Voihan..enkö mie oikeesti saa mitään rahaa mistään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhanaValo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

IhanaValo

Vieras
Joo, oon yhteiskunnan loinen, siitä ei tarvi muistuttaa...mut on ongelma; Kävin työkkärissä mut eipä tuosta paljon apua ollu..paljon tuli juttua mut en vaan tajunnu mitään enkä tiiä mitä miun pitää nyt tehdä.
Ilmottauduin siis työnhakijaksi. Miul on tammikuun alussa ammatinvalinnanohjausaika siellä, koska miulla ei oo hajuakaan mikä haluan olla "isona". Oon vaan ylioppilas (ei siis mitään ammatillista koulutusta) ja miul on nivelsairaus, minkä takia en pysty kaikkia töitä tekemään (tai tällä hetkellä vointi on ok, mut tulevaisuudesta kun ei tiedä )
Nii, tänään tuli kirje sieltä että et voi saada rahaa kun et oo ollut töissä 5kk 2 vuoden aikana..nii en ole, en vaan lasten kanssa kotona.

Pystynkö mie nyt esim.hakemaan jotain työharjottelupaikkaa tms. ees vai pitääkö miun vaan istua ja ihmetellä se 6kk? Sen rahan nimi on työmarkkinatuki, mitä siis en voi saada.
Onko tuo nyt ees oikea nimi sille rahalle, luulin että työmarkkinatukea saadaan kun ollaan jo jossain koulutuksessa, työharjottelussa tms.
Vai mikä tän homman nimi nyt oikeen on?
Ihan pihalla :'(:ashamed:

Pitää miun varmaan tuolla vielä käydä, tuli vaan vähän hätä tuosta ettei mistään tule rahaa..
Ois pitänyt jo aiemmin alkaa näitäkin selvittelee, myönnän että tosi tyhmä oon.

Pääsin suoraan hoitovapaalta töihin mut sitten sain kenkää 2kk päästä todennäkösesti sen takia kun olin paljon saikulla. Nyt mulla ms-tauti epäily. Ja rahaa en oo tosiaan 2 kuukauteen saanut mistään eikä mitään hajua koska sitä sit sais. Soska ei anna mitään kun miehellä kuulemma liian isot tulot (1200e/kk) ja meitä on kuitenkin 4 henkeä :/

Voit mennä työharjoitteluun, jolloin olet oikeutettu työmarkkinatukeen vaikka muuten työssäoloehtosi ei olekaan täyttynyt. Paikan voit etsiä itse ja ilmoittaa sitten työkkäriin tai käydä kysymässä työkkäristä, heilläkin on siellä valmiina paikkoja.

kannattaa mennä joo työharjoitteluun niin saat työkokemusta ja rahaa. kysy lisää työkkäristä ja ala heti etsiä työharjoittelupaikkaa.. niit on työkkörin ilmoitustaululla.

Pääsin suoraan hoitovapaalta töihin mut sitten sain kenkää 2kk päästä todennäkösesti sen takia kun olin paljon saikulla. Nyt mulla ms-tauti epäily. Ja rahaa en oo tosiaan 2 kuukauteen saanut mistään eikä mitään hajua koska sitä sit sais. Soska ei anna mitään kun miehellä kuulemma liian isot tulot (1200e/kk) ja meitä on kuitenkin 4 henkeä :/

Harmillinen tilanne. : /

riippuu siitä onko tuo 5kk karenssiaika vai työssäoloehto.
karenssi kuluu tuossa ajassa mutta työssäoloehto täyttyy vain olemalla jossain toimenpiteessä (työharjoittelu,koulutus jne)
toimenpiteessä oloajalta saat täyden työmarkkinatuen + 9 euron ylläpitokorvauksen osallistumispäiviltä.

Sossulla on oikeus vähentää toimeentulotukea eka kuulta 40% ja kahdelta seuraavalta 20% jos ei ole halukas itse työllistämään itseään

Joo, koitin tässä katsella jo netistä..siellä tosiaan lukeekin että pitää ensin olla työttömänä työnhakijana ennen ku noita työharjottelupaikkoja voi hakea.

Kiitos kaikille!

Alat käydä ihan tosissasi työpaikkoja läpi kauppaamassa itseäsi töihin. Otat kylänraitin ja siitä vaan joka firman oven taakse esittäytymään. Taatusti joku ottaa, kun on niin omatoiminen ja innokas. Sitten saat palkkaa, jolla elät. Onnea matkaan.

Laita vaan paperit sossuun ja täytä huolella kerro ruutupaperille oma näkemys tilanteestasi ja hyvin tarkkaan viimeseltä 3kk tiliotteet, vuokra ynm menot...tai sit lainat siis korot ja sen semmoista uskon että saat toimeentulotukea, ja muistakaa hyvät ihmiset toimeentulotuki päätös on lain mukaan tultava viikossa...siitä kun paperit on sossu saanut pöydälle...tosin meil sossu on kiinni tään viikon..

[QUOTE="vieras";22751067]No ei. Sinuä voit ja sinun pitää etsiä työtä, ihan itse. Ei työkkärikään kaikkea puolestasi tee.[/QUOTE]

No sen mie kyllä oon huomannu.
En vaan aiemmin oo tämmöstä "et pysty tätä rahaa saamaan, tältä ja tältä ajalta"-paperia saanu eikä siellä neuvottu mitä sitten pystyy ite tekemään sinä aikana. Tajuan kyllä että jotain pitää tehdä että sais rahaakin.

No sen mie kyllä oon huomannu.
En vaan aiemmin oo tämmöstä "et pysty tätä rahaa saamaan, tältä ja tältä ajalta"-paperia saanu eikä siellä neuvottu mitä sitten pystyy ite tekemään sinä aikana. Tajuan kyllä että jotain pitää tehdä että sais rahaakin.

Kai ne oletti, että kun lapsikin jo tajuaa että ihminen hakee työpaikan, jotta saa palkan, jotta voi elää, niin tajuat sinäkin, ilman että työkkärin täti sen sinulle oppaasta ääneen lukee ;)

Joo, koitin tässä katsella jo netistä..siellä tosiaan lukeekin että pitää ensin olla työttömänä työnhakijana ennen ku noita työharjottelupaikkoja voi hakea.

Kiitos kaikille!

Kyllä sä voit olla työttömänä työnhakijana vaikket rahaa saakaan. Tai siis oot varmaan jo, et vaan saa etuuksia.

Mä jouduin pitämään yo-kirjoitusten jälkeen välivuoden kun en päässyt opiskelemaan, joten ilmoittuaduin työkkäriin ja kuulin että saan rahaa vain jos menen työharjoitteluun. Etsin sitten harjoittelupaikan erään tutun tutun firmasta, hyväksytin sen työkkärillä ja sain harjoitteluajalta työmarkkinatukea.

Joten jos vaan tiedät jonkun paikan jossa voisit olla harjoittelijana, kannattaa ehdottomasti kysyä ja ehdottaa sitä työkkärissä. Firmalla ei siis tarvitse olla mitään ilmoitusta harjoittelupaikasta missään. Kannattaa kysellä kiinnostavista paikoista, koska harjoittelija on tietenkin firmalle hyödyllinen ratkaisu, joten moni saattaa ottaa ihan mielellään.

Kannattaa sitten myös huomioida että jos joku firma kieltäytyy (ilmaisesta työntekijästä) osasyy voi olla että sopivan yksinkertaista työtä ei ole (arkistointi, hyllytys tms) ja yhtään hankalampaan hommaan ei ole varaa irroittaa ketään opastamaan ja/tai neuvomaan. Se ei aina ole henkilökohtaista =)

Joo, mie pidin välivuoden kans ja olin sillon useammassakin paikassa 3kk:n työharjottelupätkiä. Kävin semmoisen lyhyen kurssinkin, jonka päätteeks mentiin 11 viikon työharjotteluun. Sielläkin muistaakseni tehtiin niitä soveltuvuustestejä mut siltikään ei selvinnyt sopiva ala.
Olin yhessä ammattikorkeassakin n.vuoden mutta ei sekään ollu sopiva..ja sitten tulinkin raskaaksi, ihan suunnitellusti. Ja vauvan syntymän jälkeen puhkesikin tuo sairaus ja oon ollu kotona millon huonommassa millon paremmassa kunnossa.

Mä olen myös kohta lähdössä työkkäriin ilmottautumaan työttömäksi työnhakijaksi. Mutta siinä on vaan se että mä en mitään työtä nyt edes halua. Ja oon kans ihan pihalla noista työkkärin systeemeistä..
Ja ennen kuin joku tulee valittamaan, niin sanon sen että valmistuin viime viikolla ammattiini, ja en hae siks edes työtä kun helmikuussa alkaa äitiysloma, sairaslomaa on tammikuun puoleen väliin saakka (ja sitä saa varmaan lisääkin) ennenaikaisten supistusten ja selkäkivun vuoksi, mutta pakko mennä tuonne työkkäriin että saan toimeentulotukea..

Joo, mie pidin välivuoden kans ja olin sillon useammassakin paikassa 3kk:n työharjottelupätkiä. Kävin semmoisen lyhyen kurssinkin, jonka päätteeks mentiin 11 viikon työharjotteluun. Sielläkin muistaakseni tehtiin niitä soveltuvuustestejä mut siltikään ei selvinnyt sopiva ala.
Olin yhessä ammattikorkeassakin n.vuoden mutta ei sekään ollu sopiva..ja sitten tulinkin raskaaksi, ihan suunnitellusti. Ja vauvan syntymän jälkeen puhkesikin tuo sairaus ja oon ollu kotona millon huonommassa millon paremmassa kunnossa.

No kiinnostaako sua mikään ala oikeasti? Älä mieti mitään soveltuvuustestejä vaan ihan sitä, mitä tykkäisit tehdä. Tai oletko esim. joissain liikkeissä käydessäsi ajatellut, että olisi kiva olla siellä töissä? Siis onko mitään kiinnostavaa?

Mä olen myös kohta lähdössä työkkäriin ilmottautumaan työttömäksi työnhakijaksi. Mutta siinä on vaan se että mä en mitään työtä nyt edes halua. Ja oon kans ihan pihalla noista työkkärin systeemeistä..
Ja ennen kuin joku tulee valittamaan, niin sanon sen että valmistuin viime viikolla ammattiini, ja en hae siks edes työtä kun helmikuussa alkaa äitiysloma, sairaslomaa on tammikuun puoleen väliin saakka (ja sitä saa varmaan lisääkin) ennenaikaisten supistusten ja selkäkivun vuoksi, mutta pakko mennä tuonne työkkäriin että saan toimeentulotukea..

No eiköhän ne työkkärissä näe, mikä sun tilanne on. Tuskin joudut mihinkään pakkotyöhön kahdeksi viikoksi.

Hei sä oot työtön työnhakija kun kerran oot työkkäriin ilmottautunut. Eli harjottelupaikka vois olla tosi hyvä juttu ja siinä kuluu se 5kk ja saat silti rahaa. Jos harjottelun jälkeen et saa töitä tai uutta harjottelua, niin sitten saat edes sitä työmarkkinatukea. Se on se pienin minkä voi saada, eli ei liity mitenkään koulutuksiin tms. vaan se on ihan vaan sen työttömän korvaus.

Mistä alasta oot kiinnostunut?

Yhteistyössä