Vaitiolovelvollisuus käsitetään usein hyvin väärin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä kans pitäis ystävien ja kavereiden seurassa olla muuta puhuttavaa kuin vaitiolovelvollisuuden alaiset jutut.
Jos puhut vaikka yleispätevästikin tapauksista, niin rikot vaitiolovelvollisuutta. Vaitiolovelvollisuus on just sitä mitä se sanoo, olet vaiti asioista.

Työasiat on asioita siinä missä muutkin. Mitä naapurin eukko teki, mitä näki kaupassa, mitä todisti sivusta bussissa, mitä töissä tapahtui...ihan normaaleja puheenaiheita, oli ammatti sitten mikä tahansa. Opettajat taatusti puhuvat oppilaistaan ja oppilaat opettajistaan, hoitajat potilaistaan ja potilaat hoitajistaan, kaupan myyjät asiakkaistaan ja asiakkaat myyjistä, jne, jos tapahtuu jotain mikä niinsanotusti ylittää uutiskynnyksen eli on kertomisen arvoista.

:O Noinko joku hoitsu ajattelee :O
Sori, mä tiedän olevani tietyllä tapaa naiivi ja sinisilmäinen, mutta silti :|
Mikään mitä mun työpaikalla tapahtuu ei ylitä "uutiskynnystä" siinä määrin että kertoisin siitä kenellekään : /

[QUOTE="aada";22798517]mut jos vaan haluu kertoo ni miksei sais? pitää naisen saada puhuu mitä haluu!!!!!!!!!![/QUOTE]

Akat ja lörpöttely. Se on geeneissä - juoruilunhalu. Raasut koittaa omaa sosiaalista statustaan korottaa rikkomalla lakia. Tätä mä en naisten maailmassa tule koskaan ymmärtämään.

:O Noinko joku hoitsu ajattelee :O
Sori, mä tiedän olevani tietyllä tapaa naiivi ja sinisilmäinen, mutta silti :|
Mikään mitä mun työpaikalla tapahtuu ei ylitä "uutiskynnystä" siinä määrin että kertoisin siitä kenellekään : /

Varmaan aika monikin hoitsu ajattelee, tai millä tahansa alalla oleva.

Sun työpaikkaa en tiedä, mutta potilastyössä tapaa niin upeita persoonia ja aika ajoin niin ärsyttäviä tapauksia, että niistä on kiva kertoa muillekin. Luonnollisestikin siten, ettei potilaita millään voi tunnistaa. Ihmiset on erilaisia, toiset tykkää jutella paljon ja kaikenlaisista asioista, toiset taas ei turhia puhele tai juoruile :)

[QUOTE="vieras";22798556]Akat ja lörpöttely. Se on geeneissä - juoruilunhalu. Raasut koittaa omaa sosiaalista statustaan korottaa rikkomalla lakia. Tätä mä en naisten maailmassa tule koskaan ymmärtämään.[/QUOTE]

miehet on tylyjä kun ei ymmärrä!!!!!!

[QUOTE="aada";22798517]mut jos vaan haluu kertoo ni miksei sais? pitää naisen saada puhuu mitä haluu!!!!!!!!!![/QUOTE]

En ymmärrä akkoja, joiden pitää juoruilla ympäriinsä. Puhuisivat vaikka oman elämän tapahtumista, ei muiden.

Eikö tämä ole riittävän selvästi sanottu?

"Vaitiolovelvollisuus merkitsee kieltoa ilmaista asiakirjan salassa pidettävä sisältö. Ilmaiseminen merkitsee paitsi tiedon antamista suullisesti, myös passiivisesti tapahtuvaa tiedon paljastamista ulkopuolisille..." (valvira.fi)

Mun mielestä tässä ei ole mitään epäselvää. Missään ei mainita erikseen tilanteita joissa se on sallittua, eikä myöskään sitä että tietoja saisi levitellä vaikkei nimiä mainittaisikaan.

Mä todella toivon, etttä sinä jonain päivänä kun mun aikani on joutua terveydenhuollon pariin, ei mun kohdalle sattuisi tuollaista, ilmeisesti älyllisesti jotenkin rajoittunutta henkilöä, joka riekkuu asioitani ympäri kyliä. Mutta toisaalta, terveydenhuollon parissahan ne nykyiset sarjamurjhaajatkin piilevät.

Salassa pidettävä tieto on sitä tietoa mikä siellä lukee, eli rouva A on hoidattanut mielentilahäiriötään mielisairaalassa B ja hänen lääkitykseensä kuuluu lääkkeet X ja Y.... jnejnejne

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että työntekijä ei voisi kertoa vaikka uuteen työpaikkaan siirtyessään ollessaan töissä paikassa B ja hoitaneensa mielentilahäiriöisiä potilaita.

jos tuosta saa väännettyä asian niin että rouva A:n asioita riekutaan ympäri kyliä niin huh huh- älyllisesti rajoittunutta?