Miten pitkäksi aikaa voin jättää vauvan hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Viveka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Viveka"

Vieras
Nyt tuli upea mahdollisuus lähteä miehen kanssa kaksistaan lomalle. Se vaan, että meillä on vauva, joka olisi silloin n 8 kk. Voidaanko jättää vauva kahdeksi viikoksi mun isän ja äidin hoiviin? Vauva on kyllä paljon ollut isovanhemmilla, joten ovat tuttuja. Eka lapsi,joten pyydän teiltä kokeneemmilta apua!

Oletko tehtaillut samasta aiheesta provoaloituksia myös vauvalehden palstalle? Siellä niitä on viime aikoina ollut ihan riittämiin, että jos tällä puolella nyt jätettäisiin tällä kertaa tähän.

Ei saatana. Miten kukaan voisi edes kuvitella jättävänsä, vaikka olisi miten ainutkertainen ja upea mahdollisuus. Vaikka joku maksais mulle kaksi viikkoa täydellä ylläpidolla missä tahansa haluamassani kohteessa ja tietäisin, että se tulee olemaan ainut loma koko loppuelämäni aikana niin en yhtä sadasosasekunttia harkitsisi jättäväni edes tuota pian 3v ikäistäni kahdeksi viikoksi.

Mä en usko et sä ite voisit jättää sitä hoitoon noin pitkäks aikaa, tai mä en ainakaan pystyis. Eikä siitä lomasta tulis mitää jos ite oot koko ajan sillä mielellä et onkohan siellä kaikki hyvin, soitanpa sinne nyt, laitanpa viestiä, mitenköhän ne nyt pärjää, kamala ikävä..

Itse olin puolivuotiaana 2 isovanhempien hoidossa, kun vanhempani ja sisarukseni olivat etelässä lomalla ja ei mulle ainakaan siitä mitään traumoja ole jäänyt.
Itse tosin en jättäisi kahdeksi viikoksi lapsia hoitoon, viikonlopun yli voisin jättää tai maksimissaan viikoksi.

toivottavastii tää on provo. ton ikänen korkeintaan yhdeksi yöksi jos on aivan pakko. mieluiten ei vielä yöksikään. mä en edes meidän 3 vuotiasta jättäs koko viikonlopuks mihinkään, puhumattakaan viikosta tai kahdesta.
eli ei todellakaan vauvaa voi jättää kahdeksi viikoksi hoitoon. toivon todella että tää on provo. asiat pitää osata asettaa aivan toisenlaiseen tärkeysjärjestykseen kun vauva syntyy. sitten ei enää itse eikä omat reissut oo se tärkein asia vaan aina on ajateltava lapsen parasta ensin.

no itsepähän kärsitte sen kahden viikon jälkeen ne lapsen oikkuilut ja ikävänilmaisut.. reilu yksivuotias kun oli sellainen riivinrauta kun jouduin raskauden takia sairaalaan ja oli mummolassa hoidossa ihan liian pitkän ajan. Se oli kamalaa. Kyllä pitää niin paikkaansa tuo yö/ikävuosi -sääntö.

Oletteko samaa mieltä, kuin mitä psykologit suosittelee??? Ois kiva kuulla mielipiteitänne asiasta. Kun niin moni tuntuu vievän pientä vauvaa pitkiksi ajoiksi hoitoon, niin eikö ne tiedä/välitä/usko??

Eli vauva kestää sen eron ensisijaisesta hoitajastaan tunneissa mitä ikää kuukausissa? Eli 1 kk vauva = 1 h ero, 5 kk vauva= 5 h ero. Ja yökylään vasta yli yksivuotiaana.

Tässä tämä psykoterapeutti Katri Kanninen selittää asian aika hyvin:

http://kaksplus.fi/vastaanotto/vauvan-hoitoon-jattaminen

Vauvan hoitoon jättäminen [5/2007]

Olisimme lähdössä mieheni kanssa noin neljän vuorokauden lomalle ja ajankohta on päätetty jo kauan aikaa sitten, mutta nyt mietityttää, voimmeko jättää vauvamme silloin mummolle hoitoon. Vauvamme olisi silloin noin puolivuotias. Lapsemme on ollut kyllä paljon tekemisissä mummonsa kanssa ja he tapaavat joka kuukausi (mummo asuu eri paikkakunnalla), joten kyseessä olisi tuttu henkilö, mutta mietityttää vain, onko se neljä päivää liian pitkä aika? Voiko lapsi alkaa vierastaa meitä? Tai voiko hänelle tulla erosta jotain traumoja?
Maya

Voi kuinka mielelläni vastaisin, että lähtekää vaan matkalle hyvällä mielellä! Valitettavasti näin en voi tehdä, kerron pian miksi, mutta sitä ennen muutama sana parisuhteesta. Tutkimuksissa on todettu parisuhdetyytyväisyyden kohoavan raskauden ajan aina vauvan syntymään saakka. Seuraavat kolme kuukautta tyytyväisyys laskee kuin kissan häntä. Onneksi tämä on ohimenevää. On tärkeää löytää jokin keino, millä yhteinen sävel parisuhteessa säilyy ja kypsyy. Tämä onkin haaste, sillä vauvan turvallinen kehitys on niin riippuvainen ensisijaisesta hoitajasta, että yhteiset matkat eivät tässä vaiheessa ole ensisijainen keino parisuhteen hoitamiseen.

Vauva on biologisesti virittäytynyt luomaan alusta lähtien kiinteän suhteen häntä ensisijaisesti hoivaavaan vanhempaan, tässä tapauksessa ilmeisesti äitiin. Ensimmäinen puoli vuotta on tärkeää aikaa turvallisen perusmallin rakentamisen kannalta. Tällöin vauva oppii luottamaan siihen, että saa apua, kun sitä tarvitsee.

Äidistä on tullut 5-6 kuukauden ikään mennessä vauvan mielessä korvaamaton, ja jopa pienetkin erot, kuten äidin katoaminen vessan oven taakse, voivat saada vauvan hälytyskellot soimaan.

Isän merkitys kasvaa päivä päivältä, mutta ei edes työssäkäyvä isä, saati sitten harvemmin tapaava (myöhemmin varmasti rakas) mummo, pysty vauvan kokemusmaailmassa korvaamaan äitiä tässä ikävaiheessa pidempiä aikoja.

Vauva on vahvasti läsnä nykyhetkessä. "Menneisyys" (aiemmat kokemukset) rakentuu hiljalleen vauvan muistiksi, oletuksiksi siitä, millainen maailma on. Vauva ei kykene kuvittelemaan muuta kuin aiemmin kokemansa. Vauvaa ei kuvaannollisesti "ole olemassa yksin". Vauva on olemassa vain äidin kanssa jaetun kautta. Äiti on vauvan muisti ja kokemuksien välittäjä. Vauvan aivot pystyvät käsittelemään kiihtymystä hyvin rajallisesti. Jotta vauva selviäisi kiihtymystilojen yli, hän tarvitsee tuttua äitiä: tuoksua, ääntä, syliä, kaikkea mikä on vauvalle tuttua ja turvallista.

Kokemukset, jotka ovat liian intensiivisiä vauvan kestettäväksi, johtavat hetkelliseen olemassaolon jatkuvuuden katkeamiseen (tyhjyyden tunne, ahdistus, paniikki, putoamisen tunne). Tällaiset kokemukset voivat jäädä vauvan kehon mieleen traumamuistoiksi ja voivat johtaa välttämiskäyttäytymiseen, jonka avulla vauva pyrkii (ei tietoisesti) selviämään sietämättömien kokemuksien kanssa. Tällaista käyttäytymistä voi olla esimerkiksi lohdutuksen tarpeen tukahduttaminen tai sylistä kieltäytyminen.

Arjessa vauva joutuu kohtaamaan miltei päivittäin hänelle sietämättömiä kiihtymystiloja (vaikkapa istuminen auton turvaistuimessa nälän yllättäessä). Olennaista onkin, että vauva saa toistuvasti kokemuksia siitä, että yhteys vanhempaan palautuu uudelleen ja mieli rauhoittuu vanhemman avulla. Nämä arkiset kokemukset eivät ole traumaattisia, toisin kuin mitä pidemmät erot vanhemmasta saattavat olla. Joskus toki elämässä sattuu asioita (sairaalareissu, äidin vakava uupuminen), jolloin vanhempi joutuu jättämään imeväisikäisen vauvan pidemmäksi ajaksi hoitoon. Ideaalitapauksissa hoitajana toimii silloin toinen vanhempi, joka on vauvalle päivittäisestä arjesta tuttu.

Vielä matkaanne ajatellen, jo maiseman vaihdos, vaikkakin yhdessä vauvan kanssa, voi tuntua virkistävältä vastapainolta arjen rutiineille. Onnea ja jaksamista vauvan hoitoon ja parisuhteeseen!

Katri Kanninen

[QUOTE="myy";22858513]1 yö per ikävuosi! eli 1-vuotiaana 1 yö, 2-v 2 yötä...

Eli ei tod voi jättää 2 viikoksi!!!!![/QUOTE]

Eli vanhemmat voi lähteä 2 viikon lomalle silloin kun lapsi on 14v? Hohhoh taas mitä hysterisointia ja moraalisaarnaa. Meillä on ihan kohta 8kk poika, ja kyllä hän oli jo 4,5kk ikäisenä ekan kerran yökylässä. En mäkään häntä antais 2 viikoksi hoitoon, koska mulle tulis liian ikävä, mutta esim. 4pvän loman ajaksi voisin kyllä jättää isovanhemmilleen.

[QUOTE="Viveka";22858506]Nyt tuli upea mahdollisuus lähteä miehen kanssa kaksistaan lomalle. Se vaan, että meillä on vauva, joka olisi silloin n 8 kk. Voidaanko jättää vauva kahdeksi viikoksi mun isän ja äidin hoiviin? Vauva on kyllä paljon ollut isovanhemmilla, joten ovat tuttuja. Eka lapsi,joten pyydän teiltä kokeneemmilta apua![/QUOTE]

Tuon ikäinen unohtaa vanhempansa 2vkossa aika lahjakkaasti. En suosittele.

No sehan on ihan oma valinta. Mulla on ollut hoidossa toisen "vauva" jo kohta viisi vuotta, muttä hänellä onkin lähtökohtana lastensuojelun puuttuminen vanhempien toimintaan ja huostaanotto. Kahdessa viikossa 8kk:n ikäinen unohtaa vanhempansa kyllä kokonaan ja isovanhemmista tulee hänelle uusi äiti ja isä. Tuon ikäiselle se mitä ei nää ei ole olemassa...

Eli vanhemmat voi lähteä 2 viikon lomalle silloin kun lapsi on 14v? Hohhoh taas mitä hysterisointia ja moraalisaarnaa. Meillä on ihan kohta 8kk poika, ja kyllä hän oli jo 4,5kk ikäisenä ekan kerran yökylässä. En mäkään häntä antais 2 viikoksi hoitoon, koska mulle tulis liian ikävä, mutta esim. 4pvän loman ajaksi voisin kyllä jättää isovanhemmilleen.

Juu ja 24 vuotiaan vanhemmat voivat pitää lomaa liki kuukauden :D

Toi sääntö koskee PIKKUlapsia, ei teinejä. Teineillä kun on kiintymyssuhteen muodostuminen ihan eri pohjalla...Ja kuten sanottu, kukin taaplaa tyylillään. Mut itse en ihan kevyesti suhtautuisi noihin suosituksiin. Kiintymyssuhdetta ja sen muodostumista on kuitenkin tutkittu paljon. Surullisia esimerkkejä on olemassa liikaa. 60000 suomalaista lastensuojelun asiakasta puhuu myös omaa karua kieltään :(

[QUOTE="www";22858910]Juu ja 24 vuotiaan vanhemmat voivat pitää lomaa liki kuukauden :D

Toi sääntö koskee PIKKUlapsia, ei teinejä. Teineillä kun on kiintymyssuhteen muodostuminen ihan eri pohjalla...Ja kuten sanottu, kukin taaplaa tyylillään. Mut itse en ihan kevyesti suhtautuisi noihin suosituksiin. Kiintymyssuhdetta ja sen muodostumista on kuitenkin tutkittu paljon. Surullisia esimerkkejä on olemassa liikaa. 60000 suomalaista lastensuojelun asiakasta puhuu myös omaa karua kieltään :([/QUOTE]

Mä olen itsekin entinen lastensuojelun asiakas, olin teininä huostassa. Mutta miten ne huostaanotot nyt tähän liittyy, tuskin kaikkia tai edes suurta osaa otetaan huostaan jo vauvana?

Mä olen kyllä myös sitä mieltä ettei vauvalle tee hyvää olla kaiken aikaa tai pitkiä aikoja kerralla hoidossa, mutta kyllä musta toi on liiottelua että 1h/kk saa olla hoidossa jne. Kyllä varmaan jokainen normaali vanhempi osaa tehdä ne omat ratkaisunsa ihan itse tuon hoidossaolon suhteen. Eriasia on sitten ne äidit joiden lapset on koko ajan milloin missäkin hoidossa, mutta heillä on varmasti myös muitankin ongelmia elämässään. Normaali järjellä varustettu ihminen varmaan osaa ajatella ja eläytyä siihen miltä lapsesta tuntuu olla pitkään/usein hoidossa muualla kuin omilla vanhemmillaan, ja sen mukaan päättää itse hoidossa olon pituuden.

Mun poika on esim koko vajaa 8kk:n olemassaolonsa aikana ollut yhteensä n.2vrk erossa musta, ja siitäkin suurimman osan isänsä kanssa. Ja hän on siis ollut hoidossa vasta muutaman tunnin kerralla (ja yhden yön mummillaan), mutta mieluusti mä antaisin hänet jo yökyläänkin joskus. Mä en edes yritä kiillottaa sädekehääni tuolla asialla, vaan oon ihan rehellisesti kateellinen sellaisille vanhemmille jotka saa vauvaikäisen lapsen hoitoon, edes joskus.

Mä olen itsekin entinen lastensuojelun asiakas, olin teininä huostassa. Mutta miten ne huostaanotot nyt tähän liittyy, tuskin kaikkia tai edes suurta osaa otetaan huostaan jo vauvana?

Lastensuojelu ja huostaanotot liittyy asiaan sillä tavalla, että ihan liian monelta tuntuu olevan nykyään vanhemmuus hukassa. Samoin elämän realiteetit. Oma mukavuus ja omat oikeudet tunnutaan laittavan ihan liian helposti lapsen parhaan edelle...

Itse on pakosta joutunut jättämään reilun kuukauden vanhan lapseni sairaalaan kahdeksi yöksi, teholla kun ei saa vanhemmat olla yötä. Ja en mä nyt oleta että hälle ois tullut mitään traumoja siitä. Mutta vapaaehtoisesti en jättäisi kuin max. yöksi 8 kk vanhana ja silloinkin vain miehelleni. Jokainen täällä tekee tavallaan ja ihmettelen kyllä jos pystytte olemaan 2 vkoa erossa noin pienestä.

Lastensuojeluasiakkuus ei aina ole niinkään kileteinen juttu. Itse olin lastensuojeluasiakas omasta tahdostani,kun monet erinäiset sairauden pukkasivat päälle. Olen ylpeä siitä,kun pyysin apua ja sainkin sitä. Meillä kasvatuksellisiin asioihin ei tarvinnut puuttua,vaikka toki kyselin perhetyöntekijältä mielipidettä jos siltä tuntui.

Mä olen kyllä myös sitä mieltä ettei vauvalle tee hyvää olla kaiken aikaa tai pitkiä aikoja kerralla hoidossa, mutta kyllä musta toi on liiottelua että 1h/kk saa olla hoidossa jne. Kyllä varmaan jokainen normaali vanhempi osaa tehdä ne omat ratkaisunsa ihan itse tuon hoidossaolon suhteen. Eriasia on sitten ne äidit joiden lapset on koko ajan milloin missäkin hoidossa, mutta heillä on varmasti myös muitankin ongelmia elämässään. Normaali järjellä varustettu ihminen varmaan osaa ajatella ja eläytyä siihen miltä lapsesta tuntuu olla pitkään/usein hoidossa muualla kuin omilla vanhemmillaan, ja sen mukaan päättää itse hoidossa olon pituuden.

Mun poika on esim koko vajaa 8kk:n olemassaolonsa aikana ollut yhteensä n.2vrk erossa musta, ja siitäkin suurimman osan isänsä kanssa. Ja hän on siis ollut hoidossa vasta muutaman tunnin kerralla (ja yhden yön mummillaan), mutta mieluusti mä antaisin hänet jo yökyläänkin joskus. Mä en edes yritä kiillottaa sädekehääni tuolla asialla, vaan oon ihan rehellisesti kateellinen sellaisille vanhemmille jotka saa vauvaikäisen lapsen hoitoon, edes joskus.

Tuossa ei kyllä ole mitään kiillottamista jos 8kk ikäinen on ollut pari vuorokautta erossa sinusta! Ja yönkin! Liian paljon tuon ikäiselle

Tottakai voit! eikai sitä kukaan estä! :O Jos joku pystyy jo ajattelemaan tuollaista niin kyllä hän sillloin voi!

Minä en ainakaan halua olla pienimmistäni kuin päivän korkeintaan erossa!
6 ja 8vuotiaistakaan en ikinä haluisi olla noin kauaa erossa! korkein aika onkin 3pvää :D

En todellakaan suosittele jättämään noin pientä. Vauva ei ymmärrä että isi ja äiti ovat lomalla ja palaavat takaisin.

Itse oli vauvana viikon sairaalassa ja kun vanhemmat tulivat hakemaan niin katsoin ohi en silmiin... vanhemmille oli suositeltu, etteivät käy osastolla katsomassa, koska lapselle tulee vain ikävämpi... nykyään onneksi asiat ovat toisin ja usein vanhemmat pystyvät jopa yöpymään sairaalassa.

Yhteistyössä