Saako lahjasta olla pahoillaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiittämätön joulupossu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiittämätön joulupossu

Vieras
Voiko aikuinen ihminen olla pahoillaan saamastaan lahjasta tai jopa sanoa lahjan antajalle, ettei tullut iloiseksi?

Minä järjestän perheessämme aina kaiken jouluksi. Hankin miehen vanhemmille, sisaruksille sekä kummilapsille lahjat (omilla rahoillani), lähetän joulukortit myös miehen ystäville, ostan ruoat ja hoidan tarjoilut sukulaisille. Yleensä saan mieheltäni kivan joululahjan, kuten kylpyläviikonlopun, mutta nyt en voinut olla huomaamatta, että lahjapakettiin meni tänä vuonna BodyShopin valmispakkaus jossa on palasaippuaa (kuka käyttää palasaippuaa?), nestesaippuaa, pesuvamppu ja joku rasva.

Ihan olen aikuinen ihminen, 33v ja kahden pienen lapsen äiti, mutta tuli ihan tosi paha mieli, että eikö tosiaan mieheni huomaa kaikkea mitä teen. Itsekin ostin hänelle tänä vuonna vähän arvokkaamman lahjan ja joulupukille olen lähettänyt vähän vinkkejäkin siitä, mikä olisi minulle mieluisaa, kun tiedän, että mieheni on melko tolvana lahjojen hankinnan ollessa kyseessä. Muita lahjoja en saakaan kuin mieheni lahjan, onneksi olen itse itselleni ostanut tänä vuonna "joululahjoja", kun oli joulun alla vähän normaalia paremmat tulot.

Niin, että nyt en oikein tiedä, onko tämä tämmöinen normaalia tuntea vai olenko kiittämätön ämmä, jos suunnittelen jouluna edes näyttäväni saatikka sanovani, että lahja ei ollut onnistunut??

Jos vaikka vihjaisit miehesi kuullen että odotat jo innolla joulua ja olisi taas mukava saadakkin kunnon joulujärjestelyistä kiitokseksi vaikka kylpylä reissu sillä viimeksikin oli niin virkistävä tai jotakin :)

Just tän takia mä en tajua, miksi pitää puolisoitten toisilleen ostaa lahjoja. Se on niin vaikeeta keksiä mitä toinen haluaa ja mitä sit ei halua. Ostakoon jokainen itse sen mitä haluaa ja tarvitsee, niin ei mene rahaa vanhingossa turhuuteen (vikalahjaan).

Alkuperäinen kirjoittaja Kiittämätön joulupossu;22720754:
olenko kiittämätön ämmä, jos suunnittelen jouluna edes näyttäväni saatikka sanovani, että lahja ei ollut onnistunut??

Olet, todellakin.
Kun näin aloituksen, ajattelin heti että joku on hankkinut sinulle jotain täysin sopimatonta, josta aidosti voisi tulla paha mieli. Body Shopin tuotteet tuskin ovat sellaisia.

[QUOTE="hhh";22720778]Jos vaikka vihjaisit miehesi kuullen että odotat jo innolla joulua ja olisi taas mukava saadakkin kunnon joulujärjestelyistä kiitokseksi vaikka kylpylä reissu sillä viimeksikin oli niin virkistävä tai jotakin :)[/QUOTE]

Näin mäkin tekisin.

Mä en itse sanoisi mitään, musta tuntuu ajatus pahalta jouluna ja muutenkin. Mä ehkä sitten joskus ensi vuoden puolella hienotunteisesti ehdottaisin että saisin itse valita lahjani tai jotain..

Kannattaa varmaankin katsoa jouluun asti, ennen kuin hermostuu. Ethän tiedä vaikka sinua odottaisi etelän matka. Voipi olla, että aiemmat ajatukset nolottaisi;)
En kyllä silti näyttäisi pahastusta, vaikkei mitään kummallista tulisikaan, lahjan antaminen kun perustuu vapaaehtoisuuteen.

[QUOTE="hhh";22720784]Just tän takia mä en tajua, miksi pitää puolisoitten toisilleen ostaa lahjoja. Se on niin vaikeeta keksiä mitä toinen haluaa ja mitä sit ei halua. Ostakoon jokainen itse sen mitä haluaa ja tarvitsee, niin ei mene rahaa vanhingossa turhuuteen (vikalahjaan).[/QUOTE]

Niin tuo miehenikin varmaan ajattelee, koskapa täyttäessäni 30-v hän synttärini unohdettuaan ehdotti, että mennäänkö Tarjoustaloon, niin voit ostaa jotain itsellesi lahjaksi. Silloin kyllä suutuin.

No eihän tunteitansa kieltää voi. Eri asia on sitten se, että kannattaako asiasta mainita. Miehesi on oikeasti voinut ostaa lahjan hyvin tarkkaan pohtien. Kun ei niiden päänupissa asiat vaan juokse samoja latuja kuin meidän naisten.

Muistuupa mieleen vuosia vuosia sitten, kun veljeni oli ostamassa silloiselle opettaja-tyttöystävälleen joululahjaa. Mun veli ei ole mikään romantiko, eikä tyttöystäväkään ollut sanonut mitään lahjatoiveita. Veli kierteli ja kaarteli kaupoissa ja osti pakettiin monen moista. Muun muassa punakyniä, kun tyttöystävä oli joulun alla kokeita tarkastaessaan kironnut, kun kaikista punakynistä muste loppu. Kaikki muukin paketissa oli samantapaista. Tyttöystävä ei luonnollisesti paketista ollut kovin hyvillään. Ei sille juolahtanut mieleen, että velireppana oli kuluttanut monta kauppareissua miettien, että mitäs kaikkea tyttöystävältä oli tuntunut puuttuvan.. punakyniä.. keittiöpyyhkeitä.. Toinen oli vaan niin käytännöllinen!

[QUOTE="suski";22720790]Tottakai saa olla pahoillaan, mutta turha sun on surra sitä lahjaa jo ennen kuin olet sen saanut...[/QUOTE]

Tähän peesi. Ja saattaisi olla paikallaan myös madaltaa omia odotuksiaan. Itse olen saman ikäinen eikä mulla lasten saannin jälkeen enää ole ollut niin tarkkaa mitä lahoja saan tai saanko ollenkaan. Toki silloin harmittaa, jos kaikki muut aikuiset saavat lahjoja ja itse ei. Mutta silloin voit myös lahjanantajan höllätä ja ensi vuonna antaa jotain pienimuotoisempaa.

Mitäpä jos se ei olekaan se ainoa joululahja sinulle? Mitä jos se onkin pieni hemmottelulisä sinulle? Jotenkin törkeää pahoittaa mielensä jo ennen kuin on edes saanut mitään.

Ja kyllä, monessakin perheessä käytetään palasaippuaa jajopa tehdään sitä itse. Kuka käyttää niitä törkeän näköisiä pumppupulloja kun saatavilla on kauniita palasaippuoita.

En tietenkään sano mitään ennen joulua, enhän mä voi paljastaa että näin lahjan (kun ne mun aiemmat vihjailut joululahjastakaan eivät ole menneet kuuleviin korviin, niin turhaa varmaan sanoa tästäkään), mutta nyt on vaan semmoinen olo, etten pysty jouluna itkua pidättämään kun mun mies on aina ainoa jolta edes saan lahjan. Täytyy varmaan koittaa heittää huumorille ja viitata tuohon pesun tarpeeseen :-)

Voi herramunjee. Totta kai saa olla tyytymätön, jos joululahja surkea. Onneks mun mies ei mulle mitää saippuiota ostele ku hää saa aina niitä äitiltää joulu-ja synttärilahjoiks, joten tietää ettei tuu kauheen arvostettu olo :D Mut jos erehtyis hankkimaan, nii kilahtaisin.

... Hankin miehen vanhemmille, sisaruksille sekä kummilapsille lahjat (omilla rahoillani), lähetän joulukortit myös miehen ystäville, ostan ruoat ja hoidan tarjoilut sukulaisille.

Minkä ihmeen takia hankit lahjoja aikuisille (appivanhemmat jne) jos teidän suvussa ei selvästikään ole tapana lahjoa aikuisia?

Voiko aikuinen ihminen olla pahoillaan saamastaan lahjasta tai jopa sanoa lahjan antajalle, ettei tullut iloiseksi?

Minä järjestän perheessämme aina kaiken jouluksi. Hankin miehen vanhemmille, sisaruksille sekä kummilapsille lahjat (omilla rahoillani), lähetän joulukortit myös miehen ystäville, ostan ruoat ja hoidan tarjoilut sukulaisille. Yleensä saan mieheltäni kivan joululahjan, kuten kylpyläviikonlopun, mutta nyt en voinut olla huomaamatta, että lahjapakettiin meni tänä vuonna BodyShopin valmispakkaus jossa on palasaippuaa (kuka käyttää palasaippuaa?), nestesaippuaa, pesuvamppu ja joku rasva.

Ihan olen aikuinen ihminen, 33v ja kahden pienen lapsen äiti, mutta tuli ihan tosi paha mieli, että eikö tosiaan mieheni huomaa kaikkea mitä teen. Itsekin ostin hänelle tänä vuonna vähän arvokkaamman lahjan ja joulupukille olen lähettänyt vähän vinkkejäkin siitä, mikä olisi minulle mieluisaa, kun tiedän, että mieheni on melko tolvana lahjojen hankinnan ollessa kyseessä. Muita lahjoja en saakaan kuin mieheni lahjan, onneksi olen itse itselleni ostanut tänä vuonna "joululahjoja", kun oli joulun alla vähän normaalia paremmat tulot.

Niin, että nyt en oikein tiedä, onko tämä tämmöinen normaalia tuntea vai olenko kiittämätön ämmä, jos suunnittelen jouluna edes näyttäväni saatikka sanovani, että lahja ei ollut onnistunut??

Kyllä minuakin tympäisisi! Minäkin hoidan meillä lahjat, leipomiset, kortit yms. Sanon miehelle ihan suoraan mitä haluan ja hän ostaa sen mukaan. Pääsee kaikki helpommalla näin, eikä kukaan pety :).

kyllähän sitä väkisinkin saattaa pahoittaa mielensä, jos on kaikkensa jouluksi tehnyt ja ostanut ja sitten saa mieheltä ihan köpön lahjan... Mutta sinuna harmittelisin vasta aaton jälkeen, koska mitäpä jos sieltä on tulossa muutakin?
Itse en näe lahjojen antamista ja saamista tärkeänä. Jotain todella pientä laitoin miehellekin pakettiin: partaveden ja muutamat hauskat bokserit. Melkein sama kuin viime vuonna. Itse tiedän saavani jälleen tänä vuonna tilpehööriä, kuten muinakin vuosina. Viime vuonna korutelineen. Ja useammat pariskunnat eivät toisilleen mitään osta koskaan joten olen erittäi iloinen jos tänä vuonna mies on ostanut vaikka tuoksukynttilän :)

[QUOTE="vieras";22720822]Tähän peesi. Ja saattaisi olla paikallaan myös madaltaa omia odotuksiaan. Itse olen saman ikäinen eikä mulla lasten saannin jälkeen enää ole ollut niin tarkkaa mitä lahoja saan tai saanko ollenkaan. Toki silloin harmittaa, jos kaikki muut aikuiset saavat lahjoja ja itse ei. Mutta silloin voit myös lahjanantajan höllätä ja ensi vuonna antaa jotain pienimuotoisempaa.[/QUOTE]

Tosiaan ensi vuonna tädit, sedät, mummot ja papat eivät saa enää multa lahjoja, vaan mies hankkii saippuapaketit sitten heille, itse ja omasta pussistaan. Hän kun on hyväpalkkaisessa työssä, minä oon työtön kotiäiti osa-aikaopiskelija. Tädit, sedät, mummot ja papat kun ovat myös meillä syömässä ja avaamassa lahjojaan, joten kyllä siinä aina vähän mieli on matala kun itse sitä yhtä pakettiaan hypistelee, mutta onneksi meidän lapsilla on mukavaa. Mä en yleensä salli itselleni juuri mitään mielipahan tuntemuksia, kun kaikesta pitää olla niin pirun kiitollinen, mutta nyt on vähän niin ja näin..

Yhteistyössä