Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kilppari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kilppari

Vieras
Tässä muutamia oireita, joita kilpirauhasen vajaatoiminta tuo tullessaan:

- painon heittely; nopeat nousut ja laskut
- turvotus: jaloissa, käsissä
- hiusten ohentuminen ja kuivuminen
- lihaskrampit
- lihasten voimattomuus
- kuukautishäiriöt
- palelu
- kuume ei nouse
- matala ruumiinlämpö
- selittämättömiä astman pahenemisvaiheita
- jokakuukautinen poskiontelontulehdus
- outoja allergioita
- jatkuva väsymys
- liiallinen unentarve
- keskittymyskyvyttömyys
- muistihäiriöt
- repaleiset, kuivat kynsinauhat
- sydämentykytyksiä
- pikkuvarpaiden kynsien halkeilu
- kuulon heikkeneminen
- kurkun käheys ilman ilmeistä syytä
- selittämättömät mustelmat
- nenän tukkoisuus
- yöhikoilu
- hikoilemattomuus
- äänen käheys
- aivosumu
- "napsuminen" niellessä
- pala kurkussa
- huimaus
- pahoinvointi
- kuiva iho
- hauraat, liuskoittuvat kynnet
- hidas pulssi
- hidas rasituksesta toipuminen
- aloitekyvyttömyys
- pikkuvarpaiden kynsien kasvun pysähtyminen
- ihovaurioiden hidas paraneminen
- hedelmällisyysongelmat
- keskenmenot /tuulimunaraskaudet

Kannattaa rekisteröityä ja lukaista lisää:

Kilpirauhasfoorumi : : www.kilpirauhas.info

2 keskenmenoa oli minullakin ennenkuin diagnisoitiin vaikea kilpirauhasen vajaatoiminta. Muistihäiriöt jäi päälle vaikka on lääkityskin :( Tämä tauti huononsi selvästi mahdollisuuksia työmarkkinoilla :'(

No et mutta tuntuu että tällä palstalla jollekkin tulee keskenmeno ja kas kummaa!!!! Heti ollaan kilpirauhasta syyttämässä kun eihän sitä normaalisti keskenmenoja tule.

Ai mua väsyttää..no sulla on taatusti kilpparissa vikaa.
Ai olen lihonnut 20kg,no taatusti sama homma.

[QUOTE="katri";23026674]No et mutta tuntuu että tällä palstalla jollekkin tulee keskenmeno ja kas kummaa!!!! Heti ollaan kilpirauhasta syyttämässä kun eihän sitä normaalisti keskenmenoja tule.

Ai olen lihonnut 20kg,no taatusti sama homma.[/QUOTE]

No mulla on kuitenkin todettu vajaatoiminta ja sen näkee ihan verikokeista, että ei ole nytkään aivan kohdillaan arvot.

Ihmeellinen asenne sulla.

Viimeksi muokattu:
Arvot ovat monellakin kohdillaan ja lääkärit eivät ymmärrä, että pitää kysyä vointia ja oireita. Niiden perusteella kunnon asiaan perehtynyt lääkäri määrää Thyroxinin.

Mulla on vajaatoiminta ja lähes kaikki noista oireista lääkityksestä huolimatta.

Lopetin lääkkeen pari viikkoa sitten ihan omasta päätöksestä. Syy: tuntuu erittäin typerältä syödä joka aamu lääkettä ja maksaa siitä (vaikkei järin kallis olekaan), kun se ei kuitenkaan mihinkään vaikuta.

minulla myös lapsesta saakka ollut paljon lueteltuja oireita, mutta on taidettu peräti kahdesti testata mutta vajaatoimintaa ei ollut. kyllähän moni noista oireista voi johtua muista pienistä elämäntavoista, mutta olen ihmetellyt sitä että en hikoa millään, vaikka olisin vaatteet päällä saunassa.

Itsellä epäiltiin vajaatoimintaa ja sain koelääkityksen.Olo oli hetken aikaa hyvä mutta sitten tuli sellainen olo kuin olisin humalassa ollut.
Lääkäri sanoi että ilmeisesti mulla tosi pieni hormoonien heittelyväli ja lääkitys lopetettiin.Nyt olo täysin normaali.

Lääkäri sanoi myös että nuo lista "oireet" sopii niin moneen vaivaan.

Scarlett O Harava
En millään tavalla yrittänyt väheksyä kokemiasi asioita.

Itsellä myös keskenmeno takana ja lapsettomuutta.Mua vaan ärsyttää se että jos joku saa keskenmenon niin siitä heti syytetään kilpparia.

Mulla on vajaatoiminta ja lähes kaikki noista oireista lääkityksestä huolimatta.

Lopetin lääkkeen pari viikkoa sitten ihan omasta päätöksestä. Syy: tuntuu erittäin typerältä syödä joka aamu lääkettä ja maksaa siitä (vaikkei järin kallis olekaan), kun se ei kuitenkaan mihinkään vaikuta.

ikävää, ettei lääke ole auttanut. Se 5 euroa/100tbl on pelastanut mut. Ennen Thyroxinia olo oli hirveä, en tuntenut enää itteeni. Nyt 3 vuotta myöhemmin olo ollut jo pitkään normaali ja alkaa tuntua siltä, että elän taas:)

Mulla myös paljon noista oireista ja edellis raskauden aikana todettiin vajaatoiminta, lääkkeillä arvot hyvät! saa nähä mitkä nyt on kun uusi raskaus! Mut mulle sanottiin kun kysyin syksyllä et saako lopettaa lääkityksen, kun arvot hyvänä jolloin lääkäri sanoi ettei missään tapauksessa! Että yleensä kun lääkitys alotetaan ni niitä joutuu sit aina syömään jotta arvot ja oireet pysyisi kurissa!
Mullakin oli pitkään noita oireita, ennen kuin lääkitys alotettiin...

Itselläni paino on noussut lyhyessä ajassa hirveästi, ja aika moni oire sopii minuun, ilman että "keksin" niistä päästäni..

Menen pian erikoislääkärille, joka toivottavasti ottaa selville, johtuuko painonnousu jostain tämäntyyppisestä vai olenko tosissaan syönyt liikaa.

- painon heittely; nopeat nousut ja laskut ON
- hiusten ohentuminen ja kuivuminen ON
- lihaskrampit ON
- lihasten voimattomuus ON
- kuukautishäiriöt ON
- palelu ON
- kuume ei nouse ON
- matala ruumiinlämpö ON
- outoja allergioita
- jatkuva väsymys ON
- liiallinen unentarve ON
- keskittymyskyvyttömyys ON
- muistihäiriöt ON
- repaleiset, kuivat kynsinauhat ON
- sydämentykytyksiä ON
- kuulon heikkeneminen ON
- kurkun käheys ilman ilmeistä syytä ON
- nenän tukkoisuus
- yöhikoilu ON
- hikoilemattomuus
- äänen käheys ON
- aivosumu ON
- "napsuminen" niellessä
- pala kurkussa ON
- huimaus
- pahoinvointi
- kuiva iho ON
- hauraat, liuskoittuvat kynnet ON
- hidas pulssi
- hidas rasituksesta toipuminen ON
- aloitekyvyttömyys ON
- hedelmällisyysongelmat ON

Mutta kautta elämäni ovat lääkärit vaan nauraneet ja käskeneet syödä vähemmän. Vain yksi lääkäri on testannut kilpiarvot useampi vuosi sitten, eikä sanonut niissä olevan mitään hälyttävää. Ja tietenkin vedotaan siihen, että mulla on vauva: sehän selittää suuren osan oireista.

Täytyy kait sitten uskoa, että olen mättänyt vaan kaikki suun kautta. Kaikki ylimääräiset kilot kertyivät mahaan, joten minulla on isompi vatsa kuin raskaana ollessa.

Alkuperäinen kirjoittaja menossa erikoislääkäriin;23032650:
Itselläni paino on noussut lyhyessä ajassa hirveästi, ja aika moni oire sopii minuun, ilman että "keksin" niistä päästäni..

Menen pian erikoislääkärille, joka toivottavasti ottaa selville, johtuuko painonnousu jostain tämäntyyppisestä vai olenko tosissaan syönyt liikaa.

- painon heittely; nopeat nousut ja laskut ON
- hiusten ohentuminen ja kuivuminen ON
- lihaskrampit ON
- lihasten voimattomuus ON
- kuukautishäiriöt ON
- palelu ON
- kuume ei nouse ON
- matala ruumiinlämpö ON
- outoja allergioita
- jatkuva väsymys ON
- liiallinen unentarve ON
- keskittymyskyvyttömyys ON
- muistihäiriöt ON
- repaleiset, kuivat kynsinauhat ON
- sydämentykytyksiä ON
- kuulon heikkeneminen ON
- kurkun käheys ilman ilmeistä syytä ON
- nenän tukkoisuus
- yöhikoilu ON
- hikoilemattomuus
- äänen käheys ON
- aivosumu ON
- "napsuminen" niellessä
- pala kurkussa ON
- huimaus
- pahoinvointi
- kuiva iho ON
- hauraat, liuskoittuvat kynnet ON
- hidas pulssi
- hidas rasituksesta toipuminen ON
- aloitekyvyttömyys ON
- hedelmällisyysongelmat ON

Mutta kautta elämäni ovat lääkärit vaan nauraneet ja käskeneet syödä vähemmän. Vain yksi lääkäri on testannut kilpiarvot useampi vuosi sitten, eikä sanonut niissä olevan mitään hälyttävää. Ja tietenkin vedotaan siihen, että mulla on vauva: sehän selittää suuren osan oireista.

Täytyy kait sitten uskoa, että olen mättänyt vaan kaikki suun kautta. Kaikki ylimääräiset kilot kertyivät mahaan, joten minulla on isompi vatsa kuin raskaana ollessa.

Tänään tulivat tulokset. T4V arvo oli 4 ja TSH arvo oli 79. Lääkäri sanoi, että on erittäin syvä vajaatoiminta. Heti huomisaamuna alkaa lääkitys. Arveli että puolessa vuodessa palaudun ehkä normaalitilaan, mutta sen kuulemma huomaa kyllä. Syynä synnytyksen jälkeen sairastettu kilpirauhasen tulehdus, arvioi hän. Ja piilevänä ajatteli olleen pitempäänkin, mutta nyt sitten lauennut synnytyksen myötä. Jännää nähdä, miten olo tulee sitten muuttumaan. Toivottavasti tämä "juoppopöhötys" laskee ainakin, posket ottaa jo silmälaseihin kiinni:(

[QUOTE="katri";23026674]No et mutta tuntuu että tällä palstalla jollekkin tulee keskenmeno ja kas kummaa!!!! Heti ollaan kilpirauhasta syyttämässä kun eihän sitä normaalisti keskenmenoja tule.

Ai olen lihonnut 20kg,no taatusti sama homma.[/QUOTE]

Kilpirauhasen vajaatoiminassa on 20% riski keskenmenoon. Monet tautia sairastavat kärsivät myös lapsettomuudesta. Yksittäinen oire ei sairautta välttämättä tarkoita, mutta jos tuosta listasta on monta oiretta kannattaa käydä tarkistuttamassa kilpirauhasarvot. Kilpirauhasen vajaatoiminnassa väsymys ei enää ole sellaista normaalia. Vaan jatkuvaa. Ihminen saattaa nukahdella keskellä päivää eikä asiaa helpota hyvät yöunet.