Mä en ymmärrä miksi naiset tekee lapsia....

Siksi, koska heidätkin pitää muistaa tässä keskustelussa, joka koskee siis ihan kaikkia kotihoiduntuella olevia. Vai eikö koske? Esim. missään ei lue, miten ehdotettu 6+6+6 malli heitä koskee.

Ja niitä vastauksia, kiitos.

Luulen että yhteiskunnalle tulee halvemmaksi maksaa työttömien äitien työttömyyskorvaus kuin maksaa joka ainoalle työssäkäyvälle naiselle/miehelle monta vuotta kodinhoidontukea. Olet varmaan samaa mieltä?

Kalliimmaksi yhteiskunnalle (kunnat) tulee se, kun lapset viedään hoitoon.

Ei tule. Nyt kun olen töissä maksan joka kk 2000 euroa yhteiskunnalle verojen muodossa + 250 e ph-maksuja. Jos ph:n kustannus on luokkaa 1000 e/kk niin yhteiskunta jää kuitenkin voitolle. Puhumatta siitä minkälainen lasku tulee siitä kun naiset syrjäytyvät työelämästä ja lapset siinä mukana kun joutuvat elämään loppuelämänsä köyhyysloukussa.

[QUOTE="Horuksen silmä";23147848]No entäs jos se on lapselta pois sinä aikana kun lapsi on hoidossa? Vaikka siitä ei traumoja jäisikään niin se lapsi voi olla hoidossa vähemmän onnellinen. Kai sillä jotain väliä pitäisi vanhemmille olla miten lapsen päivät sujuu.[/QUOTE]

Tai olla vähemmän onnellinen kotona. Millä mittarilla mittaat tätä? Automaattisesti ei voi ajatella että 3v. olisi kotona onnellisempi kuin hoidossa. Tai toisinpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja Itsenäinen;23147953:
Ei tule. Nyt kun olen töissä maksan joka kk 2000 euroa yhteiskunnalle verojen muodossa + 250 e ph-maksuja. Jos ph:n kustannus on luokkaa 1000 e/kk niin yhteiskunta jää kuitenkin voitolle. Puhumatta siitä minkälainen lasku tulee siitä kun naiset syrjäytyvät työelämästä ja lapset siinä mukana kun joutuvat elämään loppuelämänsä köyhyysloukussa.

Minä puolestani maksan palkastani veroa 1000 euroa kuukaudessa yhteiskunnalle. Lisäksi maksan hoitomaksuja 130 euroa yksityiselle hoitajalle, joka hänkin epäilemättä maksaa veroa tuloistaan yhteiskunnalle. Yhteiskunnalle lapseni hoidosta syntyvä kustannus on yksityisen hoidon tuki 168 euroa.

Toki ymmärrän saavani verovaroilleni muutakin vastinetta. Halusin vain osoittaa, ettei päivähoito suinkaan aina ole se yhteiskunnalle kalliimpi vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja Itsenäinen;23147953:

Niistä sinun maksamista veroista kustannetaan paljon muutakin kuin kotihoidontuki. Kotihoidontuki on sikäli helppo kohde hyökkäykseen/poisottamiseen, koska sille jääminen on valinta. Ja lapsiperheiltä viedään aina ensin, onhan se nähty vuosien varrella. Mites muuten, tuleeko teille lapsilisää?

Kyllä niitä kustannuksia yhteiskunnalle tulee, kun vanhempi joutuu olemaan pois töistä lapsen sairastelukierteen vuoksi. Ja lääkärissä käytät sinäkin lastasi verorahojen turvin.

Meillä kersat (kaksoset) meni pph:oon kun olivat vajaat 2 v. Olivat siellä 2 vuotta ennen kuin siirtyivät normaaliin päiväkotiin. Nyt kun ovat eskarissa muistelevat vieläkin lämmöllä sitä perhepäivähoitoaikaa ja muistavat missä se paikka on kun autolla ajelemme sen ohi. Ei niille ainakaa mitään näkyviä traumoja ole siitä jäänyt että piti lähteä niin aikaisin hoitoon. Lisäksi mielellään ovat olleet myös tarhassa hoidossa. Sieltä ovat saaneet hyviä kavereita joiden luona vieraillaan ja jotka käyvät meillä vierailulla. Tyttö oli ennen kovin arka, mutta päiväkodissa on oppinut toimimaan ryhmässä eikä enään takerru niin paljoa kaksoiveljeensä. Ainakin meidän lapsille tuo päivähoidossa oleminen on sopinut.

[QUOTE="vieras";23147682]En osaa muuten perustella kuin, että mulla on yksi elämä. Jonka aikana olen halunnut saada perheen (miehen ja lapsia), opiskella, päästä töihin alalle jolle olen kouluttautunut, hyöndyntää osaamistani (ennen kuin se on vanhentunut), saada oman asunnon... perussettiä siis. Jos elinikä olisi vaikka 30 vuotta pidempi ja naiset olis pidempään hedelmällisiä, ehtisi kaikkea hoitaa kunnolla ajan kanssa. Nyt tää elämä on vähän tämmöstä pätkittyä aikaa.[/QUOTE]

Peesi! Tähän yhtälöön kun velä lisää sen, että nainen on hedelmällisimmillään 20-25 vuotiaana ja 30v ylöspäin alkaa hedelmällisyys merkittävästi laskea, ja sen, että nuorena opiskelu sujuu parhaiten, ja työelämään astuminen käy parhaiten suoraan valmistumisen jälkeen, niin kiirettä pitää jos haluaa perussetin kasaan. Kompromissejä on vaan tehtävä ja koitettava saada työ- ja perhe-elämä sopimaan mahdollisimman hyvin yhteen.

Yhteistyössä