kun mä huomenna menen TAAS terveyskeskukseen, tuon yskivän lapsen kanssa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

keppälerttu

Tunnettu jäsen
02.08.2005
18 153
53
48
niin kertokaas mitä kaikkea mä "käsken" siellä lääkärin tutkimaan..

edellisen kerran kun tuo yski noin tolkuttomasti pitkän aikaa (yskä siis lakkaa aina esim viikoksi, ja sit palaa ) siltä löytyi keuhkoista varjostumia, oli sairastanut oireettomana keuhkokuumeen..

eli keuhkokuvat, allergiatestit, astmakokeet..muita ehdotuksia??

(ja joo, menen sen kanssa sit yksityiselle jos tuolla ei mitään tehdä..meillä on välillä ollut hyviä lääkäreitä, välillä vähän vähemmän hyviä, joten käyn nyt kuitenkin ensin tk:ssa )

Viimeksi muokattu:
Oireeton keuhkokuume paranee itsestään,eikö? keuhkot käsket kuunnella ja muut perus jutut...pitääkö lapsesta väkisin jotain vikaa löytää??? Nyt vain sattuu olemaan paljon pöpöjä liikkeellä...yskä lähtee yskimällä!!! meillä ainakin koko talvi mennyt niin että kun vanhasta taudista päästään viikon päästä tulee uus...kaks viikkoo taitaa olla pisin terve kausi,enkä mä oo huolissani...

Ihanaa olis jos se menis noin mut mulla ei ainakaan kertaakaan ole onnistunut tuollainen lääkärin "käskyttäminen" :D Eikä meidän tk:ssa ainakaan voida muuta tehdä kun ottaa pika crp. Lähetteen saa sitten keskussairaalaan jos tarvetta on, ja sitä ei helpolla saada.

Keuhkokuvan jättäisin kyllä omiltani väliin, ellei lääkäri sitä ehdottoman tärkeänä pidä.

Mä pyytäisin tsekkaamaan tulehdusarvot ja happisaturaation, ja tottakai kuuntelemaan keuhkot.

Jos yskä on toistuvaa niin pyytäisin lähetteen astma- ja allergiatutkimuksiin, mutta ei sillä minusta kiirettä ole.

Oireeton keuhkokuume paranee itsestään,eikö? keuhkot käsket kuunnella ja muut perus jutut...pitääkö lapsesta väkisin jotain vikaa löytää??? Nyt vain sattuu olemaan paljon pöpöjä liikkeellä...yskä lähtee yskimällä!!! meillä ainakin koko talvi mennyt niin että kun vanhasta taudista päästään viikon päästä tulee uus...kaks viikkoo taitaa olla pisin terve kausi,enkä mä oo huolissani...

ei ne varjostumat sieltä viimekskään itsekseen lähteneet, vaan antibiootti kuurilla..
ja kun meillä ei ole ollut mitään tautia, siis ei kuumetta, korvatulehdusta tms, vaan yskä mikä haittaa nukkumista öisin, ja hoidossa ei kukaan muukaan saa päiväunia nukuttua ku 5v yskii keuhkojaan pihalle.

muoks, osaan kirjoittaa.com

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;22980094:
ei ne varjostumat sieltä viimekskään itsekseen lähteneet, vaan anitbiootti kuurilla..
ja kun meillä ei ole ollut mitään tautia, siis ei kuumetta, korvatulehdusta tms, vaan yskä mikä haittaa nukkumista öisin, ja hoidossa ei kukaan muukaan saa päiväunia nukuttua ku 5v yskii keuhkojaan pihalle.

Eiks toi nyt kuitenkin kuulosta ihan flunssalta??? Ei meilläkään joka taudissa kuumetta ole tai korvatulehdusta tms...vaan ihan perus flunssaa hiukka ehkä nuhaa ja kova yskä tai toisin päin...
Nukkumaan mentäessä pari tyynyä päällekkäin niin helpottaa oloa ja muutkin saa nukuttua!
Huolestuttavampaa se olis jos olis esim jatkuvaa kuumeilua...
Niin ja tosiaan jos kuuntelemalla keuhkot on puhtaat ei kyllä ehdoin tahdoin kannata vaatia että lastasi (turhaan) kuvattaisi,sehän ei kuitenkaan ihan terveelistä ole...

käväs tuossa vieraita ni häippäsin hetkeksi:D

tää yskä on nyt talvella ollut taas pahempi, mut sellaisena on/off yskänä jatkunut kesästä asti, mitä enemmän pakkasta, sitä pahempi yskä.
ventoline auttaa toisinaan, viimeks ku käytiin lääkäri käski sitä ottaa, mut kun sit lääke loppui (unohdin pyytää uuden reseptin ) ni toinen lääkäri ei sitä sit suostunut kirjoittamaan.
on ollut jo aiemmin lääkärin (ku vaan muistais kuka niistä se oli..) kanssa, et jossain vaiheessa allergia testeihin tms, kun tää on kuitenkin vaivannut jo muutaman vuoden.

vanhemmalla tytöllä oli pienenä samanlaista vaivaa, sillä vaan oli aina selkeästi ensin joku flunssa, ja sit pitkittynyt yskä sen jälkeen, tällä lapsella taas se yskä tulee ja menee, yhden päivän yskii 24/7 ja sit on taas pari päivää ettei yski ollenkaan..

no, ehkä huomenna ollaan viisaampia.

niin, ja edellisellä kerralla keuhkoista ei kuulunut rohinoita, mut vanhempi lääkäri pisti sy ilti verikokeisiin ja keuhkokuviin, ja sit löytyi ne varjostumat. tuskin ne varjostumat kuitenkaan ihan haitattomat on..

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;22986367:
niin, elikkäs lääkärissä käyty, ensiavuksi inhalaattorilla ventolineä, lähete lastenlääkärille astmakokeisiin.

Sama juttu täällä 5 v pojan kanssa. Hänellä kyllä rajujen yskänkohtausten aikana kuuluu selkeää vinkumista keuhkoista, ja astmadiagnoosi on jo saatu, mutta ensi viikolla (tai sitä seuraavalla, pitänee etsiä kalenteri jostain...) ollaan menossa lasten ja nuorten polille tarkempiin tutkimuksiin ja kunnollista hoitotasapainoa hakemaan. Siihen saakka kotikonstina Ventolineä, tai päivystykseen hakemaan maskista Ventolineä.

Onko teillä astmaa suvussa?

Sama juttu täällä 5 v pojan kanssa. Hänellä kyllä rajujen yskänkohtausten aikana kuuluu selkeää vinkumista keuhkoista, ja astmadiagnoosi on jo saatu, mutta ensi viikolla (tai sitä seuraavalla, pitänee etsiä kalenteri jostain...) ollaan menossa lasten ja nuorten polille tarkempiin tutkimuksiin ja kunnollista hoitotasapainoa hakemaan. Siihen saakka kotikonstina Ventolineä, tai päivystykseen hakemaan maskista Ventolineä.

Onko teillä astmaa suvussa?

ei oo, mun veljellä on ollu pahat allergiat ja joutunu käyttää astmalääkkeitä, mut ei muuta

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;22986412:
ei oo, mun veljellä on ollu pahat allergiat ja joutunu käyttää astmalääkkeitä, mut ei muuta

Meillä on "puolella suvulla". Mulla ja veljellä, äidilläni, molemmilla isoäideilläni oli...serkulla on, tädillä myös. Eli ei sinänsä ylläri että jompikumpi lapsikin saman perinnön suvulta sai.

Mutta allergiaa ei ole, ne testit pojalle tehtiin marraskuussa. Otin meille jopa kanin eikä poitsulla ole ollut mitään oireita siitä :)

oli kiva ku menin sillä asenteella et nyt perkele pitää jotain tapahtua, ja sit lääkäri olikin heti sitä mieltä et kannattaa selvittää syyt tuohon yskään, kuuli jopa vinkunaa hengityksessä, eikä ensimmäisenä sanonu mulle et ei yskän takia sairaslomaa saa, niinku yks lääkäri: /

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;22986492:
oli kiva ku menin sillä asenteella et nyt perkele pitää jotain tapahtua, ja sit lääkäri olikin heti sitä mieltä et kannattaa selvittää syyt tuohon yskään, kuuli jopa vinkunaa hengityksessä, eikä ensimmäisenä sanonu mulle et ei yskän takia sairaslomaa saa, niinku yks lääkäri: /

Toivottavasti pääsette nopeesti astmatutkimuksiin. :hug: Meilläkin alotettiin juuri säännöllinen lääkitys pojalle. Ensin aateltiin että on vaan infektioastmaa, mutta puhalluskokeissa tuli selvä astma esiin vaikka oireita ei varsinaisesti olekaan

Mutta yleisesti ottaen toi "nyt perkele jotain pitää tapahtua ja haluan sitä tätä tota" -asenne ei kanna hedelmää. ;) Parempi on sellainen "mä olen ajatellut että tässä vois ehkä olla astmaa kun suvussakin on, mitä ajattelet, olisko hyvä testata" -tyyli. Lääkäritkin on vain ihmisiä.

Viimeksi muokattu:
Hyvä et pääsitte tutkimuksiin. Toivottavasti pääsette nopeesti astmatutkimuksiin. :hug: Meilläkin alotettiin juuri säännöllinen lääkitys pojalle. Ensin aateltiin että on vaan infektioastmaa, mutta puhalluskokeissa tuli selvä astma esiin vaikka oireita ei varsinaisesti olekaan

Mutta yleisesti ottaen toi "nyt perkele jotain pitää tapahtua ja haluan sitä tätä tota" -asenne ei kanna hedelmää. ;) Parempi on sellainen "mä olen ajatellut että tässä vois ehkä olla astmaa kun suvussakin on, mitä ajattelet, olisko hyvä testata" -tyyli. Lääkäritkin on vain ihmisiä.

tuo asenne oli lähinnä mulla päässä, en rynnännyt lääkärin luo kaulin kädessä paasaamaan:xmas:

edellisellä käynnillä (eri lääkäri ) kun otin asian puheeksi, siis et toi yskä ei ole normaalia enää ja et se haittaa jo koko perhettä (kukaan ei enää saa nukuttua niinä pahimpina öinä ) niin lääkäri vaan kuittas mun puheet sillä, et mä olen vinkumassa sairaslomaa.

Yhteistyössä