työttömyysrahasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksi tietämätön

Vieras
Olen opiskellut ja nyt valmistumassa ammattiin joululle, joudun jokusen kuukauden olemaan työttömänä ennenkuin työt alkaa taas. Mieheni kk palkka on noin 1600e. Saankohan minä mistään mitään tukea? Tarkoitan siis työmarkkinatuke.. Jos joku tietää niin olisi ihana jos kertoisi vähän suuntaa antavaa.. kelan sivuilla laskuri näyttää että saisin 25,63e päivälle..pitääköhän tuo paikkaansa.

Työmarkkinatukea varmaankin saat ja ihan täysimääräisenä vieläpä, jos puolisosi tulot ovat n. 1600€/kk. Kelan sivuilta lainattua:
"Käytännössä lapsettomalla hakijalla työmarkkinatuki alkaa pienentyä, jos puolison tulot ovat yli 1 704 e/kk (1044 +660). Tarveharkinnan takia työmarkkinatukea ei makseta lainkaan, jos puolison kuukausitulot ylittävät 2 781 e/kk."

mun miehen palkka suunnilleen toi sama. Sain kuukaudessa rahaa käteen 123 euroa työttömyyskorvausta.

ihan perseestä.

miten tuolla pitäisi tulla toimeen...siis toki tullaan miehen palkalla toimeen+tuollakin ruokaa saa, mutta INHOAN olla toiselta vinkumassa rahaa ja niitä käyttää. :( Olen aina tienannut omat rahat ja näin aijon toimia jatkossakin. Ehkä työharjoitteluun pitää sitten lähteä sinne työpaikalle ennen sitä palkkatyötä. Eipä tuolla kyllä koko kuukautta elellä. :D Opiskelija elämäkin voittaa tuon.

Työmarkkinatukea varmaankin saat ja ihan täysimääräisenä vieläpä, jos puolisosi tulot ovat n. 1600€/kk. Kelan sivuilta lainattua:
"Käytännössä lapsettomalla hakijalla työmarkkinatuki alkaa pienentyä, jos puolison tulot ovat yli 1 704 e/kk (1044 +660). Tarveharkinnan takia työmarkkinatukea ei makseta lainkaan, jos puolison kuukausitulot ylittävät 2 781 e/kk."

aaa, okei. Kiitos tuosta tiedosta! :) Toivotaan että saisin edes jonkun verran..

miten tuolla pitäisi tulla toimeen...siis toki tullaan miehen palkalla toimeen+tuollakin ruokaa saa, mutta INHOAN olla toiselta vinkumassa rahaa ja niitä käyttää. :( Olen aina tienannut omat rahat ja näin aijon toimia jatkossakin. Ehkä työharjoitteluun pitää sitten lähteä sinne työpaikalle ennen sitä palkkatyötä. Eipä tuolla kyllä koko kuukautta elellä. :D Opiskelija elämäkin voittaa tuon.

no sillä ei todellakaan elä. Pari laskua pystyin maksamaan tuolla summalla ja siinä se. Kelan laskurin mukaan olisin saanu enemmän mutta jotenki ne onnistu kelassa laskemaan erilailla.

Ainakin tuli entistä kovempi halua päästä taas töihin :D

no sillä ei todellakaan elä. Pari laskua pystyin maksamaan tuolla summalla ja siinä se. Kelan laskurin mukaan olisin saanu enemmän mutta jotenki ne onnistu kelassa laskemaan erilailla.

Ainakin tuli entistä kovempi halua päästä taas töihin :D

totta! juuri se jos vaikka jotain minun laskuja mies joutuu maksamaan..siis mielellään se hoitaa ja maksaa mutta ku en tahtois! Tahon ite maksella, mutta kai se jos ei muu auta ni on nöyrryttävä hetkellisesti sellaiseenkin.

Muistakaa, että Kela laskee kuukausituloon myös lomarahat ym. Tällä tavoin kk ansio nousee paljon yli todellisen kuukausittain saatavan palkan määrän.

Muistan kyllä itsekin valmistumisen jälkeen, miten ankeaa oli elää käytännössä toisen rahoilla. Ja aina, kun kävi keikalla, niin sitten piti odottaa palkkakuittia ja laittaa liitteeksi. Paras taisi olla, että sain kuukaudessa jotain 25 euroa (toki oli jonkin verran palkkatuloja siltä kuulta, mutta ei kovin paljon). Oli tosi hienoa, kun lopulta pääsi ansiosidonnaiselle, joka oli tietysti paljon parempi. Ja liitossahan niitä ei kiinnosta, oletko eronnut, karannut vai naimisissa, puolison tulot ei vaikuta.

Mutta enpä ansiosidonnaistakaan ehtinyt kauan nauttia, kun alkoi töitä olemaan koko ajan ja aika pian sain lopulta vakipaikankin.

Yhteistyössä