ollaanko köyhiä vai keskituloisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ljdo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

ljdo

Vieras
Eli ollaanko teidän mielestä köyhiä, keskituloisia vai jotain siltä väliltä?
Minun palkka 2050€/kk, miehen palkka n. 2600-3000€/kk

Perheeseen kuuluu 2 aikuista ja kaksi lasta, asumme pääkaupunkiseudulla.

Mietityttää vaan, että ollaanko oikeasti köyhiä, vai tuntuuko se vaan suiltä... :/

Tulonne ovat vähän alle keskimääräisen, Helsingin mittapuulla varmaan selkeästi alle. Mutta ainakin minulle köyhyys on vähän eri asia kuin pienituloisuus.

Jos on vaikkapa velaton omistusasunto tai reippaasti pääomatuloja, hankkii nuo mainitut tulot osa-aikatöillä nauttien runsaasta vapaa-ajasta ja mahdollisesti tuottaa ruokaa omavaraisesti, ei voi mielestäni puhua köyhyydestä vaan päinvastoin laadukkaasta elämästä.

[QUOTE="poikia3";22871135]No alle keskitulon teidän palkat jää, mutta ette te nyt köyhiäkään ole.[/QUOTE]

Mikä se keskitulo on?En äkkiseltään löytänyt kuin Urpilaisen pienituloisuus-jutun, mutta mistä löydän suomalaisten keskitulon?

no, mun mielestä ihan hyvin tienaatte
ainakin jos meihin vertaa
miehen aikuiskoulutustuki 1250
mun äippäraha 450
lapsilisä 100

tuolla maksetaan asuntolainaakin pois, eikä meillä viel olla puutetta mistään nähty. hassua kyllä ettei saada esim asumistukea kun ollaan liian hyvätuloisia. no enpä jaksais edes hakea. ei tartte kenenkään sanoa että valtion rahoilla eletään...

Tulonne ovat vähän alle keskimääräisen, Helsingin mittapuulla varmaan selkeästi alle. Mutta ainakin minulle köyhyys on vähän eri asia kuin pienituloisuus.

Jos on vaikkapa velaton omistusasunto tai reippaasti pääomatuloja, hankkii nuo mainitut tulot osa-aikatöillä nauttien runsaasta vapaa-ajasta ja mahdollisesti tuottaa ruokaa omavaraisesti, ei voi mielestäni puhua köyhyydestä vaan päinvastoin laadukkaasta elämästä.

niinpä. pienet tulot, pienet menot, enemmän vapaa aikaa...

niin juuri tuo keskitulo minuakin kiinostaisi. Mietityttää, että onko se muillakin "tavallista" työtä tekevillä ainaista kituuttamista, vai onko se oikeasti vain kiinni meidän elämän tyylistä... Tosin meillä ei ole edes autoa mikä söisi sitä rahaa. :/

1 aikuinen: 13 080e
1 aikuinen ja 1 lapsi alle 14 v.: 17 000e
1 aikuinen ja 2 lasta alle 14 v.: 20 920e
1 aikuinen ja 3 lasta alle 14 v.: 24 850e
1 aik., 2 lasta (14 v. ja 14-17 v).: 23 540e
2 aikuista: 19 620e
2 aikuista ja 1 lapsi alle 14 v.: 23 540e
2 aikuista ja 2 lasta alle 14 v.: 27 460e
2 aikuista ja 3 lasta alle 14 v.: 31 380e
2 aikuista ja 4 lasta alle 14 v.: 35 310e
2 aikuista ja 1 lapsi 14 - 17 v.: 26 150e
2 aikuista ja 2 lasta 14-17 v.: 32 690e
2 aikuista ja 2 lasta (alle 14 v. ja 14-17 v.): 30 080e
3 aikuista (esim. vanhemmat + yli 18 v. lapsi) 26 150e
4 aikuista (esim. vanhemmat + 2 yli 18 v. lasta): 32 690e

http://www.uusisuomi.fi/raha/47242-oletko-virallisesti-pienituloinen-katso-tulorajat

http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2009/05/29/tyossakayvat-tienaavat-keskimaarin-2-880-euroa/200913398/12?ref=lk_ts_om_1

Löytyi, en sitten tiedä onko tosta uudempaa versiota jossain...?

Meillä on pienemmät tulot eikä olla köyhiä :D Omaa asuntoa maksetaan, 2 autoa ja ikinä ei ole rahat loppunut kesken. Aina ollaan voitu tehdä ja ostaa mitä on haluttu. Säästötilikin on mihin laitetaan kuukausittain rahaa ja sieltä otetaan jos johonkin isompaan rahaa tarvii.

Öö, kun tuolla linkissä pienituloisuusraja 2 aikuiselle+ 3 alle 14v lapselle on 31380e niin tarkoittaako se vuosituloja yhteensä vai vuosituloja/aikuinen? En oikein tajunnu.

virallisesti ehkä keskituloisia, mutta mun mielestä ootte rikkaita, koska meidän perheeseen kuuluu 6 hlöä ja meillä tulot vain 2000e, täss on KAIKKI perheen tulot.

Jos ette ole pienituloisia kerran niin voisin nyt hyvin luulla, että keskituloisia, tai en sitten tiedä onko siinä pienituloisten jälkeen joku pieni-keskituloinen ja keski-keskituloinen ja suuri keski-tuloinen. :D

Alle keskipalkan, ainakin tilastojen mukaan.
Uskon että pärjäätte kuitenkin ihan ok.

Mulla on aika tarkkaan naisten keskipalkka, miehellä alle miesten keskipalkan.
Me asutaan Helsingissä, asunto on oma, auto ja vene löytyy jne.
Palkoilla pärjätään oikein hyvin kun ei ole enää velkoja.

Öö, kun tuolla linkissä pienituloisuusraja 2 aikuiselle+ 3 alle 14v lapselle on 31380e niin tarkoittaako se vuosituloja yhteensä vai vuosituloja/aikuinen? En oikein tajunnu.

luulisinpa että yhteensä. koska silloin kun mies oli töissä koko vuoden niin hänen palkkansa on tuo 30 000 noin. no mun vuositulot on mitä on mut jos kävisin töissä kuten normaalit ihmiset tekevät niin mehän oltais miljonäärejä...

joskus sitä mietitty et mitä sillä kaikella rahalla tekis jos ukko tienais sen melkein 3 tonnia ja minäkin edes 2 kuukaudessa... kun kuukauden menot on tuossa lyhennyksineen, laskuineen ja ruokineen 1000-1500€ sitä jäis ihan järjettömästi säästöön. vai kasvaako ne menot samalla. tiedä sitten.

Yhteistyössä