Perustoimeentulotuesta päätös ja kohta siinä, onko tämä ihan lainmukainen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Suora lainaus toimeentulotuki päätöksestä joulukuulle 2010:
"Joulukuun perusosaa on alennettu 20% toimeentulotukilain 10 §:n perusteella, sillä olet vailla työttömyysturvaa, koska olet alle 25-vuotias ja ammattikouluttamaton.

Perusosa lasketaan täysimääräisenä sen jälkeen, kun aloitat palkkatyön, päätoimisen opiskelun tai työllistymistä edistävän palvelun (esim. työharjoittelu tai koulutus) tai olet lääkärin määräämällä sairauslomalla tai äitiyslomalla. Laki toimeentulotuesta 10 §."

Asiallisia vastauksia, kiitos.

Oletko kieltäytynyt vastaanottamasta sinulle osoitettua työtä, koulutusta tai keskeyttänyt opinnot? Jos olet, tuo on normaali juttu. Tieto alennuksesta kulkee työvoimatoimistosta sosiaalitoimistoon.

kyllä tuo valitettavasti on laillista. jos ei ole oikeutettu syystä tai toisesta työttömyyspäivärahaan niin toimeentulosta saa haukata osan pois. ikäänkuin painostuksena. taisi olla jopa 40% tuo maksimi mitä saavat napata.

Tulot ne vaan vähenee vaikka taloudella menee valtiolla paremmin kuin koskaan, kataista laintakseni. :D Eri asia sitten kuka uskoo kataisen ja muiden valepukkien horinoita.

Oletko kieltäytynyt vastaanottamasta sinulle osoitettua työtä, koulutusta tai keskeyttänyt opinnot? Jos olet, tuo on normaali juttu. Tieto alennuksesta kulkee työvoimatoimistosta sosiaalitoimistoon.

Töitä minulle ei ole tarjottu, opinnot on menneet kesken "aikanaan", tuosta opintojen keskeytymisestä on tosin useampi vuosi jo aikaa, mutta voiko se sitten vaikuttaa vieläkin ko. asiaan? (Joku nimittäin sanoi, että tuollakin olisi jokin "aikaraja" jonka jälkeen ei pitäisi enää vaikuttaa.)

10 §
Alennettu perusosa
Perusosan suuruutta voidaan alentaa enintään 20 prosenttia sellaisen henkilön osalta, jonka toimeentulotuen tarve aiheutuu siitä, että:

1) henkilö on ilman perusteltua syytä kieltäytynyt yksilöidysti ja todistetusti tarjotusta työstä tai sellaisesta työvoimapoliittisesta toimenpiteestä, joka kohtuullisen pitkän ajan turvaisi hänen toimeentulonsa tai jos hän on laiminlyönnillään aiheuttanut sen, ettei työtä tai työvoimapoliittista toimenpidettä ole voitu tarjota;

Perusosan alentamisen yhteydessä on aina laadittava, mikäli mahdollista yhdessä toimeentulotuen hakijan ja tarvittaessa yhteistyössä työvoimaviranomaisten ja muiden viranomaisten kanssa suunnitelma toiminnasta asiakkaan itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi.

Lainattu Finlex.fi:stä

Voidaan alentaa, mutta pitäisi myös tehdä suunnitelma jatkoa varten..

ei muuten todellakaan kulje mikään tieto tykkärin ja sossun välillä. työkkärillä ei ole mitään tietoa siitä haetko toimeentulotukea jos et sitä itse kerro. sossu kyllä näkee kelasta asiakkaan tiedot ja sinne taas menee työkkärin päätös. sitä en tiedä näkeekö sossu työkkärin tiedot tosin.

Onpas tympeää, jos on vielä laillistakin... Kellään mitään hyviä, rakentavia ideoita, mitä tässä nyt olisi viisainta tehdä tämän rahatilanteen korjaamiseksi? Olen aika lailla viimeisilläni raskaana, ja esim. joku työnsaanti ihan sen takia on tässä vaiheessa hieman hankalaa... Olisko joku työharjoittelu sitten se väliaikainen ratkaisu siihen saakka, kunnes se äitiysloma alkaa? (Pakkohan tässä nyt kuitenkin jotain olisi tehdä, selvähän se on...) Opiskeluasiat on selkeänä mielessäni, mutta suorituksiahan ei kaiketi näistä täysipäiväisistä opiskeluista saa äitiysloman aikana tulla - niiden kimppuun siis vasta myöhemmin.

[QUOTE="Aapee";22754018]Töitä minulle ei ole tarjottu, opinnot on menneet kesken "aikanaan", tuosta opintojen keskeytymisestä on tosin useampi vuosi jo aikaa, mutta voiko se sitten vaikuttaa vieläkin ko. asiaan? (Joku nimittäin sanoi, että tuollakin olisi jokin "aikaraja" jonka jälkeen ei pitäisi enää vaikuttaa.)[/QUOTE]

Valitettavasti tämä ei pidä paikkaansa. Ihmisellä pitää olla joko ammatti tai sitten työ. Jos ei saa töitä, eikä ole ammattia, niin sitten pitää ainakin opiskella.

10 §
Alennettu perusosa
Perusosan suuruutta voidaan alentaa enintään 20 prosenttia sellaisen henkilön osalta, jonka toimeentulotuen tarve aiheutuu siitä, että:

1) henkilö on ilman perusteltua syytä kieltäytynyt yksilöidysti ja todistetusti tarjotusta työstä tai sellaisesta työvoimapoliittisesta toimenpiteestä, joka kohtuullisen pitkän ajan turvaisi hänen toimeentulonsa tai jos hän on laiminlyönnillään aiheuttanut sen, ettei työtä tai työvoimapoliittista toimenpidettä ole voitu tarjota;

Perusosan alentamisen yhteydessä on aina laadittava, mikäli mahdollista yhdessä toimeentulotuen hakijan ja tarvittaessa yhteistyössä työvoimaviranomaisten ja muiden viranomaisten kanssa suunnitelma toiminnasta asiakkaan itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi.

Lainattu Finlex.fi:stä

Voidaan alentaa, mutta pitäisi myös tehdä suunnitelma jatkoa varten..

Kiitos tästä! Tuntuu vaan oudolta, kun mulle ei mitään töitä/vastaavia ole tarjottu, enkä täten niistä ole kieltäytynytkään... Minulle on varattu aika tammikuun alulle nimenomaan tammikuun toimeentulotukea ajatellen, että täytyy kaiketi siellä nämä asiat ottaa esille. Kertaan nyt vielä ihan selkokielisesti: kannattaako/onko aihetta valittaa tästä päätöksestä?

jos olet työtön työnhakija, uusinut työnhakusi säännöllisesti, etkä ole kieltäytynyt mistään kursseista tai tarjotuista työmahdollisuuksista, niin ei sitä perusosaa voi mielestäni alentaa.

kyllähän sä voit töitä hakea, vaikka raskaana oletkin, mutta jos siitä kieltäydyt, niin toki rokottavat perusosaa.

[QUOTE="vieras";22754035]ei muuten todellakaan kulje mikään tieto tykkärin ja sossun välillä. työkkärillä ei ole mitään tietoa siitä haetko toimeentulotukea jos et sitä itse kerro. sossu kyllä näkee kelasta asiakkaan tiedot ja sinne taas menee työkkärin päätös. sitä en tiedä näkeekö sossu työkkärin tiedot tosin.[/QUOTE]

Sossu ei näe suoraan työkkärin tietoja, mutta saa ne tiedot sieltä kyllä kun vaan soittavat ja kysyvät. Voivat esim. varmistaa, että asiakas on huolehtinut sovituista käynneistä.

[QUOTE="hmm";22754111]jos olet työtön työnhakija, uusinut työnhakusi säännöllisesti, etkä ole kieltäytynyt mistään kursseista tai tarjotuista työmahdollisuuksista, niin ei sitä perusosaa voi mielestäni alentaa.

kyllähän sä voit töitä hakea, vaikka raskaana oletkin, mutta jos siitä kieltäydyt, niin toki rokottavat perusosaa.[/QUOTE]

Niin, tämän tietysti ymmärrän... Töitä olisin kyllä valmis vastaanottamaan edelleen, paitsi että viimeaikaiset työhaastattelut ei paljoa toivoa ole luvanneet. Suoraankaan ei ole kieltäydytty töihin ottamasta (ei kai niin edes saa tehdä) mutta ne katseet vauvamasua kohtaan ei ole kyllä jääneet huomaamatta. Huoh.. Tässäpä se taas nähdään, että ei saisi antaa suurempienkaan kriisien vaikuttaa opiskeluihin, vaan käydä vaan ne koulut, jotta olisi edes se ammatti ja täten työttömyysturva - ei tarttisi sitten "tapella" tällaisten asioiden kanssa.

[QUOTE="vieras";22754035]ei muuten todellakaan kulje mikään tieto tykkärin ja sossun välillä. työkkärillä ei ole mitään tietoa siitä haetko toimeentulotukea jos et sitä itse kerro. sossu kyllä näkee kelasta asiakkaan tiedot ja sinne taas menee työkkärin päätös. sitä en tiedä näkeekö sossu työkkärin tiedot tosin.[/QUOTE]

Ilman muuta näkee! Siihenhän se toimeentulotuen vähennys perustuu. Ei muuten voi tehdä vähennystä jos sille ei ole perustetta työvoimapoliittisessa mielessä.

ja ap, se aikaraja tais olla alle 25-vuotialla 5 vuotta.

[QUOTE="Aapee";22754072]Onpas tympeää, jos on vielä laillistakin... Kellään mitään hyviä, rakentavia ideoita, mitä tässä nyt olisi viisainta tehdä tämän rahatilanteen korjaamiseksi? Olen aika lailla viimeisilläni raskaana, ja esim. joku työnsaanti ihan sen takia on tässä vaiheessa hieman hankalaa... Olisko joku työharjoittelu sitten se väliaikainen ratkaisu siihen saakka, kunnes se äitiysloma alkaa? (Pakkohan tässä nyt kuitenkin jotain olisi tehdä, selvähän se on...) Opiskeluasiat on selkeänä mielessäni, mutta suorituksiahan ei kaiketi näistä täysipäiväisistä opiskeluista saa äitiysloman aikana tulla - niiden kimppuun siis vasta myöhemmin.[/QUOTE]

Mulla oli likkaa odottaessa se tilanne, että olisin ollut täysin ilman rahaa pari kuukautta ennen äitiysloman alkua. Mä menin sitten työkkärin kautta harjootteluun, että sain rahaa ja sen ansiosta mun äitiyspäiväraha nousi ja sain paremmin rahaa kuin sen minimin.

Mulla oli likkaa odottaessa se tilanne, että olisin ollut täysin ilman rahaa pari kuukautta ennen äitiysloman alkua. Mä menin sitten työkkärin kautta harjootteluun, että sain rahaa ja sen ansiosta mun äitiyspäiväraha nousi ja sain paremmin rahaa kuin sen minimin.

Työharjoittelupaikat ei siis "karsasta" raskaana olevia? Hyvä, jospa koittasin sellaseen sitten hakeutua täksi vähäksikin aikaa =)

[QUOTE="Vieras";22754174]Työharjoittelupaikat ei siis "karsasta" raskaana olevia? Hyvä, jospa koittasin sellaseen sitten hakeutua täksi vähäksikin aikaa =)[/QUOTE]

No ei ainakaan mua karsastanu, mutta kyse olikin paikasta jossa oli jo ollut koulun kautta harjoottelussa ja paikan pomo oli tuttu. Siihen paikkaan menin toisen kerran työkkärin harjootteluun kun likka oli 1v8kk. Sen harjoottelun jälkeen alootin siellä osa-aikaasena tammikuussa -06 ja siellä olen töissä edelleen. :)

Ei tosiaankaan ole laillista noilla perusteilla alentaa. Minkälainen työvoimapoliittinen lausunto sinulla on eli oletko kieltäytynyt kurssi- tai työpaikoista, onko työnhaku voimassa?

Alle 25-vuotiaalle myönnettävää toimeentulotuen perusosaa voidaan jatkossa alentaa silloin, kun henkilö on keskeyttänyt koulutuksen tai kieltäytynyt koulutuksesta niin, että hän tällä perusteella ei ole oikeutettu työttömyysturvaan. Eli kieltäytymistä /keskeyttämistä vaatii tuokin ja tullee ensi vuonna voimaan.

Jos sulla ei ole ammattia, niin sun täytyy hakea joka haussa en muista moneen paikkaan, tai muuten ne voi juurikin tehdä tuon vähennyksen. Ja se tuli vasta se laki, tosin mun mielestä se on aina ollut..

Ihan oikein että on alennettu. Suomessa on liikaa laiskaa sakkia jotka elävät vain tuilla, valtion = veronmaksajien jotka käyvät töissä pitäisi heidän mielestään kustankaan heidän loisten eläminen. Hyvä että Suomen hyysäysvaltiossakin ollaan vihdoin menossa oikeaan suuntaan niin saadaan meille veronmaksajille sitä ostovoimaa jota muilla länsieu:n kansalaisilla on, siis työnteosta maksetaan palkkaa ja sitten voi veroja työssäkäyviltä vähentää. En raada töissäni sen vuoksi että jotkut saavat kotona lusmuilla! OIKEIN.

Ei tosiaankaan ole laillista noilla perusteilla alentaa. Minkälainen työvoimapoliittinen lausunto sinulla on eli oletko kieltäytynyt kurssi- tai työpaikoista, onko työnhaku voimassa?

Alle 25-vuotiaalle myönnettävää toimeentulotuen perusosaa voidaan jatkossa alentaa silloin, kun henkilö on keskeyttänyt koulutuksen tai kieltäytynyt koulutuksesta niin, että hän tällä perusteella ei ole oikeutettu työttömyysturvaan. Eli kieltäytymistä /keskeyttämistä vaatii tuokin ja tullee ensi vuonna voimaan.

Mä käsitin, että olisi jo voimassa laki, jonka mukaan alle 25-vuotiaan olisi hakeuduttava koulutukseen mikäli ei ole ammattia? Aloittajahan oli aikaisemmin keskeyttänyt koulutuksen. Tosin siitä oli aikaa. Mutta jos hän ei ole syksyn haussa hakenut mihinkään koulutukseen, niin mä ymmärtäisin, että on lainvoimainen tuo perusosan alentaminen.

Yhteistyössä