Voiko 6-vuotiasta jättää jo yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siinä se kysymys tulikin, eli saako lain mukaan 6-vuotiasta pitää hetken jo yksin kotona? Ajattelin tulevaa koulun aloitusta ja silloin joutuu varmasti olemaan yksin ainakin pieniä aikoja. Eli aloiteltais harjoittelemaan jo nyt tuota, niin ei olis sitten niin hankalaa, kun koulu alkaa.

Laki ei varmaan sano mitään. Mutta meillä 6 v oli jo yksin, ja kävi jo kouluakin...viikko sitten tuli 7 v mittariin ja onhan tuo jo koko syksyn ajan kulkenut yksikseen bussilla kouluun, ollut aika ajoin kotona yksin 1-4 h, jne.

Eskarivuonna opeteltiin yksinoloa, tyttö oli silloin siis 5-6 v.

Meillä myös eskarilainen kulkenut kotiin yksin, matka kestää n 20 min. Olen kysynyt välillä että jääkö kauppareissun ajaksi kotiin yksin, mutta ei halua. Mielestäni sekin on aika hyvä mittari että haluaako/uskaltaako itse jäädä.

meidän eskarilaista ei ainakaa uskaltais jättää. ei taitais olla enää tupa pystyssä ku tultais kotii...eikä puhettakaa et vois antaa tulla eskarista kotiin yksin. eikä sieltä ees saa tulla, eivät päästä ilman aikuista hakijaa.

Meillä eskarilainen ei uskalla jäädä hetkeksikään yksin kotiin. Pyykkitupaankin tulee mukaan vaikka miten yritän kannustaa jäämään yksin kotiin. Huolettaa ens syksy, kun kouluun lähtö tapahtuu omin päin.

Mä aloitin koulun toisessa koulupiirissä 6-vuotiaana, ja kuljin matkat yksin bussilla. Mun kuopus meni kouluun ollessaan 6v 3kk ja olis joutunut kulkemaan yksin kodin ja koulun välin - metrolla ja vaihto bussiin - ellen mä olis ehtinyt mennä vastaan tai viemään kouluun. Monet aloittaa koulun 6-vuotiaana, silloin on osattava olla yksin.

no itse olen jo 5v joutunut/saanut olla yksin kotona muutamia tunteja ja kunhan tää lapsenalku syntyy ja kasvaa, niin kahden kolmivuorotyöläisen perheessä yksinoloa väkisinkin tulee, ja nuorella iällä jo.. siihen täytyy vain oppia..

ihan oikeesti, ei eskarilainen ole vielä valmis olemaan yksin kotona muuta ku ihan pienen pienen hetken jos hakkee puita liiteristä tai lehen postilaatikosta. meillä ei 9v ole mielellään yksin himassa, ei ollut viime kesänäkään htään päivää yksin. se täytyypi ärjestää niin ettei tarvi jos ei haluu ja pelkää.

kyllä meiän 6-vuotias on ollut jo pidempään aikaan lyhyitä hetkiä yksin kotona, esim kun olen vienyt ja hakenut toista lasta päiväkerhoon, 6v ei edes yleensä koskaan halua tulla mukaan ja hyvin on pärjänny jo 5 vuotiaasta asti yksin kotona. Riippuu varmaan paljon lapsesta, joku uskaltaa ja joku ei, ei voi kuitenkaan yleistää että kukaan 6-vuotias ei uskaltais kun lapset on niin erilaisia.

Riippuu niin paljon lapsesta, miten itsenäinen ja omatoiminen on jo nyt, miten kokee pienetkin erohetket...mutta olisi tosiaan jo hyvä aika aloitella sitä yksinpärjäämista ja luottamuksen rakentamista, ettei sitten aivan liian suurena yllätyksenä ja järkytyksenä tule. Meillä esikoinen on kohta vuoden verran jo harjoitellut yksinoloa, oikein odottaa tilaisuuksia, jolloin saa jäädä kotiin isännöimään. Hurjan hyvin on sujunut ja mennyt, tietää kyllä mitä saa tehdä ja mitä todellakaan ei. Hyvät onnistumisenkokemukset vain vahvistavat itsetuntoa ja osaamista/pärjäämistä omillaankin, ainakin sen pienen hetken :).

Riippuu varmasti paljon lapsen luonteesta.
Meidän 6v on ollut itsekseen pieniä aikoja, kun olen käynyt kaupassa tms. Haluaisi kyllä olla enemmänkin itsekseen, "niin kuin isot tytöt", mut vielä en tohdi kovin pitkä aikoja jättää.

Riippuu tosi paljon lapsesta, esikoinen olisi pärjännyt ja kuopuskin pärjää, mutta keskimmäinen nyt tokaluokkalainen, oli paniikissa pelkästään siitä, että jäi sisaruksien kanssa sisälle, kun kävin viemässä roskat, vaikka tiesi missä olin. Eli jos lapsi itse uskaltaa, niin siitä vain harjoittelemaan.

Mulla on sellainen käsitys että joissain maissa ei saa alle 12 vuotiata jättää ilman valvontaa. Suomessa lasten pitää heti olla isoja ja rohkeita... Ikävää, mutta totta.. Itse kuljin eskarilaisena kilometrin matkan yksin eskariin, sitä ei taideta enää kaikissa kunnissa ja kaupungeissa hyväksyä. En kokenut matkan tekoa mitenkään huonona asiana. Ekaluokkaisenhan on pakko jo ollakin aika itsenäinen, ainakin sellaisessa perheessä kuin meillä, jossa molemmat vanhemmat käyvät päivätöissä.

Mulla on sellainen käsitys että joissain maissa ei saa alle 12 vuotiata jättää ilman valvontaa. Suomessa lasten pitää heti olla isoja ja rohkeita... Ikävää, mutta totta.. .

Suomessa koulupäivät esim. 7-9-vuotiaalla on todella lyhyitä ja lomaa puolestaan paljon kansainvälisellä mttapuulla. Ei monilla vanhemmilla ole mahdollisuutta olla jatkuvasti pois töistä, työelämästä kun ei vastaavia joustoja heru.

Yhteistyössä