Miten saisin järjestettyä aamupäiväulkoilun 3-vuotiaan kanssa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kinnas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kinnas

Vieras
Osaisko joku antaa vinkkejä, miten saisin järjestettyä 3-vuotiaan ulkoilun, erityisesti aamupäivisin? Meillä on 3kk:n ikäinen vauva, joka heräilee aamuisin n. klo 9.30-10.30. Sitten tietysti vuorossa vaipanvaihdot, tissittelyt yms. En keksi mitään keinoa, miten pääsisimme tuon vanhemman lapsen kanssa ulkoilemaan. Olemme yrittäneet ulkoilla vasta päikkäreitten jälkeen ja/tai illalla, mut kyllä olis tosi hyvä päästä ulos myös aamupäivällä. Lapsen käytöksessä huomaa selkeästi eron, jos on saanut tarpeeksi ulkoilla tai jos on jouduttu olemaan vain sisällä.

Herätät vauvan lempeästi. Eli valot päälle ja kolme vee huoneeseen leikkimään. Muutatte kuopuksenne rytmin vastaamaan muun perheen rytmiä. Ei siinä sen ihmeempiä. Ja ulos siis nukkumaan, kun menette ulkoilemaan. Ja sitten sisälle syömään kaikki. JA SITTEN MOLEMMAT LAPSET SAMAAN AIKAAN PÄIKKÄREILLE! Tässä on vain hyviä puolia. :)

[QUOTE="vieras";22980862]Herätät vauvan lempeästi. Eli valot päälle ja kolme vee huoneeseen leikkimään. Muutatte kuopuksenne rytmin vastaamaan muun perheen rytmiä. Ei siinä sen ihmeempiä. Ja ulos siis nukkumaan, kun menette ulkoilemaan. Ja sitten sisälle syömään kaikki. JA SITTEN MOLEMMAT LAPSET SAMAAN AIKAAN PÄIKKÄREILLE! Tässä on vain hyviä puolia. :)[/QUOTE]

Jos laitan vauvan ulos nukkumaan, hän nukkuu yleensä 4 tuntia eli ei ainakaan itse herää syömään silloin kun muut päivällä syö. Enkä kyllä millään haluaisi häntä alkaa herättämäänkään vaunuista. Ja sitten saa ainakin heittää hyvästit samanaikaisille päikkäreille esikoisen kanssa, heräis luultavasti just niihin aikoihin, ku esikoinen nukahtaa.
Tämä saattais ehkä toimia, jos saisin vauvan nukahtamaan sisälle. Nukkuis luultavasti sillon sellaset pienet unet, et me ehdittäis esikoisen kans hetkeks ulos.
Meillä tosin aamuisin esikoinen herää klo 8-8.45 aikoihin ja herättää mut sillon myös. On ollut aika ihanaa, kun on saanut rauhassa keitellä aamupuurot ja syödäkin, kun vauva on vielä nukkunut. Nyyh, pitääkö tästä aamun rauhallisesta hetkestä luopua? ;)

Jos et halua vauvaasi herätellä (en kyllä itsekään herättelisi kesken unien) niin syötte 3v kanssa lounaan rauhassa ennen ulosmenoa ja teet vauvelisi kanssa aamuhommat. Sitten vauva vaunuihin ja isommalle päälle ja ulkoilemaan. Vauva pärjää siellä vaunuissa ja voipi nukahtaakin.

Ihanteellistahan se olisi, jos molemmat nukkuisivat päikkärit samaan aikaan ja varmasti jatkossa niin tulee olemaankin, kun vauvan rytmiä sopeuttaa teidän rytmiin. Mutta tässä vaiheessa jostain on luovuttava, joko niistä rauhallisista aamuhetkistä tai samanaikaisista päikkäreistä.

Meillä esikoinen menee päikkäreille lounaan jälkeen eli ulos emme voi silloin lähteä. Ja meillä siis ovat molemmat lapset aika samoissa rytmeissä tällä hetkellä eli nukkuvat useimmiten samaan aikaan päikkärit. Ja on ne rauhalliset aamuhetketkin ;) Mutta se mistä joudumme nyt luopumaan, on se aamupäiväulkoilu esikoisen kanssa ja se on aika harmillista. Menemme yleensä ulos, kun esikoinen herää päikkäreiltä, mut olis tosi kiva päästä myös aamupäivällä ulos.

Minä suosittelisin vain antamaan ajan kulua.. Vauvalla rytmit muuttuu vielä moneen kertaan.. Ja siis toistaiseksi luopua aamu-ulkoilusta. Väliaikaistahan se varmasti on.

Löytyisikö lapselle joku toinen ulkoiluttaja? Edes puoli tuntia muutaman kerran viikossa? Mä vaan vaihtaisin vauvalta vaipan ja imettäisin, ja laittasin vaunuun ja lähtisin ulos siinä aamupäivällä.

Eikö siinä ihan hyvin kerkeä jos vauvan pistää heti vaunuihin syötön jälkeen ja lähtee heti? Ruokaa edelliseltä päivältä talteen, ulkoilun jälkeen syönti ja nukkumaan.

Mua vaan mietityttää, että jos vauva nukkuu aamupäivällä ulkona, niin sitten on luultavasti hereillä esikoisen nukkuessa. Se ei kuulosta kovin houkuttelevalta ;) Tänäänkin oli päivä, jolloin vauva nukkui vain yhdet unet koko päivänä, samaan aikaan kuin esikoinen, mutta pidempään tosin. Ehdimme ulkoilemaan esikoisen kanssa 45 min päikkäreitten jälkeen, sitten oli tultava laittamaan ruokaa ja syömään. Toisaalta tosi kiva, kun vauva samassa rytmissä, mut nämä ulkoilut on hankalia järjestää.

Totuushan on että sä et mitenkään saa rauhallisia aamuja, rauhallisia päiväuniaikoja jne samassa paketissa. Jostain täytyy luopua, vauvatkaan ei nuku koko aikaa.

Sinuna ryhtyisin rukkaamaan vauvan rytmiä pikkuhiljaa perheen suuntaan. Eli aamulla esikoinen ja sinä ylös, pistät puuron tuleen ja sitten herättelet lempeästi vauvaa. Esikoisen syödessä aamupalaa ja vauvan heräillessä teet itsellesi leivät. Sitten vaihdat vauvalle vaipan ja imetät siinä samalla kun istuskelet itse syömässä leipää ja lukemassa lehteä. Esikoinen varmaankin osaa sen verran aikaa leikkiä itsekseen ja vaihtaa vaatteita ettei sun tarvi koko ajan olla vieressä. Sitten vaan kaikille ulkovaatteet päälle ja menoksi. Ellet halua laittaa vauvaa vaunuihin, ota liina tai kantoreppu käyttöön. Sitten sisään, vauva unille ja esikoiselle ruoka ja unille myös.

Tai sitten pidät rauhalliset aamut ja seurustelet vauvan kanssa kun esikoinen nukkuu päikyt. Varmaan tiedätkin ettei vauva tarvitsee jatkuvaa vääntämistä ja vehtaamista? ;) Mä olen tehnyt molempien kanssa niin että vauva on jumppamatolla ja mä siinä vieressä lattialla lukemassa päivän lehteä, katsomassa telkkaria ja juomassa kahvia.

millainen koti/piha teillä on?

Mulla myös 3v esikoinen ja vauva kohta 3kk. Meillä tyttö on välillä itsekseen tuossa ulkona touhuamassa. Ikkunasta näen mitä puuhaa. Meillä tyttö ei nuku päiväunia eikä vauvakaan pahemmin. Tyttö on ikivirtainen ja poika nukkuu yöt heräämättä ja päivisin on sitten usein rinnalla ja ottaa lyhyitä torkkuja. Joskus nukkuu jopa tunnin.

Vauva herää yöunilta 10-12 välillä ja siinä aamulla kun nukkuu ehdin tiskata/käydä kaupassa tai mitä ikinä tarvitsee tehdä. tyttö herää myös 9-10 aikaan ja meillä ei aamupäiväulkoilua edes aina yritetä...

Sinuna ryhtyisin rukkaamaan vauvan rytmiä pikkuhiljaa perheen suuntaan. Eli aamulla esikoinen ja sinä ylös, pistät puuron tuleen ja sitten herättelet lempeästi vauvaa. Esikoisen syödessä aamupalaa ja vauvan heräillessä teet itsellesi leivät. Sitten vaihdat vauvalle vaipan ja imetät siinä samalla kun istuskelet itse syömässä leipää ja lukemassa lehteä. Esikoinen varmaankin osaa sen verran aikaa leikkiä itsekseen ja vaihtaa vaatteita ettei sun tarvi koko ajan olla vieressä. Sitten vaan kaikille ulkovaatteet päälle ja menoksi. Ellet halua laittaa vauvaa vaunuihin, ota liina tai kantoreppu käyttöön. Sitten sisään, vauva unille ja esikoiselle ruoka ja unille myös.

En usko, että vauva viihtyy hereillä vaunuissa, kun ei sieltä mitään edes näe.
Kantoreppu meiltä kyllä löytyy, mutta en tiedä, miten sitä näin talvella vois hyödyntää, kun en omista mitään "kantotakkia" tms, jonka sisällä vauvan olis lämmin olla. Jos oliskin lämmin vuodenaika, niin tää ulkoiluhomma olis paljon helpompi järjestää.

Komikuinen on niin pieni, että en pistäisi hirveästi painoarvoa esim. sille nukkuvatko 3veen kanssa samaan aikaan.

Vein 5-vuotiasta kerhoon ja takaisin kun toinen lapsi oli ihan pieni. Eli kerhoon, takaisin, pari tuntia väliä ja sen jälkeen takaisin hakemaan isompaa eestaas. Vauva mukautui rytmiin välillä paremmin, välillä huonommin mutta sai ainakin olla paljon ulkona.

Yhteisistä unista ei tarttenut edes haaveilla kun isompi ei nuku. Se oli aikaa olla isomman kanssa, tehdä ruokaa jne.

Ei minulla ainakaan ole ollut enää kauheasti lepohetkiä päivän mittaan kun lapsi on tullut toinen, se kai on ihan luonnollista. Ei vältämättä edes mene montaa kukautta kun vauvan rytmi alkaa muotoutua perheelle paremmin sopivaksi. Joten menisin ulos :)

[QUOTE="ap";22991219]En usko, että vauva viihtyy hereillä vaunuissa, kun ei sieltä mitään edes näe.
Kantoreppu meiltä kyllä löytyy, mutta en tiedä, miten sitä näin talvella vois hyödyntää, kun en omista mitään "kantotakkia" tms, jonka sisällä vauvan olis lämmin olla. Jos oliskin lämmin vuodenaika, niin tää ulkoiluhomma olis paljon helpompi järjestää.[/QUOTE]

Laita vaunujen kuomuun jotain katseltavaa kuvaa tai avaa päältä luukku jos siellä sellainen on. Tai joku vaunulelu tms.

Ellei ole ihan hillitön pakkanen niin vauvalle villaa ja toppaa päälle ja sitten kantoreppuun.

vauvalle talvivaatteet päälle ja liinaan/reppuun siihen sun takin ulkopupuolelle.

Ja tosiaan tee ruokaa niin paljon aina iltapäivällä että siitä riittää lounaalle. Voitte ulkoilla sen ajan mitä menisi ruuanlaittoon. Tai sitten jotain uuniruokaa johon vaan aineet vuokaan ja tunniksi ulos.

[QUOTE="Logotar";22991179]millainen koti/piha teillä on?

Mulla myös 3v esikoinen ja vauva kohta 3kk. Meillä tyttö on välillä itsekseen tuossa ulkona touhuamassa. Ikkunasta näen mitä puuhaa. [/QUOTE]

Meillä on aidattu piha ja joskus olen esikoisen hetkeksi yksin pihalle jättänytkin, kun olen vaikka käynyt laittamassa perunat kiehumaan tms ja ikkunasta seurannut hänen touhujaan. Mutta nyt on tullut selkeästi jokin pelkovaihe pojalle, ei suostu olemaan ulkona yksin, koska pelkää kuulemma, että rekka tai muu iso auto tulee pihalle. Roska-auto on ainoa, joka pihalla on käynyt ja se vähän taitaa pelottaa.

Yhteistyössä