Kyllä nykyajan lapset ovat hemmoteltuja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taimi 102
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taimi 102

Vieras
Ollessani jouluna lapsenlapsenlapseni luona kylässä katselin ihmeissäni kuinka hänen lapsensa saivat jokainen ainakin 20 lahjaa, joissa oli vaikka minkälaisia ihmeellisiä leluja. Kyseisillä lapsilla on jokaisella huoneensa aivan täynnä leluja, 4v tyttärelläkin on ainakin 1000 pehmolelua ja nukkea ja niitä leluja on silti myös kaikki muut paikat täynnä, olohuone, keittiö, eteinen, kaapit jne. Eivätkä nämä lapset edes välitä leluistaan yhtään, jos joku lelu katoaa niin sitä ei edes huomata tai jos jokin lelu menee rikki, niin heti mennään ostamaan uusi ja vielä hienompi lelu. Silti kyseiset lapset valittavat koko ajan että heillä on tylsää vaikka he istuvat valtavien leluvuorten keskellä. Ei minun lapsuudessani ollut sellaista. Minullakin oli lapsena vain yksi lelu, isän noin 15cm pitkästä päreestä vuolema nukke, jolle oli hiilellä piirretty kasvot ja äiti oli jostain vanhoista kankaanpalasista tehnyt sille vaatteita. Vaikka silloin minulla oli vain tuo 1 lelu niin silti ei koskaan aika tullut pitkäksi, tosiasiassa ei sitä edes ehtinyt paljon leikkiä, koska ihan siitä lähtien kun kävelemään opin niin töitä jouduin tekemään, esim. pesemään pyykkiä, lakaisemaan lattioita, lypäsämään, pesemään ja ruokkimaan lehmiä, hoitamaan hevoisia, kanoja, sikaa, lampaita ja muita eläimiä, kantamaan vettä järvestä sisälle pirttiin, navettaan tai saunaan, pilkkomaan puita, opettelemaan ruoanlaittoa, tiskaamaan astioita, hoitamaan pikkusisaruksia jne. Jo 4-vuotiaana isän ollessa savotassa ja äidin toipuessa saunassa synnytyksestä minä tein kaikki kotityöt, hoidin 3v ja 2v pikkuveljiä, äitiä ja vauvaa, koska äiti oli synnytyksen jälkeen monta viikkoa aika heikko sairastuttuaan lapsivuodekuumeeseen.

Minä ja sisarukseni jäimme orvoiksi kun minä olin 8v. Siitä lähtien jouduimme kiertämään talosta taloon kerjäämässä ruokaa ettemme olisi kuolleet nälkään. Ruokaa emme saaneet juuri koskaan, pelkkää piiskaa vain. Eikä meillä ollut edes sitä yhtä lelua, hyvä jos edes vaatteita oli. Sitten jouduin asumaan erään rikkaan, mutta ilkeän perheen luokse, jossa minä tein aivan kaikki työt, jopa pyyhin perheen isännän takapuolen kun hän ei viitsinyt tehdä sitä itse ulostettuaan.

niinhän ne on, mutta kaikki onkin riippuvaista vanhemmista! Ei niistä lapsista itsestään tule hemmoteltuja. Nykyään aikuiset ovat niin laiskoja, että eivät enää käy lastensa kanssa ulkona leikkimässä...ym

Tavaramäärästä samaa mieltä, mutta haluaisitko ap että lapsenlapsillasi olisi samanlainen lapsuus kuin sinulla?

Lasten elämä on toisella tavalla vaativaa kuin ennen. Nykyään lapset eivät enää tee tilan töitä ja hoida nuorena sisaruksiaan, mutta esim. suorittamispaineet ovat niskassa jo päiväkoti-ikäisinä.

Lapuus pitää lapsella olla ja siihen pitäisi kuulua sopivasti vastuunoton, kotitöiden jne. harjoittelua. Mutta tuskin kukaan haluaisi palata aikaan, jolloin pienetkin lapset olivat työvoimaa...eihän?

En jaksanut lukea. Minäkin vuonna 1872 hiihdin 3m hangessa yöt ja päivät kouluun 478pv vuodessa aina ylämäkeen, tuulta 60m/s suoraan pohjoisesta ja perillä sain raipasta kun en koskaan ollut enempää kuin puoli tuntia aiemmin koululla. Sellasta se elämä kato on.

[QUOTE="vieras";22956929]:D

Unohdit käpylehmät ja pilkkutaudin.[/QUOTE]

Ei me saatu leikkiä edes käpylehmillä, jos isä näki tuli remmistä ja poltti kävyt ja koko metsän ettei tullut lisää käpyjä. Sairastanut tietenkin olen joka ikisen taudin minkä maa päällään kantoi, ruttokin vaivasi 57 vuotta. Oi voi, mut elämä on.

[QUOTE="alma";22957011]Ja sudet ulvoivat kintereillä ja korppikotkat liitelivät yläpuolella.[/QUOTE]

Aina oli joku villieläin lahkeessa kiinni, karhujen kanssa piti tapella monta kertaa matkalla, olihan kouluun 168km matkaa ja kotiinpäin tuplat. Korppikotkia päivysti aina yläpuolella, odottivat vain että joku tipahtaa matkasta, heti kimppuun.

meidän tädit oppi lypsämään kuusivuotiaina ja siitä lähtien tytöt lypsi ja ruokki lehmät ennen kouluun lähtöä ja navettaan mentiin taas koulun jälkeen. kukaan ei marmattanut, oli selvää että vanhempia autetaan.
nykyajan hirviöt lorvii kylillä eivätkä tee yhtään mitään. tiskikonettakaan ei tyhjennetä jos äippä ei anna 20 e.

Ja hoidin kaikki äitini siaryúsket, pyykkäsin, vaatetin, kitkin ja huolehdin naapurin karjasta ympäri vuoden ja ympäri vuorokauden, vain kuravelliä sain syödäkseni ensimmäiset 23 vuotta- Sitten jätin kaiken ja muutin. Sen takia sairastuin, sain infarktin ja nyt rasitan valituksellani kaikkia kanssaihmisiä, satunnaisia vastaantulijoita, viranomaisia ja tuntemattomia. Kyllä- menen ja unhoitan itseni viimeiseen tuonelan virtaan.