Isovanhemmat ei pääse 1v. synttäreille,siirtääkkö synttäreitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 1v:n äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

1v:n äiti

Vieras
Mua harmittaa tosi paljon. Isovanhemmat sopineet jonkun tärkeän menon lapsen 1v. päiväksi,emme kuulemma tarpeeksi ajoissa ilmoittaneet (synttäreihin 1kk aikaa ja luulisi että isovanhemmat tietävät kun lapsen synttäripäivä osuu lauantaille??). Haluaisin että kaikki ovat paikalla,mutta he eivät kerkeä koko päivän aikana (koitin ehdottaa että tulisivat sitten aamusta tai illasta jos eivät päivällä pääse). Sanoivat että voivat tulla seuraavana päivänä,mutta mulla ei ole kamalaa mielenkiintoa pitää kaksipäiväisiä synttäreitä vaan heidän takia ja tarjota heille sitä mitä jää oikeilta synttäreiltä..
Pitäsiköhän mun nyt kysyä muilta vierailta (10kpl) että voivatko tulla toisena päivänä vai tarjoilenko vaan appivanhemmille sitä mitä oikealta päivältä jää tähteeksi? Tosi kurjaa mun mielestä.

Jos vain olisit tekemättä siitä isompaa ongelmaa kuin se onkaan? Eli tarjoilet sitten isovanhemmille niitä mitä varsinaiselta synttäripäivältä jää... Mukavat juhlat voivat olla kahtenakin päivänä, omasta asenteesta kiinni :)

Ehkä tästä itse tekee sitten ongelman. Kun itselle se päivä on tärkeä ja oli ihanaa että kaikki olisivat paikalla,mutta ilmeisesti isovanhemmille ei niin tärkeä :)

itse en ole koskaan vaatinut enkä odottanut erikoiskohtelua jos käyn tervehtimässä lasta eri päivänä kuin mitä synttärit ovat tai jos olen mennyt esim. varsinaisten synttäreiden loputtua.

Meillä kyllä kahvipannu lämpenisi minä päivänä tahansa.
Mutta ehkä se johtuu siitä että kun lapsia on jo 4 niin ei viitti enää niin suurtanumeroa tehdä lasten synttäreistä ja siitä miten isovanhemmat pääsee.

Parhaillaan (pahimmillaan) meillä on juhlittu neljänä eripäivänä eikä se mua mitenkään stressaa. Jos on ollut peräkkäisinä päivinä niin toisena päivänä on tarjottu sitä mitä ekalta päivältä on jäänyt. That´s it. Sehän on niitten vieraiden häpiä kun ei pääse silloin kuin ilmoitettu.

Viimeksi muokattu:
ei viitti enää niin suurtanumeroa tehdä lasten synttäreistä ja siitä miten isovanhemmat pääsee.

Parhaillaan (pahimmillaan) meillä on juhlittu neljänä eripäivänä eikä se mua mitenkään stressaa. Jos on ollut peräkkäisinä päivinä niin toisena päivänä on tarjottu sitä mitä ekalta päivältä on jäänyt. That´s it.

No en kyllä haluais olla sun lapsi...

En siirtäis synttäreitä, vaan kahvittaisin isovanhemmat seuraavana päivänä.
Ja musta se on niin melkein parempikin - lapsi ja isovanhemmat saavat kunnolla olla yhdessä, kun ei ole muita vieraita =)

en siirtäisi. meillä juhlittiin kuopuksen ensimmäistä syntymäpäivää just sinäpäivänä kun synttärit oli eli arki-iltana vaikka tiesin että toinen isoäiti ei pääse juhliin sillon. isoäiti tuli sitten toisena päivänä kun hänelle sopi. lasta vartenhan ne juhlat on

Siis tässä on varmasti nyt sekin pointti, että aloittaja kokee etteivät isovanhemmat lapsenlapsestaan kovinkaan paljon välitä, kun ovat muuta menoa kyseiselle päivälle sopineet.

Mikä voikaan olla tärkeämpään kuin oman lapsenlapsensa 1-vuotis synttäripäivä?

Älä kuitenkaan lähde siirtämään synttäreitä. Pidätte mukavat juhlat ilman isovanhempia ja tarjoat isovanhemmille kahvit sitten, kun pääsevät paikalle.

Meillä on usein ollut niin lasten synttäreitten kohdalla,että mieheni äiti ei pääse sovittuna juhlapäivänä paikalle,mutta hän on sitten tullut kun pääsee eikä ole lapset siitä traumoja saaneet.En mä ole koskaan kokenut,että lasten synttärit olisi anopille jotenkin vähemmän arvokkaita päiviä kun tilanne vain on se,että hän ei aina pääse noin vain meille tulemaan johtuen töistä ja välimatkasta.

Joten älä sinäkään ap ota stressiä asiasta äläkä varsinkaan ajattele,ettei päivä olisi isovanhemmille tärkeä. =)

Mukavampihan se on lapsellekin että saa huomiota useampana päivänä. Kaikki jos tulee yhdellä kertaa et itsekään ehdi keskustella kenenkään kanssa vaan aika menee kahvia kaadellessa. Kestitä vaan isovanhemmat seuraavana päivänä niillä jämillä mitä jää lauantailta.

en nyt sano että asia on näin sinun kohdallasi, mutta joskus isovanhemmat eivät niin kovin halua tullakaan synttäreille ja "keksivät" menoa juuri siihen ajankohtaan.
Itsellä omat vanhempani eivät välitä lapsenlapsistaan (ainoista) tippaakaan ja kutsuista huolimatta eivät KOSKAAN ole käyneet synttäreillä eivätkä jaksaneet tulla edes nuoremman ristiäisiin. Aina oli jotain ns. tärkeää menoa, yleensä joku matka, harrastus, kyläreissu ym. heppoinen selitys joka olisi aika hyvin peruttavissa. Koskaan ei ole lapsille tullut myös mitään joululahjaa, synttärilahjaa tai edes korttia/puhelua. Kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Kaikki aika ja raha käytetään itsensä hemmotteluun - tähän heillä on toki oikeus, mutta kun itse aikanaan hoidattivat omat lapsensa isovanhemmilla niin odotin että olisin saanut vastavuoroisesti apua.

Synttäreiden siirtäminen ja uuden ajankohdan ehdottaminen aiheutti aina vaivaantuneen hiljaisuuden ja selkeän hätäkeksimisen siitä että "joo ei sekään päivä käy kun silloin on se harrastuspiiri".

Eli ei kannata painostaa, tulevat kyllä jos lapsenlapset ovat tärkeitä. Jos eivät ole, niin valitettavasti se on asia mille ei oikein voi tehdä yhtään mitään (tai jos voi, niin ottaisin neuvoja vastaan - omassa tilanteessa ei ainakaan keskustelu ole auttanut vaan pahentanut tilannetta).

[QUOTE="Ööö";23161038]Jos vain olisit tekemättä siitä isompaa ongelmaa kuin se onkaan? Eli tarjoilet sitten isovanhemmille niitä mitä varsinaiselta synttäripäivältä jää... Mukavat juhlat voivat olla kahtenakin päivänä, omasta asenteesta kiinni :)[/QUOTE]

Samaa mieltä kanssasi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tiedän tunteen;23161346:
Siis tässä on varmasti nyt sekin pointti, että aloittaja kokee etteivät isovanhemmat lapsenlapsestaan kovinkaan paljon välitä, kun ovat muuta menoa kyseiselle päivälle sopineet.

Mikä voikaan olla tärkeämpään kuin oman lapsenlapsensa 1-vuotis synttäripäivä?

Älä kuitenkaan lähde siirtämään synttäreitä. Pidätte mukavat juhlat ilman isovanhempia ja tarjoat isovanhemmille kahvit sitten, kun pääsevät paikalle.

Tämä oli se mun pointti.
Synttäripäivä on ollut tiedossa jo pitkään (ainakin niin tosiaan oletin kun syttäripäivä osuu lauantaille). Niin heillä on ollut tärkeämpää tämä toinen meno ja siitä mä oon salaa vähän loukkaantunut. Tiedän kyllä että he merkitsevät lapsen synttärit kalenteriinsa,eli eivät ole voineet "unohtaa". No,ehkä eivät halua silloin tulla ja sillä selvä..tulkoot sitten myöhemmin ja syökööt mitä on jäänyt.

No, ne synttärit nyt tulee joka vuosi uudestaan... Me ollaan yritetty sopia kaikille (mummit ja kummit) sopiva juhlapäivä, mutta aina se ei vain yksinkertaisesti onnistu. Tai sitten tulee jotain yllättävää. Meillä esim. kuopuksen 2-vuotissynttärit kuivuivat aika pieniksi, kun isosisko aloittikin vatsataudin sairastamisen juhlapäivän aamuna. Toiset juhlat siirrettiin myöhemmäksi, kun suunnitellulle juhlapäivälle osuikin sukulaisen hautajaiset... Joku päivä kuitenkin vaan lyödään lukkoon ja ne, joille ei käy, kutsutaan toiste kyläilemään.

Ehkä mua häiritsee siksi tämä asia näin paljon että vuosi sitten siirsin toisen lapsen synttäreitä kun he päättivät järjestää omat juhlansa samana päivänä (??!!). Hei eivät kuitenkaan päässet siirrettynäkään päivänä paikalle. Huoh. Voi olla hankalaa,mutta ehkä mä annan nyt vaan olla.

[QUOTE="aloittaja";23161579]Ehkä mua häiritsee siksi tämä asia näin paljon että vuosi sitten siirsin toisen lapsen synttäreitä kun he päättivät järjestää omat juhlansa samana päivänä (??!!). Hei eivät kuitenkaan päässet siirrettynäkään päivänä paikalle. Huoh. Voi olla hankalaa,mutta ehkä mä annan nyt vaan olla.[/QUOTE]

Jos tuo on isovanhempien tapa niin jätä murehtiminen sikseen ja järjestät juhlat yhtenä päivänä. Isovanhemmat tulevat silloin kun tulevat.
Voihan tuo olla etteivät välitä tuosta porukkamäärästä joka juhlapäivänä on ja haluavat tulla keskenään.

[QUOTE="aloittaja";23161579]Ehkä mua häiritsee siksi tämä asia näin paljon että vuosi sitten siirsin toisen lapsen synttäreitä kun he päättivät järjestää omat juhlansa samana päivänä (??!!). Hei eivät kuitenkaan päässet siirrettynäkään päivänä paikalle. Huoh. Voi olla hankalaa,mutta ehkä mä annan nyt vaan olla.[/QUOTE]
Jos olet jo joskus siirrellyt päivää, niin älä nyt tällä kertaa vaivaudu sotkemaan muiden vieraiden suunnitelmia. Mitä jos esim. kummi on suunnitellut sunnuntaille jotain?

Omassa lapsuudessasi en muista isovanhempien kertaakaan käyneen oikeana synttäripäivänäni kylässä. Tosin veljeni synttärit oli kaksi päivää aikaisemmin ja toiset isovanhemmat kävivät silloin tai välipäivänä (vielä kun jaksoivat autoilla ja mummo oli elossa). Toiselta puolelta mummolla ei ollut autoa kulkea ja vaari ei tullut, kun paikalla yleensä henkilö, jonka kanssa jonkuntasoista sukuriitaa (syyt vanhempia kuin minä itse...). Ikinä en kärsinyt siitä, ihan hauskaa se oli että huomiota sai useammin. Ja kakkua :D Jos isovanhemmille ei kelpaa, niin muistakoon ensi vuonna varata päivän ajoissa ;)

Yhteistyössä