3,5 v ei suostu tekemään kakkaa pottaan, neuvoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
pissat on tehny jo pitkään pöntöllle mutta kakka tulee aina housuun, ei suostu istumaan potalle eikä pöntölle! Olisko kellään neuvoja miten homman sais onnistumaan?

Helpottaa ajan myötä, tuossa vaiheessa se ei tietenkään helpota.. Meillä sama. Alkoi kakkaamaan pönttöön vasta juuri ennen kuin meni isojen ryhmään päiväkodissa (3v2kk). Vieläkin on ujokakka eli päiväkodissa käy TODELLA harvoin pöntöllä kakalla.

Huolehdi siitä että kakka ei ole kovalla. Palkintoja siitä, että edes yrittää pönttöön tai pottaan kakkaamista. Älä pakota, jos lapsi ei millään suostu.

onko tarrat kokeiltu? (tai muut palkinnot)
meillä mun mies lopulta sai pojan kakkaamaan pönttöön kun houkutteli sen "raivo kakkaamaan" eli siellä ne istui vessassa ja murisi :D
tarroilla sitten saatiin homma sujumaan ihan rutiinilla, joskus auttoi myös jätski

Ostin lapselle yhtä lelusarjaa jossa pieniä osia ja sai sieltä paketista aina yhden jutun leikkeihinsä pienestäkin kakasta. Siitä sitten tuli into vessassa käymiseen ja loppui nopeasti housuihin kakkaaminen ...
Esim. pikkuautoja, legoja, muumihahmoja, karkkipussista karkin tms.

En tiedä onko hyväksyttyä tuo lahjonta, mutta meillä toimi ja olen tyytyväinen.

Meillä auttoi puhe tuohon reilu pari vuotiaalla. Eli kerroin ettei housuun tehdä kakkaa vaan pönttöön. Yritti kerran piiloon mennä housuun kakkaamaan ja hermostuin ja kysyin melko tiukasti, että etkö muka tiedä että kakat tehdään pönttöön eikä housuun. No se oli kerrasta se. Aina tulee pottaan/pönttöön. Ja on muutenkin kuiva.

Niin ja siis selvennyksenä: alkoi kuivaksioppimisen jälkeen tehdä yhtäkkiä kakkoja housuun.. niin sillon tein puheella selväks ettei housuun kakita.

Eiks muilla ymmärrä lapset puheesta?

[QUOTE="vieras";22924868]housuun, ei käytä enää vaippaa[/QUOTE]

Eikö lasta itseään ala häiritsemään jos housut on kakassa?
Onko lasta ohjattu potalle tilanteessa missä kakat on jo housussa tai jos huomataan että lapsi alkaa työntämään sitä kakkaa housuun?
Onko lapselle puhuttu kannustavasti potalle kakkaamisesta?

[QUOTE="vieras1";22924799]Ostin lapselle yhtä lelusarjaa jossa pieniä osia ja sai sieltä paketista aina yhden jutun leikkeihinsä pienestäkin kakasta. Siitä sitten tuli into vessassa käymiseen ja loppui nopeasti housuihin kakkaaminen ...
Esim. pikkuautoja, legoja, muumihahmoja, karkkipussista karkin tms.

En tiedä onko hyväksyttyä tuo lahjonta, mutta meillä toimi ja olen tyytyväinen.[/QUOTE]

Lisäys: Lapsi näki heti palkkiojuttunsa ja mainitsin siitä MONTA kertaa päivän aikana, niin lapselle tuli halu saada lahjansa.
Pytyllä voi kehoittaa pieraisemaan, niin sillä konstillä se kakka voi tulla helpommin.

Varmaan ei ole kaikkein hyväksyttävin neuvo, mutta annoin ottaa pienen tuolin potan eteen pöydäksi ja siihen jotain leluja (pikkuautoja tms.) ja annoin leikkiä potalla. Viihtyy tosi hyvin :-)

Eiks muilla ymmärrä lapset puheesta?

No ei meillä ainakaan ole ymmärtänyt, tosin puheen kehityksen viivästymä ja jotain ADHD-tyyppistä hänellä on ollut. Nyt 3,5-vuotiaana kyllä jo menee kakalle potalle ihan itse, mutta ei sano mulle milloin kakka on tullut! Ei siis odota mua pyyhkimään, pesemään käsiä tms, vetää vaan housut jalkaan kakkaseen pyllyyn ja menee jatkamaan leikkejään, jos en satu just silloin huomaamaan et hän kävi kakalla. Ja ei tahdo puhe mennä perille, että pitää sanoa äitille ja pyyhkiä pylly ja pestä kädet! Huoh.

[QUOTE="myy";22925215]Mistä nää pelot tms. kakkaamisen suhteen vois johtua?? Sama ongelma meilläkin.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä tosiaan maailman luonnollisin asia alkaa joka toisella 3 -vuotiaalla olla ongelma?
Ei vaikuta kuitenkaan siltä että tuo aiheutuisi liian aikaisin aloitetusta siisteyskasvatuksesta, eli veikkaan liian myöhäistä asiaan puuttumista.

Mä en osaa ap:ta auttaa, muuta kuin kertomalla esimerkin kaverini lapsesta. Hän kävi normaalisti potalla, teki molemmat hädät sen kummemmin nurisematta. Kerran sitten n. kolmevuotiaana sattui vatsa olemaan sen verran kovalla, että kakkaaminen oli sattunut. Tästä oli seurauksena se, että hän ei suostunut kakkaamaan pottaan yli vuoteen ja kaverini oli tästä aivan hermona kokeillen kaikki mahdolliset ja mahdottomat metodit saadakseen lapsen taas potalle. Mikään ei auttanut, tilanne vain paheni jos lapselle ei laitettu vaippaa. Jos vaippaa ei laitettu lapsi panttasi kakkaa, joka taas aiheutti ummetusta.

Lopulta ongelma meni ihan itsestään ohi. Nämähän on yleensä korvien välissä nämä kakkausongelmat, ei niihin välttämättä ole mitään ratkaisua kuin aika.

Helpottaa ajan myötä, tuossa vaiheessa se ei tietenkään helpota.. Meillä sama. Alkoi kakkaamaan pönttöön vasta juuri ennen kuin meni isojen ryhmään päiväkodissa (3v2kk). Vieläkin on ujokakka eli päiväkodissa käy TODELLA harvoin pöntöllä kakalla.

Huolehdi siitä että kakka ei ole kovalla. Palkintoja siitä, että edes yrittää pönttöön tai pottaan kakkaamista. Älä pakota, jos lapsi ei millään suostu.

Mäki kävin vaan kerran tarhassa kakalla ja pidätin kotiin asti

Yhteistyössä