Sterilisaation kokeneille kysely

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piprane ema
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piprane ema

Aktiivinen jäsen
02.08.2006
9 124
1
36
1. Miten tehtiin ( puudutukset yms. ) ?
2. Kauanko toimenpide kesti ja milloin kotiuduit?
3. Kauanko toipuminen kesti?
4. Tarvitsitko kipulääkkeitä?
5. Tuliko ongelmia?
6. Miten kuukautisesti muuttuivat ja millaiset olivat?( säännöllisyys, runsaus )
7. Oletko katunut?

8. kerro jotain muutakin jos asiantiimoilta haluat =)

Minulle on aika tulossa operaatioon ja jännittää kovasti..

No mulle tehtiin sektion yhteydessä 8kk sitten eikä kuukautiset ole vielä alkanu joten taidan olla väärä ihminen vastaamaan. Katunut en ole. Kolme lasta riittää.

Moi! Minulla on jo aikaa sterilisaatiosta jotain viisi vuotta niin en kaikkia muista mutta minun operaatio tehtiin nukuttamalla tähystyysleikkausena. kaksi arpea siitä jää. Navaasta alaspäin semmonen reilun parinsentia arpi ja sitten vasemmalle alavatsalle pikku arpi myös.
aamupäivällä leikattiin ja pois olisin päässyt jo kolmen neljän aikaan mutta mulle tuli pahoinvointikkohtaus niin pääsin sitten vasta illalla. Muuten ei mitään ongelmia, kovin kipeäkään en ollut, jotain särkylääkettä söin seur.pvnä mutten enää sen jälkeen.
Kuukautiskierto lyheni kahteenkymmeneen neljään pv:ään, ennen oli 29-35 kierto.
Ja ovulaatiokivut tulivat isommiksi kuin ennen, nyt on päivän joskus niin kipeä että pitää varovaisesti mennä istumaankin.
Mutta katunut en ole ollenkaaan sen verran vaivatonta tämä on, sopii hyvin kun lapsikuku on täynnä ja on tätä ikääkin. Nyt oon 43v.

Viimeksi muokattu:
1. Miten tehtiin ( puudutukset yms. ) ?
Tehtiin nukutuksessa, kipulääkettä meni suonensisäisesti. Ei tehty tähystyksellä, kuten synnytyksen jälkeen yleensä ei tehdä, vaan ihan normi leikkauksena, navan alle viilto noin 6cm. Sulavat tikit.

2. Kauanko toimenpide kesti ja milloin kotiuduit?
Tehtiin synnytyksen jälkeen, seuraavana päivänä, kotiuduin kolmantena päivänä synnytyksestä.

3. Kauanko toipuminen kesti?
Mulla kestää toipuminen edelleen, toimenpide tehty viime viikon keskiviikkona. Mulle tuli tulehdus leikatulle alueelle, johon antibioottikuuri 10 päivän ajan.

4. Tarvitsitko kipulääkkeitä?
Monta päivää söin maksimiannokset paracetamolia ja ibuprofeenia, toimenpidepäivän/yön tarvitsin vahvempia (ja myös oksennusta estävää lääkettä suoneen nukutuksen takia).

5. Tuliko ongelmia?
Se tulehdus + hurjat kivut oikealla puolella mahaa, ilm. oikeassa munatorvessa, en voinut kunnolla kävellä.

6. Miten kuukautisesti muuttuivat ja millaiset olivat?( säännöllisyys, runsaus )
Näistä en vielä tiedä, mutta ymmärtääkseni menkat toimii kuten ennenkin koska hormoneihin tai munasarjoihin ei ole kajottu.

7. Oletko katunut?
En varsinaisesti, olen tyytyväinen nyt kun kivut ja tulehdukset alkaa olla ohi.

8. kerro jotain muutakin jos asiantiimoilta haluat =)

Onnea matkaan ja tilastollisesti ajatellen kaiken pitäisi mennä hienosti, vain 2-4% saa infektion tms komplikaation!

1. Miten tehtiin ( puudutukset yms. ) ? Essure, eli sellaiset titaaniset vieterit vietiin munanjohtimiin. Ei leikkausta, vietiin kohdunsuunkautta kuumalla vedellä lämmitettiin kohdunsuuta.
2. Kauanko toimenpide kesti ja milloin kotiuduit? 15 minuuttia
3. Kauanko toipuminen kesti? Ei ollut oikeastaan toipumisaikaa. Ei ollut kipuja.
4. Tarvitsitko kipulääkkeitä? Kyllä itse operaatioon, mutta koska olen todella allerginen lääkkeille sain huonot lääkitykset verrattuna siihen, mitä kanssasisaret ovat saaneet. Olisi pitänyt vaatia enemmän. Oli kivuliasta pelkällä Panadolilla.
5. Tuliko ongelmia? Noh kipu ja jännitys siihen päälle aiheutti hysteerisen itkukohtauksen kun operaatio oli ohi.
6. Miten kuukautisesti muuttuivat ja millaiset olivat?( säännöllisyys, runsaus ) Yhtä normaalit, yhtä pitkät jne.
7. Oletko katunut? EN!

8. kerro jotain muutakin jos asiantiimoilta haluat =) Ei pysty purkamaan. Kirjaimellisesti korjaamaton.

Kaunis kiitos vastanneille =) Lisääkin saa laittaa.
Mistäköhän se sitten määräytyy et tehdäänkö essure vai tähystys?

Mä oon kans vasta menossa operaatioon, mutta täällä sai ite valita kumman ottaa. Essure on nopeampi eikä vaadi nukutusta, mutta vaatii kontrollikäynnin olikohan 3 vai 6 kuukauden päästä operaatiosta... se on myös kiinni kierron vaiheesta, toisin kuin toi tähystysjuttu joka voidaan tehdä milloin vaan.

[QUOTE="Jenis";22845970]Mä oon kans vasta menossa operaatioon, mutta täällä sai ite valita kumman ottaa. Essure on nopeampi eikä vaadi nukutusta, mutta vaatii kontrollikäynnin olikohan 3 vai 6 kuukauden päästä operaatiosta... se on myös kiinni kierron vaiheesta, toisin kuin toi tähystysjuttu joka voidaan tehdä milloin vaan.[/QUOTE]

toi kontrollikäynti ilmeisesti tarkoittaa, että toi 3-6kk pitäs käyttää kuitenkin lisäehkäisyä?

[QUOTE="Jenis";22846014]Joo, muistaakseni näin. Siinä katotaan, onko ne kierteet vai mitkä lie arpeutuneet kunnolla, eikä sitä ennen voi tietää toimiiko operaatio kunnolla vai ei... mä valitsin ton tähystyksen, niin ei tarvi arpoa :)[/QUOTE]

okei =)

Mulle tehtiin 2,5 vuotta sitten leikkaustoimenpiteenä, joka puudutuksineen (spinaali) kesti kai vajaan tunnin. Kotiutumisesta en tiedä, kun tehtiin synnytyksen jälkeisenä päivänä ja vauvan valohoidon takia sairaalassa vierähti useampi päivä. Toipuminen kesti jokusen päivän ja parina päivänä tarvitsin kipulääkettä. Ei ongelmia, eikä muutoksia kuukautisiin (valitettavasti :() enkä ole katunut :)

mulla tehtiin sektion yhteydessä (muuten olisi seuraavana päivänä tehty) joten kivut meni sektiokipujen piikkiin.

Kierto on vakiintunut 24-26 päivään, pirun runsaat ja kivuaat on (edelleen).

Yhteistyössä