkisarjasi telkkarista (vaikka tunnin pituisen) ja laittaa lapset siksi aikaa leikkimään keskenään, vai odotatko, että lapset nukkuvat?- kyllä

- piipahtaa tupakalla (jos siis poltat) terassilla tai parvekkeella?- en polta

- puhua puhelimessa kaverin kanssa pidemmän aikaa?- juu

- istua tietokoneella?-juu

- syödä karkkia?- en

- syödä sohvalla itse (jos normaalisti syödään pöydän vieressä)?-juu

- ottaa torkut?-en

- lukea, jumpata, kirjoittaa, kutoa tms. omaa puuhaa, mitä nyt kotona voisi tehdä?-juu

- juoda siideriä tai olutta saunan jälkeen?-juu

- käydä aamulla suihkussa, meikata, föönata tms.?-juu

- "puuhailla" miehen kanssa (älkää ihmetelkö, olen tälläisestäkin kuullut)?-ei

Mä en voi tehdä mitään noista, lapsi 1 v 4 kk. :D Puhelimessa voin puhua ihan hetken jos lapsi ei sitä huomaa, mutta jos huomaa niin huutaa välittömästi kurkku suorana lahkeessa kiinni. Meikata voin myös, jos koko ajan toisella jalalla potkin lasta pois meikkilaatikon kimpusta (on matalalla), eli pakkotilanteessa onnistuu.

Muuten siis ei mitään, ja lisättäköön, etten voi edes syödä pöydän ääressä lapsen läsnäollessa/syödessä itse, kun en viitsi kuunnella sitä kurkku suorana huutamista. Onneksi on vielä nämä päiväunet olemassa!

- voitko katsoa jonkun oman suosikkisarjasi telkkarista (vaikka tunnin pituisen) ja laittaa lapset siksi aikaa leikkimään keskenään, vai odotatko, että lapset nukkuvat? En voi, vaan odotan että lapset ovat nukkumassa.

- piipahtaa tupakalla (jos siis poltat) terassilla tai parvekkeella? En polta.

- puhua puhelimessa kaverin kanssa pidemmän aikaa? Voin puhua.

- istua tietokoneella? Kyllä.

- syödä karkkia? Salaa kyllä, muuten ei.

- syödä sohvalla itse (jos normaalisti syödään pöydän vieressä)? En.

- ottaa torkut? Ei onnistu.

- lukea, jumpata, kirjoittaa, kutoa tms. omaa puuhaa, mitä nyt kotona voisi tehdä? Vähäisiä aikoja kerrallaan silloin tällöin.

- juoda siideriä tai olutta saunan jälkeen? En juo.

- käydä aamulla suihkussa, meikata, föönata tms.? Kyllä, kaikkea tätä.

- "puuhailla" miehen kanssa (älkää ihmetelkö, olen tälläisestäkin kuullut)? :) Kyllä, joskus aamuisin lasten katsellessa dvd:tä.

Lapset 3,5- ja 2-vuotta.

- voitko katsoa jonkun oman suosikkisarjasi telkkarista (vaikka tunnin pituisen) ja laittaa lapset siksi aikaa leikkimään keskenään, vai odotatko, että lapset nukkuvat?
*En voi rauhassa ainakaan

*Joo käyn tupakilla parvekkeella ja lapset on sen aikaa olohuoneessa että näen heidät koko ajan.

*Voin mutta siihen tulee katkoksia kun pitää paimentaa nuita ipanoita :D

- istua tietokoneella?
*Nytkin istun ja nuo kattoo helinä-keijua =)

- syödä karkkia?
*En

*Voin

- ottaa torkut?
*En jos pienempi on hereillä.

- lukea, jumpata, kirjoittaa, kutoa tms. omaa puuhaa, mitä nyt kotona voisi tehdä?
*En rauhassa

*en juo

*En ellen ota lapsia mukaan suihkuun :D

- "puuhailla" miehen kanssa (älkää ihmetelkö, olen tälläisestäkin kuullut)?
*ai siis seksiä? ja lapset hereillä? :D no ei tulisi mieleenkään..

Lapsilla ikää 4v. ja 1v

En ole enää varsinainen kotiäiti mutta olen kotona joten...

Kyllä

En polta

Kyllä

- istua tietokoneella?

Kyllä

- syödä karkkia?

Kyllä

En

- ottaa torkut?

En (jos olen yksin kotona. Kyllä sitten jos mieskin olisi)

Kyllä

Kyllä

Kyllä

- "puuhailla" miehen kanssa (älkää ihmetelkö, olen tälläisestäkin kuullut)?

Kyllä

Lapset 8v, 5v, ja 3v.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Lapset 7 ja 8.

-Ei ole suosikkisarjaa mutta saatan katsoa jotain ohjelmaa sillä aikaa kun lapset leikkii. Mutta väkivaltaisia tai muita sellaisia ei katsota samaan aikaan. Toisaalta päivällä ei tule "mitään katsottavaa"...
- En polta mutta voisin käydä vaikka roskapussin viemässä jne..
-voin puhua puhelimessa ihan normaalisti, mutta yleensä menen eri huoneeseen puhumaan.
-saatan käydä koneella piipahtamassa, mutta useimmiten olen koneella silloin kun lapset koulussa tai jo nukkumassa.
- :) salassa pitää karkki syödä.... tai sitten syödään karkkia esim ruuan jälkeen kaikki.
- saatan juoda kahvit sohvalla
- voin torkahtaa esim silloin kun lapset katsovat lastenohjelmaa
-muita normi hommia teen miten lystään.. siivoan askartelen jne
- voisin juoda siiderin/oluen jos en olisi raskaana ja haluaisin juoda vaikka sen yhden jne mutta juomiseni on ns humala hakuista jolloin olen ystävien kanssa liikenteessä ja lapset eivät ole paikalla. En ole humalassa lasteni nähden.
-joo, saunassa käyn usemmiten yksikseen/miehen kanssa (en jaksa istua saunassa niin kauan kuin lapset tykkää siellä leikkiä)
- puuhailua.... joskus on tapahtunut kun lapset toisessa huoneessa lastenohjelmia katsomassa

Kaikkiin kyllä paitsi tupakalle (en polta), telkulle (ei päällä kun lapset ovat hereillä, siis aikuisten ohjelmat) tai sohvalla syömiselle (jos lapsilta sen kiellän niin en itsekään sitä tee).

- voitko katsoa jonkun oman suosikkisarjasi telkkarista (vaikka tunnin pituisen) ja laittaa lapset siksi aikaa leikkimään keskenään, vai odotatko, että lapset nukkuvat? EN KATSO

- piipahtaa tupakalla (jos siis poltat) terassilla tai parvekkeella? EN POLTA

- puhua puhelimessa kaverin kanssa pidemmän aikaa? EN VOI, KUN NOI MÖLYÄÄ NIIN PALJON

- istua tietokoneella? VÄLILLÄ HETKEN

- syödä karkkia? EN, KUN PITÄISI ANTAA LAPSILLEKIN (no joskus salaa ihan vähän)

- syödä sohvalla itse (jos normaalisti syödään pöydän vieressä)? EN SYÖ, MUTTA KAHVIT JUON

- ottaa torkut? TOSI HARVOIN, JOS KAIKKI SATTUU NUKKUMAAN YHTÄ AIKAA

- lukea, jumpata, kirjoittaa, kutoa tms. omaa puuhaa, mitä nyt kotona voisi tehdä? VOIN YRITTÄÄ, MUTTA YLEENSÄ EI ONNISTU

- juoda siideriä tai olutta saunan jälkeen? KYLLÄ

- käydä aamulla suihkussa, meikata, föönata tms.? JOO

- "puuhailla" miehen kanssa (älkää ihmetelkö, olen tälläisestäkin kuullut)? :) EN

LAPSET 4,2 ja 1

KYLLÄ

EI (minusta tupakoiminen ei ole ollenkaan soveliasta jos on pieniä lapsia)

KYLLÄ

- istua tietokoneella?
KYLLÄ

- syödä karkkia?
KYLLÄ

EI

- ottaa torkut?
EI

KYLLÄ

EI

KYLLÄ

EI

voitko katsoa jonkun oman suosikkisarjasi telkkarista (vaikka tunnin pituisen) ja laittaa lapset siksi aikaa leikkimään keskenään, vai odotatko, että lapset nukkuvat?
- Tietysti voin, mikään ei estä

piipahtaa tupakalla (jos siis poltat) terassilla tai parvekkeella?
- Kyllä vaan, suora näköyhteys sisään

puhua puhelimessa kaverin kanssa pidemmän aikaa?
- Tää voi olla hankalaa. Mut siis kaverit ymmärtää, että oon myös äiti, virallisten puheluiden soittaminen onkin paljon hankalampaa

istua tietokoneella?
- Tietysti voin

syödä karkkia?
- todellakin voin

syödä sohvalla itse (jos normaalisti syödään pöydän vieressä)?
- Kyllä, joskus tulee vastalauseita, mutta vetoan aina siihen että "kukakohan täällä siivoaa"

ottaa torkut?
- Voin ja lapset osaavat olla silloin hissukseen

lukea, jumpata, kirjoittaa, kutoa tms. omaa puuhaa, mitä nyt kotona voisi tehdä?
- Kyllä ihan mitä nyt sitten satun keksimäänkin

juoda siideriä tai olutta saunan jälkeen?
- Todellakin voin

käydä aamulla suihkussa, meikata, föönata tms.?
- Teen tämän kaiken kaikessa rauhassa

"puuhailla" miehen kanssa (älkää ihmetelkö, olen tälläisestäkin kuullut)? :)
- Juu, vähänhän se vaatii silmää.. kenties pitkän filmin lapsille ja lukitun makkarinoven mutta onnistuu

Lapsista toinen on jo kouluiässä ja toinen on pienempi. Ja näitä asioita olen kyllä voinut tehdä yhtä vapaasti koko sen ajan kun olen ollut äiti. (kaivaa sateenvarjoaan)

Ei olisi mitään toivoa, jos meidän muksu leikkii itsekseen 10 minuuttia se on jo saavutus. En edes osaa kuvitella, että pystyisin istumaan edes jokseenkin rauhassa puoli tuntia saati tunnin lapsen ollessa hereillä. En tosin katso telkkaria lapsen nukkuessakaan, ei sinänsä.

En polta, mutta muuten voin piipahtaa parvekkeella. Silloin tosin ihan takuulla seuraa, lapsesta parveke on tosi jännä paikka varsinkin, nyt talvella, kun sinne harvemmin pääsee.

Kaverit ovat pääasiassa töissä tai niillä on samanlaiset sankarit kotona, joten eipä ole ketään kenen kanssa päivisin juoruta puhelimessa pitkään. (Paitsi ehkä oma äitini.) Ehkä 10 minuuttia saatan kyetä puhumaan jokseenkin rauhassa, kun hyvä hetki sattuu.

- istua tietokoneella?
Tätä kyllä teen vaihtelevia pätkiä päivän mittaan. Lapsi leikkii toisinaan omiaan, niin käyn tässä 1-15 minuutin pätkiä ja välillä käyn leikkimässä lapsen kanssa. Välillä lapsi haluaa katsoa jotain videota koneelta, joten teen omiani samalla ruudun toisella puoliskolla. (Tosin ne videot ovat n. 2 minuuttia pitkiä, joten mitään pidempään en pysty tekemään samalla.)

- syödä karkkia?
Ennen joo, nykyään en. Lapsi keksi karkkien olemassaolon, joten en syö kiusaksi lapsen nähden, jos en voi antaa hänellekin.

En, tätä tapaa en halua opettaa lapselle. Kahvia tosin saatan juoda sohvalla joskus.

- ottaa torkut?
Ei tulisi mieleenikään! Pakkohan tuota on vahtia. Eikä lapsi tosin antaisi minun nukkuakaan, ei sinänsä.

Luen joskus lasta nukuttaessani tai syödessäni, mutta siis lähinnä jotain nopeaa esim. lehteä. Kesällä saatoin joskus lukea leikkipuistossa lehteä. Jumppaamista yritän joskus, onnistuu oikein hyvällä tuurilla 15 minuuttia, sekin noin viidellä keskeytyksellä. Mutta helpommin onnistuu jo nyt kuin vielä jokunen kuukausi sitten. Muuta omaa puuhaa ei tule mieleen mitä voisi tehdä. Ruoanlaitossakin lapsi on koko ajan mukana erittäin innokkaasti.

En. Tosin periaatteessa voisin juoda oluen tai siiderin lapsen ollessa hereillä, mutta eipä ole kai tullut koskaan niin tehtyä. (Miten muuten sauna tähän liittyy? Onko saunan jälkeen jotenkin enemmän ok juoda alkoholia kuin muuten vain illalla?)

Teoriassa onnistuisi, käytännössä en viitsi. Lapsi haluaa mukaan suihkuun, joka tarkoittaa sitä, ettei lapsi suostuisi antamaan minulle suihkua ollenkaan. Käyn siis suihkussa yleensä miehen ollessa kotona. Vältän turhia kemikaaleja ja hiusten rasittamista föönillä sekä olen laiska, joten en tee noita kotioloja varten muutenkaan. Tarvittaessa meikkaaminen onnistuu lapsen kanssa joten kuten.
No eipä ole tullut mieleen eikä takuulla onnistuisi, kun lapsi olisi lale minuutissa tarkastamassa missä isä ja äiti ovat.

Tällänen kysely. :) Tämähän riippuu paljon lapsien iästäkin, eli jos jaksaa sen mainita vielä lisäksi. :) Jos on esim. yksi pieni vauva, niin televisiota voi varmasti katsoakin tunnin vaikka vauva olisikin hereillä mutta jos on vaikkapa kolme alle 4-vuotiasta, ei varmasti ota torkkuja. :)

Meillä lapsi oli vauvana allerginen koliikkivauva, jonka kanssa ei pystynyt katsomaan telkkaria tai muutenkaan puuhaamaan omiaan senkään vertaa kuin nyt tuon vajaan parivuotiaan kanssa.

Yhteistyössä