Onko se jotenkin ylisosiaalisuutta lapselta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hä...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hä...

Vieras
Jos tykkää ottaa muita lapsia käsistä kiinni ja halailla. Katsoo silmiin ja hymyilee. Ikää neidillä ens viikolla 2 vuotta.

Tuli vain mieleeni kun tyttöni on jo jonkun aikaa ollut tällainen, muskarissa tykkää tansseissa ja leikeissä ottaa muita lapsia käsistä kiinni (ei tietty koko ajan eikä edes aina) mutta kuitenkin usein, ei muut lapset siellä tee tällaista. Ja nyt on tyttöni serkku kylässä. Ikää serkulla 4,5 vuotta ja tyttöni haluaisi tanssia ja pitää käsistä kiinni. Tämä serkkulikka sitten vaan sanoo "älä viitti" "miks sää koko ajan sanot oota" Niin, kun tyttöni osaa siis sanoa että odota jos jostain syystä tarvitsee sanoa niin. Osaa kyllä leikkiä sitten ihan ilman käsistä kiinni pitämistä. Mutta siis, pitääkö mun nyt kieltää tyttöäni olemasta "yltiösosiaalinen" kun serkkulikkaa se näyttää haittaavan :O No, eipä siinä, ei tuo serkkulikka oo mun mielestä kauheen normaali myöskään, ei puhu paljon mitään, on kamalan sisäänpäin kääntynyt ja ei tykkää kun sille puhutaan jne. Johtunee kotioloista, tuli meille vain kylään, johtunee sekin kotioloista.

Tykkääkö muiden lapset, noin 2 vuotiaat/2vuotiaana olla läheisiä ja pitää käsistä kiinni jne.?

Ööö... siis meillä 1,8 v. menee ja pussaa lähes kaikkia <3 että eihän tuo ole mitään. Juuri eilen miehen kaveri kävi kylässä ja lapsi kiipesi lelua esittelemään tuon tuntemattoman syliin ja kohta antoi kunnon moiskauksen poskelle ja halasi.

[QUOTE="heh";23115868]Ööö... siis meillä 1,8 v. menee ja pussaa lähes kaikkia <3 että eihän tuo ole mitään. Juuri eilen miehen kaveri kävi kylässä ja lapsi kiipesi lelua esittelemään tuon tuntemattoman syliin ja kohta antoi kunnon moiskauksen poskelle ja halasi.[/QUOTE]

No niin meidänkin tyttö pussailee lähes kaikkia :D Ei ehkä ihan kaikkia aikuisia ketä kylässä käy mutta lapsia, melkein kaikkia :D Ja äitiä pitää pussailla ainakin sata kertaa päivässä, isiä myös!

Mutta siis, lähinnä mä mietin että pitääkö mun nyt rajottaa tuota jollain tapaa kun tuo serkkulikka jotenkin näyttää siitä "ahdistuvan" ja ihmettelevän...

Meillä on poika hyvin hitaasti lämpiävä. Ei pidä siitä, että hänen lähelleen tullaan, haluaa pitää ympärillään oman tilan, josta tarkkailla ympäristöä. Sitten kun on hetken tarkkaillut ja meittinyt asiaa menee leikkeihin mukaan yms. Mutta jos liian aikaisin joku (aikuinen, lapsi) tuppaa liian lähelle ja kiinni, hän menee lukkoon. Haluaa ensi olla selvillä millainen toinen on, ennenkuin kokoeilee läheisyyttä.

Kannattaa lukea Keltikankaan kirja Temperamentti. Siinä käsitellään tosi hyvin erilaisia lapsia ja sitä miten eritavalla erilaiset lapset toimivat eritilanteissa. Minulle tosi avartava lukukokemus ja ymmärrän hiukan paremmin tuota poikaa nyt :D

Jos vastapuoli ei selvästikään tykkää, niin silloin kiellät. Kaksivuotiaalle voi jo selittää, etteivät kaikki tykkää siitä, että heitä kosketaan tai että heidän kanssa tanssitaan.

Meillä esim. on tuntoyliherkkä lapsi ja hän ei halua, että hänen lähelleen tullaan tai häntä kosketetaan, ainakaan 'ulkopuoliset'.

Mieti, jos itselläsi olisi tuo 4½ vuotias lapsi ja joku pienempi haluaisi jatkuvasti roikkua hänestä, ei sellainen ole kivaa. Tai mieti ihan, mitä itse tykkäisit, jos tuo isompi repesi sinua koko ajan kädestä ja roikkuisi sinussa kiinni.

[QUOTE="plop";23115898]Meillä on poika hyvin hitaasti lämpiävä. Ei pidä siitä, että hänen lähelleen tullaan, haluaa pitää ympärillään oman tilan, josta tarkkailla ympäristöä. Sitten kun on hetken tarkkaillut ja meittinyt asiaa menee leikkeihin mukaan yms. Mutta jos liian aikaisin joku (aikuinen, lapsi) tuppaa liian lähelle ja kiinni, hän menee lukkoon. Haluaa ensi olla selvillä millainen toinen on, ennenkuin kokoeilee läheisyyttä.

Kannattaa lukea Keltikankaan kirja Temperamentti. Siinä käsitellään tosi hyvin erilaisia lapsia ja sitä miten eritavalla erilaiset lapset toimivat eritilanteissa. Minulle tosi avartava lukukokemus ja ymmärrän hiukan paremmin tuota poikaa nyt :D[/QUOTE]

Osaatko sanoa tarkempaa nimitystä kirjalle? Meidän kirjaston tietokanta ei löydä ainakaan tuolla tempperamentti nimellä mitään kirjaa.

[QUOTE="a p";23115943]Osaatko sanoa tarkempaa nimitystä kirjalle? Meidän kirjaston tietokanta ei löydä ainakaan tuolla tempperamentti nimellä mitään kirjaa.[/QUOTE]

Esim.
WSOY - Temperamentti - ihmisen yksil

Tuo taitaa olla joku vielä uudempi kirja. Keltikankaan kirjat on muutenkin ihan hyvää luettavaa, selkeitä ja maallikkokin ymmärtää mitä tarkoitetaan. (Temperametti kirjoitetaan yhdellä P:llä ;) )

[QUOTE="plop";23115970]Esim.
WSOY - Temperamentti - ihmisen yksil

Tuo taitaa olla joku vielä uudempi kirja. Keltikankaan kirjat on muutenkin ihan hyvää luettavaa, selkeitä ja maallikkokin ymmärtää mitä tarkoitetaan. (Temperametti kirjoitetaan yhdellä P:llä ;) )[/QUOTE]

Kiitos, käyn heti tänään lainaamassa tuon :) En siksi että epäilen lapseni olevan outo tai epätavallinen tuon läheisyyden ja hellyyden takia, vaan ihan mielenkiinnosta, koska sitä temPeramenttia ;) löytyy sitten muulla tapaa ja voimakkaana.

Yhteistyössä