Vakipaikka, lapsi 1v5kk ja päiväkotiin yöksi... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eilen iloinen tänään ahdistaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eilen iloinen tänään ahdistaa

Vieras
Sain eilen kuulla että saan vakituisen työpaikan, työpaikka on ihana ja palkka on kuin lottovoitto kun ä-rahaan vertaa. Olin onneni kukkuloilla kunnes tajusin että työvuoroja on niin että joudun laittamaan jo taaperoani (siis 1v5kk) yöksi vuorohoitopaikkaan. Aamuvuoro alkaa kuudelta, joudun lähtemään kotoani vartin yli viisi eli lapsi pitää viedä jo illalla hoitoon... Iltavuoro kestää kymmeneen eli silloinkin joutuu jäämään yöksi.
On kyllä tottunut olemaan joskus mummulassa öitä, harvakseltaan, mutta ajatus siitä että joku tuntematon laittaisi lapseni pinnasänkyyn illalla... _ahdistaa_ suunnattomasti. Voin kuvitella miten lapsi on hereillä tuntitolkulla kun ei osaa nukkua... onhan siellä tietysti ammattitaitoinen henkilökunta, mutta silti :(
Haluaisin kovasti kuulla muiden kokemuksia vastaavista tilanteista? Miten on vaikuttanut lapseen? Sopeutuuko nopeasti?
Isän työvuorot ovat niin monimutkaiset ja epäsäännölliset että niihin ei voi luottaa yhtään. Lähtee joka aamu jo neljältä töihin, tulee joko iltapäivästä tai vasta yöllä.
Ja täälläpäin vakituinen työpaikka on kuin lottovoitto, haluan kovasti mennä jo töihin. Olen viitisen kuukautta tehnyt pätkätöitä ja silloin lapsi on ollut isovanhemmillaan. Pidempiaikaiseksi hoitopaikaksi mummula ei käy.

Ei teillä olisi siellä mitään perhepäivähoitoa, mistä voisin vielä roudata lapset kotiin tuohon aikaan?

Ainii ja olisiko mummola niin lähellä, että voisivat hakea ennen iltatoimia sinne ja sä sitten sieltä kotiin?

Tuli toi kahteen kertaa. Meillä tyttö melkein saman ikäinen ja kauhistuttais tuollainen, mutta pakkohan se on jos saa duunin.
Mulla ei ole minkäänlaisia kokemuksia, mutta kyllä kaverin lapset ihan hyvin ovat viihtyneet vaikka ovat vuoro pk:ssa. Ainut mitä sanoo, kun on niin rauhatonta :(

Jaksamista ja tsemppiä.

Viimeksi muokattu:
Mulla on ollut samat työvuorot ja olen tosiaan vienyt lapsen aamulla melkein nukuksissa sinne ja iltavuorossa hakenut kymmenen jälkeen pois. Ei tullut mieleenkään viedä yöksi. Yövuorossa toki nukkui siellä ja hain päivällä pois kun heräsin

Miten teillä vuoropk:ssa tollaset ajat on? Täällä voi viedä vuoropäiväkotiin lapsen jo klo5 jos on tarve ja lapsi saa jatkaa unia siellä ja lapsen saa hakea päiväkodista 22.15 asti.

Mutta mitä vuorohoitoon tulee niin mulla kävi reilu vuosi sitte juuri noin että sain oman alani vakipaikan joka oli kuin lottovoitto, mutta jouduin viedä lapset vuorohoitoon kun miehenikin tekee vuorotyötä. Kuopus oli silloin 2v ja hoidon aloitus oli tosi rankkaa koska vuoropäiväkodissa hoitajat ja hoitokaverit ja meillä jopa hoitoyksikkö vaihtelivat koko ajan,lapsi oli ihan sekaisin ja ahdistunut. Nyt lapsi on reilu 3v ja kotihoidossa kun olen äitiyslomalla. Jos hänelle alkaa puhua päiväkodista niin alkaa melkein itkeä. Se sai jonkun trauman siitä :(

Täälläpäin perhepäivähoitoon voi kyllä viedä jo aikaisin aamulla mutta eivät tee iltavuoroja. Paras vaihtoehto se olisikin muussa tapauksessa.
Mummun ja papan kanssa on alustavasti puhuttu että ehkä voisivat alussa hakea päiväkodista heille yöksi muutaman kerran, ihan niin lähellä eivät asu että voisivat jatkuvasti hakea. Jos tuota tapaa voisi "venyttää" vaikka edes kuukauden - ja mies saisi vuoronsa sumplittua niin ettei tarvisi ihan vielä jäädä yöksi olisin jo huomattavasti helpottuneempi... Lapsen nukahtaminen on ollut muutenkin vähän ongelmallista.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;23000263:
Mulla on ollut samat työvuorot ja olen tosiaan vienyt lapsen aamulla melkein nukuksissa sinne ja iltavuorossa hakenut kymmenen jälkeen pois. Ei tullut mieleenkään viedä yöksi. Yövuorossa toki nukkui siellä ja hain päivällä pois kun heräsin

Täällä ainakin ovet ovat kiinni ja pysyvät 21-06

Miten teillä vuoropk:ssa tollaset ajat on? Täällä voi viedä vuoropäiväkotiin lapsen jo klo5 jos on tarve ja lapsi saa jatkaa unia siellä ja lapsen saa hakea päiväkodista 22.15 asti.

Mutta mitä vuorohoitoon tulee niin mulla kävi reilu vuosi sitte juuri noin että sain oman alani vakipaikan joka oli kuin lottovoitto, mutta jouduin viedä lapset vuorohoitoon kun miehenikin tekee vuorotyötä. Kuopus oli silloin 2v ja hoidon aloitus oli tosi rankkaa koska vuoropäiväkodissa hoitajat ja hoitokaverit ja meillä jopa hoitoyksikkö vaihtelivat koko ajan,lapsi oli ihan sekaisin ja ahdistunut. Nyt lapsi on reilu 3v ja kotihoidossa kun olen äitiyslomalla. Jos hänelle alkaa puhua päiväkodista niin alkaa melkein itkeä. Se sai jonkun trauman siitä :(

Siis onhan se paikka tietenkin "auki" pidempään, olen vain itse kotona illalla varttia vaille 11 ja aamulla siis joudun lähtemään 05:15. Jos veisin lapsen aamulla hoitoon, lapsi joutuisi heräämään ennen sian pieremää. Ensimmäiset vuorot listassakin olivat minulla "ilta-aamu" eli lapsi ehtisi olla kotona suurinpiirtein kuusi tuntia jossa ajassa pitäis saada unenpäästä kiinni yms. muut ilta ja aamupuuhat.
Just tuo trauman saanti pelottaa hirveästi :(

Paras se on, että saa nukkua rauhassa siellä vuoropäiväkodissa, siitä tulee lapselle tuttu paikka nopeasti jossa tuntee olonsa turvalliseksi. Ei ole inhimillistä raahata lasta nukuksissa paikasta toiseen, ja ainakaan meidän lapsien kohdalla se ei onnistuisikaan, kyllä heräisivät kokonaan jos niitä alkaisi 05 siirtelemään, ja sitten olisivat aivan uupuneita koko päivän. Sama illalla homma mielestäni parempi et lapsi saa rauhassa nukkua yön siellä pk:ssa kuin että joku muu hakee pois päikystä ja sit sä haet 22 jälkeen kotiin.

Onhan sulla varmaan vastaavasti vapaapäiviäkin sitten, eli ehdit kyllä lastasi näkemään kuitenkin. <3

hä :O eli vuorokauden ymäpäri ajattelit lapses pitää pk:ssa. yöt ku oot itse kotona, joutuu pieni olemaan vieraassa paikassa vieraiden ihmisten kanssa ja siihen päälle koko sun työvuoron ajan. ei voi muuta sanoa ku lapsi-parka :( omaa samanikästäni en veis edes päiväksi hoitoon puhumattakaan että pitäisin sielä sekä päivät että yöt. olisko aika opetella pistämään sen lapsen etu oman edelle. ota joku normaali työ jonka takia et joudu lasta hylkäämään. ja missä lapsen isä on. jos ootte eronnu, niin annahan huoltajuus isälle ku et itsekään lasta kerran hoida.
hitto et suututtaa tälläset.

[QUOTE="aapee";23000330]Siis onhan se paikka tietenkin "auki" pidempään, olen vain itse kotona illalla varttia vaille 11 ja aamulla siis joudun lähtemään 05:15. Jos veisin lapsen aamulla hoitoon, lapsi joutuisi heräämään ennen sian pieremää. Ensimmäiset vuorot listassakin olivat minulla "ilta-aamu" eli lapsi ehtisi olla kotona suurinpiirtein kuusi tuntia jossa ajassa pitäis saada unenpäästä kiinni yms. muut ilta ja aamupuuhat.
Just tuo trauman saanti pelottaa hirveästi :([/QUOTE]

Juu siis meillä ainaki lapsi joutui olla hoitoajasta riippuen päivän aikana jopa kolmessa eri yksikössä, hoitajat vaihteli päivän aikana ja oli monta aamua kun jouduin unen pöpperöisen 2 vuotiaan jättää täysin vieraan ihmisen hoitoon. En tienny hoitajan nimeä eikä sekään tienny ees lapsen nimeä, mun piti jättäessä kertoa että mikä muksun nimi on :O En koskaan unohda lapsen ahdistunutta katsetta ja niitä itkuja. Nyt lapsi on ollu 8kk kotihoidossa jälleen ja jos sille sanoo että mennään päiväkotiin niin se ahdistuu ja alkaa itkeä että hän ei mene sinne enää ikinä :( Lapset on tietysti erilaisia, mutta meillä ainakin 2vee oli aivan liian pieni vuorohoidon sekavaan kuvioon. 2veen isoveli oli 5v aloittaessaan saman rumban ja hänellä ei ollut mitään sopeutumisongelmia koska oli isompi ja ymmärsi asioista aivan eri tavalla.

Ikävässä tilanteessa oot, on sääli olla ottamatta vastaan vakituista paikkaa, ymmärrän sua tosi hyvin kun ite olin samassa tilanteessa reilu vuosi sitten, mutta kyllä se voi noin pienelle olla sokki se hoito. On täysin eri asia kun lapsi on hoidossa samassa paikassa, samalla hoitajalla aina saman ajan, kuin se, että lapsi on vuorohoidossa. NIistä ei voi ees puhua samana päivänä, ovat niin eri asia. TOki voi olla että sinun lapsesi ei reagoi kuten minun, mutta tämä meidän nuorimmainen kyllä nyt pidetään 3vuotiaaksi kotona ennenkuin viedään vuorohoitoon.

[QUOTE="vieras";23000421]hä :O eli vuorokauden ymäpäri ajattelit lapses pitää pk:ssa. yöt ku oot itse kotona, joutuu pieni olemaan vieraassa paikassa vieraiden ihmisten kanssa ja siihen päälle koko sun työvuoron ajan. ei voi muuta sanoa ku lapsi-parka :( omaa samanikästäni en veis edes päiväksi hoitoon puhumattakaan että pitäisin sielä sekä päivät että yöt. olisko aika opetella pistämään sen lapsen etu oman edelle. ota joku normaali työ jonka takia et joudu lasta hylkäämään. ja missä lapsen isä on. jos ootte eronnu, niin annahan huoltajuus isälle ku et itsekään lasta kerran hoida.
hitto et suututtaa tälläset.[/QUOTE]

KIITOS suunnattomasti tästä kommentista. Ei voi muuta sanoa.

Kiitos kommenteista, ja niille jotka vaivautuivat todella lukemaan tekstini läpi ja oikeasti paneutuivat ongelmaani. Ajattelin ehdottaa mummulle ja papalle parin kk ajan "sitoutumista" lapsen hoitoon jos maksan heille kotihoitotuen ja sen verran päälle että tulisi vaikka 400€ / kk... toivon että suostuisivat, ei tarvisi venkslailla hakemisien yms kanssa vielä.
Asun niin pienellä paikkakunnalla että vuorohoitopäiväkotejakaan täällä ei ole kuin yksi. Käsittääkseni siellä ei ole "mahdottoman" paljon henkilökuntaa ja jopa yksi tuttu täti valmiiksi - kun sitten sinne joudun viemään lapseni. Jos nyt saisi venytettyä edes siihen 1v 7kk tilanne ois jo parempi... kai :/

Mun työnteosta ei kyllä tulisi yhtään mitään, kun koko ajan miettisin vaan sitä pientä lasta hoidossa. Eli varsinkin, jos ensin on iltavuoro ja sen perään aamu, lapsi joutuisi olemaan aivan liian pitkään hoidossa. Ja korkeintaan yhdeksi yöksi viikossa voisin pistää hoitoon, jos olisi aivan PAKKO. Mutta miettisin kyllä erittäin tarkasti, että onko se työstä saatava palkka sen mukainen, että lapsi kannattaa hoitoon laittaa.

Yhteistyössä