Kun saisi vain olla kotona itse hoitamassa lasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voihan masis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voihan masis

Vieras
Viime viikolla piti palata töihin. Lapsi on 1v 11kk. Kyllä on surkea olo. Onneksi saatiin perhepäivähoitopaikka ja mieheni vuorotyön vuoksi hoitopäiviä on suhteellisen vähän kuussa. Mutta silti.. Kyllä on monet itkut itketty viime viikolla, kun pitänyt aamulla lähtä töihin ja äidin pieni nyytti jäänyt kotiin tuhisemaan. Ja kyllä on ollut huoli, miten hoidossa menee jne.

On se vaan surkea, ettei saa enemmän tukea, jotta voisi jäädä kotiin. Säästöillä elettiin pitkään, mutta ei niitäkään kaikkia voi laittaa menemään, kun aina pitää olla vähän pahan päivän varassa.

Huoh. Kotona oleminen on ihan mun juttu! Työkin on kivaa, mutta mieluummin mä oman lapsen hoitaisin edes jonnekin 3-vuotiaaksi.

Miten paljon sitä tukea sitten pitäisi saada?
Tarkoitan että monessa maassa ei saa tätäkään vähää ja jos järjestää elämänsä sellaiseksi että ei ole esim. isoa asuntolainaa tai autolainaa ja mies käy töissä, kotihoidontuella pärjää kyllä ihan hyvin. Kokemuksesta tiedän.

Mä olen varmaan ihan kamala äiti kun mun mielestä oli ihana viedä lapset hoitoon ja mennä töihin. Nautin töiden tekemisestä ja selvästi iltaisin ja viikonloppuisin olen paljon enemmän läsnä lapsille kun ei olla 24/7 yhdessä.

meidän perheessä molemmat vanhemmat opiskelevat ja aiomme hoitaa lapset kotona ainakin 3-vuotiaaksi asti. Tulot ovat tosi pienet, mutta selvitään hyvin. Tilanne olisi varmasti toinen, jollemme saisi asumistukea tai jos maksaisimme omaa asuntoa samaan aikaan. Kaikessa näyttää olevan puolensa.

Asuntovelkaa on, joten siksi töihin piti mennä. Asunto ostettu jo ennen lasta, joten olisi se nyt aika surku lähteä kotikin myymään ja muuttamaan huomattavasti pienempään. Menisi aika hankalaksi... Ja sitten pitäisi myydä huonekalut yms. Joten miinukselle taitaisi mennä, kun huonekaluista kukaan ei maksa uuden hintaan ja joskus muutettaisiin taas isompaan, niin taas ostaa sitten uudet.

Mutta ei tuo Kelan tuki paljon ole.

meillä on lainat, mutta aion olla 3vuotiaaksi kotona. on kuntalisä ja lainasta maksetaan 2 vuoden ajan pelkkiä korkoja. kyllä monissa pankeissa on tuollainen mahdollisuus jos vaan oikeasti haluaa olla kotona. tavallaan tuntuisi kun on sen ajan vuokralla omassa kodissa :) eli laina ei lyhene... pieni hinta kuitenkin siitä että lapset saa olla kotona.

Asuntovelkaa on, joten siksi töihin piti mennä. Asunto ostettu jo ennen lasta, joten olisi se nyt aika surku lähteä kotikin myymään ja muuttamaan huomattavasti pienempään. Menisi aika hankalaksi... Ja sitten pitäisi myydä huonekalut yms. Joten miinukselle taitaisi mennä, kun huonekaluista kukaan ei maksa uuden hintaan ja joskus muutettaisiin taas isompaan, niin taas ostaa sitten uudet.

Mutta ei tuo Kelan tuki paljon ole.

Siis oletko tosissasi miettinyt etta viela enemman tukia pitaisi maksaa jotta ihminen on kotona? Mitenkohan kansantalous sen kestaisi?

Eikohan se ole niin etta itse olet lapset tehnyt ja itse vastaat heidan kuluista, ei muut halua sinun elamaasi rahoittaa.

No ei me ainakaan voida maksaa vain korkoja. Kysytty on. Ehkä teillä on sitten lyhyempi laina-aika tai sitten vähän pienempi laina. En tiedä. Kaikki vaihtoehdot on mietitty! Ja myös siksi säästöjä käytetty, jotta lapsi saisi olla kotona mahdollisimman pitkään. Mutta ei nyt sentään olla vielä mietitty, että koti myytäisiin.

Vai luuletteko, että täällä tämmöistä asiaa valittaisin, jos olisi pienintäkään mahdollisuutta olla kotona tai että se olisi jotenkin omista valinnoista tai kulutustottumuksista kiinni? Kun olisikin. Pienet tulot ja isot menot (laina, yhtiövastike, vakuutukset, sähkö, yms)

No kyllä niitä kaikenmaailman tukia menee maahanmuuttajille ja nahjuksille, jotka haluavat vain olla kotona soskun tuella. Joten kyllä olisi kiva itsekin saada jotain tukea sille, että saisi olla lapsen kanssa kotona edes 3vuotta. Kuitenkin maksan sitten veroja taas seuraavat 30vuotta, mitä monet tuen saajat eivät tee ikinä.

Vaikka olenkin kaikkea muuta kuin kotiäitinä viihtyvä ihminen niin jotenkin huomaamatta hoidin nuoremman 3 vuotiaaksi kotona, tein kyllä osa-aikatöitä 2,5 vuotta mutta hoidossa lapset ei ollut.

Esikoinen oli reilun vuoden mennessään hoitoon muttei tuntunut että ois hoidossa ollut kun oli minun siskolla hoidossa.

Mun mielestä tuo on kyllä omituinen asenne, että lapset menee jotenkin "pilalle" jos ne laittaa hoitoon. Useassa maassa äitiysloma on paljon lyhempi kuin Suomessa äitiys- ja vanhempainvapaa on ja silti niistäkin lapsista kasvaa ihan terveitä ja tasapainoisia aikuisia.

No ei me ainakaan voida maksaa vain korkoja. Kysytty on. Ehkä teillä on sitten lyhyempi laina-aika tai sitten vähän pienempi laina. En tiedä. Kaikki vaihtoehdot on mietitty! Ja myös siksi säästöjä käytetty, jotta lapsi saisi olla kotona mahdollisimman pitkään. Mutta ei nyt sentään olla vielä mietitty, että koti myytäisiin.

Vai luuletteko, että täällä tämmöistä asiaa valittaisin, jos olisi pienintäkään mahdollisuutta olla kotona tai että se olisi jotenkin omista valinnoista tai kulutustottumuksista kiinni? Kun olisikin. Pienet tulot ja isot menot (laina, yhtiövastike, vakuutukset, sähkö, yms)

Saako udella, että miksei teille anneta lyhennysvapaata. Siksi utelen, kun itse olemme sitä ajatellut hakea ja olen luullut, että sen myös tulemme saamaan.

No kyllä niitä kaikenmaailman tukia menee maahanmuuttajille ja nahjuksille, jotka haluavat vain olla kotona soskun tuella. Joten kyllä olisi kiva itsekin saada jotain tukea sille, että saisi olla lapsen kanssa kotona edes 3vuotta. Kuitenkin maksan sitten veroja taas seuraavat 30vuotta, mitä monet tuen saajat eivät tee ikinä.

Mutta ymmarratko etta yhteiskunta kaatuu jos tukia ennestaan lisataan? Voitko selittaa miksi yhteiskunnan taytyisi kustantaa sinun kotonaolosi (ja nyt ei puhuta maahanmuuttajista)?

Meillä oli lainaa vielä 97 000 euroa kun käytiin pankissa pankkineuvojan luona (laina-aika 20v josta käytetty 5v.). Puhuin olevani kotihoidontuella lapsen kanssa kotona ainakin 2 vuotiaaksi. Tuolloin meille heti sanottiin (pankki nordea) että tiesittekö, että on mahdollista maksaa pelkkiä korkoja. Oltaisiin otettu lainaa vielä 20-30 000 enemmän (muutettu suurempaan) ja saatu siis maksaa korkoja niin kauan kun olen kotona lapsen kanssa. No, ei sitten muutettu suurempaan ja tässä ollaan edelleen: minä kotihoidontuella ja mies töissä (palkka bruttona reilu 2000 euroa). Hyvin pärjätään vaikka MAKSETAAN sitä lainaa myös.

Tiedätkä muuten paljon maahanmuuttaja saa tukea?

Kotihoito on ok, mutta jotenkin Suomessa on vähän vääristynyt koko homma... siis missä muualla vanhempi voi omistautua hoitamaan vaikka jokaista lasta 3-vuotiaaksi yhteiskunnan tukemana ja töissäkäyvä äiti joutuu jopa tuntemaan huonoa omatuntoa? Iseistä ja heidän valinnoistaan tietysti viis, eihän tämä miehiä koske lainkaan :D

1veetä en pystyisi hoitoon viemään minäkään, mutta 2veen hoitoon viemisessä ei ole mitään pahaa tai väärää. Jotenkin meihin äiteihin onnistutaan takomaan huono omatunto siitä, että pitää käydä töissäkin eikä voi omistautua lasten hoitamiselle vuosikausiksi. Se on omituista.

Työtä se on tehty ennenkin ja tehdään ympäri maapalloa senkin jälkeen kun lapset on hankittu tai kenties sen jälkeen vielä kovemmin.

Minusta oli ihana laittaa lapset hoitoon ja mennä töihin. Tuli ihan erilainen asenne kotona olemiselle ja jaksoi paljon enemmän touhuta lapsten kanssa kun sai olla hetken aikuisten seurassa. Tietysti jos asenne on tuo, että itsetään etukäteen ja vielä pitkään jälkeenkin tuota asiaa niin ei kai siitä mitään tulekaan. Minulla taas oli niin paljon suunnitelmia elämälle, että lasten hoitoa ei olla ehditty suremaan. Hyvin viihtyvät ja ovat kasvaneet.

Esikoinen meni pari kk nuorempana pk: iin kuin aloittajalla, ja vaikka pari ekaa viikkoa meni harjoitteluun, niin kyllä lapsi on selvästi hyötynyt hoidosta. Siellä on joka päivä askartelua, jumppaa, tanssia, ulkoilua, pelejä, mitä en itse jaksaisi joka päivä hänelle järjestää - ja tämä omaikäisten seurassa.

Lapsen kanssa on kiva puuhailla, ja tyttö rouhuaa kotonakin mielellään. Mukavaa on silti huomata, että nyt 2,5-vuotias leikkii jo kovasti ikätpvereiden kanssa. Nyt kun pikkusisko on tilauksessa, niin saan toki taas olla kotona, mutta kieltämättä mietin jääkö lapselta jopa puuttumaan jotain sitten kun ollaan taas keskenämme kotona.

Osapäivähoito on ylsi hyvä vaihtoehto, jos työnantaja voi siihen suostua. Meillä on oma yritys ja lapsi on hoidossa max 7 h/päivä.

No 97 000€ on VÄHÄN lainaa. Ja tiedän jotain maahanmuuttajien tuista, kun tuttu työskentelee heidän parissa.

Sittenhän pitäisi lopettaa äitiyspäivärahankin maksaminen ja teehkööt rikkaat vain lapsia. Kumma asenne...

No 97 000€ on VÄHÄN lainaa. Ja tiedän jotain maahanmuuttajien tuista, kun tuttu työskentelee heidän parissa.

Sittenhän pitäisi lopettaa äitiyspäivärahankin maksaminen ja teehkööt rikkaat vain lapsia. Kumma asenne...

Miten niin kumma asenne? Luuletko etta yhteiskunnan rahakirstu on loputon? Rikas ei tarvitse olla tehdakseen lapsia, mutta OMILLAAN on parjattava.

Hyvän ikäinenhän tuo teidän pieni on hoitoon mennessään, varmaan sopeutuukin eritavalla kuin aivan pikkuinen. Kyllä se siitä, sinullakin, lähtee sujumaan ;)... Ja jos olisit ollut kotona sen kolme vuotta, niin ihan yhtä hankala se hoitoonviemisen paikka olisi silloinkin ollut!

Mun mielestä tukea saa kyllä ihan kohtuu kivasti ja sen kanssa pystyy elämään, jopa lainojakin maksamaan - ainakin minä - mutta mä olenkin tottunut pihiksi ;)!

Yhteistyössä