Kuinka tarkkaan olette pk:ssa ohjeistaneet lapsen ulos pukemisen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lissu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lissu"

Vieras
Meillä on lapset normaalisti pph:lla hoidossa, mutta tämän viikon ovat olleet pk:ssa varahoidossa. Hämmästyin tänään hakiessani lapsia päiväkodissa, kun meidän 3 v oli ulkona pelkästään sisävaatteissa+toppahaalarissa. (No tietysti pipo ja hanskat oli.) Aamulla pojan riisuessani laitoin villapaidan ja villahousut naulakkoon samalle hyllylle pipon ja hanskojen kanssa - pipo ja hanskat oli puettu, villavaatteet jätetty hyllyyn. Ulkona kuitenkin 13 astetta pakkasta.

Olisiko mun erikseen pitänyt tajuta ohjeistaa hoitajat, että pukekaa myös nuo villat päälle kun ulos menette?

No jos aurinkokin paistoi tänään niin melko lämmin oli vaikka pakkasta tuo 13. Villavaatteet ihan liikaa kun lapsi touhuaa.
Anna niiden hoitsujen käyttää ihan omaa maalaisjärkeä. Voit vaikka oppii niiltä jotain ;)

No jos aurinkokin paistoi tänään niin melko lämmin oli vaikka pakkasta tuo 13. Villavaatteet ihan liikaa kun lapsi touhuaa.
Anna niiden hoitsujen käyttää ihan omaa maalaisjärkeä. Voit vaikka oppii niiltä jotain ;)

Ei tuo poika kyllä tarkene sisävaatteilla+ulkohaalarilla tuollaisessa pakkasessa. Maalaisjärkeenhän mä luotinkin, oletin sen sanovan että villat päälle.

No, täytyy huomenna sanoa että pukevat vähän lämpimämmin ulos.

Eivät varmaan ole ehtineet kiinnittää huomiota lapsen pukemiseen. Sano huomenna, että lapsesi ei osaa itsenäisesti ottaa villavaatteita hyllyltä päälle laitettavaksi vaan hoitajan on muistutettava lasta.

Niin ja kysymykseesi vastaan, että olen sanonut, jos lapseni on päästetty liian vähissä vaatteissa ulos. Jostain pienestä kuetn kaulurin puuttumisesta en ole viitsinyt huomauttaa, jso ei joka päiväistä ole.

[QUOTE="alma";23203448]Eivät varmaan ole ehtineet kiinnittää huomiota lapsen pukemiseen. Sano huomenna, että lapsesi ei osaa itsenäisesti ottaa villavaatteita hyllyltä päälle laitettavaksi vaan hoitajan on muistutettava lasta.[/QUOTE]

Ehkä on käynyt näin. Poika kyllä pukee itse, joten eivät varmaan ole sitten vaan katsoneet onko kaikki vaatteet puettu.

En mä oo ohjeistanu muuten kun että pukekaa niinkuin parhaaksi näette. Vaatetta on joka lähtöön. Uskon että osaavat pukea tilanteen ja sään mukaan. Mutta kyllä mun mielestä tänään oli niin kylmä, -12 ja viima, että villavaatteet olivat tarpeen. Oliko lapsi kylmissään?

Yhden asian olen keltänyt mutta mitenkään muuten en ole ohjeistanut pukemiseen. Hoitajat on kyllä sanoneetkin että pukeminen menee sillä kaavalla kun pukisivat omansakkin pihalle. Mä olen vaan yrittäny varata riittävästi vaatetta lokeroon.

En mä oo ohjeistanu muuten kun että pukekaa niinkuin parhaaksi näette. Vaatetta on joka lähtöön. Uskon että osaavat pukea tilanteen ja sään mukaan. Mutta kyllä mun mielestä tänään oli niin kylmä, -12 ja viima, että villavaatteet olivat tarpeen. Oliko lapsi kylmissään?

Kysyin että onko kylmä niin vastasi että joo, mutta toisaalta tuon ikäisen vastauksesta nyt ei aina tiedä.

Sanon huomenna asiasta nätisti, että eivät jatkossa laita yhtä kevyessä vaatetuksessa ulos. :)

Meidän lapset pukee päiväkodissa jo ihan itse ja sanon heille aamulla mitä päällensä laittavat (ovat 4,5v ja 6v ) Tiedän, että päiväkodissa ei ole aikaa 21 lapsen ryhmässä valvoa näiden isompien/omatoimisten pukeutumista. Välillä tosiaan tytöllä päällä vähän mitä sattuu, kun on sellainen luonteeltaan. Poika 6v pukeutuu annettujen ohjeiden mukaisesti. Minä luotan ammatti-ihmisiin.

En oikein mitenkään. Joskus voin sanoa että villatakki löytyy repusta, jos sitä tarvitaan, tai että repussa on lapaset jos keli on märkä (ja ne lapaset voisi siis laittaa kurahanskojen alle rukkasten sijasta).

-13 asteen pakkasessa oma poikani (5 v) paistuisi, jos toppahaalarin alla olisi villahaalari ja sisävaatteet. Joskus hoitaja on "pakottanut" laittamaan villatakin kun pakkasta on 10-15 astetta, ja sälli on hiestä märkä ja kiukkuinen kuin ampiainen. Silloin oon saattanut sanoa seuraavana aamuna että poika oli eilen ihan hikinen, tänään ei varmaan tarvita villatakkia alle, tms.

En mitenkään :D repustaki osaavat lisävaatetta kaivella ihan itsenäisesti ammattitaitoiset pk-hoitajat lapseni päiväkodissa ja villahaalari on aina päällä kun on kylmä :D

[QUOTE="Lissu";23203497]Kysyin että onko kylmä niin vastasi että joo, mutta toisaalta tuon ikäisen vastauksesta nyt ei aina tiedä. [/QUOTE]

Tuon ikäiseltä ei kannata edes kysyä... ;)

he varmasti oavt elämässään pukeneet niin monta lasta, ettei normiäidin kannata ohjeistaa. Meillä kyllä jo neljävuotias aika hyvin tietää, mitä päälle on pantava.

[QUOTE="Vieras";23204189]he varmasti oavt elämässään pukeneet niin monta lasta, ettei normiäidin kannata ohjeistaa. Meillä kyllä jo neljävuotias aika hyvin tietää, mitä päälle on pantava.[/QUOTE]

Teillä on sitten aika lahjakas 4-vuotias. Meillä ei edes aikuinen mies aina tiedä mitä ulos pitäisi pukea vaan palaa aamulla kotiin hakemaan vaatetta :D .

No en ole ohjeistanut.
Jos lapsi on päiväkodin pihalla, kun haen hänet kotiin, tunnen kyllä varpaista ja sormista, onko kylmä. Ajomatka kestää siis pari minuuttia eli ei ehdi autossa lämmitä. Ja hyvin on osattu pukea, koska ei ole ollut kylmät varpaat tai sormet :)

On ohjeistettu, eikä siltikään aina ole puettu ylle mitä on tarkoitettu. Villatumput on esimerkiksi puuttuneet rukkasten alta useasti, ja sitten on lasten sormet olleet jäässä.

Asian vierestä, mutta arvatkaapa mitä? On ihan älyttömän kiva lukea tätä ketjua, miten kaikista päiväkodin työntekijöiden mollauksista huolimatta (ei tosin tässä ketjussa) , tuntuu siltä, että te arvostatte kuitenkin meidän kasvattajien työtä ja luotatte toimintatapaamme. Kiitos! Tämä on ilo huomata!

ei oo kyllä tarvinnu ohjeistaa jos ei oo mitään erikoisempaa juttua.. näillä pakkasilla kerran neiti halus laittaa hameen niin sit vain mainitsin et repusta löytyy sit housut ulkoilua varten. Villat on osattu aina pukea päälle, niin myös tänään.

eikä kyllä ollu villapuku yhtään liikaa, tyttö itse sanoi että kylmä tuli vaikka touhuili.

Yhteistyössä