miksi jotkut on kateellisia jos joku saa esim.toimeentulotukee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja visa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä oon kateellinen siksi, että itse teen todella pienituloisena pätkätöitä ja samalla yritän puskea opintoja päätökseen. Olen ihan puhkiväsynyt ja tiedän köyhäilemään tottuneena, että toimeentulotuellakin mulla olisi varaa tasan kaikkeen mitä tarvitsen. Kaipaan niin lomaa, jota en tule aikoihin saamaan, että kadehdin jopa toimeentulotuen asiakkaita siitä että he saavat vain olla ja silti rahaa tulee sen verran mitä nyt peruselämiseen tarvitsee.

Itse en ole ollut vuosiin oikeutettu opintotukeen, mutten myöskään toimeentulotukeen, koska en ole nostanut opintolainaa. Työttömyystukea en tietenkään saa, koska olen opiskelija, joskaan opinnot eivät ole vuosiin paljoa edistyneet. Olen siis joutunut jatkuvasti käymään töissä, koska muuten en ole saanut rahaa mistään (lainarahalla en uskalla elää, eikä se kuitenkaan ole montaa sataa kuussa), pätkätyöläisenä ilman mitään normaaleissa pidemmissä työsuhteissa oleville kuuluvia lomia, jatkuvasti stressaten toimeentulosta seuraavan työpätkän loppuessa ja olen todella uupunut. Työpäivän jälkeen ja viikonloppuisin olen yrittänyt opiskella. Minulla ei ole toimeentulotukiasiakkaan vapaa-aikaa, muttei myöskään varaa tehdä juuri mitään, mitä hänellä ei olisi. Töissäkäynnistäkin kuitenkin tulee omat kulunsa verrattuna kotona olemiseen, lisäksi minulle tulee sairauden hoidosta välillä jopa useiden satojen eurojen verran omavastuita, jotka luultavasti huomioitaisiin ainakin osittain toimeentulotuessa, eli ne eivät veisi rahaa muulta elämiseltä ainakaan niin paljoa.