Neuvolan suhtautuminen yksinhuoltajiin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksiäiti

Vieras
Neuvolassa terveydenhoitaja totesi minulle, että koska olen yksinhuoltaja, minulla kuuluukin olla normaalia rankempaa.

Ja tämän kommentin sain, koska valitin väsymystä ja sitä, että vauvani vain huutaa. Ihan oikeasti, vain huutaa. Kerroin terveydenhoitajalle, miten rikkonaisia meidän yöt on jne. mutta hänen neuvonsa oli vain, että minulla kuuluukin olla rankkaa, koska olen yksinhuoltaja.

Nyt vauvallani on todettu sata ja yksi allergiaa ja huudot vähän jo vähentyneet. Huomenna pitkästä aikaa taas neuvola, taidanpa jättää väliin!

Millaisia kokemuksia muilla yksinhuoltajilla neuvoloista??

No vähän samat jutut olen minäkin kuullut, mutta tavallaan toisin päin :D Ikinä ei ole mennyt kaaliin se, että minulla EI ole rankkaa, vaikka yksinhuoltaja olenkin.

Muhun on suhtauduttu mielestäni hyvin. Mutta mä luulen, että niillä tädeillä on helpompi suhtautua paremmin, jos kyseessä on nuori yksinhuoltaja kuin vähän vanhempi. Nuorelle sallitaan virheiden tekeminen, vanhemmalle ei.

[QUOTE="vieras";22943921]No et jätä väliin, vaan hoitaja tarkistaa lapsen ja sinä et kerro mitään omista asioistasi. Vaihdat toiseen seuraavaksi kerraksi.[/QUOTE]
Siis siksi näin, että siitä ei saa lyömäasetta sinua vastaan. "Jätti tulematta neuvolaan, ei edes ilmoittanut ajoissa".

No en minä vaan neuvolaa väliin jättäisi. Kertoisin vaan että huudon syy selvisi: oli paljon allergiaa, ehkä tämä tästä helpottaa.
Toteaisin varmaan myös, että tosiaan varsin ikävää, että sanoi noin aikaisemmin.

Meillä terkka on ainakin suhtautunut tosi hyvin, onhan se kysellyt että onko tukijoukkoja ja kun olen sanonut että sellaisia löytyy, niin eipä ole sen myötä mitään sanonut enää.

Vauvan ekassa lääkärineuvolassa, lääkäri kysyi, että tekeekö isä paljon töitä, kun tuli puheeksi, että minä hoidan lapset ihan yksin, niin kun vastasin, että isä ei asu enää edes meidän kanssa, niin lääkäri meni ihan vaikeaksi ja ei oikein tiennyt mitä olisi sanonut. Aikansa se siinä mumisi jotain ja sitten se kysyi mun tukijoukoista.

[QUOTE="vieras";22943968]No en minä vaan neuvolaa väliin jättäisi. Kertoisin vaan että huudon syy selvisi: oli paljon allergiaa, ehkä tämä tästä helpottaa.
Toteaisin varmaan myös, että tosiaan varsin ikävää, että sanoi noin aikaisemmin.[/QUOTE]
Juuri näin. Tämä on oikeanlaista jämäkkyyttä. Ei saa antaa kävellä päältä.

Terveydenhoitaja nimenomaan huolehtii KOKO perheen hyvinvoinnista, oli kyseessä yh perhe tai sateenkaari mikä hyvänsä. Ja tämä koskee sekä ÄIDIN että vauvan hyvinvointia. Kun äiti voi hyvin, jaksaa hän hoitaa vauvansakin :) Ei terkkariksi hakeudu sellaisia joilla ei oo "palikat päässä" kohdallaan.

Terveydenhoitaja nimenomaan huolehtii KOKO perheen hyvinvoinnista, oli kyseessä yh perhe tai sateenkaari mikä hyvänsä. Ja tämä koskee sekä ÄIDIN että vauvan hyvinvointia. Kun äiti voi hyvin, jaksaa hän hoitaa vauvansakin :) Ei terkkariksi hakeudu sellaisia joilla ei oo "palikat päässä" kohdallaan.

Mutta osaako nykyjään nämä "vanhat tekijät" suhtautua yksinhuoltajiin tai vaikkapa sateenkaariperheisiin? Meidänkin terveydenhoitaja on lähemmäs eläkeikää, ja ihan vain hänen iän vuoksi olen antanut monet kommentit anteeksi..

Sekoitat hienot tavoitteet käytäntöön. Niillä ei juuri ole toistensa kanssa tekemistä.

No vähän samat jutut olen minäkin kuullut, mutta tavallaan toisin päin :D Ikinä ei ole mennyt kaaliin se, että minulla EI ole rankkaa, vaikka yksinhuoltaja olenkin.

Terkkari ei vaan halunnut uskoa, että esikoinen nukkuu ja syö hyvin, vaan yritti ihan keksimällä keksiä ongelmia meille. Kun ei muuta keksinyt, niin vähintään kyseli että onko minulla synnytyksen jälkeinen masennus vaikka lapsi oli jo 2v...

Sä oot kertonut ton jutun täällä palstalla aiemminkin?

Ja mä käsitän sen niin, että terveydenhoitaja tarkoitti sitä, että koska olet yksinhuoltaja on luonnollista että sulla on rankempaa..

Ja ei, et tietenkään jätä menemättä vaan viet vauvasi tarkastukseen. Ei sun sille th:lle tarvitse kertoa sun asioita ja jos oikeesti ottaa päähän, pyydä ihmeessä uusi th. Se onnistuu, mutta sitä pitää pyytää kirjallisesti.

Hmm... Olin sattuneesta syystä "yksinodottaja", ja äitiysneuvolassa eka kertaa käydessäni terkkari sitten kyseli fiiliksiäni raskauden suhteen. Kerroin ajatusteni olevan positiiviset, ja että vauva on toivottu. Näin myös oli. Terkkari kuitenkin käänsi asian näin "Paremminkin vois sanoa, että sua ei haittaa... niin, kun olet kuitenkin yksinodottaja."
Hämmennyin kommentista, enkä oikein tiennyt, mitä vastata. Myöhemmin kotiin mentyäni kihisin itsekseni, että miksi ihmeessä mua olisi pitänyt/pitäisi haitata, että olen raskaana? Ja että jos mua olisi raskaus jotenkin "haitannut", niin olisin varmaan hakeutunut sitten jonnekin muualle, kuin iloisissa tunnelmissa äitiysneuvolaan asioimaan.

Meillä on ainakin lasten koululla sellainen täti terkkarina, joka elää jotain 50-lukua. Sen nyt vaan näkee päältä. Jää toivottavasti kohta eläkkeelle.

Hammashoitaja yhtä hullu. Samanlainen. Vaikka on varmaan muakin 10 vuotta nuorempi, ellei 20 vuotta nuorempi. Se ei antanut lapseni ottaa hammasharjaa, jonka olisi halunnut, kun se oli kuulemma poikien hammasharja.

[QUOTE="Vieras";22944278]Hmm... Olin sattuneesta syystä "yksinodottaja", ja äitiysneuvolassa eka kertaa käydessäni terkkari sitten kyseli fiiliksiäni raskauden suhteen. Kerroin ajatusteni olevan positiiviset, ja että vauva on toivottu. Näin myös oli. Terkkari kuitenkin käänsi asian näin "Paremminkin vois sanoa, että sua ei haittaa... niin, kun olet kuitenkin yksinodottaja."
Hämmennyin kommentista, enkä oikein tiennyt, mitä vastata. Myöhemmin kotiin mentyäni kihisin itsekseni, että miksi ihmeessä mua olisi pitänyt/pitäisi haitata, että olen raskaana? Ja että jos mua olisi raskaus jotenkin "haitannut", niin olisin varmaan hakeutunut sitten jonnekin muualle, kuin iloisissa tunnelmissa äitiysneuvolaan asioimaan.[/QUOTE]

Huh huh, olisin varmaan sinuna sanonut siinä tilanteessa kyseiselle terkkarille pari valittua sanaa.

Mun esikoinen sai alkunsa vahingosta ollessani 18v. Kun pähkäilin aborttia ja päädyin pitämään lapsen, vanhemman puoleinen terveydenhoitaja sanoi vilpittömästi, että olen onnellinen tästä päätöksestä ja oli mun tukena koko raskausajan ja niin kauan kuin oli meillä hoitajana. Kun sitten kolmatta odottaessani "aikuisiällä" jäin yllättäen yksin, sain neuvolasta taas aivan loistavaa palautetta ja tukea. Luultavasti jo se neuvolan tuki pelkästään sai mut jaksamaan. Mä tiesin ja tiedän vieläkin, että jos tuntuu, että alkaa maa pettää jalkojen alla, niin soitto neuvolaan ja varmasti saan apua.

Yhteistyössä