Onko täällä ketään ylä -asteen opettajaa paikalla, tai ketään muuta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
kuka tietää sen ikäisten käytöksestä ?

Olisi vähän pulmaa..
Opettaja valittaa koko ajan että hänen luokkansa on niin huono ja tyhmä ja epävakaa ja niitten kanssa on ongelmaa. Siis koko koulu on päättänyt että tämä luokka on ns. ongelmaluokka.
kyseessä 8lk.
Tiedän itsekin että lapsellani on motivaatio ongelma, ja pystyisi periaatteessa kyllä suoriutumaan koulusta hyvin arvosanoin, mutta kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta.
kaveripiiri on valitettavasti juurikin samalla tasolla, kuulostaa että on häpeä viitata tunnilla, ja kaverit kiusaa siitä jne.
Operrajan jatkuva mollaaminen oppilailleen vain pahentaa tilannetta.

Olen jutellut juttelemistani lapsen kanssa, ja kyllä se tiedostaa että pitäisi, mutta ei vaan viitsi paneutua koulunkäyntiin, oikoo sieltä mistä aita on matalin ja lusmuaa minkä ehtii.
EI kuitenkaan ole pois koulusta, ei luuhaa iltaa kaupungilla, vaan viihtyy kotona ja on kotioloissa ihan normaali teini, auttaa ja puhuu, huonona päivänä vaan kiukkuaa ja murisee.

Onko tämä sinällään ihan normaalia tuossa iässä, miten siitä auttaa lasta eteenpäin ? Esikoinen kyseessä, kuten varmaan arvaatte.
En usko siihen että jos pakotan hänet lukemaan tuossa vieressäni, tilanne merkittävästi paranee, koska väkisin lukemalla mitään ei sinne mieleen asiasta kuitenkaan jää..

Olen koulukuraattorina, ja joskus tulee eteen luokkia, joiden ilmapiiristä tulee negatiivinen koulua kohtaan. Yksilötyö ei silloin auta vaan pitää tehdä töitä koko luokan kanssa. Olemme pitäneet esim. vanhempainiltoja, joissa myös oppilaat ovat mukana. Uhma tuossa iässä kaikkea auktoriteettia kohtaan on ihan normaalia, ja mielialat vaihtelevat nollasta sataan parissa sekunnissa.
Voisit ehdottaa opettajalla tuollaista yhteistä vanhempainiltaa jossa koko porukan kesken puhuttaisiin mitä on työrauha ja miten luokassa käyttäydytään. Yleensä 8-luokkalaisten kanssa pitää kerrata samat asiat mitkä on käyty 1-luokkalaisten kanssa. :D

Normaaliahan tuo, muttei sitä silti tarvitse hyväksyä! Miettikää yhdessä nuoren kanssa, miksi koulunkäynti ja hyvät numerot ovat tärkeitä, suhtauu kiinnostuneesti ja positiivisesti lapsen koulunkäyntiin, mutta vastuu koulunkäynnistä on nuorella itsellään. Sopikaa yhdessä jokin palkinto, jonka nuori saisi keväällä, jos numerot nousevat tms. Miettikää myös yhdessä mitä nuori haluaa tulevaisuudessa opiskella tai tehdä työkseen!
Ota asia puheeksi myös koulun kanssa vanhempainillassa tms. Kysy, miten luokan motivaatiota voisi parantaa? Opettajan haukkuminen ei tosiaan auta, mutta opettajia on yläkoululaisella useita. Luokalla itselläänkin voisi olla ehdotuksia, miten työskentelyä voisi parantaa. Ja joskus vaan luokan työilmapiiri on niin heikko, ettei mikään normaalien resurssien puitteissa tehty työ auta.

Olen koulukuraattorina, ja joskus tulee eteen luokkia, joiden ilmapiiristä tulee negatiivinen koulua kohtaan. Yksilötyö ei silloin auta vaan pitää tehdä töitä koko luokan kanssa. Olemme pitäneet esim. vanhempainiltoja, joissa myös oppilaat ovat mukana. Uhma tuossa iässä kaikkea auktoriteettia kohtaan on ihan normaalia, ja mielialat vaihtelevat nollasta sataan parissa sekunnissa.
Voisit ehdottaa opettajalla tuollaista yhteistä vanhempainiltaa jossa koko porukan kesken puhuttaisiin mitä on työrauha ja miten luokassa käyttäydytään. Yleensä 8-luokkalaisten kanssa pitää kerrata samat asiat mitkä on käyty 1-luokkalaisten kanssa. :D

Kiitos, ajattelisin itsekin näin, mutta jos viime vuonna huomattiin, että vanhempain illassa oltiin meiltä, ja sitten ne pari- kolme muuta perhettä kenen lasten kanssa ongelmaa ei ilmeisesti ole.

Olen koittanut omalle lapselleni kertoa, että se kaverien piittaamattomuus ei pitäisi vaikuttaa häneen, ja että jos sen takia alkavat kiusata, siitä ei pitäisi välittää.
Mutta samahan se on sanoa teinille että älä anna hormonien hyrrätä, kun sanoa että älä välitä kaverien mielipiteestä.
Mun lapsella on melko vahva oikeudentaju, ja ei hän ole tahallaan ilkeä, mutta ei vielä ole niin vahva, että ihan uskaltaisi vastavirtaan heittäytyä.
Keskustelimme juuri hänen kanssaan siitä, kun ehdotin, että kun se kaveripiiri kuitenkin on koko ajan KiVakouluprojektin "hampaissa " milloin mistäkin, ja lapsi on enimmäkseen ilman omaa syytään puhutteluissa
(ei se totaalisen viaton ole, en väitä sitä, mutta mielestäni hän saa kohtuuttomia rangaistuksia siitä että on mukana samassa piirissä tekemättä varsinaisesti muuta pahaa kuin on läsnä )
että pitäisikö hänen välttää noita tilanteita, niin sanoi sitten siihen ,että no yksinkö hänen pitäisi olla, kun se koko porukka siinä mukana pyörii.

Oman ongelmansa tuo luokanvalvojan negatiivisuus, hän juurkin koko ajan lähes haukkuu luokkaansa, ja ei se tosiaan paranna tilannetta, On saanut myös monet vanhemmat takajaloilleen.
Itse juuri mietin tuota, että vaihteleehan ne mielialat, ja toisena päivänä huvittaa viitata, toisena ei , mutta oepttajan puhelu oli juuri sen sävyinen, että asiat on pahasti pielessä kun lapseni ei kaikkina päivinä ole yhtä aktiivinen..

Kiitos muuten asiallisesta ja hyvästä vastauksestasi.

Se läsnäoleminen on samaa kuin porukan toiminnan tukeminen. Helppo on piiloutua muiden selän taakse ja sanoa että enhän minä mitään tehnyt, oli vain... Hyvin tavallinen teinien perustelu "epäoikeudenmukaiselle" kohtelulleen, jota vielä vanhemmat monesti tukevat ja väittävät koulua epäoikeudenmukaiseksi kun ihan syyttä annetaan rangaistuksia.

Yksi vaihtoehto on pitää tuon pienen porukan kesken vanhempainilta, jossa lapset mukana.

Mistä muuten tiedät luokanvalvojan koko ajan haukkuvan luokkaansa? Teinit ovat mestareita myös ottamaan kaiken haukkumisena ja vääntämään asiat omassa mielessään aivan toiseksi.

Se läsnäoleminen on samaa kuin porukan toiminnan tukeminen. Helppo on piiloutua muiden selän taakse ja sanoa että enhän minä mitään tehnyt, oli vain... Hyvin tavallinen teinien perustelu "epäoikeudenmukaiselle" kohtelulleen, jota vielä vanhemmat monesti tukevat ja väittävät koulua epäoikeudenmukaiseksi kun ihan syyttä annetaan rangaistuksia.

Yksi vaihtoehto on pitää tuon pienen porukan kesken vanhempainilta, jossa lapset mukana.

Mistä muuten tiedät luokanvalvojan koko ajan haukkuvan luokkaansa? Teinit ovat mestareita myös ottamaan kaiken haukkumisena ja vääntämään asiat omassa mielessään aivan toiseksi.

Minä en oikeasti haluasi vänkätä vastaan, ka olen aidosti kiitollinen vastauksistasi, koska
saan niistä uusia näkökulmia itsellenikin:

totta puhut, siis piiloutumisesta, voihan se niinkin olla, toki minäkin luotan lapseeni, kun hän nämä asiat on minulle kertonut, ja olemme keskustelleet mm. aiheesta nauraminen ja läsnäolokin on kiusaamista, samoin kuin se että kiusattu määrittelee mikä tuntuu pahalta, ei se että "me vaan leikittiin , tai se oli vitsi "
- kuten sanoin, en väitä että lapseni on aivan totaalisen viaton, mutta en myöskään koe, että hän olisi ansainnut tällaisen häirikkömerkinnän..

ymmärrän myös, että se rajan veto koulussa on vaikeaa. En syytä koulua mistään, mutta en todellakaan ole tyytyväinen luokanvalvojan toimintaan.

Vanhemmat eivät selkeästi ole kiinnostuneet mistään palaveresta, olen jutellut niiden vanhempien kansa, kenen kanssa lapseni on enimmäkseen tekemisissä, ja he suhtautuvat vielä negatiivisemmin opettajaan kuin minä.
Itse olen turhautunut hänen asenteeseensa, mutta , kertonee paljon lapsen kaverien lapsien käytöksestä, nämä vanhemmat ovat erittäin hyökkääviä opettajaa kohtaan ja näkevät omissa lapsissaan vielä vähemmän vikaa kuin minä omassani.
Haluan puolustaa ja auttaa omaani, mutta olen aika toivottomassa tilanteessa muiden lasten vanhempien suhteen. (samoin kuin varmasti opettajakin on)

Ja se, miksi väitän että tiedän opettajan haukkuvan luokkaansa:
Se on niissä molemmissa vanhempainilloissa tuonut aivan selkeästi esille miten hänellä on hankalaa kun juuri hänelle on osunut se ikäluokan hankalin luokka jonka kanssa on koko ajan ongelmaa
Ja hänen kollegansa on puolituttuni lasten harrastusten parissa, ja hän kysyi kerran minulta, lapsen koulunkäynnistä , ei opena, vaan siis tuttuna, ja totesi, että niinhän se siellä opettajnahuoneessa on se luokka koko ajan puheen alla.
Samoin koko koulun vanhempain tiedotustilaisuudessa erikseen mainitiin että "ja sitten tämä XX luokka jonka kanssa on aika vaikeaa"
Luokka on vaikea, myönnän, mutta auttaako se tuollainen , eikös erityisluokkakin muutettu pienryhmäksi nimeltään siksi, että ei ole lähtökohtaisesti "vammaisten luokan maineessa " '
ja nyt tämä luokka on sitten "se koulun pahin"

nää on hankalia asioita, koska ymmärrän täysin muita osapuolia, mutta tietenkin sitä omalleen haluaa oikeudenmukaisuutta ja apua...

Rehtorin pitäisi ottaa myös ohjia käsiinsä, sekä sen suhteen että vanhemmat ja lapset koululle palaveriin (ei siinä kysellä että olisiko teistä mukavaa tulla koululle juttelemaan), että sen suhteen miten luokanvalvoja puhuu luokastaan. Tiedän kyllä että on tuollaisia luokanvalvojia ja omassa koulussanikin on näitä opettajia, siksi kysyin että mistä tiedät hänen olevan sellainen. Suhtautuminen luokanvalvojaan on kuitenkin eri asia kuin käyttäytyminen muita opettajia ja oppilaita kohtaan! Joutuuhan sitä silmätikuksi jos koko ajan on härdelliä aiheuttamassa! Yksikään oppilas, joka istuu tunnilla hiljaa, viittaa puheenvuoroa, on läksyt tehty ja tarvikkeet mukana ja käyttäytyy nätisti muita kohtaa, ei ole joutunut silmätikuksi ikinä.

Koulun kuraattoriin voi muuten myös olla yhteydessä... Yleensä se on juuri kuraattori joka opettajien kanssa tekee luokkatyötä.

Rehtorin pitäisi ottaa myös ohjia käsiinsä, sekä sen suhteen että vanhemmat ja lapset koululle palaveriin (ei siinä kysellä että olisiko teistä mukavaa tulla koululle juttelemaan), että sen suhteen miten luokanvalvoja puhuu luokastaan. Tiedän kyllä että on tuollaisia luokanvalvojia ja omassa koulussanikin on näitä opettajia, siksi kysyin että mistä tiedät hänen olevan sellainen. Suhtautuminen luokanvalvojaan on kuitenkin eri asia kuin käyttäytyminen muita opettajia ja oppilaita kohtaan! Joutuuhan sitä silmätikuksi jos koko ajan on härdelliä aiheuttamassa! Yksikään oppilas, joka istuu tunnilla hiljaa, viittaa puheenvuoroa, on läksyt tehty ja tarvikkeet mukana ja käyttäytyy nätisti muita kohtaa, ei ole joutunut silmätikuksi ikinä.

Koulun kuraattoriin voi muuten myös olla yhteydessä... Yleensä se on juuri kuraattori joka opettajien kanssa tekee luokkatyötä.

:D
Rehtori on naimisissa luokanvalvojan kanssa, ja lienee pattitilanteessa.
kuraattorille olen lähettänyt jo viestiä ja odotan yhteydenottoa.

Mun lapsen ongelma on viittaamattomuus, laskuus läksyjen teossa, asennevamma siten että sitä ei kiinnosta, ja se että se ei vaan tunnu löytävän (haluavan ?) fiksumpaa seuraa:

ala-asteen kaverien kanssa oli se tilanne, että mun lasta kiusattiin, se on ohi ja kuopattu asia, mutta siihen "kaveri" porukkaan hän ei enää tahdo, ja tämä uusi on sit just tätä :(

positiiviset: mutta se ei hauku, ei lyö, ei pinnaa koulusta, osaa jos tahtoo asiansa ja ne aineet mistä on kiinnostunut , ei polta, ei juo, urheilee ja viihtyy kotona, tekee kotihommia ja keskustelee meidän kanssa. Että ihan hyvä lapsi se on, kunhan vaan aikuistuu ja uskoo, että itte vastuunsa on otettava.
- yhteenveto enemmän itselleni keskustelun pohjalta. Kiitos sinulle :) (hyvä nikki muuten :) )

[QUOTE="vieras";23222575]:D
Rehtori on naimisissa luokanvalvojan kanssa, ja lienee pattitilanteessa.
kuraattorille olen lähettänyt jo viestiä ja odotan yhteydenottoa.
[/QUOTE]

Ahh.... melkoinen tilanne siis! Rehtori on kuitenkin esimies koulussa, eikä mies/vaimo.
Jospa se työskentely koko luokan kanssa toisi muutosta tilanteeseen, tai pienryhmätyöskentely tämän porukan kanssa. Mikäänhän ei muuta sitä että lapsesi on murkku, joiden mielestä nyt moni asia vain on tyhmää ja ärsyttää enkä tee kun ei huvita. Lohdutuksena voin sanoa että monella 9-luokkalaisella pahin murkku on jo ohi ja ajatukset ovat jo kääntyneet tulevaisuuteen ja tajutaan mitä pitää tehdä jotta pääsee sinne mihin haluaa. Tsemppiä! :)

Yhteistyössä