Siis voiko olla totta (lastenhoitajan palkkaamisesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
Meillä on kolme alle kouluikäistä lasta ja jos nyt oikein laskin niin saataisiin yksityisen hoidon tukea kuntalisällä yhteensä 1200€/kk. Siis mitä järkeä on olla palkkaamatta hoitajaa kotiin jos yhteiskunta siitä jo noin paljon maksaa? Vai onko laskelmissani joku virhe?

" Yksityisen hoidon tuki on veronalainen, ja yleensä Kela tekee tuesta ennakonpidätyksen ennen kuin se maksaa tuen hoitajalle (poikkeuksena hoitajat, joilla on ennakkoperintärekisteriote). Kun palkkaat työsuhteisen hoitajan lapselle, toimit hoitajan työnantajana.

Sinun tulee työnantajana pidättää ennakko maksamastasi palkkaosuudesta ja lisäksi maksaa sosiaaliturvamaksu. Työantajan on myös huolehdittava tarvittavista lakisääteisistä vakuutusmaksuista, joita ovat työttömyysvakuutusmaksu, työeläkemaksu, tapaturmavakuutus ja ryhmähenkivakuutus. Sosiaaliturva- ja vakuutusmaksuista perhe huolehtii koko palkan osalta, myös Kelan maksamasta tuen osuudesta. "

lis'ksi koulutetun lähihoitajan peruspalkka itsessään on jo päälle 1800€/kk joten jos ammattilaisen haluaa palkata, tuon yksityisen hoidon tuen jälkeen jää kyllä maksettavaa aika monta sataa euroa kaikkien palkkakulujen, vakuutusten ja muiden takia

Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään;22769183:
Meillä on kolme alle kouluikäistä lasta ja jos nyt oikein laskin niin saataisiin yksityisen hoidon tukea kuntalisällä yhteensä 1200€/kk. Siis mitä järkeä on olla palkkaamatta hoitajaa kotiin jos yhteiskunta siitä jo noin paljon maksaa? Vai onko laskelmissani joku virhe?

hmm...no eikös sen hoitajan palkkaan mene tuplana työmaksuineen rahaa? vai oonko väärässä?

[QUOTE="viima";22769312]lehdes oli juuri juttu et jos maksat ihmislle palkkaa 3 tonnia maksaa se sinulle noin 700 euroa enemmän eli 3700. eli noin neljäsosa palkasta lisää.

jos maksais sen 1800 euroa niin se olis itselle noin 2400euroa...[/QUOTE]

siis 2200

Useamman lapsen kohdalla tosiaan voi tulla jopa halvemmaksi palkata hoitaja, tosin muistaakseni vain silloin, jos lapsia on useammasta perheestä (silloin tuet ovat vielä korkeammat).

Palkan lisäksi hoitajasta kertyy maksuja st-maksun (todella pieni) TYEL-maksun (aika iso) ja vakutuusten muodossa. Kannattaa varautua siihen, että varsinaisen palkan lisäksi kuluja tulee n 40% palkasta siihen päälle. Sen lisäksi ruokakulut vielä päälle.

Mutta monelle useamman lapsen perheelle hoitajan palkkaaminen kotiin on varsin varteenotettava vaihtoehto. Kotihoito on monella tapaa joustavampi, sairaan lapsen takia ei tarvitse välttämättä jäädä kotiin töistä (riippuu lapsen iästä ja sairaudesta), lapset eivät sairastele yhtä paljon, ei tarvitse aamulla lähteä kiireisenä roudaamaan päiväkotiin vaan tarvitsee vain hoitaa itsensä työpaikalle yms.

No tuleekos tällainen vaihtoehto kyseeseen; kunnallinen perhepäivähoitaja tulee kotiin hoitamaan lapsia ja ottaa siihen vielä yhden vieraan lisäksi, että tulee 4 täyteen?

Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään;22769183:

Meillä ainakin toimi paremmin se, että palkkasimme itse hoitajan - ilman tukea.
Kelan avustusta saa ns. "hyväksyittyin" hoitajiin, joita ei ensinnäkään kaikkialla ole ja toisaalta sellaisiin, jotka ei välttämättä ole kaikkein joustavimpia.

Itse päädyimme aikoinaan palkkaamaan erityislapsen äidin, jonka kanssa sovimme että lapsi aina mukana kun äiti hoitaa lapsiamme. Todellisesti arjessa se meni niin jotta minä vein parina päivänä viikossa ko. pienen prinssin fysioon tai sairaalaan ja hain töitteni jälkeen pois. Ja sillä aikaa lapset saivat todella upean hoidon (ja kotikin vaikka se ei kuulunut sopimukseen ollenkaan). Se oli hyvä malli , kunnes prinssi päätti jättää meidät - meni äitinsä kanssa äidin synnyinmaahan liittyäkseen muihin enkeleihin.

Meillä mummi hoiti kuopusta vuoden verran, kun mä menin töihin lapsen ollessa 9 kk. Ilmoittautui työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi, ja me sitten palkattiin hänet meille. Tehtiin työsopimus, mä olin työnantaja ja maksoin kaikki pakolliset maksut. Oli ihan helppoa, silloin ainakin oli joku firma mistä tuli palkkanauhat ja he laski kaikki tellit ja lellit ja mitä näitä onkaan.

Meille tuli edullisemmaksi tuo vaihtoehto kun viedä lapsi hoitoon. Mummi sai palkkaa jotain alle tonnin kuussa, meidän ei tarvinnut siitä maksaa kuin murto-osa. En enää tarkemmin muista kun siitä on jo vuosia, mutta työkkäri varmaan osaa neuvoa.

Kelan avustusta saa ns. "hyväksyittyin" hoitajiin, joita ei ensinnäkään kaikkialla ole ja toisaalta sellaisiin, jotka ei välttämättä ole kaikkein joustavimpia.

Itse päädyimme aikoinaan palkkaamaan erityislapsen äidin, jonka kanssa sovimme että lapsi aina mukana kun äiti hoitaa lapsiamme. Todellisesti arjessa se meni niin jotta minä vein parina päivänä viikossa ko. pienen prinssin fysioon tai sairaalaan ja hain töitteni jälkeen pois. Ja sillä aikaa lapset saivat todella upean hoidon (ja kotikin vaikka se ei kuulunut sopimukseen ollenkaan). Se oli hyvä malli , kunnes prinssi päätti jättää meidät - meni äitinsä kanssa äidin synnyinmaahan liittyäkseen muihin enkeleihin.

Asian vierestä, mutta jotenkin tuli surumieli tästä, jos nyt oikein ymmärsin.
Joo, en kysele enempää, vaikka mieli tekisi.

me saatiin samaa luokkaa tuota tukea. meillä kävi hoitaja kotona hoitamassa 3 lastani n. 2-3 päivänä viikossa. kelahan vaatii viikkotyötunteja väh. 25 mutta eihän se niitä vahdi.
teen itse vuorotyötä joten ei tarvittu hoitajaa joskus viikkoonkaan. hoitaja sai kelan rahan,ei muuta palkkaa jos ei menny työtunnit yli. joskus meni niinkin kun tein pitkään vain päivävuoroo. laskimme hoitajan palkaksi 1200€ kuukaudessa. hän sai sitten tehdä vkonloppuisin ja iltaisin muita töitä mikäli halusi. kaikki ei tyydy osa-aikatyöhön. meidän hoitajalle se sopi.
m,iinusta annan sairaslomista joidentakia pitää itse hoitaa lapsille hoitaja. kun taas kunnallisessa ei tuota ongelmaa ole.

Mä olen käsittänyt, ettei kela tai kunta välitä kenet palkkaa jos palkkaa työnantajana...? Eri asia jos ryhtyy yksityiseksi perhepäivähoitajaksi, silloin pitää hyväksyttää kunnalla.

[QUOTE="vieras";22770186]Mulla on käsitys että jos saa yksityisen hoidon tukea niin silloin ei ole oikeutettu kuntalisään.[/QUOTE]

Kuntalisää voi saada sekä kotihoidontukeen että yksityisen hoidon tukeen ;) Esim Espoossa ja monessa muussakin kunnassa kuntalisät yksityisen hoidon tukeen ovat reippaasti suuremmat kuin kotihoidon tukeen.

Au pairille maksetaan n. 250 euroa nettona ja lisäksi hoidetaan asuminen. Eli jos löytyy ylimääräinen huone, suosittelen au pairin palkkaamista! Voit palkata myös suomenkielisen au pairin halutessasi :)

Kuulisin mielellään lisää niistä kunnan tarjoamista hoitajista. Ja tietty muitakin vinkkejä miten lastenhoitoa järjestäisin kotiin. Onko muuten 10€ tuntipalkka lastenhoitajalle riittävä?

Yhteistyössä