Mitä koulukypsyystestit mittaa? Päiväkodin johtaja ja psykologi napit vastakkain

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hätä kädessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hätä kädessä

Vieras
Mitä koulukypsyystestit mittaa?
Meillä lapsi 5 v kävi koulukypsyystesteissä.
Psykologi totesi lapsen koulukypsäksi. Oli ikätasoaan edellä monessa asiassa.
On siis vuoden lopussa syntynyt.

Päiväkodin johtaja sanoo että lapsi ei tule selviytymään koulussa.
Ei suostu keskustelemaan psykologin kanssa. Istunto meni pieleen.Yritetty on saada aikaan rakentavaa keskustelua.

Kumpaa uskoa, pk:n johtajaa joka ei ole mukana käytännön työssä, vai testejä tehnyttä psykologia. Päiväkodin oma eriyslastentarhanopettaja ei uskalla ottaa kantaa esimiehensä ja psykolgin väliseen kiistaan.

APUA!!!

ei yleensä tiedä asoista yhtään mitään, koska levittävät perseitään kaikenmaailman turhissa paskapalavereissaan. en oo tavannu vielä yhtään pätevää päiväkodin johtajaa, alalla ollut jo lähes 15 vuotta. usein heillä ei myöskään ole edes lto-koulutusta.

Ikävä tilanne, lapsen parasta ei tässä kiistassa taideta muistaa :( Mitä mieltä ovat päiväkodin muut työntekijät, vai ovatko hekin hiljaa? Entä miten itse koet tilanteen? Itse toimisin tuossa oman mielipiteeni mukaan tai ottaisin yhteyttä vaikka neuvolaan ja kyselisin heidän mielipiteitä.

Ikävä tilanne, lapsen parasta ei tässä kiistassa taideta muistaa :( Mitä mieltä ovat päiväkodin muut työntekijät, vai ovatko hekin hiljaa? Entä miten itse koet tilanteen? Itse toimisin tuossa oman mielipiteeni mukaan tai ottaisin yhteyttä vaikka neuvolaan ja kyselisin heidän mielipiteitä.

Neuvolan terveydenhoitajalle puhuin avoimesti tilanteesta. Hän lykkäsi 6 v neuvola-ajan joka siis piti saada nyt joulukuun loppuun tai heti tammikuun alkuun, vasta maaliskuulle jolloin kiista olisi ohi. Hän ei uskalla ottaa kantaa psykologin ja pk:n johtajan kiistaan.

Päiväkodin hoitajat eivät saa tulla kannassamme kasvatuskeskusteluun, vaan sinne tulee itse tuo päiväkodin johtaja. Lastentarhanopettaja ja eskari ope ei uskalla sanoa mitään. Hän on vain peloissaan olevan näköinen ja kirjoittaa papereihin sen mitä pk:n johtaja käskee kirjoittaa.

Päiväkodin hoitajat eivät saa tulla kannassamme kasvatuskeskusteluun, vaan sinne tulee itse tuo päiväkodin johtaja. Lastentarhanopettaja ja eskari ope ei uskalla sanoa mitään. Hän on vain peloissaan olevan näköinen ja kirjoittaa papereihin sen mitä pk:n johtaja käskee kirjoittaa.[/QUOTE]

miksi pk-johtaja tulee kasv.keskusteluun mukaan? toimiiko hän ryhmässä opena? ei mitään asiaa tulla sotkemaan tärkeitä keskusteluja, jos ei ole edes päivittäin läsnä pk-lasten elämässä!

Neuvolan terveydenhoitajalle puhuin avoimesti tilanteesta. Hän lykkäsi 6 v neuvola-ajan joka siis piti saada nyt joulukuun loppuun tai heti tammikuun alkuun, vasta maaliskuulle jolloin kiista olisi ohi. Hän ei uskalla ottaa kantaa psykologin ja pk:n johtajan kiistaan.

Päiväkodin hoitajat eivät saa tulla kannassamme kasvatuskeskusteluun, vaan sinne tulee itse tuo päiväkodin johtaja. Lastentarhanopettaja ja eskari ope ei uskalla sanoa mitään. Hän on vain peloissaan olevan näköinen ja kirjoittaa papereihin sen mitä pk:n johtaja käskee kirjoittaa.

Sielläp tuntuu olevan voimakastahtoinen pk-johtaja. Onko tämä ihan yleinen tapa, oletko kysellyt muilta vanhemmilta miten heillä on mennyt tuo keskustelu? Itse tuossa tapauksessa tekisin kuten parhaimmaksi katson. Jos kokisin, että lapseni olisi koulukypsä, niin laittaisin kouluun sanoipa johtaja mitä sanoisi.

Meillä oli samankaltanen tilanne. Päätettiin laittaa lapsi kouluun kun kerran psykologin mielestä koulukypsä ja hyvin pärjäsi. Aateltiin et sitte käy ykkösen uudestaan jos ei suju mut turhaan ei viitti lykätäkään!

Voitko puhua erityislastentarhanopettajan kanssa yleisesti lapsen ongelmista ilma, että hänen tarvitsee ottaa kantaa koulun aloitukseen? Onko starttiluokka mahdollinen? Se olisi hyvä ratkaisu, jos niitä on paikkakunnalla.

Itsellä on erityislapsi, jolla olisi ollut syytä lykätä koulun aloitusta vuodella. Itse olimme sitä mieltä, että lapsen pitää päästä kouluun. Kukaan ei ollut aloitusta vastaan, kun kerroimme mielipiteemme. Ei edes lapsen testannut kouluspykologi. Mielestäni jos lapsella on ongelmia, niin koulun aloituksen lykkääminen ei välttämättä ole paras vaihtoehto, koska lapsi joka tapauksessa tarvitsee oppimiseen normaalia enemmän aikaa. Meillä lapsella on pidennetty oppivelvollisuus. Ylimääräinen vuosi käytettiin alkuopetuksessa. Lapsi aloitti tavallaan 0-luokalla, vaikka hän opiskeli 1. luokan asioita.

Psykologit on erityisasiantuntijoita, heitä koulutetaan vähän ja koulutus on korkeatasoista. En ole koskaan vielä tavannut muita kuin fiksuja ja järkeviä psykologeja (työskentelen heidän kanssaan aika usein). Minä uskoisin psykologia.

Kolikolla on kaksi puolta. Psykologiset testit kai mittaavat enimmäkseen kognitiivisia taitoja, jotka toki ovat tärkeitä, mutta toinen puoli on sosiaalinen ja psyykkinen puoli. selviääkö lapsi hyvin ryhmässä? Osaako odottaa vuoroa ja ottaa toisia huomioon? Miten itsenäinen lapsi on? Selviääkö pukemiset, syömiset yms.? Näistä osaisi parhaiten sanoa eskariope, mutta jos ei kerran voi pk-johtajan takia. En kyllä ymmärrä miksi pk-johtaja edes puuttuu asiaan, koska asia ei ole millään lailla hänen päätettävissään. Tosin kannattaa miettiä tarkkaan, koska lapselle ei ole mikään kiva ja helppo juttu aloittaa koulu ja jättää sitten kesken ja siirtyä nollaluokalle tai kerrata ekaluokkaa.

Kolikolla on kaksi puolta. Psykologiset testit kai mittaavat enimmäkseen kognitiivisia taitoja, jotka toki ovat tärkeitä, mutta toinen puoli on sosiaalinen ja psyykkinen puoli. selviääkö lapsi hyvin ryhmässä? Osaako odottaa vuoroa ja ottaa toisia huomioon? Miten itsenäinen lapsi on? Selviääkö pukemiset, syömiset yms.? Näistä osaisi parhaiten sanoa eskariope, mutta jos ei kerran voi pk-johtajan takia. En kyllä ymmärrä miksi pk-johtaja edes puuttuu asiaan, koska asia ei ole millään lailla hänen päätettävissään. Tosin kannattaa miettiä tarkkaan, koska lapselle ei ole mikään kiva ja helppo juttu aloittaa koulu ja jättää sitten kesken ja siirtyä nollaluokalle tai kerrata ekaluokkaa.

Psykologit tekee ainakin meidän työpaikalla tutkimuksia, joissa yhtenä vaiheena on nuo testit. Korostavat aina sitä. Eli he ottavat huomioon myös nuo muut asiat. Testit on vain yksi osa sitä tutkimusta. En kyllä tiedä miten koulupsykologit toimii, mut luulisin et samoin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22728245:
Ihan periaatteesta uskoisin kyllä psykologia enkä mitään hirviösosiopaattipäiväkodinjohtajaa. Eihän tuo liene pk-johtajan asia muutenkaan. Onko teidän välillä jotakin henkilökohtaista? Kysy sen esimiehen mielipidettä tuohon johtajan käytökseen josko vaikuttaisi jotenkin.

Pk:n johtaja ei toimi ryhmässä mukana. Hän on ollut satunnaisesti joskus sijaistamassa, kun ei ole muuta sijaista saanut ja hän on hallinnollisilta toimiltaan ennättänyt. Päiväkoti on suuri, joten hän vain keskustelee ja ajaa asioita ponnekkaasti.

Vanhempien illassa muutamat vanhemmat ovat kyselleet sellaisia asioita, joita pitäisi keskustella kasvatuskeskustelussa. Pk:n johtaja vastaa että keskustellaan sitten kasvatuskeskustelussa. Kuulostaa siltä että ei ihan kaikilta osin menen ne keskustelut muillakaan putkeen, jos täytyy vanhempainillassa kysellä yksityisiä asioita.

Ei meillä ole mitään henkilökohtaista. Ei hän tunne meitä, enkä minäkään häntä. Eikä hän juurikaan tunne lastamme.

Alueen esimies, siis palveluhoidon päällikkö, vastaa puhelimen yleensä huutaen. Hän on ylipäätään ärtynyt siitä, että kaupungin vaihde kääntää hänelle kuuluvat puhelut hänelle.
Voin arvata että hänelle on aivan mahdoton tehdä mitään rakentavaa selvitystä pk:n tilanteesta koskien johtajan osallistumista lasta koskeviin keskusteluihin keskustelujen pitämiseksi asiallisena.

Meillä kanssa meni niin, että meidän tytön eskarin LTO oli sitä mieltä, että tytön pitäisi mennä vuotta myöhemmin kouluun, koska oli niin lapsekas vielä ja keskittymiskyky ei hänen mielestään tarpeeksi hyvä. Koulukypsyystesteistä tyttö vetäisi ns. täydet pisteet ja sai kehuja päälle. Meidän keskustelussa psykologi oli se joka ärhäkkänä tuomitsi LTO:n arvion ja LTO vetäytyi tässä vaiheessa, oli vaan hiljaa ja toimittiin kaikessa hiljaisuudessa kuten psykologi parhaaksi näki. Tyttö meni kouluun ja eka vuosi oli kyllä aika totuttelua, nyt on nelosella jo ja todistus täynnä kiitettäviä numeroita :) Koko ajan parempaan suuntaan on menty siis.

meilläkin on pk:ssa johtaja joka yrittää päteä liikaa(joskin eri tavalla kuin teillä) hän on koko ajan epäilemässä kaikkea, ylittää valtuuksiaan mm suomen lain mukaanhan jokaisella lapsella on subjektiivinen päivähoito-oikeus, eli ok:n johtajalla ei ole mitään valtaa puuttua lapsen hoitopäiviin(tokikin voi tehdä sitten vaikka ls ilmoituksen jos hän on sitä mieltä että lapsen hoito on laiminlyöty koska on päiväkodissa,mut öö ei kovin fiksu veto sekään).

me joskus laitettiin lomakyselyyn kesäloma 3pv lyhyemmäksi kuin kooulujen loma-aika, ja tää pisti lto mukana lapun että xxxx kesäloma on xxx(eli sen 3vrk pidempi) no lain mukaan hän ylitti omat oikeutensa koska lain mukaan lapsellani olisi ollut oikeus noihin 3vrk,koska me vanhemmat ilmoitimme sen.

Mihin päiväkodin johtaja perustaa väitteensä siitä, että lapsi ei tulisi pärjäämään vielä koulussa? Jos psykologi tutkimuksensa (testit + muu arviointi) perusteella puoltaa koulun aloittamista, niin kaipaisin päiväkodin johtajalta hyvin perusteellisen ja uskottavan erittelyn siitä, minkä vuoksi lapsi ei ole ns. koulukypsä.

Ja rajathan ovat aina häilyviä, väkisinkin suomalaislasten koulunaloitukseen mahtuu niin tarpeettomia lykkäyksiä kuin liian aikaisia aloituksiakin. Kun kyse on tällaisista "epäselvistä tapauksista", niin vahinko ei luultavasti ole kauhean paha, vaikka lapsi aloittaisikin koulun ja tulisi ilmi, että EHKÄ olisi kuitenkin ollut parempi lykätä. Mahdolliset puutteet kouluvalmiudessa ovat kuitenkin aika pieniä, jos tilanteessa on kiistan varaa ja psykologi tosiaan on arvioinut lapsen valmiiksi kouluun.

Tältä pohjalta itse laittaisin varmaankin lapsen hyvillä (ja ehkä vähin äänin) kouluun ja tietysti seuraisin koulun sujumista erityisen tarkasti.

Psykologi testaa onko lapsi ikäisensä tasolla tiedollisesti ja taidollisesti. Mutta hän ei tiedä onko lapsi sosiaalisesti koulukypsä, sen taas tietää parhaiten päiväkodin henkilökunta. Kyseessä on siis eri asiat, joten aika outoa että ammattilaiset kiistelevät kun he varmasti tietävät puhuvansa eri asioista. Jos lapsi on vasta 5v, teidän ei tarvitse heti päättää asiaa. Itse keskustelisin kummankin ammattilaisen kanssa erikseen ja tekisin ratkaisun sitten kun se ratkaisu on tehtävä.

Onko kyseessä siis lapsi, joka täyttää 6v tän vuoden puolella? Mä varmaan laittasin kouluun kyllä, oon ite aloittanut koulun 6v ( täytin 7 joulukuussa) ja mulle ehdotettiin jo tokan luokan ylihyppäämistä, koska olin muita niin paljon edellä. No äiti ja isä ei uskaltanut jättää luokkaa välistä, mutta helppoa mulla oli koko peruskoulun ajan.

Oma 4v oppi just lukemaan, laskee perus yhteen ja miinuslaskuja ja muutenkin on hirmu kiinnostunut asioista. Tekisi mieli kysyä, voisiko aloittaa eskarin jo ensi syksynä, mutta pk:ssa kattoisivat vaan kieroon joten olkoon.

Koulukypsyystesteissä testataan periaatteessa lapsen taitotasoa ja sen tuomia edellytyksiä.

Mutta ryhmässä toimimista ja sosiaalisia taitoja siellä ei juuri nähdä.

Molemmat voivat omalla tahollaan jopa olla oikeassa.

mutta ryhmän lto tietää sosiaaliset taidot paremmin kuin pk-n johtaja. ja silti on lapsia joilla on vaikkka adhd hekö ei ole ikinä koulukypsiä? pitäskö heiltä poistaa oppivelvollisuus? nimittäin heillä saattaa juurikin siirtymätilanteet ja sosiaaliset taidot olla vaikeita. kyllä mä luottasin psykologiin

[QUOTE="minä";22728280]Psykologit on erityisasiantuntijoita, heitä koulutetaan vähän ja koulutus on korkeatasoista. En ole koskaan vielä tavannut muita kuin fiksuja ja järkeviä psykologeja (työskentelen heidän kanssaan aika usein). Minä uskoisin psykologia.[/QUOTE]

Minäkin olen työssäni ja lasteni kanssa tavannut laajan valikoiman psykologeja.
Valitettavasti en voi yhtyä yltiöpositiiviseen kantaasi.

Ainoa asia joka puoltaa kouluun lähtöä on, se että koulukypsyystestit ovat ns. testejä joihin psykologi ei pysty vaikuttamaan. Eli lopputulosta ei voi lukea kuin piru raamattua.

Päiväkodinjohtajahan on vain normaali liikaa valtaa haukannut nainen. Hänelle on varmasti arvovalta kysymys tämä asia.

Ota yhteyttä tulevan koulun kuraattoriin ja erityisopettajaan. Hehän lapsesi kanssa töitä tekevät jos ongelmia tulee. He tuskin pelkäävät mielipiteensä ilmaisua.

Alkuperäinen kirjoittaja Hätä kädessä;22728082:
Mitä koulukypsyystestit mittaa?
Meillä lapsi 5 v kävi koulukypsyystesteissä.
Psykologi totesi lapsen koulukypsäksi. Oli ikätasoaan edellä monessa asiassa.
On siis vuoden lopussa syntynyt.

Päiväkodin johtaja sanoo että lapsi ei tule selviytymään koulussa.
Ei suostu keskustelemaan psykologin kanssa. Istunto meni pieleen.Yritetty on saada aikaan rakentavaa keskustelua.

Kumpaa uskoa, pk:n johtajaa joka ei ole mukana käytännön työssä, vai testejä tehnyttä psykologia. Päiväkodin oma eriyslastentarhanopettaja ei uskalla ottaa kantaa esimiehensä ja psykolgin väliseen kiistaan.

APUA!!!

Miksi haluat laitta lapsen kouluun noin aikaisin, ikäero luokkakavereihin jopa 2 vuotta?
Vaikka kaikki muut taidot olisivat ok, ei 5 v. ole sosiaalisesti 7 v. tasolla.

ehkä pk:n johtajan mielestä lapsen muut taidot eivät ole niin hyvät että pärjäisi tuon ikäisenä 2vuotta vanhempien joukossa. esim. sosiaaliset taidot. itse en laittaisi omaa lastani noin aikaisin kouluun, osaksi senkin takia että luokkakaverit on sitten eri ikäisiä eikä kavereita välttämättä löytyisi niin helposti. 2v on iso ikäero

Uusimmat

Yhteistyössä