erään vl-uskoon väsyneen mielipide.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vaimo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="joo";22126599]tuttua tekstiä osittain. Olen siis itse vl-äiti, mutta mä en myöskään voi sietää tota mainitsemaanne "yhteisöä". Olen miettinyt samoja asioita kuin te, ja tullut siihen tulokseen että haluan säilyttää uskoni, mutta jättää yhteisön taka-alalle. Ymmärrätteköhän? Elän omaa elämää omalla tavallani, muut eläkööt tavallaan. En ole niin paljoa tekemisissä muiden kanssa, käyn vähemmän piireissä, mutta uskon silti. Ja teen omat ratkaisuni ehkäisystä ym. Jotkut ymmärtävät, jotkut eivät, mutta ei sillä ole merkitystä. Itse tiedän mihin uskon, ja jumala kai se on se joka lopulta päättää, Ei yhteisö.[/QUOTE]

Hieno pohdinta. Ja ihan oikein ajateltu. Minä hullu ääliö mietin asiaa vuosia, vuosia ja vuosia. Sitten päätin, kun taas kerran meinasi nuppi haljeta, että ja nyt lähtee lestadius torpasta. Ja se lähti. Se oli elämäni hirveintä aikaa se alkuhässäkkä koko sopassa, mutta henkiin on jääty, ystävät on jäljellä ja olen saanut itsetuntoni takaisin.

En haluais sanoa, että tee se. Mutta sano silti.

hei taas pitkän ajan jälkeen.

En ole vieläkään saanut sanottua asiaani läheisilleni. Asia vaivaa aivan järjettömän paljon. Ja tiedän, että monikaan ei pysty ymmärtämään kuinka vaikeata on sanoa muille että ei enää usko samalla tavalla.

Minua kiinnostaisikin kuulla vl-yhteisöstä irrottautuneiden kokemuksia normaalista elämästä.. Eli onko elämään tullut jotain "uutta" mikä oli aiemmin kiellettyä tms.? Minua ei houkuta yhtään baarielämä eikä alkoholi. Mutta ulkoinen kaunistautuminen kyllä :) Miten teihin on suhtauduttu kun olette ensimmäisen kerran värjänneet hiuksenne tai laittaneet korvakorut tms.? Ja miten pitkään meni, että nämä uskalsitte tehdä?

Lisäksi minua huolestuttaa juuri tuo ystävien menetys. Niitä ei nytkään liiemmälti ole, mutta pelottaa että menetämme viimeisetkin tämän vuoksi. Haluaisin edelleen viettää samanlaista elämää perhevierailuineen ja ajattelin minä suviseuroihinkin osallistua niin kauan kuin se tuntuu hyvältä. Ehkä seuroissakin joskus pistäytyä haistelemassa vl-opin tilaa.

Minä lopetin seuroissa käymisen ja kaiken sen muun paskan 12 vuotiaana pojankossina. sain siis viettää ihan oikean nuoruuden, kännisekoilut sun muut. hiukset värjäsin ekankerran 15 vuotiaana. perässäni erosivat myös muut sisarukset. nuorena se kannattaa erota kyseisestä liikkeestä kun on vielä elämä edessä. älä aikaile. minäkin uskon jumalaan, ja se usko tulee sydämestä, ei päivämieslehdestä tai kaiken maailman sääntöjen kautta.

Elämään ei ole tullut juuri uutta. No korvakoruja ja sen sellaista. Meikkaamista ja hiustenvärjäämistä toki. Meikkaan hillitysti, en käy baareissa enkä juurikaan käytä alkoholia. Kai niihin ei ole vaan tottunut...

Kun värjäytin hiukseni, sitä ei "huomattu". Siitä ei puhuttu, sitä ei siis ollut tapahtunut. Tällä haluttiin osoittaa, että ei ollut hyvä veto. Kun laitatin korvakorut ja kohta toiset reiät, niitä ei noteerattu. Ne jätettiin tavallaan suurieleisesti huomaamatta. Kun lapsemme laittoi korvakoruja, niistäkään ei juuri mainittu. Toinen mummo ilmoitti vain, että olette silponeet lasten korvat.=)

Jos pelkää ystävien menetystä, niin pelko on tavallaan turha. JOS menetät ystävän, hänelle et ihmisenä merkinnyt mitään. Olit vain uskovainen, samanikäinen, samassa elämäntilanteessa oleva, lasten ystävien äiti, tuttu, jota ei kuitenkaan tunnettu, sukulainen tai naapuri yms...

Tämä siis puntaroi ystävvyyden. Tosi ystävä jää. Meille jäi muutama ja iso osa jäi. Toisaalta se oli ihan hyvä. Sai aivot tuulettua.

Minä en halua seuroihin, enkä suviseuroihin. En koskaan ole tykännyt niistä. Suviseuratunnelman saa leirintäalueelta, enkä jaksa olla voivotteluiden kohde ja uteliaiden ihmisten tietosammio. Lestadiolaiset osaa udella, kysellä ja voivotella. Lasten kautta tehdään semmoista piilomarkkinointia ja saarnausta, että mua oksettaa.

Menen saunaan, mutta kysele, palaan vastaamaan.

Olen monen lapsen äiti, jonka mies kielsi uskon yhtä aikaa minun kanssa vuosia sitten, jo perheellisenä kuitenkin.

Sanotaan että aika muuttuu mutta Raamatun sana ei muutu. On se ainakin ehkäisy-asiassa mututunut. Meidän yhteisössämme on ajateltu pääsääntöisesti 60-70-luvulla että jopa kohdunpoisto on väärin eli syntiä ja että siihen ihminen ei voi puuttua. Mutta nykyään suurin osa ajattelee että kohdunpoisto ääritilanteessa on ok. Selittäkää miksi kanta tähän on sitten muuttunut? Ehkäisyyn kanta kun monilla on ehdottoman kielteinen vaikka kysymys ei ole lopullisesta vaan tilapäisestä ratkaisusta. Toisin kuin kohdunpoisto jossa naisen tulee käydä kuoleman rajamailla ennen kuin toimenpide tehdään. Jään odottamaan vastauksia. t. vl äiti

Surullista että ihmisten on niin vaikea tajuta mistä uskossa on oikeasti kysymys. Eli henkilökohtaisesta suhteesta Jeesukseen. Rakkaussuhteesta omaan Isään ja vapahtajaan.
Ei mistään sääntökokoelman noudattamisesta. Että saanko nyt värjätä hiukset vai en.

Alkuperäinen kirjoittaja vl äiti;22808969:
Sanotaan että aika muuttuu mutta Raamatun sana ei muutu. On se ainakin ehkäisy-asiassa mututunut. Meidän yhteisössämme on ajateltu pääsääntöisesti 60-70-luvulla että jopa kohdunpoisto on väärin eli syntiä ja että siihen ihminen ei voi puuttua. Mutta nykyään suurin osa ajattelee että kohdunpoisto ääritilanteessa on ok. Selittäkää miksi kanta tähän on sitten muuttunut? Ehkäisyyn kanta kun monilla on ehdottoman kielteinen vaikka kysymys ei ole lopullisesta vaan tilapäisestä ratkaisusta. Toisin kuin kohdunpoisto jossa naisen tulee käydä kuoleman rajamailla ennen kuin toimenpide tehdään. Jään odottamaan vastauksia. t. vl äiti

Voisiko selitys olla se, että vanhoillislestadiolaisuudessa perustelut ehkäisyn synnille muuttuu jatkuvasti, sitä mukaa kun puhujien joukkoon tulee uudet sukupolvet joilla on enemmän asia- tietoa.

Muuttuminen johtuu siitä, että alun alkaenkaan ehkäisyn keillolle ei ole ollut mitään teologisia/hengellisiä syitä. Lestadiolaiset maallikkosaarnaajat vaan päättivät kieltää sen, koska eivät tienneet enempää luterilaisesta teologiasta kuin biologiastakaan mitään.

Tällainen ajatus on esitetty etnisten lestadiolaisten blogissa.

Kun ehkäisyvälineet alkoivat Suomessa yleistyä, evl-kirkossa ehkäisy neuvottiin jättämään avioparien yksityisasiaksi.

Uskonto on vallankäytön väline, tosi uskovainen ei tarvitse uskontoa, vaan omatunto antaa hänele normit elämään.
"Uskonto on niille jotka pelkäävät helvettiä
hengellisyys niille, jotka tulevat sieltä"
"Uskonnollinen istuu kirkossa ja ajattelee kalastusta,
uskova istuu kalassa ja ajattelee jumalaansa"

Surullista että ihmisten on niin vaikea tajuta mistä uskossa on oikeasti kysymys. Eli henkilökohtaisesta suhteesta Jeesukseen. Rakkaussuhteesta omaan Isään ja vapahtajaan.
Ei mistään sääntökokoelman noudattamisesta. Että saanko nyt värjätä hiukset vai en.

Ei pöhkömpi kommentti tukan värjäyksestä ja muusta:
Nämä käskyt sinä pystyt täyttämään! | Omat polut © – etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Alkuperäinen kirjoittaja Ikioma omatunto jäljellä;23398137:
Vanhoilislestadiolaisuudessa on syrjäytetty yksilön henkilökohtainen omatunto ja laitettu tilalle "seurakuntaäidin" armoneuvojen "yhteistunto". Ihminen päästää tällöin muut hallinnoimaan omaatuntoaan.

Olen entinen vl ja täysin samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ikioma omatunto jäljellä;23398137:
Vanhoilislestadiolaisuudessa on syrjäytetty yksilön henkilökohtainen omatunto ja laitettu tilalle "seurakuntaäidin" armoneuvojen "yhteistunto". Ihminen päästää tällöin muut hallinnoimaan omaatuntoaan.

Juuri näin.

joka toisen uskoa halveksuu sitä arvostelemalla on typerys ja heikko omassa uskossaan. jokainen on "tilivelvollinen" vain Jumalalla tekemisistään ja ajatuksistaan, se ei kuulu kenellekkään muulle. maallikot eivät ole kykeneväisiä tuomitsemaan tai armoa jakamaan Jumalan nimissä. siihen pystyy vain Jumala.

Oma ja oman perheesi (ei siis vanhempasi, sukukulaisesi) onni ja terveys(myös mielenterveys) on se kaikista tärkeintä. siihen ei saa ketään muu saa vaikuttaa.

Jumalahan ei astu temppelissä ja sinun ja Luojasi välissä ei tarvita muita välikäsiä. eli voit missä ja milloin vain kääntyä Jumalan puoleen apua pyytäen.

kun mietit asioita, niin varmasti tunnet korkeimman johdatuksen ja osaat toimia sen mukaan ja mikä on oikein. voimia sinulle.

• Tykkää
Reactions: Sassykatti
Yhdyn Tiannan ajatuksiin 100%.

[QUOTE="tianna";24920460] Oma ja oman perheesi (ei siis vanhempasi, sukukulaisesi) onni ja terveys(myös mielenterveys) on se kaikista tärkeintä. siihen ei saa ketään muu saa vaikuttaa.

Jumalahan ei astu temppelissä ja sinun ja Luojasi välissä ei tarvita muita välikäsiä. eli voit missä ja milloin vain kääntyä Jumalan puoleen apua pyytäen.
[/QUOTE]

Tämän paremmin ei asiaa voi sanoa!