3,5-vuotiaan päivähoidossa viihtymisestä ja muusta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja syrän syrjällään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

syrän syrjällään

Vieras
Vaikea tähän oli otsikkoa laittaa. Mutta siis meillä on 3,5-vuotias ujohko tyttö, joka ollut jo kahden vuoden ajan perhepäivähoitajalla hoidossa. Varahoidossa ollut ryhmiksessä aina silloin tällöin, joskus kerran parissa kuussa päivän ja joskus pari viikkoa putkeen. Viimeisimmäksi varahoito vaihdettiin päivähoidon toimesta päiväkotiin.

Aiemmin suht hyvin hoidossa mennyt. Ekan päivän yleensä ollut vähän vaisumpi, mutta sitten jo hyvin leikit sujuneet. Nyt sitten perjantaina taas menossa ryhmikseen. Eilen illalla sitä alkoi itkeä ettei halua kun siellä on liikaa lapsia ja hälyä... :(

Päiväkodissakin oli yksi päivä mennyt hoitajan sylissä kun lapsiryhmät oli yhdistetty ja oli tytöstä liikaa lapsia ja hälyä. On tietysti tottunut rauhalliseen ryhmään pph:ssa ja itsekin on rauhallinen. Nyt lähinnä mietin että mitenkä jatkossa tulee sopeutumaan isompiin lapsiryhmiin?
Olimme jo kerenneet miettiä päiväkotiin siirtämistä ensi syksynä, kun pph-kaverit on kuitenkin sen verran pienempiä, mutta kannattaakohan tuo?

Tuntui vaan jotenkin pahalta kun sinne varahoitopaikkaan ei haluaisi mennä. Tähän asti on kuitenkin aina mielellään hoitoon mennyt.

Pitäisikö ujohkolle lapselle ja kesällä 4v täyttävälle olla jotain muutakin vielä missä isoihin lapsiryhmiin tottuisi? vai tapahtuisiko tuo itsestään ajan kanssa kun kuitenkin sitä varahoitoa joudutaan jatkossakin käyttämään. Jatkossa se yleensä on kuitenkin tuo päiväkoti eikä ryhmis.

Sorry pitkä kirjoitus.

En näe mitään syytä siirtää lastasi pph:lta pois jos kerran viihtyy. Oma lapseni siirtyi suoraan kotoa eskariin ja alussa olikin ujo, mutta hyvin sopeutui ryhmään =) Mielestäni lapsen sosiaalistamisella ei ole mitään kiirettä!

Minä siirtäisin kokonaan päiväkotiin, jos kerran joutuu varahoitoakin käyttämään usein. Minulle oli tärkeeää, että minun 3v. (nyt 3.5v.) pääsi ryhmään, jossa on suht.pysyvää ja on ollutkin. Opettajat pysyviä, ryhmät sopivia ja ujona ja todella herkkänä sopeutunut tosi hyvin. Aluksi oli todella, todella vaikeaa, mutta nyt menee puolen vuoden jälkeen jo ihanasti ja tykkää kovasti jo mennäkin :). Pysyvyys ja turvallisuuden tunne tätä kautta ovat olleet merkittävät tekijät sopeutumisessa.
Meillä yksityinen päiväkoti.

Mun mielestä arallekin lapselle on tärkeintä pysyvyys. Että ryhmä ja hoitajat ovat tuttuja. Se luo sitä turvallisuuden tuntua. Itse valitsisin mahdollisimman pienen päiväkodin, jossa hoitajat pysyvät suhteellisen samana ja vaihtuvuus on pientä. Meilläkin on 4,5-vuotias tyttö, joka ahdistuu välillä päiväkodin metelistä. Sanoo, että haluaisi että kaikki puhuvat vuorotellen eivätkä yhtä aikaa. :D Meidän ryhmässä kuitenkin paljon jaetaan lapsiryhmiä, harvoin ovat siis yhdessä kaikki. :) Leikitään eri paikoissa, esim. 3- ja 4-vuotiaat yhdessä kotileikissä ja eskarilaiset omissa touhuissaan, viisivuotiaat pihalla. Aina kun käyn viemässä tai hakemassa, siellä puuhaillaan jotain rauhallista, kolmessa eri tilassa kukin lapsi saa puuhata milloin mitäkin, ja silloin melun määräkin on aika minimaalinen. Meidän tyttö ainakin on tottunut ihan hyvin, kun aikaa menee ja tutustuu hoitajiin ja lapsiin. Rohkeuskin kuulemma lisääntyy kokoajan ryhmässä.

[QUOTE="Lania";22824280]Minä siirtäisin kokonaan päiväkotiin, jos kerran joutuu varahoitoakin käyttämään usein. Minulle oli tärkeeää, että minun 3v. (nyt 3.5v.) pääsi ryhmään, jossa on suht.pysyvää ja on ollutkin. Opettajat pysyviä, ryhmät sopivia ja ujona ja todella herkkänä sopeutunut tosi hyvin. Aluksi oli todella, todella vaikeaa, mutta nyt menee puolen vuoden jälkeen jo ihanasti ja tykkää kovasti jo mennäkin :). Pysyvyys ja turvallisuuden tunne tätä kautta ovat olleet merkittävät tekijät sopeutumisessa.
Meillä yksityinen päiväkoti.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Ujolle lapselle on erityisen tärkeää pysyvät, tutut hoitajat ja tuttu ympäristö jossa osaa toimia. Siksi varahoitoon joutuminen on lapselle järkytys.

[QUOTE="aloittaja";22825943]Ehkä kerran kuussa maksimissaan. Tietysti jos pph sairaana, voi olla parikin viikkoa putkeen varahoidossa.[/QUOTE]

Jokainen tietenkin itse miettii, mikä on paljon tai mikä vähän. Mä pitäisin kerran kuussa varahoidossa-rytmiä liian paljona ja siirtäisin lapseni jonnekin muualle. :ashamed: Mulle on ehdottoman tärkeää, että lapsi pääsee fyysisesti samaan paikkaan joka ainoa hoitopäivä (ellei itse ole kipeänä) niin että tutut ihmiset hoitavat. Päiväkodissa se onnistuu. Meillä on päiväkoti kiinni kaksi kertaa vuodessa, ja järjestä hoidon kyllä niin, että lasten ei tarvitse mennä varahoitopaikkaan.

1 kerta/kk on jo minusta usein varahoidossa olemista, parin viikon pätkät taas on jo pitkiä varahoitorupeamia. Saati jos varahoitopaikkana on joskus ryhmis ja joskus päiväkoti - se on jo lapsen pompottelua minusta. Lapsi kaipaa pysyvyyttä.

Eli vaihtaisin päiväkotiin.

Me ollaan tosiaan mietitty sitä varahoitona toiminutta päiväkotiin siirtymistä ensi syksynä, kun tyttö olisi 4v. Siellä saisi olla sitten sen pari vuotta ja eskaripaikka katsottais sit lähempänä. Asumme pienessä kunnassa ja täällä vaihtoehtoja ei ole kuin kaksi päiväkotia, ryhmis ja pph:t. Näistä päiväkodeista pienin on tuo missä tyttö jo varahoidossa on ollutkin.

Ajattelin niin, että nyt keväällä saisi tutustua tähän päiväkotiin varahoidon muodossa, niin sitten syksyllä siirtyminen sinne voisi kenties olla helpompaa...? Olenkohan ihan hakoteillä?!

[QUOTE="aloittaja";22825997]

Ajattelin niin, että nyt keväällä saisi tutustua tähän päiväkotiin varahoidon muodossa, niin sitten syksyllä siirtyminen sinne voisi kenties olla helpompaa...? Olenkohan ihan hakoteillä?![/QUOTE]

Viisas idea minusta.

En ymmärrä kirjoittajien logiikkaa: jos lapsi ei viihdy varahoitopaikassa eli päiväkodissa, niin pitäisi siirtää sinne kokonaan...??? Wtf?!
Jos ap selvittäisi vielä pph:n kanssa, onko tulossa jo tiedossa olevia sairauslomia. Ellei ole tulossa, luottaisin siihen, että ei niitä nyt niin hirveasti tulekaan. Tai siis sitä ei voi ennakoida ja elämä nyt on sellaista. Kyllä päiväkodissakin voi lempihoitaja sairastua jne.

Eli pitäisin pph:n luona.

Mä taas päädyin siihen, että omat lapseni menee pph:lle, koska tärkeämpää on saada sama tuttu hoitaja päivästä toiseen koko päiväksi kuin samat seinät ympärille, niin että lapsen hoitajat vaihtuu kesken päivänkin, kun osa hoitajista tulee aamu-ja osa iltavuoroon, ja osa lähtee ulkoilemaan lasten kanssa ja osa jää laittamaan ruokailua ym. valmiiksi. Kivempi lapsen mennä päiväunillekin, kun tietää kuka hoitaja on vastassa kun unilta herää.

Koita selittää lapselle että varahoito on tilapäistä ja sitten pääsee taas tutun hoitajan luo. Suostuisiko hoitaja viemään lasta kerhoon? Siellä tyttö saisi kokemusta isommasta ryhmästä, mutta isoa ryhmää ja meteliä ei olisi ympärillä kuitenkaan koko aikaa vaan ainostaan kerhon ajan. Meillä ainakin toiminut hyvin.

[QUOTE="aloittaja";22825997]
Ajattelin niin, että nyt keväällä saisi tutustua tähän päiväkotiin varahoidon muodossa, niin sitten syksyllä siirtyminen sinne voisi kenties olla helpompaa...? Olenkohan ihan hakoteillä?![/QUOTE]

Minusta olet kaikkea muuta kuin hakoteillä. Kuulostaa järkevältä ajatukselta :)

[QUOTE="vieras";22826069]Mä taas päädyin siihen, että omat lapseni menee pph:lle, koska tärkeämpää on saada sama tuttu hoitaja päivästä toiseen koko päiväksi kuin samat seinät ympärille, niin että lapsen hoitajat vaihtuu kesken päivänkin, kun osa hoitajista tulee aamu-ja osa iltavuoroon, ja osa lähtee ulkoilemaan lasten kanssa ja osa jää laittamaan ruokailua ym. valmiiksi. Kivempi lapsen mennä päiväunillekin, kun tietää kuka hoitaja on vastassa kun unilta herää.
[/QUOTE]

Meillä ainakin päiväkodissa on molempien lasten ryhmässä 3-4 hoitajaa. Näistä yksi tulee aikaisin aamulla töihin (6-7 aikaan), loput sitten samaan aikaan kuin meidän lapsetkin, eli 8-9 aikaan. Koskaan ei ole hoitaja kesken päivän vaihtunut, eikä kukaan jää laittamaan ruokaa kun toiset ovat ulkona. Ruoka ainakin meidän päiväkodissa tuodaan osastolle vasta kun lapset ovat pöydässä, ja ruoka tehdään ihan muualla, kukaan ei joudu ruokaa tai ruokailua valmistamaan koko lasten ulkonaoloaikaa. Yksi hoitajista hakee ruokakärryn, mutta siinä menee ehkä 2 minuuttia. Unilta herätessä on joku näistä samoista 3 hoitajasta vastassa, yleensä kuitenkin se sama joka on nukuttanutkin koska hän on siellä huoneessa koko päiväuniajan. Ja kuten selitin, ainakin meidän päiväkodissamme ryhmiä jaetaan, ja tietääkseni näin toimitaan yleisesti päiväkodeissa, eikä siis koko päivää joudu olemaan isossa ryhmässä ja metelissä.

Meillä ainakin päiväkodissa on molempien lasten ryhmässä 3-4 hoitajaa. Näistä yksi tulee aikaisin aamulla töihin (6-7 aikaan), loput sitten samaan aikaan kuin meidän lapsetkin, eli 8-9 aikaan. Koskaan ei ole hoitaja kesken päivän vaihtunut, eikä kukaan jää laittamaan ruokaa kun toiset ovat ulkona. Ruoka ainakin meidän päiväkodissa tuodaan osastolle vasta kun lapset ovat pöydässä, ja ruoka tehdään ihan muualla, kukaan ei joudu ruokaa tai ruokailua valmistamaan koko lasten ulkonaoloaikaa. Yksi hoitajista hakee ruokakärryn, mutta siinä menee ehkä 2 minuuttia. Unilta herätessä on joku näistä samoista 3 hoitajasta vastassa, yleensä kuitenkin se sama joka on nukuttanutkin koska hän on siellä huoneessa koko päiväuniajan. Ja kuten selitin, ainakin meidän päiväkodissamme ryhmiä jaetaan, ja tietääkseni näin toimitaan yleisesti päiväkodeissa, eikä siis koko päivää joudu olemaan isossa ryhmässä ja metelissä.

Onhan päiväkodeissa varmasti eroja. Oma lapseni oli pari kuukautta päiväkodissa, missä oli pahimpina päivinä 17 lasta samassa ryhmässä, leikki/nukkumahuoneena 1 pieni huone. Hoitajia oli 3, joista 2 tuli aamulla aikasin töihin ja yksi iltavuoroon, eli oli 17.00 asti töissä. Hoitajista 1 tai 2 lähti lasten kanssa ulos, ja vähintään 1 jäi aina sisälle valmistelemaan ruokailua ja nukkumaan menoa ym. Lapsiryhmiä ei päivän aikana jaettu, vaan koko porukka oli samassa tilassa koko päivän.

[QUOTE="vieras";22826069]Mä taas päädyin siihen, että omat lapseni menee pph:lle, koska tärkeämpää on saada sama tuttu hoitaja päivästä toiseen koko päiväksi kuin samat seinät ympärille, niin että lapsen hoitajat vaihtuu kesken päivänkin, kun osa hoitajista tulee aamu-ja osa iltavuoroon, ja osa lähtee ulkoilemaan lasten kanssa ja osa jää laittamaan ruokailua ym. valmiiksi. Kivempi lapsen mennä päiväunillekin, kun tietää kuka hoitaja on vastassa kun unilta herää.

Koita selittää lapselle että varahoito on tilapäistä ja sitten pääsee taas tutun hoitajan luo. Suostuisiko hoitaja viemään lasta kerhoon? Siellä tyttö saisi kokemusta isommasta ryhmästä, mutta isoa ryhmää ja meteliä ei olisi ympärillä kuitenkaan koko aikaa vaan ainostaan kerhon ajan. Meillä ainakin toiminut hyvin.[/QUOTE]

Tätä mietittiin yhtenä vaihtoehtona kanssa. Mutta nyt siis pph asuu sen verran kaukana, että kerhoon kuljettaminen ei onnistu. Kevätpuolella he kaiketi muuttavat, että silloin se voisi onnata. Siellähän sitä tietysti olisi taatusti saman ikäistä seuraakin.

Olen aina ennen ollut hyvin vahvasti sitä mieltä, että lapselle tekee hyvää olla hoidossa isossa ryhmässä oppimassa sosiaaliseksi ja opettelemassa ryhmätyöskentelytaitoja. Sitten minusta tuli äiti.

Lapseni on ollut yksivuotiaasta asti pph:ssa neljän lapsen ryhmässä. Hoitaja on aivan ihana, elämää ja erilaisia lapsia nähnyt konkari, jonka kanssa kemiat osuu yhteen hienosti. Ryhmän yli kolmevuotiaat käyvät kaksi kertaa viikossa avoimessa kerhossa. Juuri viime keväänä ryhmästä poistui vanhin kun aloitti eskaritiensä, ja silloin heräsin ajattelemaan ettei ole oikeasti mitään todellista syytä miksi minun täytyisi siirtää lapseni isompaan ryhmään vain siksi että "niin kuuluu tehdä". Pienessä ryhmässä, tutun hoitajan kanssa viihtyvä lapsi saa ihan riittävästi sosiaalistumista niissä kerhoissa ja oppii ryhmätyötaitoja myös siinä pienessä hoitoporukassaan. Varahoitopaikkaakaan emme ole tarvineet, joten veikkaan että tarhamaailma jää meiltä ihan kokeilematta.

En usko että kirjoituksestani oli paljoakaan aloittajalle apua, mutta näin olen itse ratkaissut tämän.

Olen aina ennen ollut hyvin vahvasti sitä mieltä, että lapselle tekee hyvää olla hoidossa isossa ryhmässä oppimassa sosiaaliseksi ja opettelemassa ryhmätyöskentelytaitoja. Sitten minusta tuli äiti.

Lapseni on ollut yksivuotiaasta asti pph:ssa neljän lapsen ryhmässä. Hoitaja on aivan ihana, elämää ja erilaisia lapsia nähnyt konkari, jonka kanssa kemiat osuu yhteen hienosti. Ryhmän yli kolmevuotiaat käyvät kaksi kertaa viikossa avoimessa kerhossa. Juuri viime keväänä ryhmästä poistui vanhin kun aloitti eskaritiensä, ja silloin heräsin ajattelemaan ettei ole oikeasti mitään todellista syytä miksi minun täytyisi siirtää lapseni isompaan ryhmään vain siksi että "niin kuuluu tehdä". Pienessä ryhmässä, tutun hoitajan kanssa viihtyvä lapsi saa ihan riittävästi sosiaalistumista niissä kerhoissa ja oppii ryhmätyötaitoja myös siinä pienessä hoitoporukassaan. Varahoitopaikkaakaan emme ole tarvineet, joten veikkaan että tarhamaailma jää meiltä ihan kokeilematta.

En usko että kirjoituksestani oli paljoakaan aloittajalle apua, mutta näin olen itse ratkaissut tämän.

Hyvin kirjoitettu :)

Kerran lapsi tykkää olla pienemmässä ryhmässä, niin pitäisit pienemmässä ryhmässä.
Jos hoitaja on paljon sairaslomalla, niin hae sisäistä siirtoa jollekin toiselle perhepäivä-
hoitajalle. Itse olen perhepäivähoitaja ja olen päättänyt, että jos lapsi tai vanhempi ei
"tykkää" minusta tai hoidostani... Niin ehdotan silloin jotain toista perhepäivähoitajaa...
Tai päiväkotia...

Yhteistyössä