Mistä tietää, onko älykäs?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
H

"hmm"

Vieras
Vai ettei vain olisi kusta päässä?
Olen aina tuntenut, että suurin osa ihmisistä on vähän kökköjä, voivat toki silti olla hyvinkin ihania ja rakkaita. Olen aina olettanut, että minulla on kai vähän kusta päässä, kun näin tunnen, mutta voisko tällanen johtua oikeasti älykkyydestä...? En ole siis koskaan kaivanut tietoa aiheesta, mutta nyt ajattelin kysäistä teiltä, vaikkei tämä ole mikään vakipaikkani netissä, harvoin käyn. Ehkä ihan yhtä kökköä kysyä tällaista, mutta samapa tuolle.

Käy mensan testissä.

Minulle aikoinani sanottiin eräässä testissä, että koska ratkaisin asiat eri tavalla kuin muut, niin se osoittaa älykkyyttä.

Ei ole kökkö kysymys, olen itsekin miettinyt samaa.

Tulee välillä mietittyä, että olenko sosiaalisesti rajoittunut tms., koska harvoin osaan keskustella puolituttujen kanssa rennosti small-talkkia tai töissä käytäväjutustelua. Suurin osa kun ihmisten puheista tällaisissa tilanteissa kun kuulostaa niin idioottimaiselta. Jonkun tanssiohjelman taivastelun vielä ymmärrän, mutta ihmisten kapeakatseisuus ja lyhytnäköisyys jaksaa aina ihmetyttää.

Älykkyyttä on monenlaista. Kielellinen lahjakkuus ja osaaminen on vain kapea sektori, joka ei kerro vielä paljokaan. Monet toimittajat ovat kielellisesti hyviä kirjoittamaan, mutta silti jutut voivat olla hirvittävän epäloogisia ja virheellisiä.

[QUOTE="vieras";22688537]Ihminen, joka ei keksi synonyymeja sanoille "kökkö" ja "kusta päässä", ei voi olla kovinkaan paljon muita älykkäämpi ;)[/QUOTE]

Ihan tarkoituksella. En välitä päteä.

Älykkyyttä on monenlaista - ja sitä on loppujen lopuksi vaikea mitata. Ihminen voi olla superälykäs vaikkapa vain yhdellä älykkyyden osa-alueella ja sellainen ei välttämättä näy tuollaisessa yleistestissä, kuten Mensan testi on.

Samat fiilikset kuin ap.lla.
Enkä minä oikeastaan edes juurikaan epäile sitä, vaan tiedän olevani yleisellä tasolla älykkäämpi kuin suurin osa ihmisistä.

Minä tunnen oloni ulkopuoliseksi työyhteisössä.. en jaksa kuunnella juoruja tai olla niissä osallisena... en jaksa seurata kaveripiirini "salattuja elämiä" ja olla kärryillä koko ajan. Minulla on hyviä ja rakkaita ystäviä sekä töissä en sitä kiellä, mutta en vaan jaksa seurata suhdesooloiluja. Osoittaakseni olevani kiinnostunut työkavereistani, minun pitää itseäni muistuttaa, että kyselisin heiltä kuulumisia tai miten jokin tapahtuma meni. Minulla todennäköisesti on kyllä jonkin asteinen kasvosokeus, sillä edelleenkin minulle tuottaa vaikeuksia muistaa 30 lähimmän työkaverin nimet, vaikka olen ollut työyhteisössä jo vuoden verran. Onneksi nykyisin on facebook, joka edes auttaa minua kasvojen ja nimien yhdistämisessä toisiinsa.. =) En jaksa seurata telkkarista mitään sarjoja, osittain kasvosokeuden takia (liikaa henkilöhahmoja jolloin putoan kärryiltä) ja sen takia kun suhdevellonnat eivät vaan yksinkertaisesti kiinnosta.

Olen asiantuntijana työyhteisössä (kuten useimmat työkaverinikin) ja monesti uudet ja monimutkaisemmatkin asiat opin kerta kuulemalla/tekemällä. Hämmästelen työkavereita, jotka tulevat kysymään asiaa kerta toisensa jälkeen samaa asiaa, jonka olen heille rautalangasta vääntänyt jo pari kertaa aikaisemmin. He sentään ovat olleet pari vuotta pidempään minua töissä kyseisessä firmassa ja minä vasta vuoden verran. Mensan testeissä olen käynyt mielenkiinnosta ja hyvin tuloksin, vaikka itse mensaan en ole liittynyt.

Koen olevani älykkäämpi kuin useimmat ystäväni.. minua pidetäänkin töissä tietopankkina, mutta ilahduttaa suuresti, että työtoverit ovat antaneet myös palautetta, että olen iloinen, ystävällinen ja aina auttava ja annan jakamattoman huomioni avun pyytäjälle, vaikka se sotkisikin omat työkuvioni.

Juu.. siis koen olevani älykäs, mutta en kaikilla elämän osa-alueilla..

älykkyyttä on tosiaan monenlaista. Matemaattisesti huippuälykäs voi olla sosiaalisesti tosi "kömpelö" ja toisinpäin. Sitten on vielä taiteelliset älykkyydet: musiikki, luovuus yms. Ihminen, joka luulee olevansa muita älykkäämpi, on mielestäni tyhmä..

Kyllä älykäs vaan tietää olevansa älykäs. Samaan tapaan ku kaunis vaan tietää olevansa kaunis. Ei siihen mitään todisteita tai ulkopuolisten vakuutteluja tarvita.

Ensinnäkin, mä vaan tiedän olevani älykäs.. Olen sitä mieltä että testeissä pärjääminen on vaan yksi osa.. eli ns. "testiälykkyys".
Käytännön elämässä huomaan ihmisten tyhmyyden.
Ja usein ihmisten puheista tietää onko älykkyyttä ja joskus sen näkee päälle päin.

Älykkyyttä on monenlaista. Se, että mensan testissä saa korkeat pisteet ei osoita suoraan jonkun olevan huippuälykäs. On älykäs sen testin vaatimissa tehtävissä.

Minun mielestä ihminen osoittaa tietämättömyytensä aliarvioimalla toisia ihmisiä puheiden tai ulkonäön perusteella.

[QUOTE="vieras";22688537]Ihminen, joka ei keksi synonyymeja sanoille "kökkö" ja "kusta päässä", ei voi olla kovinkaan paljon muita älykkäämpi ;)[/QUOTE]

No itseasiassa mietin vähän samaa!

[QUOTE="vieras";22688806]Ihminen, joka luulee olevansa muita älykkäämpi, on mielestäni tyhmä.[/QUOTE]

Mielestäni aloittajan viestistä tulee älykäs vaikutelma juuri sen takia, että hän osaa ajatella asioita eri näkökulmista. Toisaalta korrektiussyistä pitää itseään kusipäänä sen takia, että välillä ajattelee olevansa fiksumpi kuin moni muu. Toisaalta taas tajuaa senkin, että hän oikeasti voi olla älykkäämpi.

Kylmä totuus kuitenkin on se, että keskiverto suomalainen on aika tyhmä. Ja puolet vielä tyhmempiä.

Käytännön elämässä sen huomaa usein miten ihminen toimii, ihan pikku jutuissakin.
Ja tietoviisaus ei ole sama asia kuin älykkyys.
Ulkoa oppiminenkaan ei ole sama asia, vaan se miten soveltaa asioita ja tietoa jne.

[QUOTE="vieras";22688806]älykkyyttä on tosiaan monenlaista. Matemaattisesti huippuälykäs voi olla sosiaalisesti tosi "kömpelö" ja toisinpäin. Sitten on vielä taiteelliset älykkyydet: musiikki, luovuus yms. Ihminen, joka luulee olevansa muita älykkäämpi, on mielestäni tyhmä..[/QUOTE]

...eikä ns. älykäs ole välttämättä ollenkaan viisas.

[QUOTE="eräs";22689230]
Ja tietoviisaus ei ole sama asia kuin älykkyys.
Ulkoa oppiminenkaan ei ole sama asia, vaan se miten soveltaa asioita ja tietoa jne.[/QUOTE]

pelkkä tietopuolinen osaaminen ei oikeastaan ole luokiteltavissa viisaudeksi - no ehkä tuo "kirjaviisas" juuri on kuitenkin oikea sana tähän, etenkin jos siihen sisällyttää aspetkin "ei oikeasti viisas".

No, minä olen matemaattisesti ja kielellisesti erittäin lahjakas, samoin taideaineissa (joihin toki luen kielellisen lahjakkuudenkin). En silti koe muita ihmisiä yksinkertaisina tai tyhminä, ehkä joskus teini-ikäisenä saatoin niin ajatella mutten enää. Olen huomannut, että minun on vaikea keskustella muiden kanssa, myös tällä palstalla, mutta olen huomannut myös sen että minun omalla asenteellani on hyvin suuri vaikutus. En voi ehkä olettaa, että keskustelukumppanini vahvuus on juuri samalla alalla kuin minun, mutta se tarkoittaa silloin sitä että minun on oltava avoimempi ja ennakkoluulottomampi nähdäkseni se hänen vahvuutensa, kenties oppiakseni siitä jotain.

Jos jotain olen aikuistuessani oppinut, niin sen että jokaisella ihmisellä on oikeasti omat vahvuutensa, jokainen on yksilö ja jokaisessa on jotain erityislaatuista, enkä siksi pidä muita ihmisiä "kökköinä".

Alkuperäinen kirjoittaja näin on;22689196:
Jää vaan, ehkä hän on ymmärtänyt, että tyhmien kanssa ei ole järjkevää keskustella

Vastalause. Tarkoittamiesi "tyhmien" kanssahan juuri onkin järkevintä keskustella!

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä