Voisiko joku auttaa mua kun olen ihan hukassa nyt tän äitiysrahan ja palkanmaksun ja verokortin kanssa:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Naurukohtaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Naurukohtaus

Aktiivinen jäsen
04.07.2006
3 625
0
36
:ashamed: eli siis mulla alkaa äitiysloma 7.2 ja työnantaja maksaa täyttä palkkaa toukokuuhun asti. Nyt pistin juuri kuoreen uuden verokortin ja lähetän sen palkanlaskentaan. Olen täysi susi näitten asioiden kanssa ja nyt mietinkin että pitääkö mun lähettää Kelaan erikseen joku toinen verokortti tai olisko mun pitänyt tehdä siihen työnantajan verokorttiin joitain muutoksia? Kun eikös ä-rahassa ole automaattisesti 20% veroprossa ja mulla se tässä työnantajalle lähettämässä kortissa oli 11%. Anteeksi sivistymättömyyteni mutta kun ei osaa niin ei osaa:ashamed:

Kelaan ei tarvi verokorttia, eli ihan oikein kun laitoit työnantajalle. Oot varmaan laskettanut sen oikein, että tuo prosentti riittää? Jos haluat taas alemman prosentin kelan tuelle, niin sitten pitää laittaa sinnekin muutosverokortti.

kolmelta kuukaudelta, jolta saat työnantajalta palkkaa maksat 11% veroprosentin mukaan. Sitten kun alat saamaan kelalta äitiyspäivärahaa, nousee veroprosentti 20:een. Se menee automaattisesti tuosta rahasta ennenkuin kilahtaa tilillesi. Sinun ei tarvitse (muistaakseni) lähettää erikseen kelalle mitään verokorttia.

11% on aika pieni veroprosentti...
Laske ensin kuinka paljon palkkaa tulet saamaan toukokuuhun asti ja kuinka paljon saat äitiyspäivärahaa siitä eteenpäin.
Mene www.vero.fi ja syötä nuo tiedot verokorttilaskuriin. Lasketa erikseen prosentit palkalle ja etuudelle=äitiyspäivärahalle. Sieltä palvelusta saa merkattua, että verokortti toimitetaan suoraan työnantajalle ja kela saa tiedot suoraan verkosta, sinne ei verokortteja tarvitse lähettää.

Suosittelen tilaamaan uuden verokortin. Toinen kortti palkkatulolle ja toinen sosiaalietuudelle eli Kelaan. Näin pidätys menee oikeen. Ei kannata antaa Kelan käyttää palkan prosenttia korotettuna kahdella (minimi 20 %). Palkkatulosta saa vähennyksiä, mitä sosiaalietuuksista ei saa. Näin ollen etuudesta joutuu maksamaan suhteessa vähän enemmän veroa, eikä Kelan automaattisesti pidättämä vero välttämättä riitä, jolloin voi tulla mätkyjä. Sen takia pitäisi aina tilata uusi kortti, jos saa muuta kuin palkkatuloa, koska automaattisesti postissa tuleva kortti on aina laskettu palkkatuloa varten.

Muutoksen voi tehdä netissä tai soittamalla verotoimistoon. Tarviit tiedot tulojen määristä eli kuinka paljon palkkaa, paljonko etuutta. Lisäksi vuoden 2011 alusta kertyneet tulot eli mitä on jo maksettu bruttona ja paljonko siitä on pidätetty veroa. Jos sulla on vähennyksiä, myös ne pitäisi tarkistaa ja tarvittaessa korjata eli vaikka asuntolainan korot (kysy pankista mitä maksat tänä vuonna) tai työmatkakulut, kun et olekaan koko vuotta töissä.

Minusta tuo 11% vero on nytkin hyvä, jos se on sun perusprosentti. Vanhempainvapaarahasta menee automaattisesti 2% enemmän, kuitenkin vähintään 20%. Musta sitä ei pysty alemmaksi laittamaan.

Minusta tuo 11% vero on nytkin hyvä, jos se on sun perusprosentti. Vanhempainvapaarahasta menee automaattisesti 2% enemmän, kuitenkin vähintään 20%. Musta sitä ei pysty alemmaksi laittamaan.

Sulla on ihan väärää tietoa. Kyllä voi tilata uuden kortin ja ehdottomasti pitääkin tilata aina silloin kun saa muuta kuin palkkaa. Mulla on ollut äitiyslomalla veroprosentti tosi paljon alle 20, koska meillä on asuntolainaa ja korot saa vähentää.

^ Aah okei. Mun kun ei itse tarvinnut tehdä mitään. Siis tilata uutta verokorttia. Mun veroprosentti oli jo valmiiksi pitkälti yli 20 ja nousi siitä vielä sen 2. Ei siis tullut mätkyjä. Hiukan kyllä palautuksia. Unohtakaa minun neuvoni.

Yhteistyössä