Ei helvetti mua naurattaa noi "ei otettu sikapiikkiä kun TIEDETTIIN ettei kannata" :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyrsk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23044955]Millä tavalla ei mennyt. Enhän mä lisännyt kuin kolmannen vaihtoehdon skenaarioihin. Teki niin tai näin, ei mene kaikki aina parhain päin. Sehän se pointti oli, eikös.[/QUOTE]

Ahaa no sitten sun pointti vaan meni multa ohi ;)
Luulin että yritit ns väittää vastaan tuohon. Sorry mun moka :)

Et tiennyt, sitä ei voi kukaan väittää. Kukaan ei voinut kiistatta tietää että rokottamatta jättäminen olisi parempi valinta. :)
Ihan miten haluat sen kuvitella, mutta näin se asia on. Edes lääkärit eivät tienneet kiistatonta totuutta, ikävä kyllä.

KAIKILLA rokotteilla on haittavaikutuksia. Niitä ei vaan ilmene kaikilla. Rokotteen ottaminen on aina oma riskinsä. Ja se on kiistaton totuus, kysyitpä keneltä tahansa lääkäriltä.

Mä otin sen rokotuksen kun kuulun riskiryhmään ja joo, TIESIN, että kuolisin siihen helvetin sikainfluenssaan jos olisin siihen sairastunut. Nyt onneksi terveydentila jo vähän parempi ku sillon.

[QUOTE="niin";23044913]Niin, mikä on kellekin oikea ratkaisu? Oliko niille, joiden lapsi kuoli sikainfluenssaan oikea ratkaisu se, etteivät rokottaneet lastaan? Oliko se oikeampi ratkaisu kuin se, että joku sen rokotteen otti ja sattu sairastumaan narkolepsiaan?[/QUOTE]

Tai se, että joku ehkä otti lapselleen rokotteen, ja lapsi sairastui viikko rokotteen annosta sikainfluenssaan vakavasti, ja ehkä kuolikin...

Mä olisin varmaan saanu riskiryhmäläisenä rokotteen viimetalvena jos oisin pyytäny lääkäriltä, meni sillon sellanen lääkitys. En sit pyytänyt. Kun en ottanut rokotetta. En kaivannu viel sen rokotteen sivuvaikutuksia viimetalven riesaksi.

Tosin ei tullut senkään takia haettua, kun THL alotti kohta rokotusten jälkeen tämän oman rokotetutkimuksensa tässä maassa. Jatkuu edelleen. Tuli kutsu, päädyin sitten kontrolliryhmään kun en tuota rokotetta halua/uskalla ottaa. Luotto korkealla tuollasen jälkeen, eka rokotetaan, sit tutkitaan :p

Ihan sama mikä tauti muhun iskee. Tarpeeksi korkea kuume, sairaalareissu siitä silti tulee. Ainut paikka missä ne ehkä vielä voi keksiä millä lähemmäs 40c kuumeen saa alas.

Meidän perheessä se oli jo ihan selvää että kukaan ei sitä rokotetta ota ja ei otettu vaikka kuinka koitettiin tyrkyttää. Ja nytkun noita lehtiä lukee niin ihan kyllä käy noita lapsia sääliksi.

[QUOTE="vierailija";23045092]Meidän perheessä se oli jo ihan selvää että kukaan ei sitä rokotetta ota ja ei otettu vaikka kuinka koitettiin tyrkyttää. Ja nytkun noita lehtiä lukee niin ihan kyllä käy noita lapsia sääliksi.[/QUOTE]

Niin, mutta ei se asiaa muuta. Ei kukaan silti voinut sen paremmin sillon tietää kumpi on oikea ratkaisu. Tottakai lapsia käy sääliksi, mutta vanhemmat teki parhaansa, kuten sinäkin. Ihan samalla tavalla, asia olisi ihan yhtä hyvin voinut olla toisin päin.

Mä ainakin tiesin ettei lapsille sitä kannata ottaa. Joku sisällä sanoi että ei, vaikka melkein kaikki lähipiiristä sen ottivat.

Se oli oma valinta! Jos sen otatti lapsilleen. voi vain itseään siitä arvostella. Elämä on valintoja....asetelmahan voisi olla tässä toisinkin päin ja nyt kauhisteltaisiin ihmisiä jotka sitä ei ottaneet...

[QUOTE="niin";23045522]Mä ainakin tiesin ettei lapsille sitä kannata ottaa. Joku sisällä sanoi että ei, vaikka melkein kaikki lähipiiristä sen ottivat.

Se oli oma valinta! Jos sen otatti lapsilleen. voi vain itseään siitä arvostella. Elämä on valintoja....asetelmahan voisi olla tässä toisinkin päin ja nyt kauhisteltaisiin ihmisiä jotka sitä ei ottaneet...[/QUOTE]

Näin mullakin eli luotin omaan vaistoon vaikka kaikki läheiset otti piikin meidän perhettä lukuunottamatta.
Ja voi helvetti kuin sain anopin silmille tästä asiasta.
Mutta kaikki sympatiat sairastuneille lapsille,en ole vahingoniloinen,vaan iloinen että pysyin omassa kannassani painostuksesta huolimatta.

Aikamoista painostusta roketteen ottamiseen tuli aivan yksityishenkilöiltä. Muistan yhdenkin työkaverin sanoneen, että on vastuutonta olla ottamatta rokotetta, koska jos sairastuu, niin voi tartuttaa muut esimerkiksi pikkuvauvat.

Meidän perheessä kaksi riskiryhmiin kuuluvaa otti roketteen ja kolme muuta ei ottanut. Sen hetkisen tiedon mukaan päätös oli järkevin mahdollinen. Nyt uskon, että rokete jäisi ottamatta. En uskaltaisi enää ottaa rokotetta muutenkin herkälle lapselle, jolla on kaikenlaisia allergioita.

[QUOTE="vieras";23044991]Ei mitään tietoa. Ei välttämättä yksikään. Mutta skenaarion tarkoitushan onkin vain herättää ajatuksia.[/QUOTE]

Ainakin kaksi niistä lapsista, jotka kuopli olivat ottaneet sen piikin, siitä oli silloin uutisissa kun tuli tietoa kuoleemista ja lukuisia aikuisia kuoli piikin ottamisen jälkeen, eikö kukaan muista niitä "spekulaatioita", että kuoli siihen piikkiin kun oli pari päivää aikasemmin saanut sen piikin ja sitte kuollut..

typerää myös yleistää sitä, että rokotteista olisi tapeltu, ainakin omassa kunnassa kaikille oli rokotetta riittävästi ja rokotteet jaettiin riskiryhmien mukaan, eli ensin ne riskiryhmät sitten koululaiset,sit päiväkoti-ikäiset,eläkeläiset, ja viimeisten joukossa minä, joka olen perusterve nuori aikuinen.
omat lapset saivat rokotteen tammikuussa, olisivat saaneet aiemminkin, mutta menin vasta tammikuulla, itse otin rokotteen helmikuussa. nyt vähän mietityttää, että mahtaako tuosta rokottesta sitten jotakin seurata, mutta sokeasti olen luottanut terveydenhoitohenkilökuntaan. pidän muutenkin rokotuksia tarpeellisena, niillä on saatu moni kulkutauti nitistettyä kokonaan, joten mistä sen olisi sikapiikin kohdalla voinut tietää kumpi päätös on oikein ja kumpi väärin.

Ainakin kaksi niistä lapsista, jotka kuopli olivat ottaneet sen piikin, siitä oli silloin uutisissa kun tuli tietoa kuoleemista ja lukuisia aikuisia kuoli piikin ottamisen jälkeen, eikö kukaan muista niitä "spekulaatioita", että kuoli siihen piikkiin kun oli pari päivää aikasemmin saanut sen piikin ja sitte kuollut..

4 lasta kuoli ja vain 1 heistä oli ehtinyt saada rokotteen viikkoa ennen. Sehän uutisointiinkin "Rokote ei ehtiny ajoissa".

Mä tiesin että noin nopeasti kyhätyllä ja EI testatulla lääkkeellä on jotain haittavaikutuksia enkä todellakaan halunnut lapsiani käyttää koekaniineina. Se oli tosiaan omavalinta ja toisaalta, asia VOIS olla toisin jos esimerkiksi mun lapseni olis sairastunu siihen. Mut onneks niin ei käynyt.

[QUOTE="enigma";23044729]Varmaan siitä, että jotkut vaivautuu selvittämään laajasti asioita eikä vain laiskana usko mitä THL sanoo.[/QUOTE]
Tämä kommentti vetää kyllä täydet pointsit raskaan sarjan jeesustelussa.

Sinä siis olet virologi, geneetikko, kemisti ja ties mitä. Omissa laajoissa tutkimuksissasi pystyit selkeästi toteamaan että skandinaavinen geeniperimä, rokotteen tietty yksittäinen ainesosa ja miljoona muuta muuttujaa yhdessä aiheuttavat narkolepsiaa. Siispä pidän sinua osasyyllisenä koska et tuonut tutkimuksiasi ajoissa julki jolloin katastrofi olisi voitu välttää.

Ja joku jopa oli sitä mieltä ettei pitäis korvata sairastuneille kun "oma vika" ja itse oltiin muka niin viisaita että ihan tiedettiin...juupajuu :D
Kukaan, siis KUKAAN ei sillon voinut tietää kiistatonta totuutta ja jokainen tavallaan heitti tästä arpaa, että mihin uskoa ja mihin ei. Nyt ollaan niin olevinaan ja vielä näin vakavan aiheen kanssa. Huh että ällöttää.

Eikö hävetä ollenkaan?
Ja itse siis en ottanut lapsilleni rokotetta, mutta en TIENNYT kumpi on oikea ratkaisu. Eikä kyllä kukaan muukaan. Yritin tehdä parhaan ratkasun ja se SATTUI olemaan se oikea. Onneksi, mutta kamala asia sairastuneille ja rokotetuille kun joutuvat nyt pelkäämään! :(

Joo ärsyttää nuo "oma vika"-huutelijat, mutta olen kyllä vähän eri mieltä siitä, että ei tuota päätöstä nyt ihan arpomalla pitänyt tehdä. Kyllä sen ihan terve maalaisjärki sanoo, että jos rokotetta on keretty tutkimaan ehkä noin 3 kuukautta, niin se ei vain ole tarpeeksi, ja tällöin riski on huomattavan suuri. Eli järjen kanssa ajateltuna, rokotetta ei todellakaan kannattanut ottaa. Mutta sitä nyt ei kenenkään auta tässä vaiheessa huudella, kun paskat on niin sanotusti jo housussa.

Meilläkin mietittiin pitkään ja hartaasti asiaa. Alunperinkin olimme sitä mieltä, ettei rokotetta ole tutkittu tarpeeksi. Kuitenkin takaraivossa jyskytti "mitä jos?" Myös neuvolan suunnalta painostus oli kovaa.

Myös se mietitytti, että monessa maassa rokotetta ei suositeltu raskaana oleville ja alle 18- vuotiaille.

Lopulliseen päätökseen vaikutti se, että ihan normi influenssan kuolleisuus on paljon suurempi kuin sika-versiossa sekä se, että mies löysi jonkun artikkelin, jonka mukaan rokotteen kehittäjät eivät itsekään rokotetta ottaisi. Artikkelin luotettavuudesta minulla ei ole tietoa, mutta jo pelkkä ajatus siitä, etteivät rokotteen kehittäjätkään ole täysillä rokotteen takana, antoi meille varmuuden siitä, ettei meillä ketään rokoteta.

Meillä kävi työpaikalla työterveydenhuollosta hoitaja rokottamassa ja sain kyllä työkavereilta tosi pahaa silmää ja ihmettelyä kun kerroin, ettei meillä oteta edes lapsille sitä.

Mielestäni media hysterisoi aihetta aivan liikaa ja tämän vuoksi THL jouti tekemään niin pikaisen päätöksen rokotteesta.

Ja ehdottomasti korvaukset niille, jotka piikin vuoksi ovat narkolepsiaan sairastuneet.

Mä tiesin että noin nopeasti kyhätyllä ja EI testatulla lääkkeellä on jotain haittavaikutuksia enkä todellakaan halunnut lapsiani käyttää koekaniineina. Se oli tosiaan omavalinta ja toisaalta, asia VOIS olla toisin jos esimerkiksi mun lapseni olis sairastunu siihen. Mut onneks niin ei käynyt.

Mä mietin asiaa ja soitin neuvolaan ja kyselin, että uskallanko sen rokotuksen antaa lapsilleni. Terveydenhoitaja vakuutteli sen vaarattomuutta ja suositteli ottamaan. Ajattelin niin, että lapset on niin pieniä, että jos se sikainfluenssa heihin rokottamattomana tarttuu ja jotain vakavampaa tästä heille aiheutuu, niin en voi antaa itselleni anteeksi, että jätin rokottamatta. Lapset saivat rokotuksen. Miehen kanssa jätettiin ottamatta, koska ollaan molemmat perusterveitä ja ajateltiin, että ehkä selätetään se tauti, jos se iskee.
Kukaan meistä ei sairastunut ja lapsillekaan ei tullut oireita rokotteesta.

Voi olla aika iso uskottavuusongelma näillä viranomaisilla jatkoa ajatellen. Miettikääpä seuraava pandemia. Kuka ottaa rokotuksen, kun sitä tyrkytetään?

Tuttavapiiriini kuuluu niitä, jotka haalivat lapsilleen kaikki mahdolliset rokotukset, mitä lapselle vaan voi antaa. Osallistuvat vielä kaikkiin rokotekokeiluihin ja kehuvat, että kun ilmaiseksi sai. Tätä en ymmärrä.

4 lasta kuoli ja vain 1 heistä oli ehtinyt saada rokotteen viikkoa ennen. Sehän uutisointiinkin "Rokote ei ehtiny ajoissa".

ja kuinka moni noista lapsista oikeasti kuoli siihen sikflunssaan? eikä esim. valmiiksi heillä olleeseen sairauteen...
Perus influenssaan kuitenkin kuolee vuosittain paljon enemmän lapsia kuin tuohon sikaan ja silti ihmiset ei ole tappelemassa siitä rokotteesta...

Eikö kukaan ole oikeasti pahoillaan niiden lasten puolesta jotka sairastuivat? Täällä vaan kinataan että kuka oli oikeassa. Minä rokotutin kaikki lapseni ja luojan kiitos mitään ei ole ilmennyt. Tietenkään en olisi jos olisin tiennyt mitä siitä saattaa seurata.

Ihan rauhassa saamme me rokottamattomat viisastella, koska niin paljon meitä haukuttiin ja parjattiin. Rokotteen ottaneet itse TIESI silloin tehneensä oikean ratkaisun ja syytti muita tahallisesta lapsentappamisesta ja tiäs mistä asiattomasta, kun ei ole antanut lapselle tuikitarpeellista rokotetta.

Yhteistyössä