Lähestyvän kuoleman haju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummomainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mummomainen

Aktiivinen jäsen
24.01.2010
4 653
2
36
Osaisiko joku kuvailla millainen haju on ihmisessä, joka on kuolemassa. Kyse siis sairaalassa olevassa vanhuksesta, ei ole mitään syöpää tai muuta, mutta iäkäs vanhus kyseessä.

Mielestäni huoneessa (on siis yksin siellä) on alkanut haista oudolle. Sellainen makean haju koko huoneessa, ei ole mielestäni ennen ollut tällaista. On myös mennyt huonompaan kuntoon, ei ole enää pirteä ja eloisa vaan makaa lähinnä sängyssä ja ei oikein innostu mistään. Hengitys on käynyt raskaammaksi.

Mutta tuosta hajusta olisin kiinnostunut. Onko yleistä, että kuolemassa olevalle muodostuu tietynlainen haju ja jos on, niin millainen se haju on? Haju, jonka haistoin oli tosiaan makea ja jotenkin imelä. En osaa sitä oikein kuvailla, mutta heti haistoin, ettei ole kaikki niin kuin ennen.

Kuinka paljon ennen kuolemaa tätä hajua alkaa ilmestyä? Heti kun astuin huoneeseen niin tunsin sen hajun ja heti tuli sellainen mielikuva, että viimeinen viikko lienee menossa. Muut eivät kuitenkaan ole haistaneet yhtään mitään.

Syökö tuo vanhus vielä? Tai saako ravintoliuosta suoneen?

Kun elimistöön päätyvän hiilihydraatin määrä vähenee radikaalisti, ketoositilaan joutuva elimistö alkaa tuottaa imelää hajua elimistöön. Siinä voi olla kauankin, jos ravintoa kuitenkin on elintoimintoihin.

Tai ei keho toki sitä hajua "tuota", mutta sitä tulee väkisinkin. Elimistössä syntyy ketoaineita.

Viimeksi muokattu:
Olen huomannut, että ennen kuolemaansa vanhukset haisevat "makealle. En osaa sanoa mistä johtuu, ilmeisesti jotenkin siitä että elintoiminnot pikkuhiljaa heikkenevät. Kaikki minun hoitamani ihmiset (useita kymmeniä), jotka ovat tällaiselle haisseet, ovat menehtyneet muutamien päivien sisällä.

itsellä ei ole kokemusta vielä elävästä, pian kuolevasta.
vainajat yleensä haisee just makeahkolle, pistävän voimakkaalle. tuoksu mikä tunkeutuu nenään ja kutittaa mennessään. ei mikään kuvottava haju kuitenkaan..

Joo minä haistan tuon kalman hajun myös, se on kyllä varma merkki. Ei sitä oikein osaa kuvailla, tuossa vieras jo ylempänä puki sen sanoiksi sikäli kun sen voi. Mutta se on kyllä aina samanlainen haju.

No olen useamman kymmenen kuolevaa ihmistä iältään 0-90v enkä ole lähestyvää kuolemaa haistanut, muuten kyllä nähnyt ja "vaistonnut".
Mutta vainajien säilytystilat haisee mielestäni makealle ohravellille =X
Jospa verenkierto oli jo huonoa osassa ruumista ja jonkunlainen mätäneminen oli jo alkanut?

Kun elimistöön päätyvän hiilihydraatin määrä vähenee radikaalisti, ketoositilaan joutuva elimistö alkaa tuottaa imelää hajua elimistöön. Siinä voi olla kauankin, jos ravintoa kuitenkin on elintoimintoihin.

Tai ei keho toki sitä hajua "tuota", mutta sitä tulee väkisinkin. Elimistössä syntyy ketoaineita.

Syö itse vielä, mutta hänellä oli myös kanyyli kädessä. Onko tuo kanyyli se ravintoliuos? Tai siis mikä se kanyyli mahtaa olla?

[QUOTE="vieras";23120913]Se on ihan selkeä kalman haju. Sen vain tietää. Semmoinen sokerinen, voimakas, tympeä ja paksu haju. Minä haistan sen aina heti. Kaikki ei haista.[/QUOTE]

Haju oli juuri tuollainen, makea, muttei kuitenkaan millään tavalla "ällöttävä" tai sellainen, josta tulisi huono olo.

[QUOTE="vieras";23121008]Ei se olekaan ällötävä. Ei hyvä, eikä huono haju. Se on vaan semmonen erottuva, oma haju. Ei se tee pahaa ollenkaan. Kuolemassa oleva vanhus voi haista kalmalle.[/QUOTE]

se haju myös tarttuu vaatteisiin. itse työskentelen vainajien parissa ja töistä kotiin tullessani mies useasti kommentoi "haiset taas ihan kuolemalle"..toki ruumishuoneella sitä hajua on voimakkaammin kuin yksittäisen vainajan lähellä..

[QUOTE="ninnuski";23121065]se haju myös tarttuu vaatteisiin. itse työskentelen vainajien parissa ja töistä kotiin tullessani mies useasti kommentoi "haiset taas ihan kuolemalle"..toki ruumishuoneella sitä hajua on voimakkaammin kuin yksittäisen vainajan lähellä..[/QUOTE]

Niin tarttuu. Kun osastolle palautuu vainajan sänky, se monesti tuoksahtaa selkeästi.

Itse kymmeniä vanhuksia saattanut portin toiselle puolelle, eikä muistiini ole jäänyt mitään "hajua" muuta kuin kahdessa tapauksessa, jolloin potilaan sisäelimet prakas niin pahasti että ne ehti alkaa käymään ennen kuin potilas pian sitten jo kuolikin. Silloin haju on kyllä ollut niin voimakas, että on täytynyt todella tsempata, että kykenee huoneeseen menemään. Sitä hajua en unohda ikinä.

Luulen, että syömättömyys ja sen mukanaan tuoma ketoositila selittäisi tuon makeahkon tuoksun...

Minusta sairaalassa haisee aina juuri tuolle mitä on kuvailtu. Ihmisten normaalia heikompi hygienia, kaikki eritteet jne. kuitenkin sairaalassa soivotaan ja steriloidaan, kaikki yhdessä saa aikaan tuon makean hajun. Vielä sekin että ilmastointi on koneellista ja koskaan ei kunnolla tuuleteta.
Kuoleman haju on asia erikseen.

Olen itsekin hoitoalalla ja tiedän miltä kalma haisee. Usein, kun se haju ilmaantuu niin potilas menehtyy muutaman päivän sisällä. Poikkeuksia toki on.
Sattuipa tässä kerran, että työkaveri sanoi kalman haisevan ja ennusti potilaan kuolevan pian. Välillä jopa sanoi menevän enää tunteja kun kuolee. Mun mielestä ei haissut kalma vaan jotenkin ihmeellinen haju. Vein potilaan mädäntyneet narsissit roskiin ja haju hävisi. Potilaskin eleli sen jälkeen kuukausia taas hyväntuoksuisena. :)
Se haju voi olla välillä voimakkaampi ja välillä miedompi tai sitä ei huomaa. Kun isoäitini teki kuolemaa ja huomasin sen hajun, mutta kun en halunnut ajatella hänen kuolemaa niin sain sen suljettua pois ajatuksistani. Ei mennyt kuitenkaan kuin muutama päivä niin hän kuoli.

Erilaiset aineenvaihduntatuotteet todellakin voivat tuottaa ihmisen hengitykseen hajuja. Ja ennen kuolemaa aineenvaihdunta voi muuttua monellakin eri tavalla, mikä ei johdu mistään "kuoleman läheisyydestä" vaan kulloisestakin tautiprosessista. Tai pelkästään siitä, että ihminen syö ja juo liian niukasti.

Elävä ihminen ei voi haista "kalmalle", siitä yksinkertaisesta syystä että IHMINEN ON ELÄVÄ. Elävässä ihmisessä ei voi tapahtua kuolemanjälkeistä solujen hajoamista, mikä on sitä oikeaa "kalman hajua". Ihmisruumiissa alkaa mätänemisprosessi siis vasta KUOLEMAN JÄLKEEN.

Samoin ihmiseen EI VOI TULLA LAUTUMIA ennen kuolemaa, sillä lautumat ovat sekundäärisiä kuoleman merkkejä. Veri voi tosin kiertää huonosti kehon ääreisosissa jo ihmisen ollessa vielä elossa mutta sitä sinerrystä ei voida kutsua lautumiksi jos ihminen on vielä elossa.

Kuolema on mielikuvitusta herättelevä juttu mutta silti kannattaa pysyä asiassa eikä kuvitella että potilashuoneessa haisee jokin enteellinen "kalma" tai vastaavaa :D

Yhteistyössä