Kumpikaan kummi ei muistanut lasta, huomautanko asiasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuper.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkuper.

Vieras
Synttärit olivat ja menivät viikonloppuna, kumpikaan kummeista ei mitään muistanut. Ei korttia, ei tekstaria eikä edes naamakirjassa mitään mainintaa. Synttäreitä ei pidetty nyt isosti johtuen minun lopuillaan olevasta kivuliaasta raskaudesta ja nyt viikonlopun muutosta, eli mitään synttärikutsua ei saanut kukaan tänä vuonna, siihen siis älkää takertuko.

Nyt tekisi mieli vähän huomauttaa, lapsi täytti 2v. Kummeina on miehen sisko ja minun siskoni.. ja kovin olivat innoissaan ottamassa tehtävää vastaan aikoinaan.

No voisin mä ainakin omalle siskolleni huomauttaa asiasta. Meillä on lapsen kummit meidän kavereita ja toinen muistaa aina ja toinen ei ikinä. Käy kyllä katsomassa häntä aina kun mahdollista, asuu kaukana.

Ei voi olettaa, että jokaisen synttärit ulkoa muistaa. Mielestäni jos ei järjestä synttäreitä, ei voi myöskään valittaa, jos joku ne unohtaa. Ihmisillä on omakin elämä.

Te kaksi viimeistä vierasta: aika kulunutta soopaa taas.

Itse luulin että kummius on lapsen elämässä mukana olemista, muistamista silloin tällöin, ainakin edes syntymäpäivänä. Ei lapsemme mitään traumoja tästä saa, minua vain harmittaa.

En minä huomauttaisi. Antaisin vaan olla. Ei se ole niin vakavaa! Ei kummin velvollisuus ole muistaa synttäreitä, vaan tukea lapsen kristillistä kasvatusta, jos nyt sellaista toivotte...

Myönnän olevani huono kummi, kun en minäkään muista kummilapsen synttäreitä ja nimppareita. Muista omien lasten synttärit ja miehen synttärit, siihen se sitten jääkin. Olen huono muistamaan muiden kuin oman perheen juhlia ja jos teidänkin kummeilla on sama juttu? Maailma ei kaadu yksiin synttäreihin ja mitä voitat sillä muistuttamisella?

Minusta ap olet vähän pikkumainen, jos tuollaisesta jaksat vetää herneen nenään. Itse siis kyllä muistan kummilastani, mutta ei minua ollenkaan loukkaisi, jos omieni lasteni kummit eivät muistaisi. Ollaaan nimenomaan painotettu, että lastemme kummien ei tarvitse ottaa mitään stressiä asiasta.

Kyllä mua loukkais, ellei mun sisko muistais mun lapseni synttäripäivää! Ihan varmasti harmittaisi. Tosin me ollaan tosi läheisiä, niin soittaisin varmaan jo synttäripäivänä, et äkkiä tänne!! :D En mitään lahjaa tod. kaipais, mut tuota huomaavaisuutta kyllä.

Minusta ap olet vähän pikkumainen, jos tuollaisesta jaksat vetää herneen nenään. Itse siis kyllä muistan kummilastani, mutta ei minua ollenkaan loukkaisi, jos omieni lasteni kummit eivät muistaisi. Ollaaan nimenomaan painotettu, että lastemme kummien ei tarvitse ottaa mitään stressiä asiasta.

Mikä sen kummin tehtävä sitten on jos ei tarvitse noteerata edes synttäreitä? Muistaminen ja onnittelu varmasti riittäisi. Kummin kuuluu mun mielestä olla edes jollain tavalla osallinen lapsen elämään ja synttärit on pienelle lapselle yleensä aika suuri juttu, ja sen huomioimatta jättäminen ei ainakaan luo kuvaa välittämisestä.

Alkuperäinen kirjoittaja dfghjklö;23055138:
Mikä sen kummin tehtävä sitten on jos ei tarvitse noteerata edes synttäreitä? Muistaminen ja onnittelu varmasti riittäisi. Kummin kuuluu mun mielestä olla edes jollain tavalla osallinen lapsen elämään ja synttärit on pienelle lapselle yleensä aika suuri juttu, ja sen huomioimatta jättäminen ei ainakaan luo kuvaa välittämisestä.

peesi tähän \o

Minusta on ajattelematonta ja moukkamaista, jos on niin itseään täynnä, ettei voi kodin kalenteriin merkitä ylös KUMMILAPSENSA NIMIPÄIVÄÄ.
Eli ap, sinuna vihjailisin vittumaisesti molemmille "kummeille" asiasta.

[QUOTE="vieras";23055174]Minusta on ajattelematonta ja moukkamaista, jos on niin itseään täynnä, ettei voi kodin kalenteriin merkitä ylös KUMMILAPSENSA NIMIPÄIVÄÄ.
Eli ap, sinuna vihjailisin vittumaisesti molemmille "kummeille" asiasta.[/QUOTE]

SIIS SYNTYMÄpäivää!

Voi pientä, tosi kurja tilanne :( Mä ainakin loukkaantuisin ja ihan syystä. Ja muistuttaisin myös, varsinkin jos omista sisaruksistani kyse. Mun mielestä on selvä juttu että synttärit muistetaan aina. Eri asia sitten tämän ikäisillä, jos oma kummitätini ei muista synttäreitäni niin hieman närkästyn, mutten pahoita mieltäni. Mun mielestä lähimmäisten muistaminen on tärkeetä, enkä tarkoita nyt mitään lahjoja vaan yhdessä oloa ja tunnetta, että toinen on tärkeä.

Minusta ei tarvitse kummien muistaa syntymäpäiviä, varsinkaan jos ei niitä lapsen omassakaan perheessä noteerata mitenkään. Miksi kummin pitää muistaa, vaikka vanhemmatkaan eivät muista? En todellakaan ole huomauttanut lapseni kummille, vaikkei hän muistakaan syntymäpäiviä, nimipäiviä tai edes joulua. Hän huomioi lastani muuten ihan riittävästi. Käy kylässä useamman kerran vuodessa (asuu 700km päässä), soittelee silloin tällöin ja lapsi tykkää. Riittää minulle. Enemmänkin harmittaa toinen kummi, joka kyllä muistaa lähettää syntymäpäivälahjat ja muutkin merkkipäivät, mutta meillä kummia ei ole näkynyt reiluun vuoteen.

Alkuperäinen kirjoittaja dfghjklö;23055138:

Lue ketju!

"Ei kummin velvollisuus ole muistaa synttäreitä, vaan tukea lapsen kristillistä kasvatusta, jos nyt sellaista toivotte... "

[QUOTE="vieras";23055174]Minusta on ajattelematonta ja moukkamaista, jos on niin itseään täynnä, ettei voi kodin kalenteriin merkitä ylös KUMMILAPSENSA NIMIPÄIVÄÄ.
Eli ap, sinuna vihjailisin vittumaisesti molemmille "kummeille" asiasta.[/QUOTE]

Sinusta epäkohtaan pitää käyttäytyä lapsellisesti? Ihan oikeasti, eikö tällä palstalla olevilla ihmisillä ole perustaitoja ihmissuhteissa vaan aina kostetaan, vittuillaa, haukutaan, lopetetaan ystävyyssuhde, jne. Mihin ihmeessä on kadonnut normaali keskustelu.

Jos ap:ta asia jäi vaivaamaan, niin ihan normaalisti voi asian jutella. Voi olla, että se, että tekään ette synttäreistä pitäneet "meteliä" sai kummitkin kuvittelemaan jotain muuta. 2-vuotias ei vielä osaa odottaa onnitteluja, omani taisi vasta 4-vuotiaana alkaa ymmärtää synttäreiden merkityksen (öö, lahjahetkenä). Mutta selvästi kummina olo ei ole helppoa (kun lukee niitä kymmeniä viestejä, jossa valitetaan kummien käyttäytymisestä).

Kummien tehtävä ei todellakaan ole se synttärien muistaminen vaan kristillisen kasvatusken tukeminen. Jos se ei kelpaa niin miksi kastaa lasta seurakuntaan ylipäätään?

Jospa he ajattelivat huomaavaisuuttaan että eivät tunge kylään juuri muuttonne ja raskautesi vuoksi. Ehkäpä odottavat että vauvanne syntyy ja samalla kun tulevat tapaamaan uutta tulokasta muistavat myös kummilasta. Ei mekään muistettu kummilasta vasta olleen synttäripäivän johdosta mutta juhlitaan sitten kun seuraavan kerran tavataan. Ja meidän lähipiirissä tämä on ihan yleinen käytäntö.

Minusta sinun ei kuulu asiasta huomauttaa. Kun et kerran järjestänyt juhlia, ei kummit välttämättä muistaneet kiinnittää asiaan huomiota. Kai sentään puhuit asiasta ja muistutit siitä. Heilläkin on oma elämänsä omine kipupisteineen, eivätkä ehkä siksi muista huomata teidän asioita.

Toki olisi ollut mukavaa, että kummit olisi muistaneet. Mutta ei muistamista toisaalta voi vaatia, etenkin jos itse ei kutsu juhliin. Peiliin katsomista jossain määrin.

Yhteistyössä