miksi jotkut on kateellisia jos joku saa esim.toimeentulotukee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja visa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä oon kateellinen siksi, että itse teen todella pienituloisena pätkätöitä ja samalla yritän puskea opintoja päätökseen. Olen ihan puhkiväsynyt ja tiedän köyhäilemään tottuneena, että toimeentulotuellakin mulla olisi varaa tasan kaikkeen mitä tarvitsen. Kaipaan niin lomaa, jota en tule aikoihin saamaan, että kadehdin jopa toimeentulotuen asiakkaita siitä että he saavat vain olla ja silti rahaa tulee sen verran mitä nyt peruselämiseen tarvitsee.

Itse en ole ollut vuosiin oikeutettu opintotukeen, mutten myöskään toimeentulotukeen, koska en ole nostanut opintolainaa. Työttömyystukea en tietenkään saa, koska olen opiskelija, joskaan opinnot eivät ole vuosiin paljoa edistyneet. Olen siis joutunut jatkuvasti käymään töissä, koska muuten en ole saanut rahaa mistään (lainarahalla en uskalla elää, eikä se kuitenkaan ole montaa sataa kuussa), pätkätyöläisenä ilman mitään normaaleissa pidemmissä työsuhteissa oleville kuuluvia lomia, jatkuvasti stressaten toimeentulosta seuraavan työpätkän loppuessa ja olen todella uupunut. Työpäivän jälkeen ja viikonloppuisin olen yrittänyt opiskella. Minulla ei ole toimeentulotukiasiakkaan vapaa-aikaa, muttei myöskään varaa tehdä juuri mitään, mitä hänellä ei olisi. Töissäkäynnistäkin kuitenkin tulee omat kulunsa verrattuna kotona olemiseen, lisäksi minulle tulee sairauden hoidosta välillä jopa useiden satojen eurojen verran omavastuita, jotka luultavasti huomioitaisiin ainakin osittain toimeentulotuessa, eli ne eivät veisi rahaa muulta elämiseltä ainakaan niin paljoa.

Toimeentulotukiasiakkaita enemmän kadehdin kuitenkin heitä, joilla on normaalisti palkatut pitkäaikaiset vakityöt ja joilla on niiden myötä oikeus viettää jokaisesta vuodestaan yhteensä liki 2kk jonkinlaisilla lomilla, joiden ajankohdan he tietävät ennakkoon ja joilta saa palata takaisin tuttuun ja varmaan työpaikkaan, ja päälle vielä mahdollisuus palkattomiin (joita omissa työpaikoissani ei ole ollut mahdollisuutta pitää). Tajuatteko, miten onnellisia olette?

[QUOTE="mä";22918079]Ovatko opiskelijatkin "pahoin epäonnistuneita ja nuorena syjäytyneitä" kun suuri osa saa muutaman kympin tt-tukea joka kuukausi? :D[/QUOTE]

Eihän opiskelijat saa toimeentulotukea. Saavat opintotukea ja sitten lainaa ja vasta sen jälkeen on oikeutettu toimeentulotukeen, jota ei yleensä kyllä saa, koska opintotuki + opintolaina itsessään ovat jo niin suuri tulo, että menee tuon toimeentulotukirajan yli.

[QUOTE="mä";22918139]Täällä ainakin saa todella moni, minä myös. Oletko nyt aivan varma, että JOKAINEN sun "laajasta kaveripiiristäsi" kehtaa sulle sanoa kasvotusten, jos joutuu turvautumaan tt-tukeen? Itse ainakin olen IRL hipi hiljaa asiasta, sen verran hävettävä asia tuo on. Onneksi ei tarvitse kauaa enää asioida ko. paikassa, noloa, hävettävää ja todella nöyryyttävää.[/QUOTE]

Miten on mahdollista saada toimeentulotukea? Opintoraha+asumislisä+opintolaina tekevät jo aika paljon. Saako tosiaan noiden lisäksi vielä sossusta rahaa, jos pyytää? :O

Olen hämmästynyt.

Elämäntapatyöttömille, jotka ei ota työkkärin tarjoamaa harjottelua/työtä/koulutusta vastaan (oli se kuinka turhaa vain) tulee sekä karenssit että toimeentulotuen leikkurit päälle (jopa 40% perusosasta, joka on yksinelävällä aikuisella n. 420e). Että ei niilläkään helppoa ole, jos ei oo osottaa miksi ei voi johonkin osallistua.

Olisi hauska kuulla, miten joku kaltaisesti itselleen perustelee sen, että juuri esim. toimeentulotuki kuulu oikeutetusti sinulle. Siis mikä se on se oikeuttava syy, mistä syystä toisten ihmisten on kustannettava sinunkaltaisten elämä?

[QUOTE="vieras";22918160]Mä oon kateellinen siksi, että itse teen todella pienituloisena pätkätöitä ja samalla yritän puskea opintoja päätökseen. Olen ihan puhkiväsynyt ja tiedän köyhäilemään tottuneena, että toimeentulotuellakin mulla olisi varaa tasan kaikkeen mitä tarvitsen. Kaipaan niin lomaa, jota en tule aikoihin saamaan, että kadehdin jopa toimeentulotuen asiakkaita siitä että he saavat vain olla ja silti rahaa tulee sen verran mitä nyt peruselämiseen tarvitsee.

Itse en ole ollut vuosiin oikeutettu opintotukeen, mutten myöskään toimeentulotukeen, koska en ole nostanut opintolainaa. Työttömyystukea en tietenkään saa, koska olen opiskelija, joskaan opinnot eivät ole vuosiin paljoa edistyneet. Olen siis joutunut jatkuvasti käymään töissä, koska muuten en ole saanut rahaa mistään (lainarahalla en uskalla elää, eikä se kuitenkaan ole montaa sataa kuussa), pätkätyöläisenä ilman mitään normaaleissa pidemmissä työsuhteissa oleville kuuluvia lomia, jatkuvasti stressaten toimeentulosta seuraavan työpätkän loppuessa ja olen todella uupunut. Työpäivän jälkeen ja viikonloppuisin olen yrittänyt opiskella. Minulla ei ole toimeentulotukiasiakkaan vapaa-aikaa, muttei myöskään varaa tehdä juuri mitään, mitä hänellä ei olisi. Töissäkäynnistäkin kuitenkin tulee omat kulunsa verrattuna kotona olemiseen, lisäksi minulle tulee sairauden hoidosta välillä jopa useiden satojen eurojen verran omavastuita, jotka luultavasti huomioitaisiin ainakin osittain toimeentulotuessa, eli ne eivät veisi rahaa muulta elämiseltä ainakaan niin paljoa.

Toimeentulotukiasiakkaita enemmän kadehdin kuitenkin heitä, joilla on normaalisti palkatut pitkäaikaiset vakityöt ja joilla on niiden myötä oikeus viettää jokaisesta vuodestaan yhteensä liki 2kk jonkinlaisilla lomilla, joiden ajankohdan he tietävät ennakkoon ja joilta saa palata takaisin tuttuun ja varmaan työpaikkaan, ja päälle vielä mahdollisuus palkattomiin (joita omissa työpaikoissani ei ole ollut mahdollisuutta pitää). Tajuatteko, miten onnellisia olette?[/QUOTE]

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Minäkin olen ollut tuollainen pätkätyöläinen, ei koskaan tietoa, että mitä tekee muutaman kuukauden päästä. en ole ollut kesälomalla moneen vuoteen, saati, että olisin koskaan ollut palkallisella lomalla. Mutta siltikään en ole kateellinen toimeentulotukiasiakkaille. Minulla ja myös sinulla on ihan yhtälainen mahdollisuus hankkiutua sille tuelle. Mutta jostain syystä et ole halunnut alkaa kokopäiväiseksi toimeentulotukiasiakkaaksi, enkä minäkään, vaikka se olisi mahdollista. Siksi en osaa olla heille kateellinen. Itse olen saanut toimeentulotukea kerran kesällä 2007 ja jo se oli tosi nöyryyttävää. Lähettää omat tiliotteet sinne muiden syynättäväksi. Tämän kerran lisäksi sain kesällä 2005 toimeentulotukea muistaakseni 2 tai 3 kertaa.

Mulle oltiin kateellisia, kun perin isäni aika ison omaisuuden ja nyt hänen kuolemansa jälkeen perin myös perheettömän tätini ison omaisuuden. Lapsilleni säästän nuo rahat.

[QUOTE="vieras";22918182]Miten on mahdollista saada toimeentulotukea? Opintoraha+asumislisä+opintolaina tekevät jo aika paljon. Saako tosiaan noiden lisäksi vielä sossusta rahaa, jos pyytää? :O

Olen hämmästynyt.[/QUOTE]

No ei todellakaan ainakaan Tampereella saa.

Jos käyttää kaikki tukikuukaudet ja nostaa kaikki lainat pois, voi saada hetken. Mutta jos ei valmistuminen ala silti häämöttää, niin kyllä ne alkavat patistella työttömäksi työnhakijaksi.

Tuo tosin minusta on epäreilua, koska noinhan tulot kasvavat, mutta velkaa ei kuitenkaan kerry kuten opintolainasta ja parhaassa tapauksessa saa vielä muutakin apua, johon opiskelijana ei missään tapauksessa olisi oikeutettu. Jotenkin reilumpaa olisi maksaa vain opintotuen verran. Kai se toimeentulotuella opiskeleva voi sitten lopun "ansaita" ottamalla lainaa siinä missä muukin opiskelija.

Juuri tuo lause on pielessä: ... ''otan vastaan, mikä on kuulunut''.
Kyllä se niin on, että ihmisen kuuluu elättää itsensä ja lapsensa. Ei mikään yhteiskunnan elätys kuulu kenellekään, ei se oli mikään oikeus ja kohtuus, jota käsi ojossa ollaan vaatimassa. Se on apu äärimmäisessä hädässä, ja silloin paikallaan.

On vain niin huonosti, että nykyisin on liuta ihmisiä jotka totta tosiaan ovat, kuten sanoit, hymy huulillaan ottamassa kädet ojossa vastaan sitä, joka kuuluisi hädänalaislle ihmisille - ei niille, jotka katsovat oikeudekseen nautiskella eduista edes yrittämättä elättää kunniallisesti itsensä, niinkuin aikuisen ja vastuullisen ihmisen tulisi. Se tekee toimeentulotuen ym sosiaalitukien varassa elämisestä häpeän, jota nämä hymyhuulet eivät edes tajua kantavansa.

Juuri näin! Mutta kato aina löytyy joku selitys ja syy on aina muissa, yhteiskunnassa, liian pienessä palkassa sitä tätä ja tota. Pelkkiä selityksiä laiskuudelle. Tommosia ihmisiä en edes pitäisi ystäväpiirissä. Aivan niin kuin joku on jo sanonut "loisia"

Olis hauska nähdä jos kaikki päättäisivät olla tekemättä mitää ja ottaa mitä heille "kuuluu" toisten taskuista. Ainoa este tolle on se, että joillakin on itsekunnioitusta sen verran että haluaa itse työllään huolehtia omasta perheestään ja näin voi elää pää pystyssä.

Huom tämä EI koske sellaisia jotka oikeasti ovat pakon edessä joutuneet ottamaan tukia vastaan. Tätä varten ne ovatkin eikä näitä loisia.

[QUOTE="vieras";22918151]taitaa ap:llä olla henkisiä ongelmia. joten säälittävän piikkiin menee kun ei selkotekstiä ymmärrä.[/QUOTE]

oi pikkunen, voin kertoa että en omista ongelmia :)
mutta sinulla on ja ISO ongelma, tuo tekstisi kertoo sinusta paljon....

Tiesittekös, jotkut toimeentulotukiasiakkaista käy töissä. Raadetaan paskaduunia paskalla palkalla, joka ei kuitenkaan riitä elämiseen.

Tiedän. Näitä ei todellakaan käy kateeksi, vaan niitä, jotka saavat sekä rahaa että vapaa-aikaa.

Tosin omakin palkkani on melkein aina ollut niin paska, että olisin oikeutettu toimeentulotukeen sen lisäksi, jos lopettaisin koulun kesken (josta en siis saa opintotukea tai mitään muitakaan tukia). Yritän nyt kuitenkin sinnitellä sen loppuun, vaikkei järjestelmä todellakaan milläänlailla palkitse näkemään vaivaa oman toimeentulonsa eteen.

[QUOTE="vieras";22918160]Mä oon kateellinen siksi, että itse teen todella pienituloisena pätkätöitä ja samalla yritän puskea opintoja päätökseen. Olen ihan puhkiväsynyt ja tiedän köyhäilemään tottuneena, että toimeentulotuellakin mulla olisi varaa tasan kaikkeen mitä tarvitsen. Kaipaan niin lomaa, jota en tule aikoihin saamaan, että kadehdin jopa toimeentulotuen asiakkaita siitä että he saavat vain olla ja silti rahaa tulee sen verran mitä nyt peruselämiseen tarvitsee.

Toimeentulotukiasiakkaita enemmän kadehdin kuitenkin heitä, joilla on normaalisti palkatut pitkäaikaiset vakityöt ja joilla on niiden myötä oikeus viettää jokaisesta vuodestaan yhteensä liki 2kk jonkinlaisilla lomilla, joiden ajankohdan he tietävät ennakkoon ja joilta saa palata takaisin tuttuun ja varmaan työpaikkaan, ja päälle vielä mahdollisuus palkattomiin (joita omissa työpaikoissani ei ole ollut mahdollisuutta pitää). Tajuatteko, miten onnellisia olette?[/QUOTE]

Mutta eihän toimeentulotukiasiakkaat saa "vain olla", työnhakijaksi pitää jokaisen kynnelle kykenevän ilmoittautua. Ja jos ei ilmoittaudu niin toimeentulotukea voidaan leikata jopa 40 prosenttia.

Yllensä näistä jotka saavat toimeentulotukea niin elävät jollakin kelan etuudella, ja teistä ei monikaan ymmärrä että niistä maksetaan veroa ja ISOA sellaista, moniko tietää esim.kelan verotuksen?
Että eivät kyllä toisten verorahoilla elele, hölmöä puuttua asioihin joista ei tiedä.

[QUOTE="vieras";22918313]Mutta eihän toimeentulotukiasiakkaat saa "vain olla", työnhakijaksi pitää jokaisen kynnelle kykenevän ilmoittautua. Ja jos ei ilmoittaudu niin toimeentulotukea voidaan leikata jopa 40 prosenttia.[/QUOTE]

Kyllä sillä 60% toimeentulotuen perusosasta pärjää nuukasti elämällä, koska sossu maksaa vuokrat kuitenkin, ja ymmärtääkseni myös tarveharkintaisesti pakollisia muita menoja, kuten lääkekuluja, siten että elämiseen jää se minimi. Sitähän ei sitten taas ymmärtääkseni ihmiseltä voi ottaa pois millään perusteella (paitsi tietysti, jos tulot nousevat)?

oi pikkunen, voin kertoa että en omista ongelmia :)
mutta sinulla on ja ISO ongelma, tuo tekstisi kertoo sinusta paljon....

Kato, surkeita marmatuksia eikä YHTÄÄN oikeutettua puolustusta edes. Yrittää vaan väittää vastaan. Ja kyllä SÄ omistat erittäin suuren ongelman nimittäin vääristyneen kuvan maailmasta. Muut sentään yrittää viimeiseen asti vaikka ei jaksaisi. Tiedän monia. Ja sun tapaiset sanonko mitkä vaan olettaa, että muut hoitaa sut ja sun lapses.
Kunniaton olet. En kestä edes lukea tätä ketjua enää.

Lähden tästä OMILLA rahoilla leffaan.

Yllensä näistä jotka saavat toimeentulotukea niin elävät jollakin kelan etuudella, ja teistä ei monikaan ymmärrä että niistä maksetaan veroa ja ISOA sellaista, moniko tietää esim.kelan verotuksen?
Että eivät kyllä toisten verorahoilla elele, hölmöä puuttua asioihin joista ei tiedä.

mitäs jos menisit mol:n sivuille sen sijaan että täällä kyselet kateudesta?

Tiedän kyllä, että kelan etuuksista menee paljon veroa, mutta ei se vero nyt sentään niin korkea ole, että sillä kuitattaisiin edes puolta tämän henkilön tukimenoista (puhumattakaan muista hänen aiheuttamistaan kuluista)...joten kyllä suurin osa toimeentulosta tulee kuitenkin muualta, kuin niistä omista verorahoista (jotka nekin ovat oikeastaan muiden verorahoja, kun niistähän se tuki alunperin on maksettu).

Opintotukien ja lainojen jälkeen voi saada sossusta rahaa (tai ei sitä lainaa oo pakko nostaa, se vaan lasketaan silti tuloksi, jopa silloin jos sen ottaa 2x vuodessa, jaetaan kuukausieriin ja se on voivoi jos sen tuhlaa hetkessä ja loppuajan on tili tyhjä). Mutta useimmiten tällöinkin pitää olla syy, kuten sairaus, miksi ei voi lisätuloja hankkia. Joissain kaupungeissa yleistasolla maksavat max kesäkuukausien vuokran, jos et kesätöitä saanut. Perheelliset on sitten oma joukkonsa.

Ja kyllä koen olleeni oikeutettu tt tuen saaja silloin kun sitä sain. Riittiköhän edes 3-4kk yksin asuvan perusosat pahimpina vuosina edes lääke ja hoitokuluihin, eli sen verran tuli sitä "ylimääräistä" tt tukea normaalin lisäksi. Enkä koe että on mun vikani jos päädyn väliinputoajaksi sen takia, että kelan byrokratia toimii niin etteivät itsekään kelassa tajua sitä byrokratiaansa ja miten asiat oikeasti menee, arvailevat vain.

Lisättäköön että en oo terve, opinnot kaatuu sairauksiin, nytkin ilmeisesti lähtee koulun lisäksi alakin vaihtoon, eli en todellakaan pahimpina vuosina olis voinut tehdä töitä. Seuraava ala onkin sitten jo hankala löytää ja keksiä, päälle löytyykö koulurakennusta missä voisin edes opiskella. Tosin yhteiskunnan elätti oon nytkin vaikka sossusta en rahaa saa, rahat pyörii kelan kautta. Eikä oo työkkärivelvoitetta eikä rahotus kaadu siihenkään jos opinnot kaatuu sairasteluun.

[QUOTE="vieras";22918319]Se teksti oli kyllä erittäin hyvin kirjoitettu, joten turhaan siinä arvostelet. :)[/QUOTE]

no suoraan sanottuna aivan hölmöläisen puhetta ja melko varmasti sinun tekstiä ;)

et todellakaan tiedä miten ihmiset yrittävät, sinä vain luulet tietäväsi.

Miksi omia etuuksiaan ei saisi hymyssäsuin ottaa vastaan, et kai sinä itkeä tihhuuta kun palkkaasi nostat?Pitäiskö toimeentulotukea saavan olla-anteeksi kun olen olemassa-asenteella.

Yhteistyössä