jano ei lähde vaikka kuinka jois vettä, mistä voi johtua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja janoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

janoinen

Vieras
mä olen aina ollut tosi huono juomaan. Olen pärjännyt hyvinkin vaikka vain lasillisella nestettä päivässä. En ole kokenut janon tunnetta ja siksi en ole muistanut juoda.

Viime aikoina olen kuitenkin alkanut tuntea janon tunnetta. Vähän liiankin kanssa. Janon tunne ei sammu ollenkaan. Juon lasillisen vettä, ei mitään vaikutusta. Ei toisen eikä kolmannenkaan jälkeen. Sit on lopetettava kun tulee huono olo kun maha täyttyy, janon tunne ei ole lieventynyt ollenkaan.

Usein sattuu ihan kurkkuun kun se on niin kuiva. Suussa on paha maku kun suu kuivuu niin täysin.

tätä on ollut reilun viikon nyt ainakin. Vaikka keho olisi ollut kuivumistilassa niin kai sen nyt tässä ajassa olisi pitänyt jo palautua kun joudun juomaan väkisinkin niin paljon? Inhottaa ku menee nukkumaankin niin saa juosta pissalla moneen kertaan ku yötäki vasten joutuu juomaan niin paljon..

onko kokemusta tai tietoa mistä tällainen voisi johtua?

Jos kroppa olis kunnolla kuivunut, esim. ketoasidoosin vuoksi, ei veden juominen korjaa tilannetta, vaan saattaa tarvita nesteytystä suonensisäisesti. Mut kyllä mullekin lähinnä diabetes tosta tulee mieleen, itte kun lapsena sairastuin, niin mieletön jano oli yks suurimpia oireita etukäteen.

Jos kroppa olis kunnolla kuivunut, esim. ketoasidoosin vuoksi, ei veden juominen korjaa tilannetta, vaan saattaa tarvita nesteytystä suonensisäisesti. Mut kyllä mullekin lähinnä diabetes tosta tulee mieleen, itte kun lapsena sairastuin, niin mieletön jano oli yks suurimpia oireita etukäteen.

Sokeritauti = Diabetes Mellitus. Itse ehdotin siis Vesitystautia.

Stressiä mulla kyllä on liiankin kanssa mut en ole kuullutkaan että voisi oireilla näin?

Vaikea ajatella että mulla olis yhtäkkiä diabetes puhjennut :o

Tää on tosi hankalaa kyllä. Kai se pidemmän päälle on lääkäriin mentävä. Täällä ei vaan ole enää omalääkäriä ja lääkäriin pääsy on tehty mahdollisimman hankalaksi. Ei paljoa huvittaisi mennä.

Sun pitää kiinnittää huomiota siihen, miten paljon juot päivän mittaan. Siis kolme lasillistahan on loppujen lopuksi vähän, mutta ei sitä kannatakaan juoda kerralla. Selvästi jostain nestehukasta on kyse. Se voi toki johtua jostain sairaudesta, kuten diabeteksesta. Sokerin ja suolan saanti pitää tarkistaa, molempien liika nauttiminen nostaa nesteen tarvetta. Myös virtsaamisen määrään pitää kiinnittää huomiota. Toki flunssakin voi aiheuttaa suussa ja nielussa sellaista kuivumisen tunnetta, jonka sitten tuntee janona.

"Terve ihminen pissaa paljon koska se juo paljon,
sairas ihminen juo paljon koska se pissaa paljon"

:D Hankalasti sanottu, mutta se pitää paikkansa. :D

Stressi kiihdyttää elintoimintoja. Minulla stressi aiheutti juuri tuota: kauhea jano koko ajan, vessassa ravaamista, ahdistusta että johtuuko jostain taudista. Kesti useita viikkoja, sitten alkoi helpottaa kun aloin suuntaamaan huomiota muualle ja huolehtimaan henkisestä levosta. Verensokeri toki kannattaa mittauttaa jos olo ei helpota. Mutta ainakin minulla oli janontunne psyykkistä.

Vesitystauti eli diabetes insipidus on antidiureettisen hormonin puutteesta tai vauriosta johtuva sairaus, jonka keskeinen oire on selvästi tihentynyt virtsanerityksen tarve. Vesitystautia (diabetes insipidus) ei tule sekoittaa sokeritautiin, jonka latinankielinen nimi, diabetes mellitus, on hyvin samantapainen, vaikka taudeilla ei juuri muuta yhteistä olekaan. Kyseessä on munuaisperäinen vesitystauti, jos sen aiheuttaa puute hormonin vaikutuksesta munuaisiin.

Vesitystautiin liittyy polydipsia, runsas juomisen tarve, jonka selittää runsaan virtsanerityksen aiheuttama vedenhukka. Juomisella potilas välttää elimistön kuivumisen, jonka sairaus muuten aiheuttaa. Virtsaa eritetään poikkeuksellisen paljon niin päivällä kuin yölläkin. Joskus potilaan päivittäin erittämä virtsamäärä on yli 10 litraa. Sairautta esiintyy sekä perinnöllisenä että hankinnaisena. Jälkimmäisessä tapauksessa se puhkeaa vasta myöhemmällä iällä.

Vesitystaudin yleisimmät syyt ovat antidiureettisen hormonin puute tai vaikea toimintakyvyn heikkeneminen. Sairauden voivat aiheuttaa myös esimerkiksi kasvain aivonpohjassa, tulehdussairaus tai munuaistauti.

Vesitystautia voidaan hoitaa. Hoitomuotona käytetään desmopressiiniä, synteettistä antidiureettista hormonia, joka yleensä annetaan potilaalle nenäsumutteen muodossa. Tätä ei kuitenkaan käytetä, jos sairaus on munuaisperäinen.

Vesitystauti – Wikipedia

nyt parani jo hiukan lähdeviite :D

Ja oli Wikissä ihan sama, lähde siis. Artikkeli vain hieman helppolukuisempi palstan tarkoituksia varten Wikissä. Mulle ihan sama mistä ihmiset sen tietonsa nappaavat, mutta kun tässä ketjussa ajauduttiin ajattelemaan paljon epätodennäköisempiä aiheuttajia, oli aika lyödä oireita yms. laajemmalti pöytään.

Valtavaa janontunnetta aiheuttaa myös hivenaineiden/vitamiinien puutostilat. Jos vaatii keholtaan paljon esim. laihduttaa, nukkuu huonosti, imettää, urheilee ja syö harvoin tulee herkästi jano ja kuiva tunne suuhun, joka ei lähde vain juomalla. Em. tekijät aiheuttavat stressitilan keholle. Minulla myös imetystä ja haastan itseäni kovasti ja jano sen mukaista. Minulla ei ole diabetestä. Itselläni myös kerran menetettyäni yli litran verta traumaattisesti oli jatkuva jano. Verensiirron jälkeen jano katosi kuin seinään.

Yhteistyössä