Rintakumien käyttäjät!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imettäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

imettäjä

Vieras
Elikkäs miten te hoidatte rintakumien puhdistuksen ja pesun?? Steriloitteko ennen jokaista käyttökertaa vai pesettekö astianpesuaineella steriloimatta?

Kun itse en ole jaksanut/kerinnyt aina steriloida muutakon ensimmäisinä viikkoina useammin.. ja nykyään steriloin vain n. 1 kerran viikossa ja muuten pesen ennen imetystä astianpesuaineella. En siis pese kumeja heti käytön jälkeen vaan vasta ennen seuraavaa käyttöä.. Teenkö ihan väärin?

ja minua on ruennut pelottaan nyt että voiko astianpesuaineesta (fairy) jäädä jtn jäämiä kumeihin käsinpesussa jos ei keitä kumeja pesun jälkeen ja siten aiheuttaa vauvalle jotain haittaa?!!?

Mä vaan huuhdoin käytön jälkeen (tai ennen käyttöä..) ja pesin välillä fairylla ja keitin perään. Ehkä 2-4pv välein pesu?

Käsitiskiaineet on tarkoitettu kuitenkin astioiden pesuun joita sen jälkeen lapataan suuhun, että vaikea uskoa että siitä voisi niin haitallisia jäämiä jäädä kun varmasti kuitenkin huuhtelet kumit hyvin :)

pese saippualla,aina käytön jälkeen lämpimällä vedellä,ja ennen käyttöä pelkästään kylmällä vedellä :) nämä ohjeet sain kun oli rintakumi käytössä ekat kuukaudet.. keitin aina iltaisin kumit

Mä vaan huuhdoin käytön jälkeen (tai ennen käyttöä..) ja pesin välillä fairylla ja keitin perään. Ehkä 2-4pv välein pesu?

Käsitiskiaineet on tarkoitettu kuitenkin astioiden pesuun joita sen jälkeen lapataan suuhun, että vaikea uskoa että siitä voisi niin haitallisia jäämiä jäädä kun varmasti kuitenkin huuhtelet kumit hyvin :)

samoin tein minä aikoinaan.

Mä käytin esikoisen aikaan noin pari kuukautta kumia ja nyt tämän toisen lapsen kanssa kuukauden verran. Astianpesuaineella pesin VAIN kun otin ne käyttöön eli korkkasin kaupan paketin. Sitten desinfioin keittämällä. Muuten en astianpesuainetta käyttänyt niihin. Keitin aina iltaisin ja päivälläkin jos hellan vieressä häärin. Muuten huuhtasin vedellä. Mutta siis keitin vähintään kerran vuorokaudessa.

Steriloin yhden ainoan kerran, eli ennen ensimmäistä käyttökertaa. Sen jälkeen en steriloinut kertaakaan. Aivan varmasti se vauva saa enemmän pöpöjä muualta, kuin siitä fairylla pestystä rintakumista. :) Käytin rintakumia muutaman viikon ajan, niinä hetkinä, kun muuten ei olisi voinut imettää, sillä rinnat meni niin verille... Senhän pitäisikin olla vain väliaikainen ratkaisu...

Itse keitin viimeksi varmaan....ööh, en muista. Ekat kuukaudet aika tunnollisesti keitin muutaman kerran viikossa. Nyt imetän päivällä samalla pari kertaa tai huuhtaisen välissä, yöllä imetän koko yön kahdella rintakumilla, vaihdan vaan puolessa välissä. Kuivaan maidon puhtaaseen harsoon/talouspaperiin. Illalla ja aamulla pesen kunnolla miniriskin tiskiaineella. Tunkee se vauva muutoinkin kaikkea epähygieenistä suuhunsa lattioilta..

ihan alkuun en ees pessyt joka käytön jälkeen... en vaan jaksanut lähtee alakertaan yöllä... tai sit huuhtasin vaan vessassa käydessäni...
meillä neiti on jo 4,5 kk ja edelleen kumit käytössä ja mulla onkin nykyään 6 kumia niin ei tarvii olla kokoajan pesemässä... mä pesen fairilla ja sen jälkeen laitan ne mikroon steriloitumaan aventin mikrokuuppaan... kestää 5 minuuttia miedän pienellä mikrolla pöhöttää niitä sielä ja paljon kätevämpää kun keittäminen kun alkuun ei tota ollut niin tuntu et aina neidillä on nälkä just sillon kun vesi suunnilleen kohta kiehuis ja oli pakko sammuttaa levy kun ei tiennyt kauanko neiti tissillä viipyis...

Steriloin yhden ainoan kerran, eli ennen ensimmäistä käyttökertaa. Sen jälkeen en steriloinut kertaakaan. Aivan varmasti se vauva saa enemmän pöpöjä muualta, kuin siitä fairylla pestystä rintakumista. :) Käytin rintakumia muutaman viikon ajan, niinä hetkinä, kun muuten ei olisi voinut imettää, sillä rinnat meni niin verille... Senhän pitäisikin olla vain väliaikainen ratkaisu...

Itse olen onnistuneesti imettänyt rintakumilla jo 6kk, vauva ei saa muuten rinnoistani otetta, kun ovat maidosta pinkeät ja matalat nännit. Että ei ressiä, jos ei pääse rintakumeista eroon, niiden kanssakin voi imettää eikä ole minulla edes vähentänyt maidontuloa, vaan tulee liikaakin.

[QUOTE="jep";23103605]Itse keitin viimeksi varmaan....ööh, en muista. Ekat kuukaudet aika tunnollisesti keitin muutaman kerran viikossa. Nyt imetän päivällä samalla pari kertaa tai huuhtaisen välissä, yöllä imetän koko yön kahdella rintakumilla, vaihdan vaan puolessa välissä. Kuivaan maidon puhtaaseen harsoon/talouspaperiin. Illalla ja aamulla pesen kunnolla miniriskin tiskiaineella. Tunkee se vauva muutoinkin kaikkea epähygieenistä suuhunsa lattioilta..[/QUOTE]

Mäkin tein muuten öisin noin että kuivasin harsoon, ja vauvahan saattoi syödä 8 kertaakin yön aikana.. En tuhlannut vähäisiä yöuniani kumien pesuun :)

[QUOTE="jep";23103641]Itse olen onnistuneesti imettänyt rintakumilla jo 6kk, vauva ei saa muuten rinnoistani otetta, kun ovat maidosta pinkeät ja matalat nännit. Että ei ressiä, jos ei pääse rintakumeista eroon, niiden kanssakin voi imettää eikä ole minulla edes vähentänyt maidontuloa, vaan tulee liikaakin.[/QUOTE]

Niin, näin juuri. Itse imetin vaikka miten pitkään kumien kanssa, kun ei muuten luonanut yllä mainituista syistä. Korvikkeita ei tarvittu ikinä, kun maitoa tuli ruhtinaallisesti. Ekaa imetin 1v1kk ja toista 1v9kk, joten ei vaikuttanut maidon tuloon. Turha itseään kiusata muiden kommenteilla ja hoputuksella kumista luopumisen suhteen, jos sille on selkeä tarve. Pääasia, että imetys onnistuu. Hyvähän se toki on, jos alkaa sujua ilmankin.

Mutta asiaan, itse pesaisin kumin aina käytön jälkeen lämpimällä vedellä ja LV:n tiskiaineella, sit heitin kattilaan odottamaan keittämistä. Kumeja taisi olla 6-8kpl, joten ei tarvinnut koko ajan pestä ja keitellä. Joskus saatoin pestä kumit kaikki kerrallakin ennen keittoa vasta. Kun on tarpeeksi monta, niin ei tarvitse esim. öisin turata niiden kanssa.

Täällä pestään rintakumit joka käytön jälkeen. Aluksi huuhtelu kylmällä vedellä ja sen jälkeen pesu tiskiaineella, (kuuma vesi), sitten huuhdellaan hyvin. Keitän joka päivä kaikki kerralla, heitän samaan kattilaan myös tutit.

Yhteistyössä