Hei karppaajat, eikö teitä yhtään mietitytä rasvan laatu ja määrä mitä syötte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23024848]No siihenhän se perustuu. Syödään rasvaa eniten verrattuna muihin ruoka-aineisiin. Syödään rasvaa niin paljon, että päivässä syödyt kalorimäärät huitelevat 3000 kalorissa.[/QUOTE]

MITÄH?! Mä karppaan varmaan väärin, sillä mun maha ei kyllä vedä noin paljoa, olisin ähkyssä koko ajan... keskiarvoisesti kalorimäärät huitelee mulla päivässä 1500-1800 kcal tietämillä -ilman että olen yhtään nälissäni. Ja enhän toki syö enempää kuin sen, että nälkä lähtee.

Ihan mielenkiinnosta tarkistin saarioisten maksalaatikon tiedot. Annoksessa 27 g rasvaa. Yleinen lounas ainakin täälläpäin niillä, jotka on ihan virallisterveellisellä linjalla.

[QUOTE="vieras";23024848]No siihenhän se perustuu. Syödään rasvaa eniten verrattuna muihin ruoka-aineisiin. Syödään rasvaa niin paljon, että päivässä syödyt kalorimäärät huitelevat 3000 kalorissa.[/QUOTE]

Oho, todellako? Minä kun ajattelin, että esim hyväkarppausta voi toteuttaa syömällä noin 1500kaloria päivässä joka koostuu kasviksista, lihasta, muutamasta juustosiivusta, ehkä jogurtista, hedelmistä jne. ilman että rasvaa olisi mitenkään överimääriä, mutta minä en tästä asiasta kovin perillä olekaan.

No niin, johan se tuli sieltä. Se pahin väärä käsitys. Ei tosin ap:lta kuten odotin, mutta ei sen väliä!

Karppaus oikein tehtynä toimii loppujen lopuksi näin:
* vähintään 500g vähähiilarisia kasviksia, mielummin enemmän
* max 500g proteiinipitoista ruokaa
*loput rasvaa, jotta saadaan riittävästi energiaa ja nälkä pidettyä poissa. Tämä on useimmille määrinä 100-200g.

Mikä näistä on suurin määrä ja mikä pienin?

Ei vaan saatu energia tulee enimmäkseen rasvasta ja sitten proteiinista - vähiten hiilareista.

Ei rasvaa syödä enemmän kuin muita ruoka-aineita, niinkuin tuossa sanot.

En kyllä tajua tätä karppaajien vainoamista! Mitä se ketään liikuttaa, mitä joku toinen syö? Eihän kysessä ole teidän sydän, ei teidän verisuonet? MITÄ VÄLIÄ?!?

[QUOTE="minä";23024891]Ei vaan saatu energia tulee enimmäkseen rasvasta ja sitten proteiinista - vähiten hiilareista.

Ei rasvaa syödä enemmän kuin muita ruoka-aineita, niinkuin tuossa sanot.[/QUOTE]

No ruoka-aine oli väärä termi, mutta juuri tuotahan minä tarkoitin. Että suurin osa ENERGIASTA tulee rasvasta, ja sitä syödään sitten niin paljon, että kaloreita kertyy hirvittävästi. Näin ainakin tämän palstan karppaajien mukaan. :)

Suosittelen muuten kaikille kookosöljyn käyttöä, se on terveellisimpiä rasvoja mitä on. Varsinkin laihduttajille erinomainen, koska sen keskipitkäketjuiset rasvahapot kiihdyttävät aineenvaihduntaa ja tukevat sen vuoksi painon pudottamisessa. Ja on ainut rasva joka ei varastoidu elimistöön, niinkuin muut rasvat. Paljon muitakin hyviä vaikutuksia sillä on, antioksidantit jne.

[QUOTE="vieras";23024907]No ruoka-aine oli väärä termi, mutta juuri tuotahan minä tarkoitin. Että suurin osa ENERGIASTA tulee rasvasta, ja sitä syödään sitten niin paljon, että kaloreita kertyy hirvittävästi. Näin ainakin tämän palstan karppaajien mukaan. :)[/QUOTE]

So? Mitä sitten? Mulla toimii helvetin hyvin ja olen terveempi kuin koskaan. Mikä on ongelman nimi? Kaikki eivät voi syödä yli kolmea tonnia kilokaloreita päivässä mutta minä voin. Helposti.

[QUOTE="vieras";23024907]No ruoka-aine oli väärä termi, mutta juuri tuotahan minä tarkoitin. Että suurin osa ENERGIASTA tulee rasvasta, ja sitä syödään sitten niin paljon, että kaloreita kertyy hirvittävästi. Näin ainakin tämän palstan karppaajien mukaan. :)[/QUOTE]

Ei niitä kaloreita niin paljoa sitten loppujen lopuksi kerrykään, koska rasvainen ruoka tekee todella kylläiseksi. Hiilareita vaan vedetään lisää ja lisää, ja aika pian taas lisää.

Oma esimerkki eiliseltä:
1550 kcal, 110 g proteiinia, 110 g rasvaa, 24 g hiilareita. (Ja lauantai kun oli, tuli syötyä raskaammin kuin arkena).

Ap, kerrotko vertailun vuoksi omasi?

(Tunnustettava on, että eilen kasvisten määräkin jäi 150-200 grammaan, yleensä niitä menee enemmän... )

Ja minä kysyin että mikä teho? Viitsisitkö vastata tuohon?

Moni katsoo Pohjois-Karjala-projektin ansioksi sen, että tällä hetkellä työikäisten vuotuinen sydänkuolleisuus on alhaisimmillaan 1960-luvun jälkeen (lasku yli 80 %). Vaikka margariiniakin on tosiaan viime vuosikymmenet syöty... Lähteitten mukaan kehitys selittyy lähes yksinomaan sydäntautien riskitekijöiden vähentymisellä. Seitsemänkymmentäluvun jälkeen väestön kolesterolitasot ja verenpaine ovat laskeneet huomattavasti.

[QUOTE="eee";23024936]Moni katsoo Pohjois-Karjala-projektin ansioksi sen, että tällä hetkellä työikäisten vuotuinen sydänkuolleisuus on alhaisimmillaan 1960-luvun jälkeen (lasku yli 80 %). Vaikka margariiniakin on tosiaan viime vuosikymmenet syöty... Lähteitten mukaan kehitys selittyy lähes yksinomaan sydäntautien riskitekijöiden vähentymisellä. Seitsemänkymmentäluvun jälkeen väestön kolesterolitasot ja verenpaine ovat laskeneet huomattavasti.[/QUOTE]
Ongelma vain on siinä, että samaan aikaan Pohjois-Karjalaprojektin kanssa muualla maassa tapahtui sama vaikutus, ilman että olisi muutettu ruokatapoja PK-projektin mukaisiksi.

[QUOTE="Anne";23024883]Oho, todellako? Minä kun ajattelin, että esim hyväkarppausta voi toteuttaa syömällä noin 1500kaloria päivässä joka koostuu kasviksista, lihasta, muutamasta juustosiivusta, ehkä jogurtista, hedelmistä jne. ilman että rasvaa olisi mitenkään överimääriä, mutta minä en tästä asiasta kovin perillä olekaan.[/QUOTE]

Mutta eikö tämä tavallaan koettele koko karppauksen pointtia? Karppaajathan kyseenalaistavat vanhan totuuden siitä, että ihminen laihtuu syömällä vähemmän kuin kuluttaa. Juuri siitähän tuossakin on kyse, jos syödään 1500 kaloria päivässä. Karppaajat taas yrittävät usein väittää, että rasvan vähentäminen ei laihduta, ja että he voivat syödä esim. 3000 kaloria päivässä ja laihtua silti. Tokihan ihminen nyt 1500 kalorin dieetillä laihtuu!

[QUOTE="vieras";23024940]Niin, sydän- ja verisuonisairaathan maksavat hoitonsa itse...[/QUOTE]

Tuolla kun kaupassa käy, niin hämmästyttävän paljon ihmiset lastaa hihnalle sipsiä, karkkia, limua, tupakkaa ja alkoholia yms. Näilläkö ei sitten ole minkäänlaisia negatiivisia terveysvaikutuksia? Miksei näiden syöjiä vainota? Vai kalahtaisiko liikaa omaan nilkkaan?

Ongelma vain on siinä, että samaan aikaan Pohjois-Karjalaprojektin kanssa muualla maassa tapahtui sama vaikutus, ilman että olisi muutettu ruokatapoja PK-projektin mukaisiksi.

Alkuvaiheessa kehitys oli Pohjois-Karjalassa nopeampaa.
Et siis usko, että ruokavalion kehitys oli muuallakin maassa samankaltaista, vaikka varsinainen projekti toteutettiinkin Pohjois-Karjalassa? Muualla maassa voin ja kerman käyttö pysyi vuosikymmenet ennallaan ja kolesteroliarvot laskivat silti jne?

Tuolla kun kaupassa käy, niin hämmästyttävän paljon ihmiset lastaa hihnalle sipsiä, karkkia, limua, tupakkaa ja alkoholia yms. Näilläkö ei sitten ole minkäänlaisia negatiivisia terveysvaikutuksia? Miksei näiden syöjiä vainota? Vai kalahtaisiko liikaa omaan nilkkaan?

Tottakai niillä on negatiivisia terveysvaikutuksia, ja jos minä saisin päättää, niin kyllä niittenkin syöjiä vainottaisiin! ;)

[QUOTE="vieras";23024967]Tottakai niillä on negatiivisia terveysvaikutuksia, ja jos minä saisin päättää, niin kyllä niittenkin syöjiä vainottaisiin! ;)[/QUOTE]

Pliis, aloita sellainen ketju! Mä en jaksa.

[QUOTE="vieras";23024954]Mutta eikö tämä tavallaan koettele koko karppauksen pointtia? Karppaajathan kyseenalaistavat vanhan totuuden siitä, että ihminen laihtuu syömällä vähemmän kuin kuluttaa. Juuri siitähän tuossakin on kyse, jos syödään 1500 kaloria päivässä. Karppaajat taas yrittävät usein väittää, että rasvan vähentäminen ei laihduta, ja että he voivat syödä esim. 3000 kaloria päivässä ja laihtua silti. Tokihan ihminen nyt 1500 kalorin dieetillä laihtuu![/QUOTE]

No eipä välttämättä laihdu. Minulla kun tuo 1500 on suunnilleen se päivän kulutus jos en liikuntaa harrasta.

[QUOTE="vieras";23024954]Mutta eikö tämä tavallaan koettele koko karppauksen pointtia? Karppaajathan kyseenalaistavat vanhan totuuden siitä, että ihminen laihtuu syömällä vähemmän kuin kuluttaa. Juuri siitähän tuossakin on kyse, jos syödään 1500 kaloria päivässä. Karppaajat taas yrittävät usein väittää, että rasvan vähentäminen ei laihduta, ja että he voivat syödä esim. 3000 kaloria päivässä ja laihtua silti. Tokihan ihminen nyt 1500 kalorin dieetillä laihtuu![/QUOTE]

Tässä on se toinen ongelma. Tavallinen alakarppi, puhumattakaan hyväkarpista ei voi syödä rasvaa niin että 3000 kcal tulisi täyteen. Ei silloin laihdu. Mutta ketokarppi voi. Silloin kun ihminen on ketoosissa, hänen elimistönsä tekee rasvasta ketoaineita, joita on kolmea erilaista. Yhden niistä elimistö hyödyntää 100% energiaksi, toisen vain osittain ja kolmatta ei lainkaan. Tämä kolmas ketoaine, asetoni, siis poistuu elimistöstä virtsassa ja hengityksen mukana. Näin ollen ketokarpin syömästä rasvasta menee melkein puolet hukkaan, jolloin elimistöön jää energia vajetta. Ja se vaje täyttyy, luonnollisesti, kehoon varastoituneesta rasvasta.

Viimeksi muokattu:
Eikä kaikki karppaa laihduttaakseen. Itse olen aina ollut normaalipainoinen, karpannut olen kohta 4 vuotta. Mies karppaa myös ja sen veriarvot ja verenpaine on hyvät, vt-ruokavaliolla olivat ihan viturallaan.

Karppaaminen on terveellisempää sen takia että siinä saa syödä riittävästi rasvaa - jos vertaa niihin virallis-terveellisiin ruokavalioihin (sipaisu margariinia jne). Karppaaja voi käyttää hyviä kasvisöljyä, syödä rasvaista kalaa mielinmäärin jne. Samoin hiilarit (hedelmät, pastat, riisit, peruna jne) jätetään pois jolloin verensokeri pysyy tasaisempana ja hyvinvointi paranee. Kasviksia syödään rutkasti ja proteeininmäärä on samankaltainen kuin virallis-terveellis-ruokavaliossa.

Ei koettele. Nimen omaan se rasva pitää kylläisenä. Virallisterveelisellä dieetillä olin nälkäinen koko ajan ja oli todella vaikeaa saada pidettyä kalorit alle 1500 -nyt tuntuu, että yli 2000 kaloriin saisi syödä ihan hillittömästi! Ja kyllä niitäkin päiviä tulee, että kalorimäärä on enemmän. Enkä mä niitä niinkään laske, mutta kalorilaskuri pitää kirjaa niistäkin. Otin kyseisen konstin karppaamisen aloittamisen tueksi vain hiilareiden laskemiseen. Eli jos kaloreita tuleekin enemmän, se ei minua haittaisi.

Esimerkiksi mieheni karppauksen alkuun söi mielestäni todella paljon. Taatusti lähelle sen 3000 kcal per päivä. Mutta hiilareita vain 20-30 g. Ja tosiaankin laihtui ihan silmissä. Eli tämän kokemuksen myötä uskon täysin sen, että voisin vetää kaloreitakin enemmän ja laihtuisin silti.

Eihän se ole mikään ihme, kun projekti toteutettiin Pohjois-Karjalassa, mutta koko projektin ajan tulokset olivat koko maan käytettävissä. Projekti tuli tunnetuksi televisio-ohjelman avulla ja näin koko kansaa valistettiin samanaikaisesti eikä pelkästään Pohjois-Karjalaan keskittyen. Toki Pohjois-Karjala oli projektin keskiössä siksi, että täällä on perinteisesti ollut tuo terveyspuoli muuta maata kehnommalla tolalla. Asiasta kannattaisi ehkä oikeasti ottaa selvää jostain muualtakin kuin asemastaan katkeran Heikkilän sivuilta.

Ja kun jättää pastat, riisit ja perunat pois, niin tulee oikeasti syötyä kasviksia PALJON ja MONIPUOLISESTI. Mä väitän, että vt-ruokaliossa _tavallisesti_ kasvikset rajoittuvat lähinnä kurkkuun, tomaattiin, salaatinlehtiin ja ehkä paprikaan ja porkkanaan. Ei kovin monipuolista?

Yhteistyössä