Hei karppaajat, eikö teitä yhtään mietitytä rasvan laatu ja määrä mitä syötte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a p";23024546]Dieetti, sitäkö se karppaus on? Että hoikaksi vaan, hinnalla millä hyvänsä. Vaikka se hinta on oma terveys.[/QUOTE]

Dieetti = ruokavalio.

Lihavuushan se toki terveellistä onkin, eikö vain? :whistle:

[QUOTE="a p";23024534]Mun mielestä siihen vaikuttaa kyllä moni muu asia, kuin rasvan erilainen käyttö. Nykyään ruoka on niin teollista, ja luomutuotteita sekä lähiruokaa ostaa hyvin harva. (ei ole monelle mahdollistakaan ostaa).
Entisaikojen oikeaan ruokaan on kuulunut myöskin perunat, kasvikset, ruisleipä jne. Ei karppaus ole mitään "vanhankansan ruokaperinnettä".[/QUOTE]

No voi on aidompaa kuin itse tehdyt pekkapuskan muoviset margariinit yms. Samoin kerma on aidompaa kuin KEVYT kasvisrasvaruokakerma jota todennäköisesti lorautat ruokaasi. Ja se leipä jota syöt, ja jota minä vältän on tehotuotettua lisäaineiden kera. Ja rasvaton maito on sitä litkua jota tulee kun maitoauton säiliötä huuhdellaan ;)

Mä syön sitä ruokaa, jota voidaan valmistaa ilman yhden yhtäkään tehdasta, se jos joku on aitoa. Kasvimaalle ja sen jälkeen jänismetsälle. :)

[QUOTE="vieras";23024570]Dieetti = ruokavalio.

Lihavuushan se toki terveellistä onkin, eikö vain? :whistle:[/QUOTE]

Olenko sanonut lihavuuden olevan terveellistä? On olemassa terveellisiäkin ruokavalioita, karppaus ei sitä ole. (paitsi aiemmin mainitsemani hyväkarppaus).

[QUOTE="eee";23024537]Sota päättyi vuonna 1972? Mietipä uudelleen.[/QUOTE]

"Pohjois-Karjala-projekti oli vuosina 1972–1997 toteutettu kansanterveyden edistämishanke, jonka tavoitteena oli parantaa suomalaisten terveystottumuksia. Kolme kartettavaa asiaa olivat tupakka, liika suola ja kovat rasvat."

Wikipediasta kopsattua.

[QUOTE="vieras";23024600]No voi on aidompaa kuin itse tehdyt pekkapuskan muoviset margariinit yms. Samoin kerma on aidompaa kuin KEVYT kasvisrasvaruokakerma jota todennäköisesti lorautat ruokaasi. Ja se leipä jota syöt, ja jota minä vältän on tehotuotettua lisäaineiden kera. Ja rasvaton maito on sitä litkua jota tulee kun maitoauton säiliötä huuhdellaan ;)

Mä syön sitä ruokaa, jota voidaan valmistaa ilman yhden yhtäkään tehdasta, se jos joku on aitoa. Kasvimaalle ja sen jälkeen jänismetsälle. :)[/QUOTE]

Ja säkö olet sitä mieltä, että voin ja muun kovan rasvan kohtuuton käyttö on hyväksi? (tässä viittaan edelleen karppaajiin, jotka surutta syövät juustoja, pekonia, käyttävät voita ja kermaa jne.)

En ole koskaan kuullut, että kukaan karppaaja sanoisi, että syö rasvaa kohtuudella.

[QUOTE="a p";23024612]Olenko sanonut lihavuuden olevan terveellistä? On olemassa terveellisiäkin ruokavalioita, karppaus ei sitä ole. (paitsi aiemmin mainitsemani hyväkarppaus).[/QUOTE]

Mitäpä ap jos ottaisit ensin kunnolla selvää karppauksesta ennen kuin alat täällä julistaa? Luet pari kirjaa ja selaat nettiä, niin sitten voisit ehkä tietää mistä karppauksessa on kyse.

[QUOTE="a p";23024627]Ja säkö olet sitä mieltä, että voin ja muun kovan rasvan kohtuuton käyttö on hyväksi? (tässä viittaan edelleen karppaajiin, jotka surutta syövät juustoja, pekonia, käyttävät voita ja kermaa jne.)

En ole koskaan kuullut, että kukaan karppaaja sanoisi, että syö rasvaa kohtuudella.[/QUOTE]

Määritä ensin kohtuullinen ja kohtuuton, sekä selvitä miksi päädyt niihin määreisiin. Sitten voidaan keskustella aiheesta.

Mitäpä ap jos ottaisit ensin kunnolla selvää karppauksesta ennen kuin alat täällä julistaa? Luet pari kirjaa ja selaat nettiä, niin sitten voisit ehkä tietää mistä karppauksessa on kyse.

Olen kyllä ottanut selvää, ja kuullut hyvinkin paljon lähipiirissä ystäviltäni siitä. Tiedän mihin se perustuu ja mistä siinä on kyse, en siitä silti saa millään lailla terveellistä.

http://www.ajcn.org/content/early/2010/01/13/ajcn.2009.27725.abstract

Siinä ihan tutkittua faktaa siitä, kuinka kovilla rasvoilla EI ole väitettyä yhteyttä verisuonitauteihin. Syökää vaan sitä leipää ja margariinia..

Laitoin ison kasan linkkejä tutkimuksiin, mutta jäi spämmifiltteriin ja tulee moderoinnin jälkeen näkyviin.

Mutta siis tutkimuksethan yksiselitteisesti kertoo, että tyydyttymättömät rasvat ovat terveellisempiä. Eli ne vähentävät sydänperäisiä kuolemia, parantavat hdl/ldl kolesterolisuhdetta huomattavasti, millä taas on todistetusti hyviä terveysvaikutuksia.

Mahdollisimman paljon kannattaa siis käyttää öljyjä!!! Mutta jos käyttää paljon öljyjä, niin ei se haittaa jos sitä voita joskus leivän päälle sipaisee. Mutta siis jos vaihtaa esim. leivonnassa ja paistamisessa öljyn voihin, niin valinta on huomattavasti epäterveellisempi. MOT. Ja linkit tulee tosiaan perässä.

[QUOTE="a p";23024627]Ja säkö olet sitä mieltä, että voin ja muun kovan rasvan kohtuuton käyttö on hyväksi? (tässä viittaan edelleen karppaajiin, jotka surutta syövät juustoja, pekonia, käyttävät voita ja kermaa jne.)

En ole koskaan kuullut, että kukaan karppaaja sanoisi, että syö rasvaa kohtuudella.[/QUOTE]

Riippuu mikä on susta kohtuutonta? Syön sen verran kuin kehoni tarvitsee voidakseen hyvin. Ja mun keho voi hyvin, kun syön normaalisti kasviksia, marjoja, vihanneksia, lihaa, kalaa yms. Ja en valitse kaupasta kevyt tuotteita. En jaksa syödä edellämainittuja tuotteita täysrasvaisina "kohtuuttomasti"

[QUOTE="a p";23024651]Olen kyllä ottanut selvää, ja kuullut hyvinkin paljon lähipiirissä ystäviltäni siitä. Tiedän mihin se perustuu ja mistä siinä on kyse, en siitä silti saa millään lailla terveellistä.[/QUOTE]

Sun mielestä se näyttää perustuvan pakettikaupalla voin syömiseen ;)

Ja mitä jos kokeilisit ensin itse?

[QUOTE="Mina";23024657]

Mutta siis tutkimuksethan yksiselitteisesti kertoo, että tyydyttymättömät rasvat ovat terveellisempiä. Eli ne vähentävät sydänperäisiä kuolemia, parantavat hdl/ldl kolesterolisuhdetta huomattavasti, millä taas on todistetusti hyviä terveysvaikutuksia.

[/QUOTE]

Eikä nyt siis ollut tarkoitus sanoa, että voilla on huonoja terveysvaikutuksia, vaan sitä, että öljyillä on paljon niitä hyviä. Toisin kun voilla ei ole niitä hyviä terveysvaikutuksia, jos ei ole huonojakaan.

[QUOTE="a p";23024681]Sellainen on kohtuutonta, kun joka ruoka paistetaan voissa ja höystetään kermalla. Ei lasketa, paljonko syödään rasvaa.[/QUOTE]

Miksi pitäisi laskea, ei luolamiehetkään osanneet edes laskea? Niin paljon sitä pitää syödä että on hyvä olo.

[QUOTE="a p";23024681]Sellainen on kohtuutonta, kun joka ruoka paistetaan voissa ja höystetään kermalla. Ei lasketa, paljonko syödään rasvaa.[/QUOTE]

Ahaa, siis tekotapa ratkaisee. Mutta syödyn ruoan määrällä ei ole mitään vaikutusta? Tiesitkö muuten että erittäin monet karpit nimenomaan laskevat syömänsä rasvan määrää, jotta tietävät saavansa sitä riittävästi.

No ihan verrokkina, kerrotko ap oman päivän syömisesi, valmistustavat ja rasvamäärät? Helpompi keskustella kanssasi jos tietää mikä on sinulle hyvä ja normaali määrä.

[QUOTE="vieras";23024613]"Pohjois-Karjala-projekti oli vuosina 1972–1997 toteutettu kansanterveyden edistämishanke, jonka tavoitteena oli parantaa suomalaisten terveystottumuksia. Kolme kartettavaa asiaa olivat tupakka, liika suola ja kovat rasvat."

Wikipediasta kopsattua.[/QUOTE]

Niin, miten tämä nyt liittyy mihinkään? Kysyin mihin tämän projektin teho perustuu karppaajien mielestä, ja yksi vastasi, että sodan päättymiseen. Tietääkseni Suomessa ei ole sodittu enää 1970-luvulla.

[QUOTE="a p";23024740]Tiesin. Ja sepä vasta terveellistä onkin, kun on olemassa rasvalle alaraja, muttei ylärajaa.[/QUOTE]

Ok, sä olet näin heikoilla eväillä liikkeellä tässä keskustelussa. Antaapa olla, mä en jaksa kirjoittaa sulle niin pitkää juttua, että sulle tämä asia selviäisi. Jostain syystä luulin että sulla on paremmat pohjatiedot.

Kirjoittakoon joku muu jos jaksaa..

Mä sanoin, tuossa sivulla 1 jo, ettei ole ruokavaliota jossa saisi mättää mitään kohtuuttoman paljon. Mutta sä jätit sen huomioimatta ja takerruit vain termiin.

Todellakaan missään ruokavaliossa (en käytä termiä dieetti, koska tunnut tulkitsevan sen väärin) ei kehoiteta käyttämään mitään ruoka-ainetta ylettömiä määriä. Ei vedenjuontia kymmeniä litroja, ei salaatinsyömistä tonneittain, jne. Ei karpatessakaan kehoiteta vetämään rasvaa kohtuuttomasti. Jos olet sellaisen kehoituksen jostain saanut niin kerro toki mistä, niin tätä väärinneuvojaakin voi valaista :)

[QUOTE="eee";23024735]Niin, miten tämä nyt liittyy mihinkään? Kysyin mihin tämän projektin teho perustuu karppaajien mielestä, ja yksi vastasi, että sodan päättymiseen. Tietääkseni Suomessa ei ole sodittu enää 1970-luvulla.[/QUOTE]

Ja minä kysyin että mikä teho? Viitsisitkö vastata tuohon?

Ottamatta yhtään kantaa siihen, että miten kunkin tulisi syödä, haluan vain tuoda pohdittavaksenne sellaisen aspektin, jota kukaan ei ole vielä tässä ketjussa ottanut huomioon.

Eli RAHA. Raha se on joka tätä maailmaa pyörittää. Raisio on laittanut miljoonia euroja Benecolin kehittämiseen. Ruokajätit laittavat hirveästi rahoja kevyttuotteiden kehittämiseen ja markkinoimiseen. Lääkeyritykset pistävät hirveät rahat haisemaan erilaisia lääkkeitä kehittäessään. Ne mm. myös kehittävät eri tauteja, joihin voivat myydä lääkkeitä. Totta kai ne ja niitä tukeva valtio haluaa, että kuluttajat syövät väärin, ostavat kevyt- ym. hömppätuotteita ja sairastuvat. Tutkimustuloksia voi hyvinkin ohjata ja tulkita omaan suuntaansa saadakseen tahtomansa tulokset.

Ei tarvitse kuin lukea ja ajatella tarkemmin sikainfluenssaan liittyvää uutisointia. Nyt viranomaiset ovat vihdoinkin alkaneet myöntämään virheitään. Ei ne lääkärit ja viranomaiset ole missään nimessä puolueettomia, vaan niitä motivoi ihan samat asiat kuin meitä tavallisia kansalaisia. Suurimman osan suurin motivaattori on ahneus. Eli raha ratkaisee eikä suinkaan meidän kaikkien terveys.

Kukin syököön ihan niin kuin itse tykkää. Mitä järkeä on taivastella toisten elämää täällä palstalla?

[QUOTE="vieras";23024690]Sun mielestä se näyttää perustuvan pakettikaupalla voin syömiseen ;)

Ja mitä jos kokeilisit ensin itse?[/QUOTE]

No siihenhän se perustuu. Syödään rasvaa eniten verrattuna muihin ruoka-aineisiin. Syödään rasvaa niin paljon, että päivässä syödyt kalorimäärät huitelevat 3000 kalorissa.

Eli RAHA.

Raha on mielenkiintoinen asia. Pekka Puska ja monet muut itkeä ruikuttavat kuinka he tekevät pyyteetöntä työtä kansanterveyden eteen ja kuinka populistit myyvät pillereitä tai omia kirjojaan. KUKAAN ei puutu siihen kun Pekka Puskalle ropisee ihan avoimia korruptiolahjoja (esim. myllyteollisuuden säätiöltä saatu sadan tonnin palkinto) jotka ovat vain palkkioita teollisuuden etujen ajamisesta.

Yhteistyössä