Perustoimeentulotuesta päätös ja kohta siinä, onko tämä ihan lainmukainen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eipä oo kierrätyskeskuksia lähistöllä ja autottomana vaikee lähtee 60 kilometrin päähän etsimään ja maksamaan linja-auto matkat siihen. Sohvat on ja pysyy.
Vesilasku oli todella yllätys sillä tuo on TASAUSlasku. tähän asti maksettu 45 e kuukaudessa ennakkoa.
Joo ja kyllä kuulumme siihen saatanan kastii joka hakee ttt:tä kun mies matalapalkkasella alalla ja minä pitkällä sairaslomalla näiden lonkkien takia. :/ saadaan tukea yleensä 200-300 e niissä kuissa kun haetaan.

Mua kiinnostaisi tietää kuinka paljon on kivat palautukset ja paljonko sohva maksoi.

[QUOTE="madam";22754539]millä perusteella? suomessa on ennakkopäätöskin tehty asiasta,laskelmassa otettava huomioon sen kuukauden tulot ja menot jolle toimeentulotukea haetaan. että ni.[/QUOTE]

Yritin etsiä tuollaista ennakkopäätöstä. Ei löydy. Olisiko sulla antaa lähdettä?

Miten tulot ja omaisuus vaikuttavat toimeentulotuen myöntämiseen?

Tuloina otetaan huomioon kaikki hakijan ja hänen perheenjäsentensä käytettävissä olevat nettotulot ja varallisuus, esim. palkka, eläke, asumistuki, työttömyysturva, elatusapu, veronpalautus, opintotuki, opintolaina (opiskelijoilla pääsääntöisesti aina), omaisuuden tuotto, säästöt, arvopaperit ja osakkeet ym. Kaikki varat ja omaisuus, joka ei ole tarpeen jatkuvan toimeentulotuen turvaamiseksi, voidaan ottaa huomioon.

Työnteon kannustamiseksi perheen ansiotuloista ei tuloina oteta huomioon vähintään 20 % ja enintään 150 euroa kuukaudessa (Toimeentulotuesta annetun lain väliaikainen muutos ajalla 1.1.2008 - 31.12.2009.

[QUOTE="madam";22754539]millä perusteella? suomessa on ennakkopäätöskin tehty asiasta,laskelmassa otettava huomioon sen kuukauden tulot ja menot jolle toimeentulotukea haetaan. että ni.[/QUOTE]

No en minä tiedä millä perusteella, mutta jos et ole vähään aikaan/milloinkaan hakenut toimeentulotukea, niin vaaditaan kahden kuukauden tiliotteet, kuten myös verotustiedot. Mun mielestä se on ihan reiluakin niin. Jos mä vaikka tässä kuussa tienaan kolme tonnia, ja hassaan kaiken vaikka huonekaluihin, niin ensi kuussa on vähän tyhmää itkeä kun tulikin yllätysiso lasku jostain. Ja niitä OIKEASTI huonosti toimeentulevia kohtaan myös reilua, jotka oikeasti pyrkivät suunnittelemaan talouttaan. Mielestäni ei myöskään ole kunna/kaupungin ja siis yhteiskunnan tehtävä maksaa jonkun sähkölaskuja, jos hän on juuri tuhlannut kaikki rahansa sohviin.

Mulla on sama homma, mutta perusteluna se että olen laiminlyönyt taloutta = minulta ovat menneet luottotiedot ja en näin ollen ole oikeutettu opintolainaan. Sen takia menee tt-tuesta tuo 20%.

Niin ja itellä kans se tilanne että alan olla viimeisilläni raskaana. Koulusta valmistuin viime viikolla ja tänään jouduin ilmottautuun työttömäksi työnhakijaksi että saan edelleen tt-tukea, sekä hain myös sairauspäivärahaa kun en töitä voi tehdä selkäkipujen ja supistelujen vuoksi.. Miestä mulla ei ole joten sellasen tulot ei onneks vaikuta.

No en minä tiedä millä perusteella, mutta jos et ole vähään aikaan/milloinkaan hakenut toimeentulotukea, niin vaaditaan kahden kuukauden tiliotteet, kuten myös verotustiedot. Mun mielestä se on ihan reiluakin niin. Jos mä vaikka tässä kuussa tienaan kolme tonnia, ja hassaan kaiken vaikka huonekaluihin, niin ensi kuussa on vähän tyhmää itkeä kun tulikin yllätysiso lasku jostain. Ja niitä OIKEASTI huonosti toimeentulevia kohtaan myös reilua, jotka oikeasti pyrkivät suunnittelemaan talouttaan. Mielestäni ei myöskään ole kunna/kaupungin ja siis yhteiskunnan tehtävä maksaa jonkun sähkölaskuja, jos hän on juuri tuhlannut kaikki rahansa sohviin.

Täällä vaaditaan kolmen kuukauden tiliotteet jos eka kertaa/pitkästä aikaa hakee toimeentulotukea. Muuten sitten riittää edellisen kuukauden tiliote.

Sairaslomaa eli lääkärin todistus työkyvyttömyydestä äitiysloman alkuun asti. Se ainakin toimii, sitä ei tantat pääse kiertämään. Raskaana ollessa toihan on helppoa; selkään sattuu ai ai, supistaa ja painon tunne tuntuu tonne johonkin (osoittele alapäätä). Migreenikohtauksia. Jne.

Täällä vaaditaan kolmen kuukauden tiliotteet jos eka kertaa/pitkästä aikaa hakee toimeentulotukea. Muuten sitten riittää edellisen kuukauden tiliote.

Ok. Ja mielestäni hyvä niin. :) Itse olen siis ollut (aina välillä) ttt-saaja. Olen ollut yksin lapsien kanssa äitiysrahalla/kotihoidontuella siitä asti kun nuorempi oli 5kk. Nyt saan työttömyyskorvausta, ja oikeus toimeentulotukeen taitaisi mun tuloilla vielä tulla. Mutta en ole nyt hakenut. Enkä hae, varsinkaan jos on varaa ostaa sohvat. :ashamed: Justiinsa mietin, että tarttisin uudet silmälasit, mutta sen sijaan että ryntään ne ostamaan, odotan ja varmistan sekä vesi- että sähkölaskujen tasauslaskut. Hölmöä se mielestäni olisi nyt hassata monta sataa laseihin (vaikka tulisivat tosiaan tarpeeseen) ja sitten ihmetellä, kuinka niitä laskuja ei ole varaa maksaa.

palautus oli 1400 josta maksettiin sairaalasku 230. lääkekulut 134e ja hammaslääkäri 54. sohvat oli 600e. jos oltais hajettu ttt:tä ilman että veronpalautusta olis tullut niin toimeentulotuki olis tälle kuulle ollut 576e. että näin

Hölmöä se mielestäni olisi nyt hassata monta sataa laseihin (vaikka tulisivat tosiaan tarpeeseen) ja sitten ihmetellä, kuinka niitä laskuja ei ole varaa maksaa.

Mun myös pitäisi laittaa vauvalle mm. sänky, mutta odottelen että kirpparille tulis joku edullinen. Olishan mullakin varaa ostaa ehkä ihan liikkeestäkin, mutta laskuihin, vuokraan ja ruokaan pitää myös olla rahaa.

Ite sain sossusta maksusitoumuksen muuten silmälaseihin. Kaikista halvimmathan ne piti ottaa mutta kumminkin :) Hyvä että sai niihin apua.

palautus oli 1400 josta maksettiin sairaalasku 230. lääkekulut 134e ja hammaslääkäri 54. sohvat oli 600e. jos oltais hajettu ttt:tä ilman että veronpalautusta olis tullut niin toimeentulotuki olis tälle kuulle ollut 576e. että näin

Tostakin jäi ylijäämää 400 ja laskuja oli 300+200= -100. Kyllä te nyt vaan typerästi teitte, mutta sen taidat itsekin tajuta. Ei käynyt esimerkiksi mielessä joko ostaa hieman halvempi sohva tai siirtää sen ostoa kuukaudella, kun alennusmyynnit alkaa?

Ostitte 600 euron sohvan ja siksi sossun pitäisi antaa rahaa laskuihin? Oukei?!

Kah vittu näin kävi että ei tuollon syys-lokakuun vaihteessa tiedetty että tulee NOIN iso vesilasku kun se stna tupsahti viime torstaina postiluukusta sisään.
Joo ja näyttää siltä että toimaria tulis sitten rapiat kolme sataa eli sen vitun vesilaskun verran.
Stna kun köyhä ei näköjään koskaan sais ostaa MITTÄÄN tahi ainakaan kertoo että on ostanut jotain.
Katoppa kun en joulun alla aateltiin ostaa sitten uudet joustinpatjat. Mutta voin kertoa että veden ennakkomaksua nostetaan OMASTA aloitteesta 10e kuukaudessa.

Kyllä äitiysloman aikana saa ihan luvalla opiskella. Itekin alotan opinnot 14.1. ja jään äitiyslomalle maaliskuussa. Ja koko mammaloman meinaan opiskella. Opintotukeakin saa, mutta sitten äippäraha tulee miniminä. Ite en meinaa opintotukea hakea.

Kah vittu näin kävi että ei tuollon syys-lokakuun vaihteessa tiedetty että tulee NOIN iso vesilasku kun se stna tupsahti viime torstaina postiluukusta sisään.
Joo ja näyttää siltä että toimaria tulis sitten rapiat kolme sataa eli sen vitun vesilaskun verran.
Stna kun köyhä ei näköjään koskaan sais ostaa MITTÄÄN tahi ainakaan kertoo että on ostanut jotain.
Katoppa kun en joulun alla aateltiin ostaa sitten uudet joustinpatjat. Mutta voin kertoa että veden ennakkomaksua nostetaan OMASTA aloitteesta 10e kuukaudessa.

Mitä helvetin onnettomia idiootteja te oikein olette? Teillekö maksettiin lokakuussa veronpalautukset? On kummaa hommaa. Onko teillä lapsia ihan helvetisti vai miten saatte sossusta noin paljon jatkuvasti? Meillä mies matalapalkka-alalla, minä en saa edes sairaspäivärahan vertaa eikä koskaan ole tarvinnut sossuun mennä.

[QUOTE="vieras";22756214]Mitä helvetin onnettomia idiootteja te oikein olette? Teillekö maksettiin lokakuussa veronpalautukset? On kummaa hommaa. Onko teillä lapsia ihan helvetisti vai miten saatte sossusta noin paljon jatkuvasti? Meillä mies matalapalkka-alalla, minä en saa edes sairaspäivärahan vertaa eikä koskaan ole tarvinnut sossuun mennä.[/QUOTE]

Ei kun ostettiin ne sóhvat sillon ja maksettiin veronpalautuksista.

Käy vaan ap laittamassa se hakemus. :) Jospa eivät tee laskelmaa takautuvasti. Ja jos päätös on kielteinen, niin yritä neuvotella maksuaikaa niihin laskuihin. Kyllähän ne vedet ja sähköt voi ihan varmasti maksaa osissa, kun selostat teidän tilanteen.

Ja Pesky; pistä hakemus niihin rilleihin. Ei toimeentulotuen hakemisessa satunnaiseen tarpeeseen mielestäni ole mitään noloa, siihenhän se on tarkoitettukin.

Alkuperäinen kirjoittaja tällä;22754590:
Yritin etsiä tuollaista ennakkopäätöstä. Ei löydy. Olisiko sulla antaa lähdettä?

Miten tulot ja omaisuus vaikuttavat toimeentulotuen myöntämiseen?

Tuloina otetaan huomioon kaikki hakijan ja hänen perheenjäsentensä käytettävissä olevat nettotulot ja varallisuus, esim. palkka, eläke, asumistuki, työttömyysturva, elatusapu, veronpalautus, opintotuki, opintolaina (opiskelijoilla pääsääntöisesti aina), omaisuuden tuotto, säästöt, arvopaperit ja osakkeet ym. Kaikki varat ja omaisuus, joka ei ole tarpeen jatkuvan toimeentulotuen turvaamiseksi, voidaan ottaa huomioon.

Työnteon kannustamiseksi perheen ansiotuloista ei tuloina oteta huomioon vähintään 20 % ja enintään 150 euroa kuukaudessa (Toimeentulotuesta annetun lain väliaikainen muutos ajalla 1.1.2008 - 31.12.2009.

"KHO: Todelliset tulot huomioon päätettäessä toimeentulotuesta

Helsingin Sanomat 5.7.2007

Korkein hallinto-oikeus (KHO) linjasi torstaisessa vuosikirjaratkaisussaan perusteita, joilla kunnan on maksettava toimeentulotukea sitä hakevalle.

Kuntien on vastedes otettava toimeentulotukipäätöstä tehdessään huomioon hakijan tulot, menot ja varat ainoastaan siltä ajanjaksolta, jolle hän hakee tukea.

Korkeimpaan hallinto-oikeuteen valitti oululainen asukas, joka oli hakenut perheelleen toimeentulotukea joulukuulle 2005.

Oulun kaupunki myönsi perheelle yhden euron ja kymmenen senttiä tukea. Virkailijan mielestä perheen toimeentulolaskelma oli sen verran alijäämäinen.

Virkailija oli ottanut laskelmassaan huomioon Kelan maksaman 302 euron asumistuen mutta ei sitä, että Kela peri summasta suoraan yli sata euroa takaisin. Perheelle oli maksettu liikaa asumistukea tammi–toukokuussa 2005.

Oulun kaupungin mielestä virkailija toimi oikein.

Kaupunki totesi lausunnossaan KHO:lle, ettei toimeentulotuen tarkoituksena ole kompensoida hakijalle aikanaan maksettua ylisuurta etuutta, josta hän on silloin saanut aiheetonta hyötyä.

Korkein hallinto-oikeus näki asian toisin.

KHO huomauttaa, että toimeentulotuki on "sosiaalihuoltoon kuuluva viimesijainen taloudellinen tuki, jonka tarkoituksena on turvata henkilön ja perheen toimeentulo".

Oulun kaupungin olisi pitänyt ottaa huomioon perheen tosiasiallisesti käytettävissä olevien tulojen määrä. Oululaisperhe sai todellisuudessa sata euroa vähemmän tuloja käteen kuin virkailijan laskelma osoitti.

KHO:n mukaan kuntien on huomioitava toimeentuloa hakevan ihmisen tulot, menot ja varat "siltä ajanjaksolta, jota koskevana toimeentulotuki määrätään".

Oululaisperheen tapauksessa siis pelkästään joulukuulta 2005."

Yhteistyössä