Kyllä on ihan hoitajien asenteesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja OSASTOAPULAINEN
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
se sanamuoto on sivuseikka, mutta se on faktaa että osasto-apulaisen palkka on pienempi kuin lähihoitajan, ja työt usein silti ihan samoja. Ja osasto-apulaiseksi pääsee paikasta riippuen lähes kuka tahansa. Lähihoitajan toimeen ei voi valita kouluttamatonta kotiäitiä tai maatalouslomittajaa. Ja edelleen, lh ja oa tekee samoja töitä.

ei meillä kyllä osastoilla apulaiset tee samoja töitä lähihoitajien kanssa vaikka osittain työt ovatkin samoja. ja totta kai apulaispalkka on pienempi kuin hoitajan palkka, kyllä siitä tutkinnosta pitää jotakin hyötyä.

[QUOTE="sipsi";23212846]Minä koulutan leipätyönäni lähihoitajia, ja sanoa täytyy, että pitää varmaan taas ottaa aiheeksi inhimmillisyys ja ihmisten kohtelu, eettisyys ja humanismi vanhus- (ja muussakin) työssä jos tämä ketju paikkansa pitää :( :( :(

Mielestäni nämä nykyiset vanhukset, jos ketkä, ansaitsevat kaiken parhaan kohtelun mitä koskaan voimme antaa. Sodat ja nälän läpikäyneet ihmiset, jotka voimiaan ja työtään säästämättä tekivät tästä maasta meille tällaisen asuttavaksi! Ja yhteiskunnan kaiken sivistyksen tason mittari näkyy siinä, kuinka avuttomia kohdellaan. Piste![/QUOTE]

Nuoret opiskelijat kohtelevat vanhuksia hyvin, ei lähekään kaikki vanhat hoitajat.

[QUOTE="vieras";23212874]ei meillä kyllä osastoilla apulaiset tee samoja töitä lähihoitajien kanssa vaikka osittain työt ovatkin samoja. ja totta kai apulaispalkka on pienempi kuin hoitajan palkka, kyllä siitä tutkinnosta pitää jotakin hyötyä.[/QUOTE]

no teillä ei tilanne sitten oo yhtä huono kuin esim. mun ekassa harjoittelupaikassa. Osastoapulainen teki täsmälleen samaa hommaa kuin lähihoitaja, ainoana erona että lähihoitaja pisti insuliinin. osastoapulaisista kenelläkään ei ollut koulutusta. toki hyviä työntekijöitä olivat, ei siinä mitään.

tästä on ollu jo pitkään asiaa, ja ammattiliitot esim. poistais nuo apulaisnimikkeet kokonaan. Sehän ei yksistään vielä riitä takaamaan sitä että jatkossakin otetaan vain koulutettua työvoimaa, mutta kyllä se oikea suunta silti on :)

no teillä ei tilanne sitten oo yhtä huono kuin esim. mun ekassa harjoittelupaikassa. Osastoapulainen teki täsmälleen samaa hommaa kuin lähihoitaja, ainoana erona että lähihoitaja pisti insuliinin. osastoapulaisista kenelläkään ei ollut koulutusta. toki hyviä työntekijöitä olivat, ei siinä mitään.

tästä on ollu jo pitkään asiaa, ja ammattiliitot esim. poistais nuo apulaisnimikkeet kokonaan. Sehän ei yksistään vielä riitä takaamaan sitä että jatkossakin otetaan vain koulutettua työvoimaa, mutta kyllä se oikea suunta silti on :)

Näin myös meillä, silloin kun olin vanhainkodilla. Ja etenkin viikonloput ja pyhät tehtiin suurimmaksi osaksi osastoapulaisten toimesta. Siellä oli 5 "osastoa" joista välttämättä ei ollut kuin kahdessa edes lähihoitaja toisena. Joskus kävi niinkin, että minä tai joku muu oli ainoa koulutettu hoitaja talossa. Eli siellä itsekin monta kertaa juoksin osastolta toiselle insuliinien tai muiden piikkien / lääkkeiden perässä, joita osastoapulaiset ei saaneet antaa, mutta muuten oa:t hoiti kaiken rutiinin.

Mä olen vastavalmistunut, ja hoidan vanhukset hyvin. Rakastan työtä heidän parissaan. Mutta niin kai se meillä nuorilla on.. Töissä on paljon vanhoja kyllästyneitä hoitajia jotka haluavat tehdä työt nopeasti että pääsevät kahville ja juoruilemaan. En halua yleistää, kyllä vanhoissakin hoitajissa on todella mukavia ja vanhuksia kunnioittavia ja työstään pitäviä. Mutta mitä oon huomannut niin nuoremmat jaksaa ja haluaa enemmän.

Yhteistyössä