Onko lentoyhtiöllä väliä, kun matkustatte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja afgrf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

afgrf

Vieras
Huomasin itsessäni melkoisen aivopestyn finnair-friikin, kun aloin katselemaan halpoja lento+hotelli paketteja. Heti kun silmääni tarttui jokin edullinen paketti, niin ulkomaalainen lentoyhtiö laittoi miettimään asiaa uusiksi. Ei sillä, ettenkö luottaisi ulkomaalaisiin yhtiöihin turvallisuuden puolesta, vaan se, jos tulee jotain kieliongelmia, kun suhteellisen kokematon matkustaja olen.

Kuinka paljon teille merkkaa pelkkä lentoyhtiö vai tuijotatteko matkoja varatessanne ennemminkin pelkkää hintaa, välilaskujen määrää tmv?

Yhtiöllä ei ole mitään väliä. Parasta palvelua olen saanut kyllä ihan muualla kuin Finnairilla, jonka lentoemännät on sieltä tylyimmästä päästä. Reitti ja hinta, aikataulu ratkaisevat.

Ei oikeastaan lentoyhtiö merkitse. Hinta pitää olla sopiva ja mulle ehkä tärkein asia on lentoajat. Jonkin verran mulle merkitsee myös se millä koneelle lennetään. Jostain syystä mä en oikein tykkää Embraereista, vaikka ei niissä oikeasti ole mitään vikaa. Meidän seuraavaan reissuun kuuluu lennot City Jetillä. Ennen lippujen ostamista mä googlasin arvostelut yrityksestä ja sitten ostin liput.

Mitä tuohon puhumiseen tulee henkilökunnan kanssa niin me ei olla sen kummemmin niiden kanssa juteltu. Tervehditty, tarjoilun osuessa kohdalle kerrottu mitä halutaan juotavaksi, sanottu kiitokset ja poistuessa koneesta sanottu moikka :)

Ei ole lentoyhtiöllä väliä, tosin mustalla listalla olevien yhtiöiden koneisiin en astuisi, mutta eipä niihin helposti Euroopassa pääsisikään, kun eivät saa käyttää kenttiäkään.

Tähän mennessä olen lentänyt ainakin kuuden eri lentoyhtiön koneilla.

Ei ole väliä muuten, mutta Easyjetiä karsastan. Ainakin sillä välillä, mitä eniten lennän, Easyjetin lento on usein tunnin tai kaksikin aikataulusta jäljessä. Ja kun se on muutenkin myöhäisiltalento, niin todella ärsyttävää.

Hinta, reitti ja aikataulutus on tärkeintä. Mieluiten valitsen jonkin muun kuin Finnairin.

Sama mieltä. Katselen juuri lentoja Oslosta Helsinkiin ja en jopa periaatteesta raaskii maksaa Finnair-lisää, nimittäin Blue1:llä tai SASillä pääsis esim. 20.1.2010 Helsinkiin 340-380 NOK ja sitten Finnairilla pitäisi pulittaa 3000 NOK. Aika iso hintaero 1h 25 min. ilmassa!
euron ja nokin suhde on jotain 7,9...

Lentoyhtiöllä EU:n kentilta ei ole väliä. Hinta ratkaisee aika pitkälle. Kaikki lentävät samanlaisilla koneilla ja samoilla standardeilla ja samat lennonjohdot niitä valvovat ja opastavat. Jos kielitaito on ongelma, niin lentomatkalla se on aika pieni osuus, jos aikoo ulkomaille mennä. Lentokentillä kun ei kuitenkaan ole suomenkielistä opastusta eikä juuri muuallakaan Suomen ulkopuolella. Tunti pari ei voi olla myöskään palvelun kannalta maailmaa kaatava asia. Lento on yleensä lyhyt ja jos sinä aikana pystyy vetämään palvelusta herneen nenään, niin peili on lähin tarkastelupaikka. Tietysti jos fisnkillä saa kolminkertaisella hinnalla huonoa palvelua, niin pitää miettiä. Toisaalta Finnairilta odotetaan jotain aivan erinomaista vain siksi, että se on suomalainen lentoyhtiö ja osataan suomeksi valittaa.

no eipä lentoyhtiöllä paljoa väliä ole. tietysti suosin joitakin, joista hyvä kokemus esim. sas, virgin atlantic. finnairistakin hyviä kokemuksia, mutta liian kallis, kun saman laadun/palvelun saa usein puolet halvemmalla joltain muulta yhtiöltä.

Ei ole väliä. Hinta ratkaisee ja jonkin verran myös lentoajat. Mieluummin saavun kohteeseen esim. klo 15 kuin klo 23.00. Mutta pääasia on hinta. Lennon kestolla ei niinkään ole väliä, viimeksi lennettiin Lontooseen Amsterdamin kautta ja matka kesti yhteen suuntaan noin 6 h sen suoran 3 tunnin lennon sijasta ja ei haitannut yhtään.

Ei ne Finskin lomalennot sen kummallisempia ole kuin minkään muunkaan, paitsi että esim. tunisialainen ja turkkilainen lentoyhtiö tarjoili ilmaiseksi limsaa.
09 jouluaattona tultiin Egyptistä takaisin Finnairilla, jouduttiin istumaan koneessa kentällä yli kaksi tuntia ennen kuin päästiin ilmaan, Finnairilla oli niin paljon joulumieltä että tarjoili kullekin matkustajalle lasillisen vettä... :D
Reittilennoista mie en sano mittään.

Jätän hyvin eksoottiset lentofirmat välistä kun reittiä suunnittelen, todennäiköisesti valitsen jonkun ison allianssin koneen. Mutta jos mulla on merkitystä reitillä ja lentomukavuudella, niin esim lippujen kirjoittaminen yhden firman kautta on ihan must (eli jos joku välillä bugaa, niin mut reititetään uudestaan), eli ne eksoottisemmat firmat jäävät kättelyssä pois (kaukoidän, afrikan, kiinan tms pienemmät firmat).

Mutta Fiskihän se ainoa vaihtoehto toki ei ole ja olen lentänyt useamman firman koneilla. Mutta yleensä siellä on joku etappi ollut finskillä tai blue1:sellä, kun Tampereelta ei monella eri firmalla pääse alkuun...

Jätän hyvin eksoottiset lentofirmat välistä kun reittiä suunnittelen, todennäiköisesti valitsen jonkun ison allianssin koneen. Mutta jos mulla on merkitystä reitillä ja lentomukavuudella, niin esim lippujen kirjoittaminen yhden firman kautta on ihan must (eli jos joku välillä bugaa, niin mut reititetään uudestaan), eli ne eksoottisemmat firmat jäävät kättelyssä pois (kaukoidän, afrikan, kiinan tms pienemmät firmat).

Kyllähän tuo toimii myös pienemmillä yhtiöillä ja joskus voivat olla osana lentomatkaa, siis jos ne lennot on samalla lipulla niin jos ensimmäinen lento myöhästyy niin saat uuden korvaavan lennon ja joskus myös hotellimajoituksen jos samalle päivälle ei enää saa lentoa.

Hinta ja mahdollisten välilaskujen määrä ratkaisee minulla. Jos kuitenkin esim. SAS ja Finnair antaisivat saman hinnan, valitsisin Finskin koska haluaisin vetää ns. kotiin päin. Paras lentoyhtö millä olen koskaan lentänyt on Singapore Airlines ja lentäisin sillä mielelläni enenmmänkin, mutta sielläpäin ei niin usein kuitenkaan tule käytyä.

Kyllähän tuo toimii myös pienemmillä yhtiöillä ja joskus voivat olla osana lentomatkaa, siis jos ne lennot on samalla lipulla niin jos ensimmäinen lento myöhästyy niin saat uuden korvaavan lennon ja joskus myös hotellimajoituksen jos samalle päivälle ei enää saa lentoa.

Ne firmat joita kutsun eksoottisiksi, eivät kyllä kuulu yleensä noihin allianceihin & code share-lentoihin.

Minustakin Singapore Airlines oli aivan mahtava palvelultaan ja ehdottomasti hyvää teetä :)

Viimeksi muokattu:
Ne firmat joita kutsun eksoottisiksi, eivät kyllä kuulu yleensä noihin allianceihin & code share-lentoihin.

Minustakin Singapore Airlines oli aivan mahtava palvelultaan ja ehdottomasti hyvää teetä :)

Te jotka korostatte palvelua, siis...mä olen varmasti vaatimaton asiakas, joka ei osaa kyllä ymmärtää palvelun päälle: kunhan pääsee perille, jaksaan itsekkin ostaa kupin kahvia omalla rahalla, jos mieli tekee, päivän lehtiä saa useammankin lentoyhtiön matkoilta. En muista että olisin käyttänyt matkustajan "etua" ja painamalla kutsu-nappula ollut suorakontaktissa lentoemännän kanssa - ehkä olen vuosien aikana oppinut lentokoneessa käyttäydymisen - en häiritsee muita ja yritän mah. mukavasti pärjätä lennolla, usemmiten nukkumalla tai lukemalla.

Okkei, yksi asia: asikaskortit ja palvelut sen edestä, harmittaa että esim. Norwegianillä matkustaessa ei saa kerää pisteita mutta eihän sekaan ole päätöksenteossa valintakriteeri.

Yhteistyössä