Miksi teette karjalanpaistia aatoksi?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sirpaleina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sirpaleina

Jäsen
23.04.2010
533
0
16
Kertokaa mulle se pointti.. Miksi just karjalanpaistia? Ihme kun ei muusia ja lihapullakastiketta...
Eikö se riitä että on jo sitä sikaa yhdenlaisessa muodossa pöydässä?

Kuulin myös että jotkut tekee makaronilaatikkoa aatoksi.. WTF? Eikö jouluaatto ole pyhitetty sellasille ruuille mitä ei normaalisti syödä kuin kerran vuodessa? Eihän tuota nyt missään suomenlaissa sanota, mutta jaksa ihmetellä... Ja jokanen taplaa tyylillään... :P
 
Itse en tee noita kumpaakaan, mutta ymmärrän sen, että ihmisillä on erilaisia ruokaperinteitä. Osa noista perinteistä on alueellisia, osa perheiden traditioita ja osa henkilökohtaisia juttuja. Ei mua haittaa yhtään, mitä muut syö jouluna. Pääasia, että vatsa tulee täyteen ja mieli on jouluinen.
 
Eri puolilla Suomea ja eri perheissä sattuu nyt vain olemaan erilaisia joulutapoja :) Meille tulee jouluksi karjalanpaistia kinkun lisäksi. En sen sijaan missään nimessä laittaisi imellettyä perunalaatikkoa saati sitten maksalaatikkoa.
 
nuo ruuat kuuluu jossakin päin suomea ihan joulun perinteisiin ruokiin. se makaronilaatikko joulupöydässä on mun käsittääkseni siis vain makaronia eikä liha-makaronilaatikkoa, jonka minä luen perussafkaksi.

Oikeassa karjalanpaistissa ei muuten ole pelkästään possua.

monessa joulupöydässä on myös maksalaatikko, minkä minä miellän perusruuaksi enkä voisi kuvitellakaan laittavani sitä joulupöytään
 
Onko tullut mieleen, että on olemassa erilaisia jouluperinteitä ympäri Suomea? Täällä Keski-Suomessa tehdään aina karjalanpaisti jouluksi, ainakin meidän lähipiirissä. Itse en tykkää syödä kinkkua, mutta karjalanpaistia syön kyllä.
 
[QUOTE="vieras";22716236]Siksi, että se on perinne meillä jo monen sukupolven ajalta :) Mietippä sitä![/QUOTE]


Juurikin näin

Meillä se toimii kastikkeena, jota laitetaan karjalanpiirakan päälle, lisäksi lautasella on tietty mm. kinkkua ja laatikoita.
 
Makaronilaatikko joulupöydässä ei ole se tavallinen jauhelihamakaronilaatikko, se on oma ruokalajinsa. Tosin ei meillä ole ollut tapana laittaa sitä. Ei myöskään karjalanpaistia vaan pohjoisen tapaan palapaistia, joka on toki myös lihakastike, mutta yhdestä lihalaadusta.
 
meillä on karjalanpaistia ja keitettyjä peruinoita pääruokana,kinkku on vaan karjalanpiirakan päällisenä käytetty,rosollia,laatikoita,myös maksalaatikko kuuluu meidän ruokalistaan.ja mitä tuohon makaronilaatikkoon tulee niin eikös se ole sellainen makaronivuoka johon ei tule sitä lihaa vaan lisukkeena tuokin.
 
Meilläpäs ei syödä ollenkaan kinkkua eikä muitakaan jouluruokia koko jouluna.
Me syödään possun pihvejä kermakastikkeessa, valkosipuliperunoita, makaronisalaattia ja muuta hyvää! Se nyt vain on meidän jouluperinne :) HUI! ompa kamalaa kun ei syödä niitä kauheita ja oksettavia laatikoita hyi hyi hyi...
 
kuten tossa tuli jo monessa,niin perinteet on se syy. ja se makaronilaatikko on tosiaan ilman jauhelihaa. meillä ei sitä ole, mutta karjalanpaisti kyllä. ja siinä on possua sekä hirveä. itse tykkään syödä sitä enemmin kuin kinkkua. kinkkuhan on kylmä kun taas karjalanpaisti lämminruoka
 
Minua kyllä nyt vähän ihmetyttää. Siis miksei karjalanpaistia, tai vaikka lihapullakastiketta? Eikö se riitä että perheellä on omat perinteet, ja syödään sitä mistä kaikki pitävät? Meillä esim. syödään perunamuusia ja uunilohta jouluna, koska tykätään niistä. En kyllä tajua miksi kaikkien pitäisi syödä samoja ruokia jouluna. Me ei tykätä oikeastaan jouluruuista, siksi syömme noiden em. ruokien lisäksi vain rosolllia, kalkkunaa ja sienisalaattia.
 
Minä asun keski-suomessa, eikä täällä päin tee kukaan karjista jouluaatoksi :D

Mä tiedän, että tästä aiheesta ihmiset kiivastuu, vaikka väittävät muuta...

Ja olen kyl käynyt kyllä jonkinlaisen kokkikoulun, joten tiedän että karjalanpaistiin tulee naudanlihaakin sekaan tai jotain muuta kuivempaa...

Mutta sepä tässä onkin, kun on opiskellut ruokaetiketeistä ym. niin oudoksun sitä miksi perinteistä juhlapöytään ja miksi monta punaistalihaa jne. Jokainen saa syödä mitä haluaa ja kaikilla on perinteensä :) En kiellä ketään niitä muuttamaan, koska niistähän se joulumielikin osittain koostuu.
 
Miksei? Ihan yhtä sallittua ja normaalia se on kuin esim makaroonilaatikko.

:D En ymmärrä miksi on muka pakko syödä kinkkua ja laatikoita, jossei niistä tykkää niin eihän se sitten joulu ole ollenkaan. :( Eiköhän oo pääasia et syödään sellaista josta pidetään :)
 
Minä asun keski-suomessa, eikä täällä päin tee kukaan karjista jouluaatoksi :D

Mä tiedän, että tästä aiheesta ihmiset kiivastuu, vaikka väittävät muuta...

Ja olen kyl käynyt kyllä jonkinlaisen kokkikoulun, joten tiedän että karjalanpaistiin tulee naudanlihaakin sekaan tai jotain muuta kuivempaa...

Mutta sepä tässä onkin, kun on opiskellut ruokaetiketeistä ym. niin oudoksun sitä miksi perinteistä juhlapöytään ja miksi monta punaistalihaa jne. Jokainen saa syödä mitä haluaa ja kaikilla on perinteensä :) En kiellä ketään niitä muuttamaan, koska niistähän se joulumielikin osittain koostuu.

Ymmärrän näkökantasi hyvin. Minulla taas on ihan päinvastainen, ehkä siksi että ruoka tai etiketti ei ole ollut koskaan ykkösjuttuja mulle. :whistle: Eli me saatetaan syödä ihan mitä huvittaa. Varmaan pyhinä haetaan thaimaalaista noutoruokaa. :D
 
Karjalanpaistia syötiin jouluisin Itä-Suomessa jo ennen muinoin, kun joulukinkusta ei oltu vielä siella suunnalla kuultukaan. Karjalanpaistiin laitettiin myös lammasta.
 
Mäkään en oo tota aiemmin kuullu.
Mut samapa tuo, vaikka olis seitiä, kaikki tyylillään.

Mulle joulupöydässä porukoilla on hernettä, paistia ja savulohta, ne riittää oivasti.
Muista en tykkää. ;)
 
Mun mielestä olis taas outoo, jos pitäis jouluna noudattaa jotain hemmetin etikettejä sun muita. Mulle joulu on juurikin aikaa, JOLLOIN SAA NAUTTIA JUST SIITÄ MISTÄÄ TYKKÄÄ JA JUST NIINKU TYKKÄÄ. Etiketit hittoon.
 
Musta on vähän typerää ihmetellä ja väheksyä toisten jouluperinteitä. Miksei jouluna ylipäänsäkin saisi syödä sitä, mitä mieli tekee? Miksi pitäisi hampaat irvessä kaikkien kiskoa lanttulaatikkoa jos ei siitä satu pitämään? Mielestäni joulun idea on siinä, että kukin saa syödä herkkuja napansa täyteen. Meidän mummo teki aina karjalanpaistin, kun hänen lapsenlapsenlapsensa alkoivat ilmaantua joulupöytiin, se jalostui meidän sukupolven käsissä tavalliseksi lihakastikkeeksi. Itse en sitä tarvitse, mutta lapsien kannalta se on hyvä olla olemassa. Muuten eivät omat lapseni söisi pöydästä kuin siivun kinkkua ja toisen siivun kylmäsavulohta.
 
Joillekin juhlavuus tulee monista kattauksista ym. Joillekin jostain muusta.

Mun juhlavin hetki aikoihin oli, kun kaasin päälleni padasta vettä kuusenrangoista tehdyssä patakodassa öljylampun valossa, 18 asteen pakkasessa feikkicroksien tarratessa maahan kiinni.
 
Minäkin Keski-Suomesta ja lapsesta lähtien on perinteenä olllut ehdottomasti se karjalanpaisti. Siitä saa kostuketta ja makua laatikoille. Ei pelkkä kinkku riitä ja meille karjalanpaisti on kyllä harvinaista herkkua, kun ei sitä juuri muulloin tehdä. Etiketeistä en tiedä mutta meille tulee kinkku, paisti ja karjalanpaistia. Pitää sitä olla lihaa pöydässä :) Nam!
 

Yhteistyössä